Käsimatkatavaroista on tullut iso riesa lentokoneissa
Olen pannut merkille, että käsimatkatavaroiden määrä on kasvanut erittäin paljon lentokoneissa. Kaikki eivät edes mahdu niille varatuille hyllyille, vaan voit joutua kantamaan tavarasi pahimmillaan toiselle puolelle konetta. Kiristää pantaa. Mostä johtuu? Lippujen hinnoittelusta?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden matkatavarahinnoittelusta, ja lisäksi turvarajoituksista.
Onko Finnair halpalentoyhtiö?
Todennäköisesti hinnasta kiinni. Useimmiten maksaa sinne ruumaan laitto. Sama antaa paplaritja biksujen olla sitten koneen sisällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden matkatavarahinnoittelusta, ja lisäksi turvarajoituksista.
Onko Finnair halpalentoyhtiö?
Ei kai sitä luokitella halpalentoyhtiöksi, mutta ois kai relevantimpaa kysyä miksei luokitella.
Lisäksi aika moni urpå ei ymmärrä, että jos hyllylle ei mahdu, laitetaan kapsäkit jalkatilaan.
Siitä johtuu, että sallitut käsimatkatavarat ovat liian isoja. Yhdellä matkustajalla voi olla trolley, selkäreppu ja talvella vielä iso toppatakki. Lisäksi vielä pari muovikassillista lentokentältä ostettuja tuliaisia. Kaikenlaiset trolleyt ja pienet matkalaukut, sekä isot reput pitäisi mielestäni laittaa ruumaan. Matkustamoon vain päällysvaatteet ja käsilaukku ja tietty ne tuliaiset.
Käsimatkatavaroiden määräähän on rajoitettu entisistä vapaammista ajoista. Nykyään saa olla yksi matkatavara, joka menee ylälokeroon (sille on maksimimitat ja -paino). Sen lisäksi saa olla pieni laukku, joka pannaan edellä olevan penkin alle nousuissa ja laskuissa. Näin on ollut jo vuosia.
Omalla kohdalla nihkeään suhtautumiseen ruumaan laittoa kohtaan vaikutti myös se, miten ruumamatkatavaroita käsitellään.
Parin murskatun matkalaukkukokemuksen jälkeen ruumaan menee mitään vain erikoistapauksissa. Näitä matkatavaroiden käsittelijöitä on myös videoitu ja eipä kiinnostele antaa heidän pahoinpideltävikseen mitään kuin äärimmäisen pakon edessä.
Oma lukunsa on lennoilta jäävät matkalaukut, joita sitten odotellaan saapuvaksi milloin mitenkin.
Lisäksi ikäänkuin muistutuksena tulli oli Tegelissä ”tutkinut” ja repinyt laukun auki kahvipaketin takia, mikä osaltaan muistutti koko ruumarevohkan mielivaltaisuudesta. Jättivät kyllä lapun, mitä kaikki eivät suinkaan tee.
Tutkikoon laukkuja keskenään.
Surkuhupaisin ”terrorismitorjuntakeino” on se tilastopiippaus turvatarkastuksissa. Vaikkei mitään syytä olisi, laitetaan tasaisin väliajoin laite piippaamaan ihan muuten vaan merkintää varten. Se on ihan riittävää simputusta ja mielivaltaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden matkatavarahinnoittelusta, ja lisäksi turvarajoituksista.
Onko Finnair halpalentoyhtiö?
Ei hinnoiltaan, mutta tasoltaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpalentoyhtiöiden matkatavarahinnoittelusta, ja lisäksi turvarajoituksista.
Onko Finnair halpalentoyhtiö?
Kyllä. Haluaa kovasti profiloitua paremman tason lentoyhtiöksi mutta palvelut halpalentoyhtiön tasoa. Ennen esimerkiksi Finnairin lennoilla oli aina automaattisesti jokaisessa lipputyypissä mukana ruumaan menevät matkatavarat ja lennon aikana ajankohtaan sopiva ruoka/välipala kuuluivat lipun hintaan. Pikkuhiljaa ovat huonontaneet palvelujaan ja näiden osalta ollaan jo Norskin kaltaisten halpalentoyhtiöiden kanssa samalla tasolla. Silti pitävät kiinni maineestaan parempana yhtiönä.
Ruumaan menevät on nykyään hinnoiteltu erikseen.
Siksi monet menee käsimatkatavaroilla, lisäksi kätevää ja pääsee nopeemmin.
Trolleyt on mitoitettu matkustamolaukkusäännösten mukaan ja lisäksi matkustamoon saa ottaa myös ns. tietokonelaukun. Jos lentoyhtiöt haluaisivat muuttaa matkatavarasääntöjään vielä nykyistäkin tiukemmiksi, he kaiketi niin tekisivät.
Ruumaan menevästä matkatavarasta on alettu periä maksua erikseen monissa yhtiöissä, mikä tuntuu lähinnä rangaistukselta. Tuskin on rakettitiedettä ymmärtää ihmisten haluttomuus laittaa sinne ruumaan yhtään mitään.
Finnairin reittikoneissa käsimatkatavaroille tosiaan on vaikea löytää mistään tilaa, mutta ainakin TUI.n ja Tjäreborgin lomalennoilla käsimatkatavarat ovat aina mahtuneet vaivatta omalle kohdalle hattuhyllylle vaikka koneet ovat aina viimeistä paikka myöten täynnä.
Ennen se lentolaukkukokoa oleva matkalaukku laitettiin omaan jalkatilaan edessä olevan penkin alle. Nykyään niitä sullotaan niihin yläkaappeihin ja penkin alla olevat tilat ovat lähes tyhjänä... ei ihme ettei mahdu.
Meillä oli kolme rinnakkaista paikkaa varattuna ja päästessääme paikoillemem, oli meidän penkkirivin yläpuolella oleva kaappi sullottu täyteen laukkuja. Käytävän toisella puolella istuvat olivat hyödyntäneet sekä omat että meidän rivin kaapit. Idiootteja on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Siitä johtuu, että sallitut käsimatkatavarat ovat liian isoja. Yhdellä matkustajalla voi olla trolley, selkäreppu ja talvella vielä iso toppatakki. Lisäksi vielä pari muovikassillista lentokentältä ostettuja tuliaisia. Kaikenlaiset trolleyt ja pienet matkalaukut, sekä isot reput pitäisi mielestäni laittaa ruumaan. Matkustamoon vain päällysvaatteet ja käsilaukku ja tietty ne tuliaiset.
Se trolley pitäi olla mitoitettu niin, että menee edessä olevan penkin alle.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi aika moni urpå ei ymmärrä, että jos hyllylle ei mahdu, laitetaan kapsäkit jalkatilaan.
Kun ne trolleyt laitetaan heti jalkatilaan mihin ne kuuluvatkin, niin yläkaappeihin jää tilaa takeille, repuille, olkalaukuille jne...
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla nihkeään suhtautumiseen ruumaan laittoa kohtaan vaikutti myös se, miten ruumamatkatavaroita käsitellään.
Parin murskatun matkalaukkukokemuksen jälkeen ruumaan menee mitään vain erikoistapauksissa. Näitä matkatavaroiden käsittelijöitä on myös videoitu ja eipä kiinnostele antaa heidän pahoinpideltävikseen mitään kuin äärimmäisen pakon edessä.
Oma lukunsa on lennoilta jäävät matkalaukut, joita sitten odotellaan saapuvaksi milloin mitenkin.
Lisäksi ikäänkuin muistutuksena tulli oli Tegelissä ”tutkinut” ja repinyt laukun auki kahvipaketin takia, mikä osaltaan muistutti koko ruumarevohkan mielivaltaisuudesta. Jättivät kyllä lapun, mitä kaikki eivät suinkaan tee.
Tutkikoon laukkuja keskenään.
Surkuhupaisin ”terrorismitorjuntakeino” on se tilastopiippaus turvatarkastuksissa. Vaikkei mitään syytä olisi, laitetaan tasaisin väliajoin laite piippaamaan ihan muuten vaan merkintää varten. Se on ihan riittävää simputusta ja mielivaltaisuutta.
Minuakin ärsyttää matkatavaroiden käsittely. Naarmut ja lommot matkalaukuissa vielä voisi sietää, mutta kerran upouuden kovan matkalaukun kansi oli HALJENNUT lähes koko matkalta. Oli kivaa, kun myös sisältö oli paskana, huolellisesti pakattu punaviinipullo räjähtänyt lasisilpuksi ja sotkenut tavarat. Finnairilla vaan leviteltiin käsiä huuli pyöreänä, onneksi matkavakuutus korvasi jotain. Harmi, kun teen usein reissuja, joissa ei pärjää pelkällä käsimatkatavaralla. Ärsyttää, kun pahimmillaan joutuu maksamaan, että saa laukkunsa ruumaan pois muiden tieltä, ja sitten omaisuus mäiskitään paskaksi ja pestään kädet kaikesta vastuusta.
Vierailija kirjoitti:
Ruumaan menevät on nykyään hinnoiteltu erikseen.
Siksi monet menee käsimatkatavaroilla, lisäksi kätevää ja pääsee nopeemmin.
Lyön vaikka vetoa, että moni niistä, jotka raahaavat kaikki kamansa matkustamoon, ovat myös niitä, jotka ostavat halpoja lentoja ja vaihtavat konetta ainakin kerran matkansa aikana, vaikka matkustaisivat vain Suomesta Lontooseen. Heidän kohdallaan on ihan turha puhua siitä, että "pääsee nopeammin".
Miksi ihmisillä muuten on niin kamala kiire, että laukun odottaminen on liian vaikeaa?
Toisaalta ymmärrän kyllä niitä, jotka ovat aiemmin kadottaneet laukkunsa ja siksi välttelevät pakaasien ruumaan laittamista.
Vierailija kirjoitti:
huolellisesti pakattu punaviinipullo räjähtänyt lasisilpuksi ja sotkenut tavarat.
Onpa tosi järkevää laittaa pullo ruumaan menevään laukkun. Oma mokasi.
Jos vain mahdollista, matkustan minäkin vain käsimatkatavaroilla. Tosin nykyään vältän lentämistä viimeiseen asti. Nythän se on jo tavallaan trendikäs ilmastoteko, mutta syyni ovat täysin itsekkäät. Inhoan ruuhkaisia lentokenttiä, jonoja turvatarkastuksiin ja lähtevän lennon odottelua. Myöhästyneitä/peruutettuja lentoja. Kukonlaulun aikaan lähteviä lentoja. Lentokoneiden ahtautta (joo, ei ole varaa lentää ykkösluokassa). Nihkeää ja nykyisin todella riittämätöntä tarjoilua koneissa. Koneenvaihtorumbaa. Joten ei kiitos enää. Pitäkää tunkkinne.
Halpalentoyhtiöiden matkatavarahinnoittelusta, ja lisäksi turvarajoituksista.