Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä sille, että pojat eivät enää saisi osaamistaan huonompia numeroita temperamentin takia?

Vierailija
28.07.2017 |

Pitäisikö asiaa painottaa opettajien koulutuksessa, jotta koulu ei enää jatkossa syrjisi poikia ja suosisi tyttöjä? Hiljaiset, varautuneet ja ujot pojat ovat tässä asiassa tällä hetkellä niitä suurimpia häviäjiä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
2/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Kuuntele ja viisastu. Professori Keltikangas-Järvinen puhuu asiasta kohdasta 11:00 alkaen.

http://areena.yle.fi/1-4095649

Vierailija
4/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö asiaa painottaa opettajien koulutuksessa, jotta koulu ei enää jatkossa syrjisi poikia ja suosisi tyttöjä? Hiljaiset, varautuneet ja ujot pojat ovat tässä asiassa tällä hetkellä niitä suurimpia häviäjiä.

Mutu-tuntumani on, että hiljaiset, varautuneet ja ujot pojat ovat suurimpia häviäjiä "kaverimarkkinoilla", ei niinkään oppitunneilla. Oman alakoululaispoikani luokalla on todella levottomia poikia ja opettaja osaa arvostaa sitä, jos joku malttaa hetkenkin keskittyä. Tällaisella luokalla rauhallisen pojan ongelmat liittyvät kaverisuhteisiin.

Vierailija
5/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli ja temperamentti ovat aivan eri asioita. Eri temperamenttityyppejä löytyy molemmista sukupuolista. Veikkaisin että syy arvosanojen eroavaisuuksista löytyy ihan kasvatuksesta eli siitä miten paljon esim tunnollisuutta edellytetään eri sukupuolilta.

Vierailija
6/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi pakotetaan kaikki ensi vuonna ylioppilaiksi pääsevät pojat hakeutumaan opettajakoulutukseen. Sitten sinne ei valita kuin poikia. Kaikki vapautuvat opetustyöpaikat pitää antaa miehille. Miehet pakotetaan opettamaan myös ekaluokkalaisia vaikka se työlästä onkin, nythän miesopet kieltäytyvät tuosta. Naiset voivat osin opettaa lukiossa ja ammattikoulussa. Yliopistossa olisi vain naisia opettajina. Tosta lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pojille lupa riehua ja käyttäytyä huonosti ja se pitäisi jättää huomiotta numeroissa?

Vierailija
8/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Kuuntele ja viisastu. Professori Keltikangas-Järvinen puhuu asiasta kohdasta 11:00 alkaen.

http://areena.yle.fi/1-4095649

Kyse on luonteenpiirteistä. Ei sukupuolesta. Ei se ujo tyttökään sen kummemmin saa arvostusta, jos ope ei ymmärrä, miten ujoa pitää kohdella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuden opetussuunnitelman myötä häviäjiä ovat kaikki ne, jotka eivät kuulu opettajien suosikkilistalle. Omassa pienessä lähipiirissä koettua; ne lapset (sukupuoleen katsomatta) jotka ovat aktiivisia tunnilla saivat numeron kaksi parempia arvosanoja kuin kokeesta. Ja ne jotka eivät olleet (syitä on sitten lukuisia, lapsi onlevoton, suulas, ärsyttävä jne...) saivat jopa kaksi numeroa huonomman arvosanan kuin mitä kokeista on tullut. On ihan älytöntä että oppilas joko kokeista saa koko ajan ysejä, mutta ei muutoin osallistu opetukseen saa numeroksi 7 tai 8, minkä pitäisi kertoa osaamisesta. Mutta oikeasti oppilas osaa paljon enemmän kuin mitä todistuksen numero kertoo. On täysin ok, että aktiivisuus huomioidaan positiivisella tavalla, eli oppilas jok aepäonnistuu kokeissa, mutta osoittaa muutoin osaamisensa, saa korotetun numeron, mutta miten voi olla mahdollista että osaaminen arvioidaan alaspäin?  Tämä levottomuus yms seikat voisivat näkyä vain käytöksessä ja huolellisuudessa, ei osaamisen arvioinnissa.

Vai olenko aivan yksin ajatusteni kanssa?

 

Vierailija
10/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli ja temperamentti ovat aivan eri asioita. Eri temperamenttityyppejä löytyy molemmista sukupuolista. Veikkaisin että syy arvosanojen eroavaisuuksista löytyy ihan kasvatuksesta eli siitä miten paljon esim tunnollisuutta edellytetään eri sukupuolilta.

Tutkimuksen mukaan tytöille on arvosanojen suhteen enemmän hyötyä sopivasta temperamentista ja pojille enemmän haittaa sopimattomasta temperamentista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä video vaikka otsikko onkin vähän hämäävä. Löytyy hyviä pointteja, joilla parantaa poikien koulunkäyntiä

Vierailija
12/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pojille lupa riehua ja käyttäytyä huonosti ja se pitäisi jättää huomiotta numeroissa?

Ei tietenkään lupaa häiriköidä. Mutta sen ei pitäisi minun mielestäni näkyä osaamisen arvioinnissa. Vaan juuri käytöksen arvioinnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Kuuntele ja viisastu. Professori Keltikangas-Järvinen puhuu asiasta kohdasta 11:00 alkaen.

http://areena.yle.fi/1-4095649

Kyse on luonteenpiirteistä. Ei sukupuolesta. Ei se ujo tyttökään sen kummemmin saa arvostusta, jos ope ei ymmärrä, miten ujoa pitää kohdella.

Kyse on juurikin sukupuolesta. Tämä on täysin selvä tasa-arvo-ongelma.

"Merkittävä ja vaikeasti selitettävä tulos on se, että kun temperamenttipiirteet ovat yhteiskunnallisestikin arvostettuja, kuten hyväntuulisuus, joustavuus, mukautuvuus, sopeutuvuus, niin näistä piirteistä hyötyvät arvosanoissaan enemmän tytöt kuin pojat. Vastaavasti kun siirrytään näiden piirteiden vastapareihin, niin piirteistä on suurempi haitta pojille kuin tytöille, Keltikangas-Järvinen toteaa."

https://www.opetin.fi/tutkimus-temperamentti-vaaristaa-kouluarvosanoja/

Vierailija
14/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uuden opetussuunnitelman myötä häviäjiä ovat kaikki ne, jotka eivät kuulu opettajien suosikkilistalle. Omassa pienessä lähipiirissä koettua; ne lapset (sukupuoleen katsomatta) jotka ovat aktiivisia tunnilla saivat numeron kaksi parempia arvosanoja kuin kokeesta. Ja ne jotka eivät olleet (syitä on sitten lukuisia, lapsi onlevoton, suulas, ärsyttävä jne...) saivat jopa kaksi numeroa huonomman arvosanan kuin mitä kokeista on tullut. On ihan älytöntä että oppilas joko kokeista saa koko ajan ysejä, mutta ei muutoin osallistu opetukseen saa numeroksi 7 tai 8, minkä pitäisi kertoa osaamisesta. Mutta oikeasti oppilas osaa paljon enemmän kuin mitä todistuksen numero kertoo. On täysin ok, että aktiivisuus huomioidaan positiivisella tavalla, eli oppilas jok aepäonnistuu kokeissa, mutta osoittaa muutoin osaamisensa, saa korotetun numeron, mutta miten voi olla mahdollista että osaaminen arvioidaan alaspäin?  Tämä levottomuus yms seikat voisivat näkyä vain käytöksessä ja huolellisuudessa, ei osaamisen arvioinnissa.

Vai olenko aivan yksin ajatusteni kanssa?

 

Hyvää pohdintaa.

Sain erään tytsyn kanssa molemmat 8½ kokeesta, en muista miten tuntiosaamista painotettiin mutta kumpikaan ei viitattu kertaakaan ja molemmat kuunteli tunnilla. Molemmat tehtiin läksymme aina myös yhdessä.

Hänen numeronsa korotettiin 9 mutta itseni laskettiin kahdeksaan. Ilmeisesti pojilta odotetaan aktiivisuutta/viittausta siinä missä "ujous" sallitaan tytöille paremmin?

En kuitenkaan kehdannut sanoa asiasta kun en halunnut kerjätä ikävyyksiä (sama ope jatkoi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kotirouvat ovat korjanneet tämän harrastamalla seksiä opettajan kanssa...

juu niin, pitäisköhän vähentää pornon katselua.

Vierailija
16/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tää on ironista, että vielä aikaa sitten todettiin, etteivät tytöt sovellu kouluun. Nyt tilanne kuitenkin näyttäisi kallistuneen päälaelleen. 

Vierailija
17/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis antaa arvosanat koetulosten perusteella, kuten tehtiin vielä kultaisella 90-luvulla. En tosin tiedä miten nyt.

Vierailija
18/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiset, varautuneet ja ujot pojat ovat häviäjiä elämässä, eivät pelkästään koulussa.

Vierailija
19/19 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pojan arvosanat todistuksessa olivat lähes aina huonompia kuin kokeiden keskiarvo. Poika oli tunnilla varmasti joskus häiritsevä mutta ei sen osaamisen mittaamiseen pitäisi vaikuttaa.

Tytär oli myönteinen ja aktiivinen. Todistukseen arvosanat pyöristettiin ylöspäin.

Reiluako?osaaminen samaa mutta todistukset ihan erilaiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä