Suomalaiset väistävät motarille liittyviä.
Olen vähän huolissani noista kommenteista jutun https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html lopussa, vasemmalle väistäminen näyttää olevan uusi normaali.
Sanoisin että aivan hemmetin moisessa ruuhkassa voisin väistää, varmistettuani tietenkin, että vasemmalla on tilaa. On muitakin keinoja "väistää" eli hiemaan kaasun nostaminen tai hieman sen lisääminen.
Samoin ärsyttää takiani turhaan vasemalla väistävät, kyllä minä olisin sen auton jälkeen kerennyt sille tielle liittyä :) Sitten näkee paljon tapauksia, jossa muutaman auton jono tulee yhtä aikaa moottoritielle ja sen on päästävä just sillä moottoritiellä kulkevan letkan johonkin kohtaan, kun aivan hyvin pieni pudotus vauhdissa - ja takana olisi ollut tilaa.
Samoin yksittäisen liittyjän näkee joskus ajavan koko kiihdytyskaistan loppuun motarilla jo valmiiksi olevan auton rinnalla, kun vauhdin pudotuksella olisi voinut liittyä taakse. Kerran seurasin tällaisen tilanteen, väkisin piti siihen eteen päästä ja myötä häpeissään sitten ajoi se valmiiksi motarilla ajava sen tunkeutujan takana muutaman kilometrin ja sitten ohitti. Eli sillä jo motarilla olevalla olisi ollut kovempi matkavauhti...
Kommentit (433)
Minulle on näytetty mm keskisormea, kun en ole väistänyt ohituskaistalle rampista ajavaa. Taksit ajaa kylkeen jos ei väistä.
Kaikki joiden kyydissä olen ollut aina väistävät varmuuden vuoksi ohituskaistalle tilapäisesti kun näkevät jonkun liittyvän.
Miten sääntö menee tässä? Onko kaistallaolijalla oikeus posottaa menemään välittämättä liittyjästä? Varovaisuus 100% liittyjän vastuulla?
m85 kirjoitti:
ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan
Joo mitäpä siitä liikenteen sujuvuudesta, kun voi noudattaa aivokuolleita sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan
Joo mitäpä siitä liikenteen sujuvuudesta, kun voi noudattaa aivokuolleita sääntöjä.
Ollaan Suomessa eikä missään Viet Namissa. Säännöt on sääntöjä.
Saksassa saat sakot jos et väistä.
Sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, asia on hyvin selkeä, jos kolisee niin vika löytyy sieltä
Kyl mä väistän,jos vasemmalla on tilaa.Miksi alkaisin jarruttamaan kiihdyttämään,jos voin sujuvasti väistää.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa saat sakot jos et väistä.
Eikä saa
Vierailija kirjoitti:
Sillä liittyjällä on väistämisvelvollisuus, asia on hyvin selkeä, jos kolisee niin vika löytyy sieltä
Tai sitten voisi vain sujuvoittaa liikennettä ja tehdä tilaa toiselle kaistalle.
Ei tarvitse riskeerata kolinaa ja kaikkien matka sujuu mukavammin.
Ei väistäminen ole uusi normaali, se on aina ollut normaali. Joku höyrypää on vaan viime aikoina saanut päähänsä että se olisi lain vastaista.
Ei ole. Tieliikennelaki sanoo että motarilla ei saa vaihtaa vasemmalle kaistalle turhaan.
Se ei ole turha kaistanvaihto että jouduttaa liikennetta antamalla oikealle kaistalle rampilta tulevalle tilaa koska tämä kuitenkin tulee sieltä hitaammin ja ohitustilanne olisi edessä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyl mä väistän,jos vasemmalla on tilaa.Miksi alkaisin jarruttamaan kiihdyttämään,jos voin sujuvasti väistää.
Juuri näin. Pitää käyttää järkeä eikä fasistisia sääntöjä. Jos ruuhkassa liittymiskaistalla ja oikeella kaistalla on useita autoja ei siinä kukaan turvallisesti kiihdyttele ja jarruttele liittyjien takia ilman et suuri riski kolista. Vielä jos vasemmalla kaistalla on tilaa niin äly hoi.
Kun näen että motarille on tulossa esim. useampi rekka liittymästä niin vaihdan vasemmalle kaistalle jo n. 500m ennen risteystä. Lisäksi koska vasemmallakin kaistalla on liikennesuunta osoitettu niin en riko edes lakia. Ja tietenkin varmistan ettei vasemmalla kaistalla ole ketään jonka menoa haittaisin. Rekan on vaikea kiihdyttää liikennevirtaan jossa mennään 100km/h ja maksimi rekalle on 80 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa saat sakot jos et väistä.
Sakot saa nimenomaan siitä jos oleskelee turhaan tientukkona jollain vasemmanpuoleisesta kaistoista. Äärimmäisenä oikealla olevaa kaistaa saa ajaa 61 km tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei väistäminen ole uusi normaali, se on aina ollut normaali. Joku höyrypää on vaan viime aikoina saanut päähänsä että se olisi lain vastaista.
Ei ole. Tieliikennelaki sanoo että motarilla ei saa vaihtaa vasemmalle kaistalle turhaan.
Se ei ole turha kaistanvaihto että jouduttaa liikennetta antamalla oikealle kaistalle rampilta tulevalle tilaa koska tämä kuitenkin tulee sieltä hitaammin ja ohitustilanne olisi edessä kuitenkin.
Rampilta tulevalla on väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki. Silloin kaistanvaihtosi on aina turha tuollaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väistäminen ole uusi normaali, se on aina ollut normaali. Joku höyrypää on vaan viime aikoina saanut päähänsä että se olisi lain vastaista.
Ei ole. Tieliikennelaki sanoo että motarilla ei saa vaihtaa vasemmalle kaistalle turhaan.
Se ei ole turha kaistanvaihto että jouduttaa liikennetta antamalla oikealle kaistalle rampilta tulevalle tilaa koska tämä kuitenkin tulee sieltä hitaammin ja ohitustilanne olisi edessä kuitenkin.
Rampilta tulevalla on väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki. Silloin kaistanvaihtosi on aina turha tuollaisessa tilanteessa.
Ei ole, koska rampilta tulijan väistämisvelvollisuudesta huolimatta teen kaistanvaihdollani liikenteesta a) jouhevampaa ja b) turvallisempaa.
m85 kirjoitti:
ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan
Moottoritiellä ajavan tulisi pitää ajonopeutensa, niin liittymästä tulevalla on helpompi tulla. Näin vältytään tilanteelta, että molemmat kiihdyttävät tai molemmat hiljentävät ja liittymästä tuleva ei pääse siirtymään sujuvasti.
Kun moottoritiellä ajava pitää sopivan turvavälin edellä ajavaan, niin liittymästä tulevan on turvallisempi ja helpompi tulla.
Mä olen saanut sakot liikenteen vaarantamisesta kun väistin motarille liittyvää autoa ja poliisit ajo takana ja näki sen. En ole sen jälkeen väistänyt. Motarille tulevalla on KOLMIO joka kertoo sen kenellä on väistämisvelvollisuus. Se liittyjä painaa kaasua jotta pääsee sujuvasti liikenteen sekaan. Tai tarvittaessa hidastaa, moni matelee alinopeutta kiihdytyskaistalla ja sillon se on vaikeaa.
Minä ajan motarilla yleensä cruise päällä ja joskus on vaan pakko väistää vasemmalle kaistalle kun rampilta tulevalla ääliöllä ei ole yhtään pelisilmää vaan yrittää väkisin ajaa kylkeen. Tietenkin vain jos vasemmalla kaistalla ei ole ketään, enkä näin toimien mielestäni syyllisty kovin vakavaan liikennerikkeeseen.
Rekkamiehille ihanimpia ovat nämä Puntot jotka ei tee yhtään mitään vaikka näkevät että ovat siinä liittymäkohdassa juuri samaan aikaan kuin rampilta tuleva rekka.
Punto ei kiihdytä koska se 105km/h on juuri hyvä nopeus Puntolle siellä motarilla.
Punto ei jarruta koska Puntolla on oikeus.
Punto ei vaihda kaistaa, ei vaikka tiellä ei olisi ketään muuta.
Punto menee nyt ja se 50 kertaa Puntoa painavampi rekka saa luvan kiihdytellä ja jarrutella kuin Punto.
ei missään tapauksessa väistetä vasemmalle kaistalle, vaan joko kaasutetaan tai jarrutellaan sillä kaistalla millä ollaan