Huolestuttavaa, jos 100 km tunnissa ajavassa autossa ei turvavyöt kestä onnettomuustilanteessa repeämättä
Eikö turvavöille ole mitään lujuussäädöstä, vai miten voi olla, etteivät ne kestä 100 km/h tapahtuvassa onnettomuustilanteessa repeämättä?
Kommentit (139)
No se nyt vaa on sivuseikka tässä tapauksessa. Kännissä törttöilivät ja huonosti kävi. Surullista, mutta itsepähän alkoholia ottivat.
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Vierailija kirjoitti:
No se nyt vaa on sivuseikka tässä tapauksessa. Kännissä törttöilivät ja huonosti kävi. Surullista, mutta itsepähän alkoholia ottivat.
Vai surullista, mutta itsepähän päätti kännissä lähteä ajamaan?
Eikai siitä alkoholin otosta tarvitse henkeään menettää?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Oletko kenties S.R Mikkelistä?
Turvavyössä on noin 2000kg vetolujuus
Vierailija kirjoitti:
Jos sä nyt kertaisit hiukan fysiikan oppeja ja tutustuisit siihen mitä esineelle tapahtuu kun sen vauhti pysähtyy yhtäkkiä? Ja miksi törmäystestejä tehdään?
Sitä ennen voisit hävetä hetken omaan tyhmyyttäs, noista jutuista puhuttiin jo peruskoulussa. Autoa ei ole suunniteltu pysähtymään 100km/vauhdista kuin seinään. Turvavöihin kohdistui ihan hirmuinen rasitus tuossa tilanteessa, paljon suurempi kuin matkustajien paino.
Kyllä ne turvavyöt olisi kestäneet esim. päin seinää törmäämisen.
Katso kuvia onnettomuusautosta. Nokka oli ehjä joten se ei törmännyt esteeseen. Sen sijaan koko katto oli kuoriutunut pois. Turvavyö on yläosasta kiinni B-pilarissa ja jos esim. puurunko kuorii koko B-pilarin pois niin eipä sillä turvavyöllä ole paljoa enää mahdollisuuksia toimia kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö turvavöille ole mitään lujuussäädöstä, vai miten voi olla, etteivät ne kestä 100 km/h tapahtuvassa onnettomuustilanteessa repeämättä?
Eiköhän tuossa ole ollut muitakin voimia pelissä onnettomuushetkellä. Eli auto ei tainnut ajaa suoraan päin puuta nokka edellä, vaan lähti käsistä ja sinkoitui todennäköisesti useammankin puun kautta ja ties miten päin ympäri. Eli siinä on ollut keskipakoisvoimaa ja muutakin pelissä niin paljon ja niin moneen suuntan, ettei ole mikään ihme, ettei vyöt kestä. Eikä tuosta romusta olisi hengissä selvinnyt, vaikka olisi ollut rallikuskin vöillä penkkiin köytettynä. Eli lapsellista tätä edes pohtia ja muka syyllistä auton valmistajata hakea.
Niin ja niissä ralliautoissa on ne hemmetin paljon tehokkaammat monipistevyöt juuri siksi, että kolmipistevyö ei vain voi tuollaisissa kovan vauhdin ulossuistumisonnettomuuksissa kestää kaikkia siihen kohdistuvia voimia.
Kudokset eivät kestä, joten parempi, että vyö katkeaa kuin leikkaa pään ja lantion irti. Voiman voit laskea kaavalla nopeus x massa ja jakaa sen kahteen kiinnityspisteeseen. Esimerkiksi 100 kg painava ajaa 100 km/h seinään, tulee molemmille kiinnityspisteille 5000kg nykäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Oletko kenties S.R Mikkelistä?
Ehkä? Kenties? Saatan ollakin?
Ajan aina vain nopeusrajoitusten mukaan enkä mene sellaisille teille, missä pitää ajaa yli 80 km/h. Ei hätää, en hidastele edessäsi, jos ajan edessäsi niin se on hidas tie ja ajan juuri kuten kyltissä lukee.
Ne turvavyöt ei huoleta yhtään vaan se, että koko katto ja perä irtosi tuon ikäisesta autosta. Keula oli täysin ehjä. Ilmeisesti heikko kori Audissa painoon nähden.
Kun auto on tämännäköinen niin missähän se turvavyö olisi enää kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt vaa on sivuseikka tässä tapauksessa. Kännissä törttöilivät ja huonosti kävi. Surullista, mutta itsepähän alkoholia ottivat.
Vai surullista, mutta itsepähän päätti kännissä lähteä ajamaan?
Eikai siitä alkoholin otosta tarvitse henkeään menettää?
Usein kun alkoholia ottanut lähtee ajamaan, siinä menettää henkensä joku ihan viaton sivullinen. Usein lapsi. Onneksi tällä kertaa henkensä menettivät idiootit, jotka olivat vaaraksi muille, eikä muiden elämää pilattu.
Tässä näkee onnettomuuspaikan ja puut jotka höyläsi audista katon pois. Samalla tietysti matkustajat ja turvavyöt höylättiin autosta pois myös. Huonoa onneakin ollut rutosti näillä, ilman puita olisivat pysähtyneet tuonne pajukkoon ehkä vain mustelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Toivottavasti ymmärsin oikein, että et aja siellä moottoritiellä noita nopeuksia vaan muilla teillä. Sielläkin tosin aiheutat pelkäämiselläsi vaaratilanteita muulle liikenteelle koko ajan, jos on vaikka 100 rajoitus ja ajelet viittäkymppiä.
Jos moottoritiellä ajat 50 ja siellä on 120 rajoitus niin peräänajovaara on oikeasti todellinen. Takaa tuleva auto lähestyy 70-90km/h nopeudella sinun autoasi, siinä ei montaa sekuntia tarvitse kuljettajan huomion kiinnittyä muualle kun jo kolisee.
Pidä hätävilkut päällä jos noin teet niin toiset huomaa ajoissa että jotain erityistä on tekeillä ja osaavat varautua että tulet perä edellä vastaan.
Missä siitä autosta on kuvia?
Ralliautoissa suositellaan käytettäväksi ensisijaisesti auton omia penkin ja vöiden kiinnityspisteitä ja vöiden kiinnikkeet on pellistä prässätty ja parilla pienellä pistehitsillä kiinni.
Olen ihmetellyt miten ne voi kestää yhtään mitään.
Itse jos tekee kiinnikkeet pitää olla iso 3mm teräslevy missä hitsaamalla mutteri ja koko paska pitää olla ympäriinsä hitsattu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Toivottavasti ymmärsin oikein, että et aja siellä moottoritiellä noita nopeuksia vaan muilla teillä. Sielläkin tosin aiheutat pelkäämiselläsi vaaratilanteita muulle liikenteelle koko ajan, jos on vaikka 100 rajoitus ja ajelet viittäkymppiä.
Jos moottoritiellä ajat 50 ja siellä on 120 rajoitus niin peräänajovaara on oikeasti todellinen. Takaa tuleva auto lähestyy 70-90km/h nopeudella sinun autoasi, siinä ei montaa sekuntia tarvitse kuljettajan huomion kiinnittyä muualle kun jo kolisee.
Pidä hätävilkut päällä jos noin teet niin toiset huomaa ajoissa että jotain erityistä on tekeillä ja osaavat varautua että tulet perä edellä vastaan.
Et tainnut lukea tätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin että jopas jopas. Onneksi en aja ikinä moottoritietä, pelkään, vaan suurin nopeuteni on noin 80 km/h! Yleensä vain 50.
Oletko kenties S.R Mikkelistä?
Ehkä? Kenties? Saatan ollakin?
Ajan aina vain nopeusrajoitusten mukaan enkä mene sellaisille teille, missä pitää ajaa yli 80 km/h. Ei hätää, en hidastele edessäsi, jos ajan edessäsi niin se on hidas tie ja ajan juuri kuten kyltissä lukee.
Ei hätää. En mene ikinä moottoritielle sillä en halua ajaa niin lujaa! Pysyn teillä missä nopeusrajoitus on max. 80 km/h ja ajan niissä täysin kyltin mukaan. En alle enkä yli.
Mitä väliä kestääkö? Tuossa vauhdissa äkkipysähdys tappaa joka tapauksessa.
M kirjoitti:
Missä siitä autosta on kuvia?
Ralliautoissa suositellaan käytettäväksi ensisijaisesti auton omia penkin ja vöiden kiinnityspisteitä ja vöiden kiinnikkeet on pellistä prässätty ja parilla pienellä pistehitsillä kiinni.
Olen ihmetellyt miten ne voi kestää yhtään mitään.
Itse jos tekee kiinnikkeet pitää olla iso 3mm teräslevy missä hitsaamalla mutteri ja koko paska pitää olla ympäriinsä hitsattu kiinni.
No esim tässä ketjussa. Ylilaudalla oli enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ne turvavyöt ei huoleta yhtään vaan se, että koko katto ja perä irtosi tuon ikäisesta autosta. Keula oli täysin ehjä. Ilmeisesti heikko kori Audissa painoon nähden.
Sama olisi tapahtunut missä tahansa normi hlöautossa. Ei minkään auton yläpilarit pysäytä autoa jos ne osuu 100km/h puuhun.
Mikään ei kestä jos auto osuu puuhun niin että koko yläosa kuoriutuu pois kuin juustohöylällä olisi vedetty.
Audi meni ilmeisesti kyljelleen ennen osumistaan puuhun koska nokka oli kuitenkin ihan ehjä.