Sähköautoboomi menni ohi, seuraava trendi on kuitenkin vetyauto
Toi tekniikka oikeesti ratkaisee jotain, ja kehittyy byt huimin harppauksin.
https://yle.fi/uutiset/3-10163736
Tänä vuonna autopomojen tärkein trendi vuoteen 2025 mennessä on nimittäin polttokennoteknologia. Polttokenno- eli lähinnä vetyautot ovat olleet jo pari vuotta kovassa nosteessa. Vuosina 2015 ja 2016 polttokennoteknologia pysyi vielä kärjen takana sijalla viisi. Viime vuonna se nousi jo kolmanneksi.
Vetyautojen jälkeen toisena KPMG:n tämän vuoden listalla seuraa connectivity ja digitalisaatio eli käytännössä se, että ajoneuvot ovat eri järjestelmiin liitettäviä ja keskenään verkottuneita.
Kommentit (883)
Suomivärittynyttä mielipidevaikuttamisuutisointia. Täällä sähköauto ei ole breikannut samalla tavalla kuin Norjassa ja Ruotsissa ja nyt sitten yritetään muka katsella muualle.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se vety tulee?
Vetyä tulee nytkin teollisuudessa yllinkyllin mutta sille ei tällä hetkellä ole käyttöä eikä kerätä talteen.
Kyllä se sähköauto tulee voimalla, jos Model 3:sen tuotanto lähtee vauhtiin.
Tämä toki pelottaa kaikkia perinteisiä automerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se vety tulee?
Imetään jupiterista tietty ja tuodaan tankkeritähtilaivastoilla, ja sitten tietty irtoaa kaiken maailman kaasuja noista kaasulähteistä... tosin se erottelu voinee olla aika vaikeaa ja kallista...
Vedyn käytössä on monta hankaluutta ja mutkaa.
Ei sitä vetyä niin valtaisia määriä vapaudu teollisuudessa.
Vaikkapa kuutiometri vetyä normaali ilmanpaineessa on yksi kissanpieru.
Bensiinin/naftan energiatiheys per litra on vain niin tyrmäävän hyvä.
Sähköauton yleistymistä jarruttaa vain ja ainoastaan akkutekniikka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sähköauto tulee voimalla, jos Model 3:sen tuotanto lähtee vauhtiin.
Tämä toki pelottaa kaikkia perinteisiä automerkkejä.
Jos se tosta on kiinni niin ei tule ikinä.
https://finance.yahoo.com/news/tesla-model-3-production-shuts-000000924…
Nyt tuotanto seis. Toimittajat haluaa käteismaksun että toimittavat osia.
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Vedyn käytössä on monta hankaluutta ja mutkaa.
Ei sitä vetyä niin valtaisia määriä vapaudu teollisuudessa.
Vaikkapa kuutiometri vetyä normaali ilmanpaineessa on yksi kissanpieru.
Bensiinin/naftan energiatiheys per litra on vain niin tyrmäävän hyvä.
Tekee läpimurron muutamassa vuodessa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vetyauto-karkkyy-jo-vuor…
Suomessa tilanne on siinä mielessä hyvä, että täällä syntyy vetyä kemian teollisuuden sivutuotteena niin paljon, että se riittäisi noin kymmenen tuhannen polttokennohenkilöauton tarpeisiin. Tämä olisi siis nollapäästöistä liikennettä.
Vetyä on helppo tehdä elektrolyysillä vedestä tai ilmasta ja vaikka muuttaa maakaasuksi kun siihen sotketaan ilmasta tai teollisuudesta kerättyä hiilidioksidia. Uusiutuva energia voidaan käyttä vedyn valmistukseen kun aurinkokennot halpenevat ja niiden teho paranee. Kaasu voidaan käyttää kaasuturbiinivoimaloissa tai polttokennoautoissa. Vety on tulevaisuuden polttoaine.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se vety tulee?
Sitä voidaan tuottaa rajattomasti vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sähköauto tulee voimalla, jos Model 3:sen tuotanto lähtee vauhtiin.
Tämä toki pelottaa kaikkia perinteisiä automerkkejä.
Tesla on kohta konkurssissa. Olisi kannattanut olla tekemättä autoja vain miljonääreille.
Polttokennot on eri asia kuin oikeasti vetykäyttöinen auto. Jälkimmäinen mullistaisi koko energiamarkkinat.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/perusinsinoori-aikamme-su…
Perusinsinööri: Aikamme suurin kuplan puhaltaja on Elon Musk ja Tesla - "infotainmentiin jää koukkuun, muusta vaivasta haluaisi nopeasti eroon"
Sähköauto on melkein huoltovapaa, osia vain murto-osa polttomoottoriin verrattuna. Kun akut vielä hieman kehittyy ja latauspisteet lisääntyy niin se on voittaja. Vety varmaan on rinnalla ja sillekin voi olla omat käyttökohteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se vety tulee?
Vetyä tulee nytkin teollisuudessa yllinkyllin mutta sille ei tällä hetkellä ole käyttöä eikä kerätä talteen.
Sanopa missä teollisuuden prosessissa syntyy "jätevetyä" jota tuuletaan taivaan tuuliin kun ei ole keräysastiaa.
Vety on ollut, on ja tulee aina olemaan ihan hemmetin vaikeaa varastoida. Laajamittaista vedyn jakeluinfraa ei ole yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Toi tekniikka oikeesti ratkaisee jotain, ja kehittyy byt huimin harppauksin.
https://yle.fi/uutiset/3-10163736
Tänä vuonna autopomojen tärkein trendi vuoteen 2025 mennessä on nimittäin polttokennoteknologia. Polttokenno- eli lähinnä vetyautot ovat olleet jo pari vuotta kovassa nosteessa. Vuosina 2015 ja 2016 polttokennoteknologia pysyi vielä kärjen takana sijalla viisi. Viime vuonna se nousi jo kolmanneksi.Vetyautojen jälkeen toisena KPMG:n tämän vuoden listalla seuraa connectivity ja digitalisaatio eli käytännössä se, että ajoneuvot ovat eri järjestelmiin liitettäviä ja keskenään verkottuneita.
Ei toimi vetyauto sen paremmin kuin sähköautokaan.
Ei niitä polttokennoja nyt mihinkään autoihin aleta herranjumala asentelemaan. Ne on aika tolkuttoman hankalia laitoksia ja käytetään lähinnä avaruusaluksissa sähkön- ja veden ja olikohan ehkä lämmönkin tuotantoon.
Esim. polttokennot on todella vaikeita saada käyntiin, avaruusaluksissa ne käynnistetään maan pinnalla ulkopuolisen polttoaineen syötön ym. avulla ja sitten niitä ei sammuteta koko mission aikana. Turha luulo että olisi kovin käytännöllinen menetelmä henkilöautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vety on ollut, on ja tulee aina olemaan ihan hemmetin vaikeaa varastoida. Laajamittaista vedyn jakeluinfraa ei ole yhtään missään.
Vedyn varastoinnissa ei ole mitään ongelmia, ja infrakin on tulossa. Paljon järkevämpää kuin tehdä sähköautoja.
Ja mistä se vety tulee?