Kaksoistutkinto ja ylioppilaskirjoitukset
Kyselisin kokemuksia kuinka kaksoistutkintoa suorittavat ovat pärjänneet ylppäreissä? Tyttäreni tekee kaksoistutkintoa ekaa vuotta ja heillä on kyllä todella vähän lukion tunteja. Amispuoli menee hyvin mutta lukion puolella hän saa heikkoja arvosanoja. Yläasteella oli noin kasin oppilas.
Mietin vaan, kun noita lukiotunteja on niin vähän, että voiko niillä oikeasti ylppäreitä edes päästä läpi? Saati saada edes keskitason arvosanoja?
Kertokaa kokemuksia?
Kommentit (35)
Samat edellytykset on pärjätä, kuin normilukiossa, jos on vain motivaatiota myös omalla ajalla lukea ja tehdä töitä. Itse koin, että vaihtelun takia pärjäsin luultavasti paremmin, kuin tavallisessa lukiossa (välillä käytännön opetusta ja välillä nenä kirjassa kiinni lukemista) - se toi sisältöä tutkinnon suorittamiseen ja myös innosti lukemaan kirjoituksiin eri motivaatiolla, kun ei ollut 'uupunut' kaikesta lukemisesta jo ennakkoon.
Kurssiarvosanoista en kauheasti huolehtisi mikäli johtuvat laiskuudesta eivätkä siitä ettei ymmärrä vaikka opiskelee - kirjoitusten arvosanoilla on loppupeleissä enemmän merkitystä, ainakin, jos yliopisto tavoitteena.
T: LLLEMC rivin kirjoittanut lääkiksen opiskelija
Poikani teki kaksoistutkinnon, todella moni keskeytti lukion puolen heidän vuosikurssillaan. Ihan kohtuullisesti kirjoitti, mutta paljon kyllä luki ylimääräistä kirjoituksiin, sellaista mikä ei virallisesti kuulunut opintoihin.
Meidän tytöllä oli eka vuonna yksi jakso kokonaan lukion tunteja. Silti piti vielä kesälläkin tehdä kaksi matematiikan kurssia. Hänellä on siis pitkä matematiikka ja pitkä fysiikka. Kielet miniimin mukaan.
Jos lapsesi tekee sen lukion minimikursseilla, ei niitä tunteja varmaan kamalasti kerry. Mutta ei hän kirjoittaakin sitten ne neljä ainetta, joista on riittävästi kursseja kasassa. Eli kuutta ällää on turha haikailla.
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tässä kohtaa heikko arvosana?
Kielistä on saanut vitosia. Matikasta kutosta. Äidinkieli on ollut kasia, mikä on toki hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Samat edellytykset on pärjätä, kuin normilukiossa, jos on vain motivaatiota myös omalla ajalla lukea ja tehdä töitä. Itse koin, että vaihtelun takia pärjäsin luultavasti paremmin, kuin tavallisessa lukiossa (välillä käytännön opetusta ja välillä nenä kirjassa kiinni lukemista) - se toi sisältöä tutkinnon suorittamiseen ja myös innosti lukemaan kirjoituksiin eri motivaatiolla, kun ei ollut 'uupunut' kaikesta lukemisesta jo ennakkoon.
Kurssiarvosanoista en kauheasti huolehtisi mikäli johtuvat laiskuudesta eivätkä siitä ettei ymmärrä vaikka opiskelee - kirjoitusten arvosanoilla on loppupeleissä enemmän merkitystä, ainakin, jos yliopisto tavoitteena.
T: LLLEMC rivin kirjoittanut lääkiksen opiskelija
Tyttäreni ongelma on vähän se, ettei hän halua tehdä mitään extraa. Ja kaipaa paljon kontaktiopetusta. Tekee tai yrittää kyllä tunnollisesti pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Poikani teki kaksoistutkinnon, todella moni keskeytti lukion puolen heidän vuosikurssillaan. Ihan kohtuullisesti kirjoitti, mutta paljon kyllä luki ylimääräistä kirjoituksiin, sellaista mikä ei virallisesti kuulunut opintoihin.
Sama kokemus täällä, että pelkillä pakollisilla ei kyllä oikein pärjää. Pitää olla paljon halua opiskella itse lukion asioita.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytöllä oli eka vuonna yksi jakso kokonaan lukion tunteja. Silti piti vielä kesälläkin tehdä kaksi matematiikan kurssia. Hänellä on siis pitkä matematiikka ja pitkä fysiikka. Kielet miniimin mukaan.
Jos lapsesi tekee sen lukion minimikursseilla, ei niitä tunteja varmaan kamalasti kerry. Mutta ei hän kirjoittaakin sitten ne neljä ainetta, joista on riittävästi kursseja kasassa. Eli kuutta ällää on turha haikailla.
En minä mitään erityistä haikaile, mietin pitäisikö häntä kannustaa ja potkia vähän niiden kurssien kanssa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Tätä vähän pelkäänkin. Itsekin on enemmän motivoitunut amiksesta, koska se on helpompaa. Esim amismatikasta on saanut hyviä arvosanoja, lukion taas takkuilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tässä kohtaa heikko arvosana?
Kielistä on saanut vitosia. Matikasta kutosta. Äidinkieli on ollut kasia, mikä on toki hyvä.
Vitosilla ja kutosilla ei kyllä saa ylppäreitä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Mä löysin koulukiusaajan, joka jatkaa touhujansa siellä yliopistomaailmassa
Meilläkin tekee merkonomi+lukiotutkintoa tytär. Olen itse aivan ihmeissään heidän opinnoistaan. Päivät alkavat puoli yksikin välillä, ja kahden tunnin päivät ovat ihan tavallisia. Tässä jaksossa hänellä on 20 viikkotuntia kun kasiluokkalaisella veljellään on 35. Ihan kummallista menoa. Amiksen asiat ovat helpompia kuin yläasteella ja lukion kursseista käy uusimassa kokeita jatkuvasti. 8.7 oli kuitenkin ysillä keskiarvo, että ihan hyvä oppilas kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Tätä vähän pelkäänkin. Itsekin on enemmän motivoitunut amiksesta, koska se on helpompaa. Esim amismatikasta on saanut hyviä arvosanoja, lukion taas takkuilee.
Oletko ihan varma, ettet lyttää opiskelua tällä asenteella itse? Kaikki ystäväni, joiden vanhemmat ei ollut ylioppilaita, kuvittelivat, ettei heistäkään olisi siihen.
Tein itse aikoinani kaksoistutkinnon. En tiedä miten tellä, mutta itse tein vain pakolliset kurssit neljästä aineesta (äikkä, lyhyt matikka, englanti ja psykologia), jotta sain ylioppilastodisuksen, mutta en lukion päättötodistusta. Mulla meni ihan hyvin pelkillä pakollisilla kursseilla, tosin psykölogiassa ja matikassa tein muutaman ekstran. Pitää toki itse lukea kokeisiin ihan niin ku kaikkien muidenkin. En tiedä myöskään miten tunnit on teillä järjestetty. Itse kävin osan kursseista iltalukiossa varsinaisen koulupäivän jälkeen ja koska matikka oli mulle tosi vaikeaa kävin joitain kursseja uudestaan omasta halusta, jotta sain numerot nostettua kutosista kaseiksi. Silti pääsin nippanappa läpi ylppäreistä, mutta tää tosiaan on vaan siksi, että matikka on mulle ihan kamalan vaikeaa. Psykologian meni ihan keskiverrosti ja mua harmittaa vieläkin, etten kirjoittanut enkkua uusiks (jäi pisteen verran L:stä). En muista mikä äikkä oli, mut joku parempi arvosana. On kyllä tunnustettava, että olin niitä oppilaita, jotka sai hyviä arvosanoja yrittämättä kovin paljon (matikkaa lukuun ottamatta), joten en ihan kauheasti edes opiskellut. Paitsi matikkaa, johon urhasin aikaa todella paljon.
Mulle oli tosi tärkeää, että vanhemmat autto mua läksyissä ja kokeisiin luvussa ja siitä oli mulle korvaamatonta hyötyä, joten suosittelen, että ainakin tarjoudut käymään läksyjä yhdessä läpi ja kuulustelemaan ennen kokeita. Se myös autto motivaation kanssa, kun joku jaksoi kuunnella ja keskustella kun yritin selittää jotain psykologian teoriaa mikä piti koetta varten muistaa. Jos kielet on vaikeita teillä, nii kannattaa harkita jotain muuta ainetta ruotsin sijasta. Itse en halunnut lukea ruotsia, joten otin psykologian joka mua oikeesti aineena kiinnosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Tätä vähän pelkäänkin. Itsekin on enemmän motivoitunut amiksesta, koska se on helpompaa. Esim amismatikasta on saanut hyviä arvosanoja, lukion taas takkuilee.
Oletko ihan varma, ettet lyttää opiskelua tällä asenteella itse? Kaikki ystäväni, joiden vanhemmat ei ollut ylioppilaita, kuvittelivat, ettei heistäkään olisi siihen.
Teille minä täällä epäilen. Lasta kannustan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin tekee merkonomi+lukiotutkintoa tytär. Olen itse aivan ihmeissään heidän opinnoistaan. Päivät alkavat puoli yksikin välillä, ja kahden tunnin päivät ovat ihan tavallisia. Tässä jaksossa hänellä on 20 viikkotuntia kun kasiluokkalaisella veljellään on 35. Ihan kummallista menoa. Amiksen asiat ovat helpompia kuin yläasteella ja lukion kursseista käy uusimassa kokeita jatkuvasti. 8.7 oli kuitenkin ysillä keskiarvo, että ihan hyvä oppilas kyseessä.
Oho, onkohan meidän tytöt samassa koulussa. Kuin omalta näppikseltäni.
Tuollainen kommentointi kertoo enemmänkin opettajien tasosta, kuin kaksoistutkinnon opiskelijoista
Vierailija kirjoitti:
Huonostihan kaksoistutkintolaisilla yleensä yo-kirjoitukset menee. Meillä lukiossa opettajatkin aina vitsaili sillä miten turhauttavaa on opettaa amiksia. :D En siis huolestuisi tyttärestäsi, ihan normaali meininki.
Ei kannata odottaa kummoisia arvosanoja. Kaksoistutkintolaiset käyvät pelkästään pakolliset kurssit niistä aineista, jotka kirjoittavat ja ehkä yhden preppauskurssin. Eli parhaille arvosanoille ei ole asiaa ellei sitten opiskele itsenäisesti syventäviä kursseja. Näin meidän paikkakunnalla, voi olla että muualla järjestetään paremmin.
Kuulin viime kesänä eräältä lukion (?) opettajalta mielipiteen, että kaksoistutkintolaiset olisivat lusmuja, koska haluavat ylioppilaaksi ilman, että lukevat ollenkaan. Ja hän tarkoitti lähinnä niitä kaksoistutkintolaisia, jotka eivät lue kieliä kuin sen pakollisen, mutta tekevät pitkän matematiikan ja fysiikan. Olin niin järkyttynyt, että menin sanattomaksi. En tunne yhtään ihmistä, joka olisi kirjoittanut pitkästä matematiikasta tai fysiikasta hyvän arvosanan pelkällä lusmuilulla.
Mikä on tässä kohtaa heikko arvosana?