Miksei vieläkään koululiikunnasta ole saatu kivaa?
Uusi OPS:kin on taas mutta liikunta on edelleen samaa verenmaku suussa puurtamista ja paremmuusjärjestykseen laittamista. Hitaammin oppiville ei vieläkään opeteta niitä pelejä niin hyvin, että voisivat nauttia pelaamisesta, eikä tunarin maineesta. Sitten vain annnetaan huono arvosana (sinä olet huono, älä ikinä kehtaa näyttää naamasi mihinkään liikuntaan liittyvässä).
Kommentit (141)
Liikunnasta tosiaan pitäisi jättää numerot pois.
Ja lasten liikkua paljon pieninä jo. Nykyään on paljon jo päiväkoti-ikäisiä, jotka eivät jaksa liikuntahetkeä loppuun. Juokseminen ei onnistu.
Kasvaako kivalla voittajaksi? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaako kivalla voittajaksi? Niinpä.
Kasvaa kyllä. Mutta kilpailua ja koululiikuntaa ei pitäisi sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaako kivalla voittajaksi? Niinpä.
Kasvaa kyllä. Mutta kilpailua ja koululiikuntaa ei pitäisi sekoittaa.
Kenenkään ei tarvitse kasvaa häviäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Uusi OPS:kin on taas mutta liikunta on edelleen samaa verenmaku suussa puurtamista ja paremmuusjärjestykseen laittamista. Hitaammin oppiville ei vieläkään opeteta niitä pelejä niin hyvin, että voisivat nauttia pelaamisesta, eikä tunarin maineesta. Sitten vain annnetaan huono arvosana (sinä olet huono, älä ikinä kehtaa näyttää naamasi mihinkään liikuntaan liittyvässä).
Olet ilmeisesti yläkoulun oppilas. Millä luokalla olet? Kuinka monta harjoituskertaa ajattelet hitaammin oppivan tarvitsevan vaikkapa lentopallon lyöntien oppimiseen? Oletus tietysti on, että niitä on jo aiempinakin kouluvuosina harjoiteltu.
Kyllä minun teinipojasta liikunta on kivaa. Ei ole mitenkään hyvä liikunnassa mutta valitsi kuitenkin pitkäksi valinnaiseksi. Ope vähän erikoinen kyllä mutta jakelee esim karkkeja teinien synttäripäivänä. Tytöt samassa ryhmässä.
Ei ole yksistään koulun tehtävä "opettaa" liikuntaa. Vanhempien tulee mahdollistaa lapsilleen monipuolinen liikunta pienestä pitäen.
Koululiikunta on varmaan ainoa oppiaine, jossa opettaja ei opeta mitään. Vahtii vaan porukkaa, komentelee ja puhaltaa pilliin. Pallopelit: jaetaan joukkueet ja aloitetaan peli, osaavat pelaavat, muut yrittää pysyä mukana, puolet porukasta ei tiedä sääntöjä. Yleisurheilu: siitä vaan jonoon kaikki ja sitten hypätään pituutta yksitellen, sitten juostaan, seuraavaksi kuulaa työntämään. Suunnistus: tossa kartat ja kompassi, tossa rastit, tulkaa parin tunnin kuluttua takas, pärjäilkää.
Pari kertaa vuodessa cooper, mitä suotta opettaa juoksutekniikkaa, siitä vaan testiin.
Poika, joka ei ole hyvä liikunnassa, mutta on tykännyt liikkua muuten, kävi kaksoistutkinnon ja liikunta suoritettiin amiksen puolella. Siellä suunnittelivat liikuntatunnit itse ja joka tunti oli jotain erilaista. Minäkin tykkään liikkua ja olen vapaa-ajalla liikkunut paljon myös lapsena, mutta koululiikunta oli kamalaa. Pääasiassa pallopelejä, joissa en pärjännyt yhtään. Seisomiseksi meni, eikä ne parhaat edes antaneet koskea palloon. Lentopallo nyt oli ok, kun sentään sai omalla vuorollaan syöttää ja sen osasin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yksistään koulun tehtävä "opettaa" liikuntaa. Vanhempien tulee mahdollistaa lapsilleen monipuolinen liikunta pienestä pitäen.
Niin mikä onkaan koulun tehtävä yleensä minkään oppiaineen suhteen. Miksi koulun pitäisi opettaa mitään, jos se kerran on vanhempien tehtävä.
Jos koulussa on oppiaine nimeltä liikunta, silloin sillä oppitunnilla pitää opettajan opettaa liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Koululiikunta on varmaan ainoa oppiaine, jossa opettaja ei opeta mitään. Vahtii vaan porukkaa, komentelee ja puhaltaa pilliin. Pallopelit: jaetaan joukkueet ja aloitetaan peli, osaavat pelaavat, muut yrittää pysyä mukana, puolet porukasta ei tiedä sääntöjä. Yleisurheilu: siitä vaan jonoon kaikki ja sitten hypätään pituutta yksitellen, sitten juostaan, seuraavaksi kuulaa työntämään. Suunnistus: tossa kartat ja kompassi, tossa rastit, tulkaa parin tunnin kuluttua takas, pärjäilkää.
Pari kertaa vuodessa cooper, mitä suotta opettaa juoksutekniikkaa, siitä vaan testiin.
Minun kouluaikanani (83-92) ei opetettu myöskään kuvaamataitoa eikä musiikkia. Siitä vain laulamaan ja piirtämään sen mukaan, mitä valmiiksi osaa.
Meidänkin tytön liikunta tunnilla tytöt ja pojat samassa. Siis yläasteella. Ei tunnu haittaavan.
Lääkeyhtiöt tahkovat voittoja masentuneilla suomalaisilla. Liikunta vähentää masentuneisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yksistään koulun tehtävä "opettaa" liikuntaa. Vanhempien tulee mahdollistaa lapsilleen monipuolinen liikunta pienestä pitäen.
Ei tietenkään olekaan, mutta vanhempien pitäisi tukea lapsen opiskelua myös matematiikassa, äidinkielessä ja ruotsissa. Jostain syystä kuitenkin vain liikunnassa on hyväksyttyä nöyryyttää huonoja oppilaita julkisesti, kun taas niitä luokan hitaimpia laskijoita ei ikinä näe lukuvuodesta toiseen takeltelemassa koko luokan edessä opettajan huokaillessa ja pyöritellessä silmiään ja luokkakaverien nauraessa. Liikunnassa tätä tapahtuu edelleen vuosittain ympäri Suomea.
Nykyisessä muodossaan koululiikunta palvelee ainoastaan niitä lapsia, jotka eivät oikein osaa mitään muuta, ja silloin heidän ainoaksi mahdollisuudekseen jää päteminen liikuntatunneilla toisten kustannuksella. En oikein näe tässä järkeä, varsinkaan nykyisellä terveys- ja elintapatilanteella. Olisi paljon järkevämpää unohtaa turhat vertailu liikunnassa ja keskittyä liikunnan innostuksen kasvattamiseen, eri lajien opettamiseen ja yleiseen terveyden ylläpitoon.
Koulussa eri lajien parhaat yleensä harrastavat kyseistä lajia vapaa-ajallaan. Koulussa yhtä lajia on vain muutaman kerran vuodessa ei siinä ehdi taitoja kunnolla oppia, jos ei itse harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululiikunta on varmaan ainoa oppiaine, jossa opettaja ei opeta mitään. Vahtii vaan porukkaa, komentelee ja puhaltaa pilliin. Pallopelit: jaetaan joukkueet ja aloitetaan peli, osaavat pelaavat, muut yrittää pysyä mukana, puolet porukasta ei tiedä sääntöjä. Yleisurheilu: siitä vaan jonoon kaikki ja sitten hypätään pituutta yksitellen, sitten juostaan, seuraavaksi kuulaa työntämään. Suunnistus: tossa kartat ja kompassi, tossa rastit, tulkaa parin tunnin kuluttua takas, pärjäilkää.
Pari kertaa vuodessa cooper, mitä suotta opettaa juoksutekniikkaa, siitä vaan testiin.Minun kouluaikanani (83-92) ei opetettu myöskään kuvaamataitoa eikä musiikkia. Siitä vain laulamaan ja piirtämään sen mukaan, mitä valmiiksi osaa.
Tämäkin pitää paikkansa. Mutta koululiikkunnassa ei opetettu edes sääntöjä, vaan siitä sai alennusta arvosanaan, jos ei osannut valmiiksi. Kun ala-asteella ei meillä pelattu oikeaa pesäpalloa, niin ope yläasteella haukkui, kun ei osattu. Sitä v*n pesäpalloa oli joka kevät ja syksy aina, jos vain keli salli, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin. Tosin meillä yläasteella oli opena juoppo taiteilija, joka kyllä opetti tekniikoitakin, perusvärit, lyijykynäpiirtämistä jne. Harmi, että oli juoppo ja tuli kerran kouluun taksilla kännissä, ura loppui siihen. Muuten oli hyvä ope (nainen btw).
Vierailija kirjoitti:
Koululiikunta on varmaan ainoa oppiaine, jossa opettaja ei opeta mitään. Vahtii vaan porukkaa, komentelee ja puhaltaa pilliin. Pallopelit: jaetaan joukkueet ja aloitetaan peli, osaavat pelaavat, muut yrittää pysyä mukana, puolet porukasta ei tiedä sääntöjä. Yleisurheilu: siitä vaan jonoon kaikki ja sitten hypätään pituutta yksitellen, sitten juostaan, seuraavaksi kuulaa työntämään. Suunnistus: tossa kartat ja kompassi, tossa rastit, tulkaa parin tunnin kuluttua takas, pärjäilkää.
Pari kertaa vuodessa cooper, mitä suotta opettaa juoksutekniikkaa, siitä vaan testiin.
Kyllä näyttää olevan muissakin aineissa opettajia, jotka ei opeta. Kehoittavat lukemaan kirjasta, tai lukevat suoraan itse ja sen jälkeen laittavat oppilaat tekemään tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa eri lajien parhaat yleensä harrastavat kyseistä lajia vapaa-ajallaan. Koulussa yhtä lajia on vain muutaman kerran vuodessa ei siinä ehdi taitoja kunnolla oppia, jos ei itse harrasta.
Siksi pitäisikin opetella niitä perustaitoja tai sitten liikutaan sillä tavalla, että jokainen saa liikuntaa. Lähdetään vaikka kävelemään tai hölkkäämään, sen jokainen osaa. Ei matikkaakaan aloiteta yhtälön ratkaisemisesta.
Liikunnan sijasta voisi opettaa jotain järkevämpää ainetta. Itse en saanut minkäänlaista liikuntaintoa koulusta. Enkä ollut kaikista huonoin vaan ihan keskinkertainen 8 oppilas. Meni vuosia ennen kuin löysin liikunnan kuntoilumielessä. Ihan kivaa kun voi valita lajinsa. Liikunta voisi olla vapaaehtoinen oppiaine, jolloin halukkaat ja lahjakkat voisivat sitä harrastaa.
Meillä oli yläasteella joskus eri ryhmät eritasoisille matikassa.
Vastaava liikunnassa olis ollut kivempi...