Starttiluokalle vai ekalle luokalle?
Meidän eskarilainen osaa kirjaimet ja osaa hieman lukea sekä laskea alkeellisia laskuja. Päiväkodissa ollaan pidetty syksyn ja kevään mittaan useita palavereja ja ollaan sitä mieltä, että lapsen sosiaaliset taidot eivät ole riittävät kouluun. Ei osaa käsitellä pettymyksiä, keskittyä kuuntelemaan ohjeita paikoillaan (kuuntelee kyllä, mutta sählää samalla muuta) eikä oikein hallitse kaveritaitoja.
Mitä te tekisitte? Laittaisitteko lapsen ekalle luokalle vastoin suosituksia vai laittaisitteko starttiluokalle, mihin lasta suositeltiin? Lapsi käy toimintaterapiassa, jos sillä nyt on jotain väliä.
Kommentit (20)
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Starttiluokalla edetään hyvin hitaasti, koska siellä on myös heitä joilla on oppimisongelmia. En tiedä onko se tuossa tilanteessa oikea paikka, sattaa turhautua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Mietin lähinnä sitä, että kun akateemiset taidot eivät ole ikäistään jäljessä, niin turhautuuko sitten ekalla luokalla jos menee sinne vuoden myöhemmin?
Ap
Se starttiluokkavuosi vastaa enemmän toista eskarivuotta kuin ekaluokkaa. Kaikki ei välttämättä osaa edes lukea sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Mietin lähinnä sitä, että kun akateemiset taidot eivät ole ikäistään jäljessä, niin turhautuuko sitten ekalla luokalla jos menee sinne vuoden myöhemmin?
Ap
N. puolet ekalle tulevista osaavat lukea ainakin täällä Helsingissä. Kyllä se otetaan huomioon, että lapset ovat hyvin eritasoisia.
Koulun alkuun on vielä nelisen kuukautta, lapsi voi kehittyä huimasti sosiaalisestikin tässä ajassa. Laittakaa lapsi kesäleirille -- vaikka päiväleirille, jos "oikea" leiri tuntuu vielä liian vaativalta. Olisi hyvä, että lapsella olisi kontakteja puhtaalta pöydältä muihin lapsiin. Eskariryhmässä voi olla jotenkin leimautunut.
Miten tämä pettymysten huono sietokyky näkyy? Saako kohtuuttomia raivareita tms.? Jos ei, niin katsoisin, että normaaliluokka olisi parempi kuin startti.
Mihin vuodenaikaan lapsi on syntynyt? Jos alkuvuodesta, niin sitä suuremmalla syyllä suosittelisin normaaliluokkaa.
Onko loppuvuoden lapsi? Joillekin aiheuttaa ongelmia myöhemmin se että on selvästi muita edellä mm. fyysisesti, mutta jos on ihan loppuvuonna syntynyt niin silloin sitä eroa ei tietysi niin näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Mietin lähinnä sitä, että kun akateemiset taidot eivät ole ikäistään jäljessä, niin turhautuuko sitten ekalla luokalla jos menee sinne vuoden myöhemmin?
ApN. puolet ekalle tulevista osaavat lukea ainakin täällä Helsingissä. Kyllä se otetaan huomioon, että lapset ovat hyvin eritasoisia.
Koulun alkuun on vielä nelisen kuukautta, lapsi voi kehittyä huimasti sosiaalisestikin tässä ajassa. Laittakaa lapsi kesäleirille -- vaikka päiväleirille, jos "oikea" leiri tuntuu vielä liian vaativalta. Olisi hyvä, että lapsella olisi kontakteja puhtaalta pöydältä muihin lapsiin. Eskariryhmässä voi olla jotenkin leimautunut.
Miten tämä pettymysten huono sietokyky näkyy? Saako kohtuuttomia raivareita tms.? Jos ei, niin katsoisin, että normaaliluokka olisi parempi kuin startti.
Mihin vuodenaikaan lapsi on syntynyt? Jos alkuvuodesta, niin sitä suuremmalla syyllä suosittelisin normaaliluokkaa.
Lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Huono pettymyksen sietokyky näkyy siten, että saa esimerkiksi hirveitä raivareita jos esimerkiksi toisella on sellainen lelu jonka itse haluaisi mutta jota ei juuri nyt saa. Toisaalta kuitenkin saattaa halailla ja pussailla toisia lapsia ihan yllättäen ja ilman lupaa, eli ei oikein osaa säädellä tunteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Miksi ap:n lapsen itsetunto haavoittuisi tavallisessa luokassa kun ilmeisesti oppimistaidoissa ei ole vikaa? Hitaalle oppijalle ennemmin käy niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Mietin lähinnä sitä, että kun akateemiset taidot eivät ole ikäistään jäljessä, niin turhautuuko sitten ekalla luokalla jos menee sinne vuoden myöhemmin?
ApN. puolet ekalle tulevista osaavat lukea ainakin täällä Helsingissä. Kyllä se otetaan huomioon, että lapset ovat hyvin eritasoisia.
Koulun alkuun on vielä nelisen kuukautta, lapsi voi kehittyä huimasti sosiaalisestikin tässä ajassa. Laittakaa lapsi kesäleirille -- vaikka päiväleirille, jos "oikea" leiri tuntuu vielä liian vaativalta. Olisi hyvä, että lapsella olisi kontakteja puhtaalta pöydältä muihin lapsiin. Eskariryhmässä voi olla jotenkin leimautunut.
Miten tämä pettymysten huono sietokyky näkyy? Saako kohtuuttomia raivareita tms.? Jos ei, niin katsoisin, että normaaliluokka olisi parempi kuin startti.
Mihin vuodenaikaan lapsi on syntynyt? Jos alkuvuodesta, niin sitä suuremmalla syyllä suosittelisin normaaliluokkaa.
Lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Huono pettymyksen sietokyky näkyy siten, että saa esimerkiksi hirveitä raivareita jos esimerkiksi toisella on sellainen lelu jonka itse haluaisi mutta jota ei juuri nyt saa. Toisaalta kuitenkin saattaa halailla ja pussailla toisia lapsia ihan yllättäen ja ilman lupaa, eli ei oikein osaa säädellä tunteitaan.
Eli on ihan parivuotiaan tasolla. Hyvin pienetkin lapset -- siinä kolmivuotiaasta ylöspäin -- kyllä ymmärtävät, että kaikkea ei voi heti saada.
Auttaako tässä nyt startti sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Miksi ap:n lapsen itsetunto haavoittuisi tavallisessa luokassa kun ilmeisesti oppimistaidoissa ei ole vikaa? Hitaalle oppijalle ennemmin käy niin.
Ainakin itse ajattelisin, että heikot sosiaaliset taidot altistavat kiusaamiselle ja no, heikolle sosiaaliselle elämälle, yksin jäämiselle? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin starttiluokalle.
Jos lapsen itsetunto haavoittuu tuossa iässä, voivat seuraukset olla kohtalokkaat koko elämää ajatellen. Tuolla, että tuntee kirjaimet (kukapa eskarilainen ei tuntisi) ja osaa hieman lukea (mitä ihmettä tarkoittaneekaan?) ei ole mitään merkitystä.
Miksi ap:n lapsen itsetunto haavoittuisi tavallisessa luokassa kun ilmeisesti oppimistaidoissa ei ole vikaa? Hitaalle oppijalle ennemmin käy niin.
Ei itsetunto koostu vain akateemisista taidoista.
Jatkuva huono palaute sosiaalisissa taidoissa on jopa paljon musertavampaa. Toiset lapset voivat olla hyvinkin suvaitsevaisia mm. lukuvaikeuksille, mutteivät poikkeavalle käytökselle ryhmätilanteissa.
Aika vaikea valinta, mutta starttiluokka voi olla vielä turhauttavampi vaihtoehto jos asiat osaa. Tavallinen luokka ja mahdollisesti muuta tukea olisi varmaan parempi ratkaisu lapsellesi, mutta ei ehkä muille luokan lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Meidän eskarilainen osaa kirjaimet ja osaa hieman lukea sekä laskea alkeellisia laskuja. Päiväkodissa ollaan pidetty syksyn ja kevään mittaan useita palavereja ja ollaan sitä mieltä, että lapsen sosiaaliset taidot eivät ole riittävät kouluun. Ei osaa käsitellä pettymyksiä, keskittyä kuuntelemaan ohjeita paikoillaan (kuuntelee kyllä, mutta sählää samalla muuta) eikä oikein hallitse kaveritaitoja.
Mitä te tekisitte? Laittaisitteko lapsen ekalle luokalle vastoin suosituksia vai laittaisitteko starttiluokalle, mihin lasta suositeltiin? Lapsi käy toimintaterapiassa, jos sillä nyt on jotain väliä.
Meillekin suositeltiin alkuluokkaa villille tytöllemme muutama vuosi sitten.
Hän kävi sen ja siirtyi sitten tavalliseen peruskouluun ekaluokalle.
Ei olisi pitänyt suostua.
Nyt hän on vuotta vanhempi kuin luokkatoverinsa ja ikuinen silmätikku alkuluokka-taustansa takia.
Luokalle tuli myös toinen oppilas starttiluokalta,
hänkin siirtyi samantien opettajan silmätikuksi.
Minua ja tämän toisen oppilaan äitiä painostettiin voimakkaasti ottamaan lapsi heti pois koulusta ja hakemaan hänet johonkin erityiskouluun.
Alkuluokalle ei rehtorin mukaan laiteta tavallisia, oppimiskykyisiä lapsia.
Toinen äiti antoi periksi ja lapsensa joutui tarkkailukouluun. Minä en anna periksi,
kohta siirrytään jo yläasteelle.
Onko sinulla oikeasti päätösvaltaa lapsen koulupaikasta?...
Minusta se sanellaan vanhemmille ylhäältä ja pitää olla todella vahva,
joa haluaa itse vaikuttaa, mihin ja milloin lapsi menee kouluun.
Tiedä sitten, että alku- /starttiluokkalainen on ikiajoiksi leimattu.
Onnea kouluvuosiin!
Mitä mieltä tämä toimintaterapeutti on?
Mitä kautta ja mistä syystä olette terapiaan hakeutuneet? Perheneuvolan kautta saatte psykologin testaukset, jotka tässä tapauksessa varmasti olisivat hyödyksi päätöksenteossa.
Sieltä starttiluokaltahan voi käydä myös ns normaalissa 1.luokassa välillä ja jopa vaihtaa esim joululta sinne 1.luokkaan jos starttiluokalla sujuu hyvin. Ja startin jälkeen on mahdollista hypätä suoraan 2.luokalle.
Startti on mahdollisuus lapselle eikä mikään rangaistus! Läheskään kaikki halukkaat eivät sinne pääse. Jos asiantuntijat sitä suosittaa niin ehdottomasti laittaisin lapsen sinne!
Onko mahdollisuutta pienryhmässä mennä ihan normaalisti kouluun? Ja siirtyä sitten ehkä tavalliselle luokalle? Startti eli ylimääräinen eskarivuosi kuulostaa aika isolta jutulta, jos ei ole ongelmia oppimisessa eikä tuon pahempia (tekstin perusteella) muutenkaan.
Mieti tarkkaan. Auttaako starttiluokka oikeasti kyseiseen ongelmaan, jos hän on perusluonteeltaan kärsimätön ja ehkä vähän jäärä? Eihän siinä mikään käytännössä muutu. Hän käy vain eskarin kahteen kertaan. Miten tämä auttaa sosiaalisiin taitoihin, jos hän ei saa niihin apua, tukea ja terapiaa? Onko toimintaterapiakäynnit juuri tähän "vaivaan"? Ymmärtääkö lapsi mitä tarkoitat, jos sanot, ettei halaisi, koska toinen lapsi voi hämmentyä siitä?
Meidän lapsi on vasta eskariin menossa, mutta todennäköisesti vuoden päästä mietimme koulun aloitusta. Hänellä on hahmotusvaikeuksia ja haasteita hienomotoriikassa (silmän ja käden yhteistyö on vaikeaa kynän kanssa. Legojen rakentaminen kuitenkin sujuu, samoin langan pujottaminen helmeen). Ilmoille heitettiin jopa eskarin aloituksen siirtäminen, mutta tämä ei auta lasta millään tavalla, joten siihen emme suostuneet. Etenkin kun hän on nyt saanut toimintaterapiaa kohta 20 kertaa sekä puheterapiaa 10 kertaa ja niiden vaikutukset alkavat näkyä. Eskarin aloituksen siirto ei auta lasta. Se on se tärkeä siirtymävaihe, jossa mielestäni opitaan olemaan enemmän koululainen. Jos jostain niin eskarin "kertaamisesta" olisi enemmän hyötyä, jos terapioista ei saada tarvittavaa hyötyä. Päiväkodin jatkaminen olisi yhtä tyhjän kanssa. Eskarivuoden jälkeen mietitään aloitetaanko koulu normaalisti vai käydäänkö eskari uudestaan vai käydäänkö 1 ja 2 luokat kolmessa vuodessa.
Joten miettikää tarkkaan. Te tunnette lapsenne. Jutelkaa asiantuntijoiden kanssa. Vaihtoehtoja kuitenkin on.
Ap, olen työskennellyt alkuopetuksessa muutamia vuosia ja ehdottomasti suosittelen starttiluokkaa tai pienluokkaa kuvauksesi perusteella. Kuvauksen perusteella ehkä pienluokka voisi toimia paremmin, jos normiluokka on poissuljettu. Tämähän arvioidaan tapauskohtaisesti.
Mitä lapsesi vaikeudet käytännössä voisivat tarkoittaa? Akateemiset taidot on toki tärkeät, mutta tärkeämpää on sosiaaliset taidot ja tietynlainen kärsivällisyys. Enemmän olisin noista taidoista huolestunut kuin siitä, osaako lukea vai ei. Kyllä koulussa noita oppikirjajuttuja oppii ja ellei opi, niihin saa tukea. Ja toiset lapset ei todellakaan sorsi ketään osaamattomuudesta. Lapset on todella joviaaleja sitäkin kohtaan, joka ei vielä ekan helmikuussa osaa lukea. Se ei vaikuta mitenkään sosiaaliseen asemaan luokassa. Mutta lapset on tosi konservatiivisia ja varmin keino joutua hylkiöksi/syrjityksi on esimerkiksi saada raivokohtauksia ja olla aggressiivinen. Se on surullista ja sitä vastaan käydään loputonta taistelua, jota on vaikea voittaa. Tähän päälle pitää laskea myös toisten vanhempien turhautuminen ja yhteydenotot.
Vielä kertaukseksi: Sosiaalisten taitojen puute, yleinen uhmakkuus ja raivostumiset ovat varmin tapa joutua luokkakavereiden hampaisiin ja porukan ulkopuoliseksi.
Voisin lässyttää, kuinka opettaja ja ohjaaja sitä ja tätä. Pitää vaan olla realisti. Useimmat opettajatkin tekevät kaikkensa, ettei kukaan joudu ulkokehälle, mutta silti sinne joutuu tietyillä tavoilla helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän eskarilainen osaa kirjaimet ja osaa hieman lukea sekä laskea alkeellisia laskuja. Päiväkodissa ollaan pidetty syksyn ja kevään mittaan useita palavereja ja ollaan sitä mieltä, että lapsen sosiaaliset taidot eivät ole riittävät kouluun. Ei osaa käsitellä pettymyksiä, keskittyä kuuntelemaan ohjeita paikoillaan (kuuntelee kyllä, mutta sählää samalla muuta) eikä oikein hallitse kaveritaitoja.
Mitä te tekisitte? Laittaisitteko lapsen ekalle luokalle vastoin suosituksia vai laittaisitteko starttiluokalle, mihin lasta suositeltiin? Lapsi käy toimintaterapiassa, jos sillä nyt on jotain väliä.
Meillekin suositeltiin alkuluokkaa villille tytöllemme muutama vuosi sitten.
Hän kävi sen ja siirtyi sitten tavalliseen peruskouluun ekaluokalle.Ei olisi pitänyt suostua.
Nyt hän on vuotta vanhempi kuin luokkatoverinsa ja ikuinen silmätikku alkuluokka-taustansa takia.
Luokalle tuli myös toinen oppilas starttiluokalta,
hänkin siirtyi samantien opettajan silmätikuksi.Minua ja tämän toisen oppilaan äitiä painostettiin voimakkaasti ottamaan lapsi heti pois koulusta ja hakemaan hänet johonkin erityiskouluun.
Alkuluokalle ei rehtorin mukaan laiteta tavallisia, oppimiskykyisiä lapsia.
Toinen äiti antoi periksi ja lapsensa joutui tarkkailukouluun. Minä en anna periksi,
kohta siirrytään jo yläasteelle.Onko sinulla oikeasti päätösvaltaa lapsen koulupaikasta?...
Minusta se sanellaan vanhemmille ylhäältä ja pitää olla todella vahva,
joa haluaa itse vaikuttaa, mihin ja milloin lapsi menee kouluun.Tiedä sitten, että alku- /starttiluokkalainen on ikiajoiksi leimattu.
Onnea kouluvuosiin!
Kuulostaapa ihmeelliseltä. Omalla luokalla oli aikanaan kaksikin vuotta vanhempaa poikaa ja asia tiedettiin ekasta päivästä, muttei siihen kiinnitetty kummemmin huomiota. Samoin kummilapseni aloitti startilta, sai monena vuonna hymypatsaan ja oli luokkansa suosituin kaveri. Ei mitään viitettäkään, ettei olisi pidetty mukavana oppilaana ja ollut paljon kavereita.
Epäilisin enemmän lapsesi kohdalla sitä, että lapsen oma käytös on kummallista ja sitten tästä starttiluokasta on keksitty kotona selitys siihen, ettei sosiaaliset taidot oikein kohtaa toisten kanssa. Nämä minun tuntemani tapaukset ovat olleet ihan oppimisen (loppuvuoden lapsia) takia vuoden myöhässä koulunalusta. Itsekin viittaat, että lapsesi olisi haluttu siirtää pienluokalle, koska hänen paikkansa ei ollut starttiluokka. Ehkä siinä on se syy, miksi hän on "silmätikkuna". Hän ei kuulu sosialaisten taitojensa puolesta normiluokkaan tai on siinä rajoilla. Te oletatte, että starttiluokka -> silmätikkuna, vaikka todellisuudessa starttiluokka on vain yksi ilmentymä siitä pohjimmaisesta ongelmasta.
Vähän siltä kuulostaa että jonkinlainen pienryhmä olisi tarpeen. Välttämättä starttiluokka ei ole oikea jos ns. akateemisissa taidoissa ei ole vikaa, se kuitenkin tarkoittaa että peruskoulusta tulee 10-vuotinen.