Uutisten "jäi junan alle" tarkoittaa usein "meni tahallaan junan eteen"
Ikään kuin juna olisi tilanteessa se syyllinen.
Sama analogia koskee ilmaisua "ajautui vastaantulevien kaistalle". Juna ei henkilöstä vahingoitu, mutta vastaantuleva auto ja sen matkustajat törmäyksestä autoon hyvin todennäköisesti kyllä.
Kommentit (23)
Itse en kyllä mitenkään tuotakaan ilmaisua käytettäessä oleta, että juna olisi syyllinen. Allehan se ihminen jää, vaikka olisikin sinne raiteelle itse kömpinyt. Ei kai se junan ylikään mene.
Vierailija kirjoitti:
Aina.
Mieheni teki itsemurhan ajamalla auton kovalla vauhdilla pois tieltä . Kuvaa hyvin hänen luonnetta, ei ajanut päin vastaantulevaa. Ei halunnut muiden kärsivän.
Alkoi naurattaa. 😂
Kyllä se useimmiten on tarkoituksella, en kyllä ymmärrä miten sekaisin pitää olla, että pystyy odottaa junaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina.
Mieheni teki itsemurhan ajamalla auton kovalla vauhdilla pois tieltä . Kuvaa hyvin hänen luonnetta, ei ajanut päin vastaantulevaa. Ei halunnut muiden kärsivän.Alkoi naurattaa. 😂
Mikä mieheni itsemurhassa naurattaa? Siitä tuli tammikuussa 10 vuotta, ja en ole toipunut menetyksestä.
Tarkoitin sitä,että hän ei olisi koskaan vaarantavat muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina.
Mieheni teki itsemurhan ajamalla auton kovalla vauhdilla pois tieltä . Kuvaa hyvin hänen luonnetta, ei ajanut päin vastaantulevaa. Ei halunnut muiden kärsivän.Alkoi naurattaa. 😂
Miksi ihmeessä naurat? Oletko vähän vajaa vai muuten vain ilkeä?
Sitähän se tarkoittaa että joku menee ihan tarkoituksella kiskoille ja jos sieltä tulee esim. Pendolino-juna niin ei suostu lähtemään sieltä junaradalta vaikka junan vihellin soi, vaan antaa tahallaan junan ajaa yli. Toinen vaihtoehto on että odottaa junaa jossain puskan takana ja heti kun juna tulee niin hyppää tarkoituksella siihen raiteelle. Nykyään yhä harvemmin kukaan päätyy vahingossa junan alle vaikka vielä tänäkin päivänä monet oikovat surutta sähköistetyn junaradan yli ja ylityksiä aitoja säretään usein. Kai se aitaaminen on jonkin verran vähentänyt tapahtumien allejääntien määrä. Tahallaan junan alle jäävien määrää ei ole vieläkään saatu laskemaan ja aidoista on tuskin hyötyä itsemurhien estämiseen eikä koko rataverkkoa on mahdotonta aidata.
Iso-Vaikee kirjoitti:
Sitähän se tarkoittaa että joku menee ihan tarkoituksella kiskoille ja jos sieltä tulee esim. Pendolino-juna niin ei suostu lähtemään sieltä junaradalta vaikka junan vihellin soi, vaan antaa tahallaan junan ajaa yli. Toinen vaihtoehto on että odottaa junaa jossain puskan takana ja heti kun juna tulee niin hyppää tarkoituksella siihen raiteelle. Nykyään yhä harvemmin kukaan päätyy vahingossa junan alle vaikka vielä tänäkin päivänä monet oikovat surutta sähköistetyn junaradan yli ja ylityksiä aitoja säretään usein. Kai se aitaaminen on jonkin verran vähentänyt tapahtumien allejääntien määrä. Tahallaan junan alle jäävien määrää ei ole vieläkään saatu laskemaan ja aidoista on tuskin hyötyä itsemurhien estämiseen eikä koko rataverkkoa on mahdotonta aidata.
Suomessa ennemmin aidataan vaikka kaikki radat ja automatisoidaan autot kuin puututtaisiin syihin miksi joku lopettaa itsensä koska silloin jouduttaisiin myöntämään että työelämä, koulumaailma ym. ovat liian vaativia, julmia ja kilpailu kaikesta on veristä eli työpaikkoja ei ole, verot ja kaikki nousee ja palkat laskee jne. Ennemmin syytetään ihmistä kuin puututtaisiin yhteiskunnan ongelmiin.
Iso-Vaikee kirjoitti:
Sitähän se tarkoittaa että joku menee ihan tarkoituksella kiskoille ja jos sieltä tulee esim. Pendolino-juna niin ei suostu lähtemään sieltä junaradalta vaikka junan vihellin soi, vaan antaa tahallaan junan ajaa yli. Toinen vaihtoehto on että odottaa junaa jossain puskan takana ja heti kun juna tulee niin hyppää tarkoituksella siihen raiteelle. Nykyään yhä harvemmin kukaan päätyy vahingossa junan alle vaikka vielä tänäkin päivänä monet oikovat surutta sähköistetyn junaradan yli ja ylityksiä aitoja säretään usein. Kai se aitaaminen on jonkin verran vähentänyt tapahtumien allejääntien määrä. Tahallaan junan alle jäävien määrää ei ole vieläkään saatu laskemaan ja aidoista on tuskin hyötyä itsemurhien estämiseen eikä koko rataverkkoa on mahdotonta aidata.
Meillä on ihmisiä.jäänyt vahingossa alle. Aidat on, mutta niiden takia pitkä kiertomatka. Yksi sun toinen Hänninen tai nuori oikaisee aidan ja radan yli. Suurin osa selviytyy, mutta joskus joku jää alle. Tarkoituksettomasti. Yleensä niin, että menee kaverin perässä, eikä katso itse. Tästä on aikaa kun kolme jäi alle, koska kaksi käynnistä auttoi kolmatta radalle kaatunutta kännistä. Neljäs selvisi. Yli 10 vuotta sitten, ehkä, en muista.
Kyllä vartioimattomissa tasoristeyksissä tapahtuu ihan oikeasti vahinkoja. Useimmilla kylillä on/oli tiedossa joku joka on menehtynyt tasoristeysonnettomuudessa. Omassa käytössä on ollut aikoinaan eri puolilla suomea kaksi risteystä ja molemmissa on tapahtunut onnettomuus. Toinen on nyt poistettu käytöstä ja toisesta on loppunut junaliikenne.
Vierailija kirjoitti:
Iso-Vaikee kirjoitti:
Sitähän se tarkoittaa että joku menee ihan tarkoituksella kiskoille ja jos sieltä tulee esim. Pendolino-juna niin ei suostu lähtemään sieltä junaradalta vaikka junan vihellin soi, vaan antaa tahallaan junan ajaa yli. Toinen vaihtoehto on että odottaa junaa jossain puskan takana ja heti kun juna tulee niin hyppää tarkoituksella siihen raiteelle. Nykyään yhä harvemmin kukaan päätyy vahingossa junan alle vaikka vielä tänäkin päivänä monet oikovat surutta sähköistetyn junaradan yli ja ylityksiä aitoja säretään usein. Kai se aitaaminen on jonkin verran vähentänyt tapahtumien allejääntien määrä. Tahallaan junan alle jäävien määrää ei ole vieläkään saatu laskemaan ja aidoista on tuskin hyötyä itsemurhien estämiseen eikä koko rataverkkoa on mahdotonta aidata.
Suomessa ennemmin aidataan vaikka kaikki radat ja automatisoidaan autot kuin puututtaisiin syihin miksi joku lopettaa itsensä koska silloin jouduttaisiin myöntämään että työelämä, koulumaailma ym. ovat liian vaativia, julmia ja kilpailu kaikesta on veristä eli työpaikkoja ei ole, verot ja kaikki nousee ja palkat laskee jne. Ennemmin syytetään ihmistä kuin puututtaisiin yhteiskunnan ongelmiin.
Eihän Suomessa ole sellaista veristä kilpailua, kuin monessa muussa maassa?
Eihän uutisissa ole enää aikoihin sanottu ”jäi junan alla”. Jossain radan varrella on tapahtunut ”henkilövahinko”. Siinä sitten saatetaan valehdella hieman sen suhteen, onko kyseessä vahinko vai ei..
Eikös se ole joku juttu, että mitä yksityiskohtaisemmin noista itsemurhista kerrotaan, sitä enemmän muut itsetuhoisen saavat niistä ideoita? Sen takia ei haluta suoraan lietsoa ketään, varsinkaan näissä junan/rekan alle menemisissä, jotka aiheuttaa tosi pahat traumat sille syyttömälle kuljettajalle.
OT: Luulin että ihmiset eivät tapaa ymmärtää sanavalintojen vaikutusta mielikuviin, koska aina kun joku yrittää tuoda tällaisia pointteja esiin vaikkapa sukupuolista puhuttaessa, niin iso joukko väittää vastaan suorastaan raivoamalla.
Aikoinaan junassa ollessani, niin tuli äkkipysähdys Hämeenlinnasta pohjoiseen. Hetken päästä tuli konduktööriltä kuulutus: "Pahoittelemme viivästystä. Juna törmäsi jalankulkijaan."
Harvoin toimittaja voi olla täysin varma siitä, miten tilanne täsmälleen on mennyt. Siksikin pitää käyttää neutraalia ilmaisua, erityisesti omaisten säästämiseksi. Omaiset voivat haluta ajatella tapahtuneen vahingoksi, joka se kenties on joskus voinut jopa ollakin. Joka tapauksessa voidakseen sanoa jonkun menneen tahallaan junan alle, toimittajalla tulee olla siitä todisteita. Ei kuulu toimittajan toimenkuvaan tehdä mitään omia oletuksia, mikäli hän on uutista kirjoittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole joku juttu, että mitä yksityiskohtaisemmin noista itsemurhista kerrotaan, sitä enemmän muut itsetuhoisen saavat niistä ideoita? Sen takia ei haluta suoraan lietsoa ketään, varsinkaan näissä junan/rekan alle menemisissä, jotka aiheuttaa tosi pahat traumat sille syyttömälle kuljettajalle.
Ei. Nämä ovat vaan sellaisia että ihmiset haluavat sulkea korvansa kaikelta ikävältä. Sen takia ei koskaan puhuta siitä, miksi se ihminen on siellä radalla. Ei kukaan mene itseään tappamaan sen takia, että lukee lehdestä jonkun jääneen junan alle... Kyllä itsemurhaa hautova keinot tietää ihan ilman näitä uutisiakin.
Sama juttu nuorten liikennekuolemien kanssa.
Oikea otsikko:
Kaahasi kuoliaaksi itsenä +n kpl ikätovereitaan.
Ehkä sillä suojellaan lapsia? Helpompi selittää lapsille että jää junan alle kuin että jättäytyy sinne tarkoituksella kun on "paha olla". Lapsi ottaa vielä siitä idean että kun oin paha mielui voi mennä junan alle...
Vierailija kirjoitti:
Iso-Vaikee kirjoitti:
Sitähän se tarkoittaa että joku menee ihan tarkoituksella kiskoille ja jos sieltä tulee esim. Pendolino-juna niin ei suostu lähtemään sieltä junaradalta vaikka junan vihellin soi, vaan antaa tahallaan junan ajaa yli. Toinen vaihtoehto on että odottaa junaa jossain puskan takana ja heti kun juna tulee niin hyppää tarkoituksella siihen raiteelle. Nykyään yhä harvemmin kukaan päätyy vahingossa junan alle vaikka vielä tänäkin päivänä monet oikovat surutta sähköistetyn junaradan yli ja ylityksiä aitoja säretään usein. Kai se aitaaminen on jonkin verran vähentänyt tapahtumien allejääntien määrä. Tahallaan junan alle jäävien määrää ei ole vieläkään saatu laskemaan ja aidoista on tuskin hyötyä itsemurhien estämiseen eikä koko rataverkkoa on mahdotonta aidata.
Suomessa ennemmin aidataan vaikka kaikki radat ja automatisoidaan autot kuin puututtaisiin syihin miksi joku lopettaa itsensä koska silloin jouduttaisiin myöntämään että työelämä, koulumaailma ym. ovat liian vaativia, julmia ja kilpailu kaikesta on veristä eli työpaikkoja ei ole, verot ja kaikki nousee ja palkat laskee jne. Ennemmin syytetään ihmistä kuin puututtaisiin yhteiskunnan ongelmiin.
Myös kaikki sillat pitäisi kaivaa tunneleihin koska hyppy pääedellä asvalttiin. Merien ja järvien ja jokien kuivaaminen ehkäisisi hukuttautumisia.
Unilääkkeitä ei raskasta työtä isänmaansa hyvinvoinnin vuoksi tekevä tarvitse!
Aina.
Mieheni teki itsemurhan ajamalla auton kovalla vauhdilla pois tieltä . Kuvaa hyvin hänen luonnetta, ei ajanut päin vastaantulevaa. Ei halunnut muiden kärsivän.