Onko tämä autismia?
Lapsi on kohta 6-vuotias ja mitä vanhemmaksi kasvaa, niin sitä enemmän hän on omissa maailmoissaan. Hän on oikeastaan kaikessa ikätovereitaan jäljessä ja pelottaa, miten tulee pärjäämään, kun koulu alkaa. Jonotetaan tutkimuksiin ja yritän saada hänelle apua ennen sitä.
En saa lasta kunnolla katsekontaktiin, kun puhun hänelle. Hän ei tunnu monesti kuuntelevan, ymmärtävän ja tottelevan. Kiinnostus on aina jossain muualla. Muiden lasten touhuja lähinnä seuraa osallistumatta itse niihin. Oma-alotteisuutta ei ole ollenkaan, jää vain seisomaan ja ihmettelemään, jos häntä ei ohjaa.
Älyllisesti häntä on vaikea arvioida, koska hän ei ole jostain syystä yhtään kiinnostunut normaaleista asioista ja keskustelee vähän. Välillä kuitenkin yllätyn hänen ajatuksistaan ja päättelykyvystään. Epäilen hänen olevan autisti. Minkälaiset mahdollisuudet autisteilla yleensä on itsenäiseen elämään?
Kommentit (17)
Mun poika oli myös samanlainen. Tutkittiin kyllä jo kolmevuotiaasta asti ja nelivuotiaana sai diagnoosin. Edelleen on omissa oloissaan viihtyvä, mutta selkeästi piristyy, kun on ihmisten kanssa tekemisissä, vaikka ei olekaan sosiaalinen. Koodarihan hänestä tuli ja on hyvä siinä, amk-inssi. Koulu jousti jonkin verran ryhmätöissä ja esitelmissä, mutta muuten aika normaalit kurssit suoritti.
Kyllähän tuo autismin kirjon häiriöltä kuulostaa.
Älyllisestä suoriutumisesta tulevaisuudessa on turha vielä spekuloida, mutta kyllä se selviää lähivuosina, kuinka oppi otsaluuhun alkaa upota.
Voimia sulle, meillä 2 autisminkirjon erityistä.
Ap: kysyit, minkälaiset mahdollisuudet autisteilla on itsenäiseen elämään.
Mahdoton vastata, riippuu autismin syvyydestä ja siitä, onko älyllistä kehitysvammaa ja jos on, minkätasoinen sellainen.
Autisteja on vaikeasti keharista mensalaiseen.
Kuulostaa niin tutulta, mitä kirjoitit. Joinain hetkinä olen epäillyt, että hän olisi jopa älyllisesti kehitysvammainen, mutta sitten hän taas yllättää muistamalla asioita jopa vuoden takaa tai rakentamalla legoista hämmästyttävän samanlaisen patsaan, minkä on joskus nähnyt.
Olisiko parasta yrittää saada tällaiselle lapselle paikka erityisluokalta, missä hänen oppimistaan ehkä pystyttäisiin paremmin tukemaan?
Ap
Näillä tiedoilla lapsi vaikuttaisi olevan joko autisti tai sitten vain yksinkertaisesti vähälahjainen eli kansankielellä tyhmä. Voihan se saamattomuus ja osaamattomuus johtua vain matalasta älykkyydestä (äo jossain lievästi kehitysvammaisen ja normaalin välillä), joka kuitenkin on paljon yleisempää kuin autismi. Toki se varmasti vanhemmille olisi mukavampi selitellä lapsen käytöstä autismilla kuin sillä, että lapsi on vaan vähän tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta, mitä kirjoitit. Joinain hetkinä olen epäillyt, että hän olisi jopa älyllisesti kehitysvammainen, mutta sitten hän taas yllättää muistamalla asioita jopa vuoden takaa tai rakentamalla legoista hämmästyttävän samanlaisen patsaan, minkä on joskus nähnyt.
Olisiko parasta yrittää saada tällaiselle lapselle paikka erityisluokalta, missä hänen oppimistaan ehkä pystyttäisiin paremmin tukemaan?
Ap
No erityisluokka tulee kysymykseen, jos normaaliopetus ei toimi.
Tietysti ensin tukitoimet normaalilla luokalla.
Jos kehityksessä on ongelmia, tutkimukset lasten neurologisella ovat tarpeen ja tulevat toki eteen.
Eihän noille erityisluokille ilman diagnoosia pääse/joudu.
Valokuvamuisti ei sulje pois kehitysvammaisuutta.
Asia kyllä selviää tutkimuksissa, jotka ilmeisesti ovat edessä viimeistään koulun alettua.
Minkä takia yhden kommentoijan piti olla noin tolkuttoman ilkeä?
Tyttärelläni on autismi. Hänellä on vähän puhetta, vaikeuksia puheen ymmärtämisessä, vaikea saada katsekontaktia, erikoiset kiinnostuksen kohteet. Lukemaan opettelinitsenäisesti 4 vuotiaana. Kommunikointi hänen kanssaan on vaikeaa. Välillä yllättää ja huomaan hänen käsittävän asioista mihin hän ei ole mielesyäni kiinnittänyt mitään huomiota.
Toivottavasti pääsette tutkimuksiin mahdollisimman pian ja lapsesi saa tarvitsemiaan terapioita ja tukea. Erityisluokasta ja pienryhmästä hän hyötyisi varmasti.
Assburger kirjoitti:
Valokuvamuisti ei sulje pois kehitysvammaisuutta.
Asia kyllä selviää tutkimuksissa, jotka ilmeisesti ovat edessä viimeistään koulun alettua.
Minkä takia yhden kommentoijan piti olla noin tolkuttoman ilkeä?
Vanha koulukiusaaja. Persoonallisuushäiriöstä ei parane. Etenkin Pohjanmaalla geeneissä.
Sen verran vielä, että lapsi ei ole kiinnostunut juuri lainkaan leluista. Pienempänä oli taitava tekemään palapelejä, rakentamaan torneja ja tekemään muotolaatikon, joten minkäänlaista huolta hänen kehityksestä ei aiemmin ollut. 3-vuotiaana huomasi, että hän ei oikeastaan ole kiinnostunut muista lapsista. Nykyään hän ei edes halua suoriutua hänelle annetuista tehtävistä, jos ne eivät häntä kiinnosta, joten se tietysti herättää huolta. Motorisesti olen pitänyt lasta myös hieman kömpelönä, mutta pallosta hän on erityisen kiinnostunut; hän tekee aivan uskomattoman tarkkoja maaleja ja koreja. Hänen peleistä vain puuttuu sellainen vauhdikkuus, hän keskittyy lähinnä vain tähtäämään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä, että lapsi ei ole kiinnostunut juuri lainkaan leluista. Pienempänä oli taitava tekemään palapelejä, rakentamaan torneja ja tekemään muotolaatikon, joten minkäänlaista huolta hänen kehityksestä ei aiemmin ollut. 3-vuotiaana huomasi, että hän ei oikeastaan ole kiinnostunut muista lapsista. Nykyään hän ei edes halua suoriutua hänelle annetuista tehtävistä, jos ne eivät häntä kiinnosta, joten se tietysti herättää huolta. Motorisesti olen pitänyt lasta myös hieman kömpelönä, mutta pallosta hän on erityisen kiinnostunut; hän tekee aivan uskomattoman tarkkoja maaleja ja koreja. Hänen peleistä vain puuttuu sellainen vauhdikkuus, hän keskittyy lähinnä vain tähtäämään.
Ap
Autismin kirjoa juu, varmaan asperger. Ei kannata intoilla erityisluokkaan, siellä voi olla joissain paikoin meno normiluokkaa haastavampaakin assille. Koulussa on hyvä ottaa aika avoin ja tiedottava linja, monilla luokilla on autismin kirjon oppilaita ihan normiopetuksessa ja hyvässä koulussa asia huomioidaan hyvin.
t. Erityisope
Kerran tunsin lapsen joka käyttäytyi kuin sun lapsi. Se ei ollut autisti. Sillä oli jokin vakava erikoinen keskittymishäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla lapsi vaikuttaisi olevan joko autisti tai sitten vain yksinkertaisesti vähälahjainen eli kansankielellä tyhmä. Voihan se saamattomuus ja osaamattomuus johtua vain matalasta älykkyydestä (äo jossain lievästi kehitysvammaisen ja normaalin välillä), joka kuitenkin on paljon yleisempää kuin autismi. Toki se varmasti vanhemmille olisi mukavampi selitellä lapsen käytöstä autismilla kuin sillä, että lapsi on vaan vähän tyhmä.
Forrest Gump.
Siinä ei ole mitään vikaa minkälainen olet. Vika on siinä että joudut aina itseäsi muille selittämään. Todella väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla lapsi vaikuttaisi olevan joko autisti tai sitten vain yksinkertaisesti vähälahjainen eli kansankielellä tyhmä. Voihan se saamattomuus ja osaamattomuus johtua vain matalasta älykkyydestä (äo jossain lievästi kehitysvammaisen ja normaalin välillä), joka kuitenkin on paljon yleisempää kuin autismi. Toki se varmasti vanhemmille olisi mukavampi selitellä lapsen käytöstä autismilla kuin sillä, että lapsi on vaan vähän tyhmä.
Nyt ei keskustella sinun diagnoosistasi, vaikutat todella yksinkertaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla lapsi vaikuttaisi olevan joko autisti tai sitten vain yksinkertaisesti vähälahjainen eli kansankielellä tyhmä. Voihan se saamattomuus ja osaamattomuus johtua vain matalasta älykkyydestä (äo jossain lievästi kehitysvammaisen ja normaalin välillä), joka kuitenkin on paljon yleisempää kuin autismi. Toki se varmasti vanhemmille olisi mukavampi selitellä lapsen käytöstä autismilla kuin sillä, että lapsi on vaan vähän tyhmä.
Nyt ei keskustella sinun diagnoosistasi, vaikutat todella yksinkertaiselta.
No jopa yli kypsä kommentti. Heti kun tuodaan esille epämieluisampi, täysin mahdollinen vaihtoehto, niin aletaan sitten alakoulutyyliin tuolle linjalle että ite oot. Todella aikuista.
Hei ap, viittaa vahvasti autismin kirjon häiriöön. Meillä läheisellä vastaavaa, poikkeuksena se, että oppi ennen eksaria lukemaan ja kirjoittamaan ja laskemaan.
On kuitenkin muuten sosiaalisesti sulkeutunut ja välillä ei ole ymmärtävinään yhtään, mitä sanotaan, mutta myöhemmin huomataan, että on oikeasti ollut ihan kartalla.
Kaikissa niissä asioissa, joista ei ole kiinostuntut on todella aloitekyvytön ja hidas.
Kyllä monet näistä käyvät koulunsa ja pystyvät hankkimaan ammatin, mutta tarvitsevat tukea enemmin tai vähemmin.