Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita akateemisia, jotka päätyneet lopulta ei-akateemisiin hommiin?

Vierailija
17.03.2019 |

Maisteri olen, mutta en koskaan kokenut omaksi sitä akateemista maailmaa enkä myöskään firmojen maisteritehtäviä. Nykyisessä työssä ei tarvittaisi korkeaa koulutusta, mutta työ on kivaa ja itsenäistä, reissaan paljon asiakkaiden luona, annan tukea ja koulutan jne, tykkään asiakkaista ja työn luonteesta, eikä palkkakaan niin huono ole (päivärahoista saa ekstraa). Välillä tosin soimaan itseäni alisuoritumisesta ja ylikouluttautumisesta...

Muita kokemuksia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samoin. Pidän työstäni todella paljon ja olen onnellinen ratkaisustani. Lisäski palkka sattuu olemaan erittäin hyvä. 

2/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nykyään ole aika tavallista, että 5 vuoden yliopistotutkinnon jälkeen mennään sellaisiin töihin, joissa edellytetään ainoastaan peruskoulutuykintoa, kuten siivooja tai lipunmyyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni lisäksi lukuisia keski-ikäisiä naisia ns. tuottamattomilta akateemisilta aloilta. En viitsi masentaa nuorisoa kertomalla totuutta:). Eläkää unelmaanne ja opiskelkaa. 

Vierailija
4/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla huomattavasti pidempi kuin 5 vuotta

Vierailija
5/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kivaa ja itsenäistä, reissaan paljon asiakkaiden luona, annan tukea ja koulutan jne, tykkään asiakkaista ja työn luonteesta"

Moni akateeminen konttorityö on palaveria palaverin perään eikä mitään töitä meinaa saada tehtyä... Jos on luonteeltaan semmoinen, että haluaa saada aikaiseksi ja haluaa pitää vastuun omissa näpeissään, tuollainen konttorityö voi turhauttaa.

Vierailija
6/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että +20 vuoden aikana sähkö/tietoliikennetekniikassa (ins/di) ehkä yhteensä alle vuosi sellaista hommaa, joka oikeasti on vaatinut "akateemista ymmärtämismetodia".

Muuten olisi pärjännyt ihan hyvin wanhan liiton teknikon papereilla ja ns omaehtoisen harrastuneisuuden varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että +20 vuoden aikana sähkö/tietoliikennetekniikassa (ins/di) ehkä yhteensä alle vuosi sellaista hommaa, joka oikeasti on vaatinut "akateemista ymmärtämismetodia".

Muuten olisi pärjännyt ihan hyvin wanhan liiton teknikon papereilla ja ns omaehtoisen harrastuneisuuden varassa.

Nykytrendi on se, että koulutetaan ihan liikaa "kirjaviisaita". Monissa maissahan on käytäntö, että kandi on se tutkinto, jolle mennään työelämään ja vain oikeasti tutkimukseen suuntautuvat jatkavat maisteriksi tai sitten niin, että maisteriopintoihin mennään kun on oltu jo pidempään työelämässä (tällöin ehkäpä käytännön työssä opitut tiedot kohtaavat ja tukevat sitä uutta teoreettista tietoa).

Vierailija
8/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yliopistoon koska halusin olla tärkeä ja yhtä hyvä kuin lukiokaverini. Jossain vaiheessa tajusin motiivieni typeryyden ja menin suoraan oman alani töihin ilman koulutusta. Merkitys tulee jostain muualta kuin titteleistä ja rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että +20 vuoden aikana sähkö/tietoliikennetekniikassa (ins/di) ehkä yhteensä alle vuosi sellaista hommaa, joka oikeasti on vaatinut "akateemista ymmärtämismetodia".

Muuten olisi pärjännyt ihan hyvin wanhan liiton teknikon papereilla ja ns omaehtoisen harrastuneisuuden varassa.

Nykytrendi on se, että koulutetaan ihan liikaa "kirjaviisaita". Monissa maissahan on käytäntö, että kandi on se tutkinto, jolle mennään työelämään ja vain oikeasti tutkimukseen suuntautuvat jatkavat maisteriksi tai sitten niin, että maisteriopintoihin mennään kun on oltu jo pidempään työelämässä (tällöin ehkäpä käytännön työssä opitut tiedot kohtaavat ja tukevat sitä uutta teoreettista tietoa).

ICT-alalla dipat perusnörtteilee (koodaa, konffaa, säätää muuten vaan) eikä kyseessä todellakaan ole mistään uraauurtavasta akateemisesta tutkimuksesta. Tykillä kärpästä tms...

Vierailija
10/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että +20 vuoden aikana sähkö/tietoliikennetekniikassa (ins/di) ehkä yhteensä alle vuosi sellaista hommaa, joka oikeasti on vaatinut "akateemista ymmärtämismetodia".

Muuten olisi pärjännyt ihan hyvin wanhan liiton teknikon papereilla ja ns omaehtoisen harrastuneisuuden varassa.

Nykytrendi on se, että koulutetaan ihan liikaa "kirjaviisaita". Monissa maissahan on käytäntö, että kandi on se tutkinto, jolle mennään työelämään ja vain oikeasti tutkimukseen suuntautuvat jatkavat maisteriksi tai sitten niin, että maisteriopintoihin mennään kun on oltu jo pidempään työelämässä (tällöin ehkäpä käytännön työssä opitut tiedot kohtaavat ja tukevat sitä uutta teoreettista tietoa).

Se on hassua, kun parikymppiset finninaamat opiskelee kauppakorkeassa johtamista jne... Ehkä olisi hyvä olla siellä työelämässä vähän aikaa ensin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinkinhan on niin, että töihin, joita ennen tehtiin, jos nyt ei peruskoulupohjalta, niin vähäisellä koulutuksella, vaaditaan nykyisin akateeminen loppututkinto, vaikkei työ sitä vaadikaan. Esimerkkinä olkoon luokanopettaja.

Vierailija
12/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen FK ja viimeiset 15 vuotta tehnyt ihan suorittavan tason duunarihommia. Olen paljon tyytyväisempi kuin ollessani akateemisella alalla, vaikka palkka ei päätä huimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useinkinhan on niin, että töihin, joita ennen tehtiin, jos nyt ei peruskoulupohjalta, niin vähäisellä koulutuksella, vaaditaan nykyisin akateeminen loppututkinto, vaikkei työ sitä vaadikaan. Esimerkkinä olkoon luokanopettaja.

No ei opettajaksi nyt sentään kouluja käymättä menty. Oli ns. opettajaseminaareja:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Opettajaseminaari

"Seminaarien oppimäärä oli aluksi kolmivuotinen, mutta se piteni 1910-luvulle tultaessa asteittain aina viisivuotiseksi."

Vierailija
14/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riski voisi olla, mutta lähden ulkomaille joko hakemaan potkua tai jäädäkseni. N25

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin koulunkäyntiavustajaksi ja pidän työstäni todella paljon. Koen sen mielekkääksi ja tärkeäksi, eikö se seuraa minua kotiin.

Palkka tietysti on pelkkä vitsi, enkä pärjää ilman erilaisia tukia mitenkään, mutta näillä mennään.

16/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi jotkut nuoret aikuiset valitsevat yliopistossa sellaisen alan, josta he tietävät, ettei sillä alalla ole töitä?

Eikö ole turhauttavaa ensin opiskella 5 vuotta yliopistossa, ottaa opintovelkaa, ja sitten mennä pienipalkkaisen työhön, jossa edellytyksenä on ainoastaan peruskoulu?

Miksei valita alaa, jossa on edes jonkinlaiset työllistymismahdollisuudet?

Että siinä mielessä ne koulutusleikkaukset ovat ymmärrettäviä, jos ne kohdistuvat sellaisiin aloihin, jotka eivät työllistä

Vierailija
17/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi jotkut nuoret aikuiset valitsevat yliopistossa sellaisen alan, josta he tietävät, ettei sillä alalla ole töitä?

Eikö ole turhauttavaa ensin opiskella 5 vuotta yliopistossa, ottaa opintovelkaa, ja sitten mennä pienipalkkaisen työhön, jossa edellytyksenä on ainoastaan peruskoulu?

Miksei valita alaa, jossa on edes jonkinlaiset työllistymismahdollisuudet?

Että siinä mielessä ne koulutusleikkaukset ovat ymmärrettäviä, jos ne kohdistuvat sellaisiin aloihin, jotka eivät työllistä

Myös alemmalla tasolla on ylikouluttamista. Tarkoitan tässä että koulutetaan liikaa perustason työntekijöitä joille ei kuitenkaan löydy töitä.

Tuttavani opiskeli suurtalouskokiksi ja samalta vuosikurssilta valmistui parikymmentä muutakin suurtalouskokkia. Näistä tietääkseni viisi on oman alansa hommissa, loput ovat työttömänä tai tekevät muun alan töitä (kaupan kassa) tai opiskelivat toisen ammatin heti perään. Kuulemma aika moni opiskelee vain huvin vuoksi ilman päämäärää...

Vähän huolettaa tämä päämäärätön opiskeleminen.

Vierailija
18/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi päädyin.

Vierailija
19/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi jotkut nuoret aikuiset valitsevat yliopistossa sellaisen alan, josta he tietävät, ettei sillä alalla ole töitä?

Eikö ole turhauttavaa ensin opiskella 5 vuotta yliopistossa, ottaa opintovelkaa, ja sitten mennä pienipalkkaisen työhön, jossa edellytyksenä on ainoastaan peruskoulu?

Miksei valita alaa, jossa on edes jonkinlaiset työllistymismahdollisuudet?

Että siinä mielessä ne koulutusleikkaukset ovat ymmärrettäviä, jos ne kohdistuvat sellaisiin aloihin, jotka eivät työllistä

Koska minulla ei ollut kristallipalloa, josta katsoa työllisyystilannetta 10 vuoden päähän.

Vierailija
20/26 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistossa meitä muutosverotusta tekevät lakimies, tradenomi ja merkonomi. Ihan samoja työtehtäviä ja sama vastuun määrä.