Miten tehdään hyvä, perinteinen 2D-shootemup, jossa taustaa vieritetään?
Vanha C64:sen Blue Max oli hyvä, siinä pääsi ampumaan ja pommittamaan sekä säätämään koneen korkeutta. Ja Zaxxon oli samantyylinen. Nykyiset shootemupit kuten Sky Force Reloaded ja Air Attack 2 ovat toki koreita, mutta aika tylsiä. Ainakin Sky Force Reloadedissa olisi hauskaa päästä pommittamaan, kuten Air Attack 2:ssa. Ja säätämään lentokoneen korkeutta. Kolmiulotteinen vaikutelma tekstuurien venyttämisellä on myös hyvä ajatus, vanhoissa peleissä tausta näytti samanlaiselta kun lensi maaston yli.
Aseistus melko tylsää näissä peleissä, ja voisi olla ilmatorjunnassa enemmän kolmiulotteisuutta, nyt kaikki aseet lentävät samassa tasossa, paitsi pommit Air Attack 2:ssa.
Kommentit (5)
No hyvän pelin tekeminen on vähän kuin olisi kokki ja tekisi hyvää ruokaa. Taustalla hyvä biisi, hyvät grafiikat maastossa, kenties pilviefektit ja vedessä aallokot. Yksi ajatus olisi, jos pääsisi lentokoneella taistelemaan risteilijäalusta vastaan, ja olisi perinteiset ilmasta pudotettavat torpedot, jotka halkoisivat vettä ja vana näkyisi vedessä, siinä olisi vähän taitoa ennakoida miten pudottaa torpedot, ettei laiva niitä ehtisi väistämään.
Raskaasti panssaroituja laivoja kun ei pelkällä konetykillä vahingoiteta, niin siinä olisi torpedot ja pommit välttämättömiä. Toisessa maailmansodassa eivät edes muutaman sadan kilon pommit tehonneet taisteluristeiljöitä vastaan, mitä siinä sai ehkä miehistöä matalaksi, ja jonkun pienemmän tykin, mutta kannen läpi eivät pommit menneet.
Joo kiitos, tiedän kaikki Amigan ampumispelit tarkalleen, mutta nyt olisi tarkoitus tehdä vähän modernimpaa. Teknisesti paras räiskintäpeli Amiga 500:lle jossa on pystyvieritys on todennäköisesti SWIV:
Raiden 2 (1993) kolikkopeli on myös yksi parhaita vanhanajan räiskintäpelejä:
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos, tiedän kaikki Amigan ampumispelit tarkalleen, mutta nyt olisi tarkoitus tehdä vähän modernimpaa. Teknisesti paras räiskintäpeli Amiga 500:lle jossa on pystyvieritys on todennäköisesti SWIV:
No ei todellakaan, yksi rumimmista, eikä edes taustamusiikkia.
Blue Maxiä en enää muista miten siinä oli toteutettu, mutta Zaxxon käyttää isometristä projektiota. Eli grafiikat piirretään isometriseen projektioon ja ne piirretään sitten vastaavasti näytölle. Vieritys tapahtuu kuten perinteisissä 2D peleissä, mutta viistosti.
Tosin nykyaikana voisi toteuttaa 3D tekniikalla jossa se vain pakotetaan isometriseksi. Suurin ongelma kuitenkin että grafiikasta tulee aika kirjavaa nykytekniikalla. Vanhojen pelien hienous on siinä että grafiikka on melko yksinkertaista -- silloin pelikokemus pohjautuu enemmän itse pelaamiseen.
Hybris
Battle Squadron
Xenon 2 Megablast