Onko kenenkään muun mielestä Ylen uutisointi vähän kummallista?
Yle uutisoi kuinka Tampereella äärioikeistolaiseksi, fasistiseksi ja rasistiseksi luonnehdittu sinimusta-liike oli marssilla. He ottivat yhteen vastamielenosoittajien kanssa. Viime vuonna 15 vastamielenosoittajaa otettiin kiinni.
Okei, selvä, tämä oli siis uutinen. No, mitä siitä?
Vähän siinä joku hiertää. Tehdääs jotain jännää. Sama uutinen, mut eri sanoilla. Täysin sama FAKTUAALINEN sisältö:
"Tampereella vappukävelyllä ollut sinimusta-liike otti yhteen väkivaltaisen äärivasemmistolaisliikkeen kanssa. Fasistiseksi luonnehdittuja äärivasemmistolaisia otettiin kiinni peräti 15 viime vuonna."
Faktat eivät muuttuneet. "Luonnehdinta" jota ei tarvitse perustella vain ja ainoastaan muuttui.
Minä en pidä kummastakaan tavasta uutisoida.
Minä haluan entisen neuvostopropagandan maassa kuulla tällaisia uutisia:
"Sinimusta-liike ja x-liike (journalisti kävi ottamassa selvää mitä porukkaa ne oli, eikä kutsunut niitä vain vastamielenosoittajiksi) ottivat yhteen marssiessaan Tampereella. x-liike ajaa x-asiaa ja sinimusta x asiaa. X-liikkeen mielestä sinimusta on x ja sinimustan mielestä x-liike on x. X-liike on poliisin mukaan käyttäytynyt väkivaltaisemmin."
Pelkkä uutinen.
Ilman mausteita.
Kertokaa, mikä mun ajattelussa mättää, vai onko tosiaan niin että Yle puskee propagandaa? Tämähän on ihan vappuun sopiva aihekin. Puhutaan puhumisesta.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vähän kummallinen aloitus.
Vähän kummallinen kommentti.
Joo. Ja USAN sota on "Trumpin sota". Ikinä ennen ei ole kerrottu sotien olevan yhden miehen sotia, paitsi nyt. Oikeastihan se sota on koko USAN, koska ne on itse valinneet johtajansa.
No kun ei kuulemma rasisteja saa kutsua enää rasisteiksi, niin nykyään käytetään sitten kiertoilmaisua "äärioikeisto."
Tällaistahan se on.
Taannoinen "faktantarkistus" oli myös erittäin kummallinen.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja USAN sota on "Trumpin sota". Ikinä ennen ei ole kerrottu sotien olevan yhden miehen sotia, paitsi nyt. Oikeastihan se sota on koko USAN, koska ne on itse valinneet johtajansa.
Ja sielä on paljon muitakin tahoja mahdollistamassa sodan kuin Trump.
Vierailija kirjoitti:
Kuten Ukrainan sota on koko Venäjän aloittama sota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten Ukrainan sota on koko Venäjän aloittama sota?
Ihmisethän sen aina mahdollistaa. Maailmassa ei ole yhtäkään ihmistä kuka voisi yksin aloittaa kokonaisen sodan tosta noin vaan. Kyllä tommoset asiat vaatii aina isomman porukan hyväksynnän ja mahdollistamisen ja rahottamisen jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa hyvä aloitus joka esittää kysymyksen jonka pitäisi panna miettimään kenen ehdoilla asiat esitetään.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt kerran Amerikkaan mentiin, niin tästä tuli mieleen se kun meillä laajasti uutisoitiin siitä miten jonkun suomalaisen professorin mielestä Trumpin päätös lähettää kansalliskaarti taltuttamaan LA:n mellakoita oli "uhkakuvien luomista."
Eli siis päiväkausia jatkuneiden mellakoiden taltutus oli uhkakuvien luomista... Anteeksi, mutta jos mä oisin LA:ssa, mua varmaan uhkais vähän enemmän ne mellakat. Oikea väkivalta > Mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Ylen uutisointia kuvaa hyvin sana: Ylehtely.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei kuulemma rasisteja saa kutsua enää rasisteiksi, niin nykyään käytetään sitten kiertoilmaisua "äärioikeisto."
no, samahan se on
Enää ei voi luottaa kuin AV-palstaan 👴🏼👍🏼
Persuilla on tämä tasapuolisuusharha argumenttina jolla yrittävät normalisoida natsismin. Ihan harkittua sumuttamista.
Kun natsitt marssivat ja normaalit ihmiset vastustavat tätä niin tästä pitäisi median uutisoida molemmista näkökulmista että ovat yhtä oikeassa. Eli medialla ei saisi olla MITÄÄN OMIA ARVOJA vaan kaikkiin natsismiin ja kristallipuolueisiin pitäisi suhtautua että niiden arvot ovat täsmälleen yhtä ok kuin kaikkien muiden arvot.
No mitä voi odottaa vasukkimedialta.
Olisi kiva kuulla alapeukuttajilta että miksi se uutisointitapa, jonka minä haluaisin, on objektiivisesti huonompi kuin se mitä Yle käytti? Koska jos se ei ole, niin sittenhän Ylen uutisoinnissa on jotain mätää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sinimustat ole rasisteja!