Käsimatkatavaroista on tullut iso riesa lentokoneissa
Olen pannut merkille, että käsimatkatavaroiden määrä on kasvanut erittäin paljon lentokoneissa. Kaikki eivät edes mahdu niille varatuille hyllyille, vaan voit joutua kantamaan tavarasi pahimmillaan toiselle puolelle konetta. Kiristää pantaa. Mostä johtuu? Lippujen hinnoittelusta?
Kommentit (158)
Totta. Ihmettelin viimeksi koneessa, kun en saanut matkalaukkuani oman paikkani kohdalle, vaikka kaiken järjen mukaan siinä olisi pitänyt olla tilaa. Kaikenlaisia nyssäköitä ja nössäköitä oli pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Jos lentoyhtiöt haluaisivat muuttaa matkatavarasääntöjään vielä nykyistäkin tiukemmiksi, he kaiketi niin tekisivät
KAIKKI haluaisivat, koska ongelma koskettaa jokaista yhtiötä. Kukaan ei vaan halua olla se ensimmäinen koska someraivo ja negatiiviseksi koettu julkisuus pelottaa.
Itse taas matkustaisin hyvinkin mieluusti yhtiöllä joka kykenee valvomaan sääntöjä. Jos kerta niinkin yksinkertainen juttu kuin käsimatkatavaroiden määrä tai koko tuottaa ongelmia, niin mitä muita asioita niissä katsotaankaan läpi sormien...
Vierailija kirjoitti:
aina henkilökunta kuuluttaa laittamaan PIENET laukut yms penkin alle ja isot käsimatkatavarat kuten trolleyt ylös
Olen lainkuuliainen ja sääntöjä noudattava kansalainen, mutta tätä ohjetta en noudata ihan periaatteesta: on täysin epäreilua antaa ylikokoisten pakaasien rahtaajien täyttää hattuhyllyt ja palkita heidät siitä ylimääräisellä jalkatilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina henkilökunta kuuluttaa laittamaan PIENET laukut yms penkin alle ja isot käsimatkatavarat kuten trolleyt ylös
Olen lainkuuliainen ja sääntöjä noudattava kansalainen, mutta tätä ohjetta en noudata ihan periaatteesta: on täysin epäreilua antaa ylikokoisten pakaasien rahtaajien täyttää hattuhyllyt ja palkita heidät siitä ylimääräisellä jalkatilalla.
Normaali kabiinitrolley EI ole ylikokoinen. Miksi luulet, että niitä mitat täyttäviä on myynnissä? Minulla on Samsoniten ultrakevyt kabiinitrolley, jolla matkustan kaikki viikon ja sitä lyhyemmät matkat. Matkustan niin paljon, etten todellakaan viitsi viettää yhtään ylimäärästä aikaa lentokentillä. Fast trackin kautta suoraan koneeseen ja perillä koneesta ulos käsimatkatavarani kanssa ja olen kentältä jo ulos siinä vaiheessa, kun jotkut odottelevat matkalaukkujaan.
Etuna myös se, ettei mitään mene rikki, mitään ei katoa eikä mitään varasteta. Kaikki nämä ovat minulle tapahtuneet, kun olen joutunut matkustamaan matkalaukun kanssa, joskus se vaan on pakko.
Koneissakin on eroja. Esim. Norwegian Boeing-737:ssa käytäväpaikkojen jaloissa oleva tila on penkinnmetallikehikon takia pienempi kuin keskipaikan. Oma läppärilaukku ei mahdu käytäväpaikan jalkatilaan, kun taas keskelle sopii. Joten silloin on pakko survoa se laukku ylös. Finskin Aerbuseissa ei ole samaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali kabiinitrolley EI ole ylikokoinen.
No silloin kyseessä ei siis ole isokokoinen käsimatkatavara, vaan mitat täyttävä laukku joka mahtuu aivan hyvin sinne istuimen allekin. Kuulutus jossa puhutaan isoista ja pienistä laukuista kertoo, ettei lentoyhtiöllä ole tilanne millään tavalla hallussa vaan hyväksyvät matkustamoon sinne kuulumattomia pakaaseja. Matkustamossa kun ei kuuluisi olla mitään ISOJA ja PIENIÄ laukkuja, vaan ainoastaan PIENIÄ (mitat täyttävä käsimatkatavara) ja vielä PIENEMPIÄ (käsilaukku, läppäri).
Samaa mieltä. Käsimatkaravaroille on koko- ja painorajoitukset kahdesta syystä: Turvallisuusnäkökohta sekä koneen paino.
Joskus hirvittää, kun hattuhyllylle lastataan painavia kasseja sekä vielä esimerkiksi pulloja, jotka on otettu tax freestä. Tiedän, ettei se hylly ihan helposti niskaan tipu, mutta inhottava tunne se on kun tietää että pään päällä on takuulla enemmän kiloja, kuin mihin ne hyllyt on suunniteltu.
Toistaiseksi olemme panneet omat tavaramme aina lattialle penkin alle, mutta nyt se onkin vielä helppoa: kun perheemme matkustaa, vain miehen jalat vievät tilaa. Itse olen 159cm pitkä pätkä, lapsetkin vielä pieniä.
Kymmenen vuoden kuluttua isojen teinien kanssa mekin joudumme varmasti tukkimaan käytävän, kun sullomme tavaroita yläkaappiin. Onneksi vielä mahtuvat kätevästi siihen käden ulottuville. Lasten kannalta etu, kun lennon aikana tarvitaan kassista jos sun mitä värityskirjaa, välipalaa ja nenäliinaa.... :)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksaisi lentokonereissuilla mitään viinipulloja alkaa roudaamaan. Kuulostaa älyttömältä. Shampootkin jätän yleensä kotiin ja ostan kohteesta uudet jotka jätän myös sinne.
Eipä viikon pituisia (tai lyhyempiä) työreissuja varten viitsi ostaa kohteesta aina joka kerta uutta shampoopulloa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksaisi lentokonereissuilla mitään viinipulloja alkaa roudaamaan. Kuulostaa älyttömältä. Shampootkin jätän yleensä kotiin ja ostan kohteesta uudet jotka jätän myös sinne.
Eipä viikon pituisia (tai lyhyempiä) työreissuja varten viitsi ostaa kohteesta aina joka kerta uutta shampoopulloa tms.
Hotellin shampoolla ja suihkusaippualla pärjää mainiosti reissulla. Et sinä viikossa hiuksiasi tuhoa, jos kotona käytöt laadukkaita shampoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Lentoyhtiöiden kädettömyys on johtanut tilanteeseen, jossa röyhkeimmät lentävät halvemmalla ja saavat samat, ellei jopa paremmat edut kuin sääntöjä noudattavat (ylikokoinen käsiveska, paremmat jalkatilat ja laukku ruumaan ilmaiseksi portilla).
Tilanne on todella surkuhupaisa kun samaan aikaan lentoyhtiöt toitottavat sääntöjen ja turvallisuuden perään äänekkäästi ja matkustajia hyppyytetään tiukoilla säännöillä ja aivan järjettömällä turvatarkastusrumballa.
Ongelma on se, ettei niiden laukkujen määrää ja kokoa kontrolloida missään. Kun itse tekee check-inin, menee sisään automaattiporteista, saa viedä niin monta nyssykkää kuin haluaa. Turvatarkastus ei ole vastuussa tavaran määrästä. Lähtöportilla taas ei ole aikaa mittailla ja punnita jokaisen laukkuja, ja laputtaa niitä ruumaan vietäviksi. Siinä myöhästyisi jokainen lähtö jos niin tehtäisiin. Joskus harvoin näkee, että liian iso laukku viedään portilta ruumaan, mutta useimmiten ne antaa viedä sisään reilusti liikaa tavaraa.
Ainoa ratkaisu olisi lisätä yksi tarkastuspiste lisää, jossa tarkistettaisiin jokaisen käsimatkatavaran koko. Ja sen jälkeen ei enää saisi ostella mitään, mikä ei mahdu sinne lentolaukkuun.
Muistatteko kun oli se nestepommijuttu jonka jälkeen nesteet lukuunottamatta pieniä määriä kiellettiin käsimatkatavaroista? Silloin meni pari päivää jolloin ei saanut ottaa mitään käsimatkatavaroita vaan tietokoneita myöten kaikki meni ruumaan.
Koneisiin ja niistä ulos päästiin kyllä hienosti ja siististi mutta hihnoilla oli sellainen kaaos että harvoin nähty. Jos katselette kentillä niin infraa laukkujen käsittelyyn nykyistä suuremmilla määrillä ei ole ja nykyisilläkin määrillä moni kenttä on tukossa.
Kysymys on siis siitä missä se kaaos halutaan ottaa vastaan ja minun mielipiteeni on että mieluummin koneessa kuin kentällä. Ei ainakaan tarvi odottaa ikuisuuksia ja metsästää hukkuneita laukkuja jotka kaikki sata on sen yhden EVVK-virkailijan takana.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, ettei niiden laukkujen määrää ja kokoa kontrolloida missään. Kun itse tekee check-inin, menee sisään automaattiporteista, saa viedä niin monta nyssykkää kuin haluaa. Turvatarkastus ei ole vastuussa tavaran määrästä. Lähtöportilla taas ei ole aikaa mittailla ja punnita jokaisen laukkuja, ja laputtaa niitä ruumaan vietäviksi. Siinä myöhästyisi jokainen lähtö jos niin tehtäisiin. Joskus harvoin näkee, että liian iso laukku viedään portilta ruumaan, mutta useimmiten ne antaa viedä sisään reilusti liikaa tavaraa.
Ainoa ratkaisu olisi lisätä yksi tarkastuspiste lisää, jossa tarkistettaisiin jokaisen käsimatkatavaran koko. Ja sen jälkeen ei enää saisi ostella mitään, mikä ei mahdu sinne lentolaukkuun.
Boardingiin varataan riittävästi aikaa aloittamalla se aikaisemmin, eli portilla tulisi olla esim. 45min ennen lähtöä puolen tunnin sijaan.. Portille se matkatavaramittauslaatikko. Kaaoksen estämiseksi boarding toteutetaan edestä/takaa aloittaen (kumpi sopii paremmin) ja RIVI KERRALLAAN matkustajat tiskille kuuluttamalla. Tiketin tarkistuksen yhteydessä tarkastetaan matkatavaran koko. Koneessa toiminta sujuvaa koska sinne mennään järjestyksessä ilman arpomista.
Mikä tässä olisi niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet viikon tai sitä pidemmällä lomalla, tuo kannattaa. Sen sijaan viikonloppumatkalle perjantai-illasta sunnuntai-iltapäivään tuntuu turhalta ostaa kokonainen shampoopullo ja jättää se hotelliin sen jälkeen, kun on pessyt sillä max 2 kertaa hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boardingiin varataan riittävästi aikaa aloittamalla se aikaisemmin, eli portilla tulisi olla esim. 45min ennen lähtöä puolen tunnin sijaan.. Portille se matkatavaramittauslaatikko. Kaaoksen estämiseksi boarding toteutetaan edestä/takaa aloittaen (kumpi sopii paremmin) ja RIVI KERRALLAAN matkustajat tiskille kuuluttamalla. Tiketin tarkistuksen yhteydessä tarkastetaan matkatavaran koko. Koneessa toiminta sujuvaa koska sinne mennään järjestyksessä ilman arpomista.
Mikä tässä olisi niin vaikeaa?
Harva haluaa käyttää kolmea tuntia pelkkään boardingiin. Mutta jos tykkäät mikromanageerauksesta ja jonottamisesta ja turhan sähläämisestä niin suosittelen Japanissa lentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaa käyttää kolmea tuntia pelkkään boardingiin. Mutta jos tykkäät mikromanageerauksesta ja jonottamisesta ja turhan sähläämisestä niin suosittelen Japanissa lentämistä.
Kolme varttia = kolme tuntia? Ei se ottaisi juurikaan enempää aikaa kuin nyt menee kaikkine sählinkeineen. Sanoisin että 60-90 sekuntia per rivi kapearunkoisissa koneissa: kuulutus "rivi 27, please" > 6 ihmisen lipun skannaus + laukku laatikkoon > putkeen > "rivi 26, please" jne. Rivejä pienissä koneissa kai 20-30. Isommissa koneissa toki kestäisi vähän kauemmin, mutta niissä toisaalta on monesti enemmän porttihenkilökuntaa tasoittamassa tilannetta.
Nythän tilanne on se, että porukka vedetään avopallosta mahdollisimman nopeasti putkeen ja koneen käytävällä seisomaan minuuteiksi, kun minä-minä ihmisillä ei ole mihinkään kiire ja henkilökunta seisoo tumput suorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan repun jalkatilaan jos sellainen on mukana, mutta trolleyn laitan kyllä lakkihyllylle. Eihän siinä mahdu istumaan jos se on penkin alla.
Helposti mahtuu istumaan, se laukku on penkin alla ja jalkatilaa jää ihan riittävästi.
Kiva että mahdut. Meillä muilla on ahtaampaa.
T. 194cm
Teitä 194 cm on usein pieni vähemmistö koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan repun jalkatilaan jos sellainen on mukana, mutta trolleyn laitan kyllä lakkihyllylle. Eihän siinä mahdu istumaan jos se on penkin alla.
Helposti mahtuu istumaan, se laukku on penkin alla ja jalkatilaa jää ihan riittävästi.
T. 194cm
Olen 181 cm ja mies 188 cm, molemmat mahdutaan. Rajahan se tule jossain vaiheessa vastaan. Suurin osa matkustajista ei vain ole edes 181 cm.
T. 194cm