Perinteinen koulu takaisin!
Lapseni aloittaa koulun ensi vuonna ja olen kauhuissani seurannut keskustelua modernin koulun huonoista puolista. Itseohjautuvuus sopii mielestäni vasta sellaiseen tilanteeseen, jossa perustiedot ja -taidot ovat hallussa eli vasta noin lukioikäisille. Alaikäiset lapset tarvitsevat nimenomaan rutiineja ja kunnon opetusta. Suomessa kohdellaan lapsia usein muutenkin liikaa kuin he olisivat pieniä aikuisia. Voisikohan joku asiaan kunnolla perehtynyt tehdä lakialoitteen opetyssuunnitelman palauttamisesta entiselleen?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Ai jaa... Minä olin ymmärtänyt, että juuri nämä aiemmat pisatulokset olisivat tukeneet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
No ei tuo nykyinen 100 lasta samassa luokkatilassa ja "kato googlesta" -metodi mikään häävi vaihtoehto ole...
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Suomen pisa-tulokset on olleet maailmanluokkaa aiemmalla systeemillä, en ymmärrä miksi sitä on pitänyt muuttaa. Ei joku ala-asteikäinen kykene opiskelemaan itsenäisesti kuin joku yliopisto-opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Suomen pisa-tulokset on olleet maailmanluokkaa aiemmalla systeemillä, en ymmärrä miksi sitä on pitänyt muuttaa. Ei joku ala-asteikäinen kykene opiskelemaan itsenäisesti kuin joku yliopisto-opiskelija.
Siksi kun siellä on näitä uussuomalaisia jotka ei osaa välttämättä edes suomea eikä sitä voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Suomen pisa-tulokset on olleet maailmanluokkaa aiemmalla systeemillä, en ymmärrä miksi sitä on pitänyt muuttaa. Ei joku ala-asteikäinen kykene opiskelemaan itsenäisesti kuin joku yliopisto-opiskelija.
Eivät ole enää viimeiseen viiteen vuoteen. Uusi opetussuunnitelma on taas vasta ihan alkuvaiheessa ja sitä on sovellettu vasta hyvin lyhyen aikaa ja hyvin rajoitetusti. Vasta muutamassa koulussa se on ollut vuoden käytössä täysimääräisenä.
Pisa-tulokset taas ovat olleet laskusuunnassa jo monta vuotta joten jo ihan vanhan opsin opetuksella on suunta ollut huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Ai jaa... Minä olin ymmärtänyt, että juuri nämä aiemmat pisatulokset olisivat tukeneet sitä.
Tutkijoiden mukaan pisatulosten laskuun on syynä lisääntynyt syrjäytyminen, mielenterveysongelmat jne. Ja toki myös lisääntynyt maa han muutto laskee tulosten keskiarvoa.
Tiedäthän, ett Suomessa ei myöskään ole koulupakkpa, on vain oppivelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Ai jaa... Minä olin ymmärtänyt, että juuri nämä aiemmat pisatulokset olisivat tukeneet sitä.
Pisatuloksethan huononi sillä vanhalla systeemillä.
Muistelen lukeneeni asiantuntijoiden huolenaiheita siitä että meillä lapset kasvatetaan liian varhain itsenäisiksi ja tästä olisi haittaa.
Mutta kai kohta lapsi saa vaihtaa itse vaippansa, ruokkia itsensä, olla varmaan 6-vuotiaasta itsekseen kotona kun molemmat vanhemmat iltavuoroissa...
Minun lukiolainen täysi-ikäinen lapseni ei ole koskaan ollut itseohjautuva, joten hän lienee menetetty tapaus.
Onneksi nuorempi on sitä, ja sattui sellaiset luokkakaveritkin jotka ovat ns. Kympin oppilaita, ruoanlaittoa harrastavia ja muutenkin ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
No ei tuo nykyinen 100 lasta samassa luokkatilassa ja "kato googlesta" -metodi mikään häävi vaihtoehto ole...
Ne erityisluokat täytyy saada takaisin. Laitetaan sinne ne lapset joille halutaan erityisopetusta ja opiskelurauhaa, kuten ne yli kasin oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Pakko vastata, että turha tulla pätemään tällä ääripäällä, jota koulussa ei ole toteutettu vuosikymmeniin. Nykyinen uudistus on se toinen ääripää, joka ei toimi. Siinä välimaastossa pitäis liikkua, niin kuin opettaja ovat toimineet 10-20 vuotta, mutta nykyään näin ei saisi enää toimia.
Jos minun kaukaisessa nuoruudessani olisi ollut joku itseohjautuvuusperiaate ja käytössä olisivat olleet tietotekniset systeemit, en olisi oppinut koulussa yhtään mitään. Nautin aina siitä, kun ei tarvinnut tehdä mitään, ja tämä uusi järjestelmä mahdollistaa vain oleilun ja möllöttämisen kaikessa rauhassa. Sellaisessa "koulussa" minä vain olisin ja viihtyisin vaikkapa musiikin parissa, jos olisin jotenkin oppinut käyttämään laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
Ai jaa... Minä olin ymmärtänyt, että juuri nämä aiemmat pisatulokset olisivat tukeneet sitä.
Pisatuloksethan huononi sillä vanhalla systeemillä.
Systeemi oli oikein hyvä suomalaisille eivätkä tulokset sen takia alentuneet, vaan maahanmuutajat alkoivat lisääntyä kouluissa juuri niihin aikoihin kuin tämä alkoi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
No ei tuo nykyinen 100 lasta samassa luokkatilassa ja "kato googlesta" -metodi mikään häävi vaihtoehto ole...
Ne erityisluokat täytyy saada takaisin. Laitetaan sinne ne lapset joille halutaan erityisopetusta ja opiskelurauhaa, kuten ne yli kasin oppilaat.
Yli kasin oppilaille on erityisluokkia, niille pitää vain ymmärtää hakeutua oikeassa kohdassa. Eli jos haluat parempaa opetusta ja paremman luokan lapsellesi, hae hänet painotettuun opetukseen. Parhaat oppimistulokset on matematiikkapainotetuilla luokilla, mutta myös kieli- ja taidepainotuksissa tulokset ovat perusluokkia paremmat. Ainoastaan liikuntapainotuksissa tulokset ovat samaa taso tai huonompia kuin perusluokilla. Tällaisia tuloksia on saatu PK-seudulla tehdyissä tutkimuksissa.
Näillä luokilla oppilasaines on soveltuvuuskokeilla valikoitua ja pääasiassa ylemmän keskiluokan perheistä. Tämä karsii pahimmat ongelmatapaukset pois. Näillä luokilla voidaan onnistuneesti soveltaa myös uuden OPSin mukaisia metodeita, koska oppilaat ovat pääasiassa koulumyönteisiä ja fiksuja.
Miksi hyvää ja toimivaa pitää korjata, tuhota? En voi käsittää. Järjetön on nykyinen suunta, tullaan hukkaamaan kokonainen sukupolvi tällä hömpötyksellä. Ihminen on perusluonteeltaan laiska. Mutta kun opetetaan kunnolla ja vaaditaan myös, hän pystyy vaikka mihin. Silloin saa onnistumisen kokemuksia ja kehittyy, niin se pitäisi mennä. Tämä unelmahöttö-ops on yksi maailmoja halaava lössähdys lattiapatjoineen ja itseohjautuvine ilmiöiden ihmettelyineen. Perusasiat on opeteltava järjestelmällisesti ensin, sitten voidaan soveltaa ja ihan lopuksi jalostaa ilmiöiden ihmettelyksi. Nykyinen malli ei ole kenellekään hyväksi, tulee tuuliajolla olevia taitamattomia ja laiskoja, mukavuudenhaluisia lapsia/nuoria uunista ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
No ei tuo nykyinen 100 lasta samassa luokkatilassa ja "kato googlesta" -metodi mikään häävi vaihtoehto ole...
Ne erityisluokat täytyy saada takaisin. Laitetaan sinne ne lapset joille halutaan erityisopetusta ja opiskelurauhaa, kuten ne yli kasin oppilaat.
Yli kasin oppilaille on erityisluokkia, niille pitää vain ymmärtää hakeutua oikeassa kohdassa. Eli jos haluat parempaa opetusta ja paremman luokan lapsellesi, hae hänet painotettuun opetukseen. Parhaat oppimistulokset on matematiikkapainotetuilla luokilla, mutta myös kieli- ja taidepainotuksissa tulokset ovat perusluokkia paremmat. Ainoastaan liikuntapainotuksissa tulokset ovat samaa taso tai huonompia kuin perusluokilla. Tällaisia tuloksia on saatu PK-seudulla tehdyissä tutkimuksissa.
Näillä luokilla oppilasaines on soveltuvuuskokeilla valikoitua ja pääasiassa ylemmän keskiluokan perheistä. Tämä karsii pahimmat ongelmatapaukset pois. Näillä luokilla voidaan onnistuneesti soveltaa myös uuden OPSin mukaisia metodeita, koska oppilaat ovat pääasiassa koulumyönteisiä ja fiksuja.
Valitettavasti meidän alemman luokan ongelmaperheellä ei olisi ollut mahdollisuuksia maksaa kuljetusta näihin kouluihin, eikä hän ehkä matematiikkapainoitettuun tai taidepainotettuun olisi halunnutkaan, 9.9 todistuksestaan huolimatta.
Onneksi nyt sattui lähilukion keskiarvoraja olemaan siellä kasin paremmalla puolella, joten toivoisi opiskelurauhan olevan taattu, eikä ehkä ole sohvia ja kiipeilytelineitä "torilla".
Esikoiselle ei myöskään olisi voitu paljoa tehdä, seiskalla alkaneen kiusaamisen ja tämän myötä alkaneen ahdistushäiriön vuoksi.
Päätä uskon olevan hänelläkin, ei vaan ole itseohjautuva.
Hauska miten kaikki tuntuvat "tietävän" miten huono ja mahdoton tuo uusi opetussuunnitelma on vaikka sitä ei ole käytönnössä sovellettu täysimääräisesti kuin muutamissa kouluissa ihan hetken ajan.
Suurin osa lapsista saa vielä hyvin perinteistä opetusta 95% ajasta muutamia projektiviikkoja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.
No ei tuo nykyinen 100 lasta samassa luokkatilassa ja "kato googlesta" -metodi mikään häävi vaihtoehto ole...
Ne erityisluokat täytyy saada takaisin. Laitetaan sinne ne lapset joille halutaan erityisopetusta ja opiskelurauhaa, kuten ne yli kasin oppilaat.
Yli kasin oppilaille on erityisluokkia, niille pitää vain ymmärtää hakeutua oikeassa kohdassa. Eli jos haluat parempaa opetusta ja paremman luokan lapsellesi, hae hänet painotettuun opetukseen. Parhaat oppimistulokset on matematiikkapainotetuilla luokilla, mutta myös kieli- ja taidepainotuksissa tulokset ovat perusluokkia paremmat. Ainoastaan liikuntapainotuksissa tulokset ovat samaa taso tai huonompia kuin perusluokilla. Tällaisia tuloksia on saatu PK-seudulla tehdyissä tutkimuksissa.
Näillä luokilla oppilasaines on soveltuvuuskokeilla valikoitua ja pääasiassa ylemmän keskiluokan perheistä. Tämä karsii pahimmat ongelmatapaukset pois. Näillä luokilla voidaan onnistuneesti soveltaa myös uuden OPSin mukaisia metodeita, koska oppilaat ovat pääasiassa koulumyönteisiä ja fiksuja.
Valitettavasti meidän alemman luokan ongelmaperheellä ei olisi ollut mahdollisuuksia maksaa kuljetusta näihin kouluihin, eikä hän ehkä matematiikkapainoitettuun tai taidepainotettuun olisi halunnutkaan, 9.9 todistuksestaan huolimatta.
Onneksi nyt sattui lähilukion keskiarvoraja olemaan siellä kasin paremmalla puolella, joten toivoisi opiskelurauhan olevan taattu, eikä ehkä ole sohvia ja kiipeilytelineitä "torilla".
Esikoiselle ei myöskään olisi voitu paljoa tehdä, seiskalla alkaneen kiusaamisen ja tämän myötä alkaneen ahdistushäiriön vuoksi.
Päätä uskon olevan hänelläkin, ei vaan ole itseohjautuva.
Meidän kunnassa saa ilmaisen koulukyydin, jos koulumatka on yli 5 km. Tämä koskee myös niitä lapsia, joiden lähikouluun olis alle 5 km mutta lapsi on kauempana painotetussa opetuksessa, johon on valittu soveltuvuuskokeella.
Säästettiin pitkä penni, kun lapset meni painotusluokille ja saatiin ilmaiset bussikortit. Pääsevät niillä kätevästi myös koulun jälkeen oleviin harrastuksiin. Aiemmin ostettiin itse bussikortit harrastusmatkoja varten.
Mikään tieteellinen tutkimus ei tue jotain konservatiivista persuhenkistä koulua, missä istutaan suorissa riveissä luokkahuoneessa, hoetaan opettajan johdolla "hauki on kala" ja se joka ei kokeessa muista että hauki on kala saa karttakepistä.