Toimin konsulenttina eri myymälöissä ja työhöni kuuluu paljon maistatusta. Tämä asiakkaissa ärsyttää
Olen nyt viimeaikoina maistattanut aika paljon makeisia, suklaata ja keksejä. No ihmiset menevät niistä lähtökohtaisesti sekaisin, ilmaiseksi kun saa. Pääosin tykkään työstäni tosi paljon ja asiakaskohtaamiset ovat kivoja, mutta nämä raivostuttavat ja ihmetyttävät:
- Minun tulee ennen töiden aloittamista kasata itselleni piste, johon kuuluu vähintään pöytä, jonkinlainen ständi, tuotteiden asetteleminen kauniisti pöydälle tmv, erilaisten mainosten asettelu, tarjousten esille laittaminen ym ym. Minun tulisi myös ottaa työpisteestäni kuva ennen töiden varsinaista aloittamista. Siinä vaiheessa kun vasta olen saanut pöydän pystyyn ja ehkä yhden levyn suklaata pöydälle, olen vielä ilman työasua ja monia asioita on vielä hoitamatta ja laittamatta, alkaa ihmisten ryntäily. "AI TÄÄLTÄ SAA MAISTIAISIA, ANNAS TOTA JA TOTA JA TOTA!!!" En ole tässä vaiheessa edes kerennyt avata yhtään maistatukseen tarkoitettua pakkausta, mutta sitten täytyy alkaa keskeneräisellä pisteellä paniikissa alkaa antamaan jokaiselle kinuajalle hutiloiden jokunen pala. Jos annat yhdelle, muodostuu heti ruuhka ja kaikki haluavat. Jos mainitsen, että tuletteko vartin päästä uudestaan kun olen saanut ensin pisteeni kasattua, suututaan ja loukkaannutaan verisesti.
- Tauolle lähteminen. Tarjottimella on vielä muutamia maistatettavia tuotteita, mutta alan ottamaan hanskoja pois, laittamaan laukkua olalle ja tekemään pisteeltä lähtö, ehkä jopa mainitsen tungeksiville ihmisille että valitettavasti nyt minun tulisi pitää pieni tauko. Maistiaiset hupenee tarjottimelta, minä seison jo puoliksi takki päällä ja hanskat pois kädestä pois pisteeltä, mutta ilman maistiaisia jääneet toljottavat minua suu auki ja tivaavat maistiaisia. No ei kun hanskat taas käteen ja homma uusiksi. Yritän toistaa lähtöä useaan kertaan, mutta hetken rauhaa ei tule. Olen yrittänyt taktiikkana myös sitä että vaan kylmästi lähden kävelemään: Asiakkaat huutelevat perään ja lapset jäävät itkemään kun eivät nyt saaneetkaan sitä yhtä ilmaista suklaapalaa.
- Jos tauolle lähtiessä käy niin onnellisesti että tarjotin olisi vielä täynnä maistiaisia, asetan selkeästi lakanan maistatuspöydän päälle peittämään tuotteet: tästä luulisi tajuavan että pisteelle ei silloin mennä tonkimaan. Ja mitä vielä: takaisin tullessa lakana on heitetty myttyyn lattialle, pöytä on kun myrskyn merkki ja jokaikinen maistiainen on kadonnut, pelkät murut jäljellä. Pöydällä olevia avaamattomia pakkauksia on myös levitelty hujan hajan.
- Työpäivän päättyessä: lähteminen on käytännössä melko mahdotonta koska maistiaisia vaatimassa on kokoajan joku. Jos tulee muutaman sekunnin hiljainen hetki, alan supernopeasti purkamaan pistettäni ja jos maistiaisia on jäänyt yli, joko tarjoan niitä vielä ohikulkijoille (tällöin aina joku jää ilman ja suuttuu kun ei saa viimeistä palaa) tai kippaan roskiin. Piste melkeen purettu, tyhjiä pakkauksia esillä ja näytän selkeästi siltä että olen lopettanut jo: vähintään muutama tulee aina vinkumaan "anna vielä maistiainen" Kun sanon työpäiväni päättyneen jo, ollaan pöyristyneitä. Purun aikana vähintään muutama ihminen tulee pällistelemään ja kysymään "eikö sulla oo enään maistiaisia??" Joo ei oo ei, viimeset kahdeksan tuntia niitä on tästä saanut ja tässä on nyt pöytä purettuna ja olen laskemassa tyhjiä pakkauksia, että miltäs näyttää. Jotkut menevät niin pitkälle että alkavat vielä vaatimalla vaatia "yhtä palaa" joka käytännössä tarkoittaisi sitä että joutuisin avaamaan esim. kokonaisen suklaalevyn yhden palan takia ja koko loppulevy menisi roskiin. Kun en suostu, loukkaannutaan verisesti.
Huhhuh, helpotti avautua. Välillä vaan ihmettelee aikuisia ihmisiä ja heidän käytöstään, tsiisus :D
Kommentit (89)
Olet liian kiltti tuollaiseen työhön. Et osaa asettaa rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.
Voin toki kertoa. Useat ovat aidon onnellisia pienestä maistiaishetkestä, sitä on kiva katsoa. Usein pisteelle tulevat ovat hyvällä tuulella ja ystävällisiä minulle. (lukuunottamatta noita aloitusviestissä mainittuja) Kivoja tyyppejä käy paljon, ja useimmat eivät suutu, jos en osaa vastata tuotetta koskevaan jokaikiseen pikkutarkkaan kysymykseen. Saa paljon kiitosta.
-ap
Hä? Vaikea uskoa, että joku on noin tossu.
En usko, että KUKAAN loukkaantuisi siitä, että jää ilman suklaapalaa. Sä ylitulkitset nyt asiakkaita.
Meitä on runsaasti ihmisiä, jotka emme edes käy koskaan maistelemassa mitään, koska a) ei halua jonottaa ja b) tulee olo, että pitäisi ostaa sitten sitä maistamaansa tuotetta.
Toki ihmisiä on moneksi, mutta sittenkin on mahdotonta uskoa, että jos esittelijä on lähdössä tauolle/kotiin, siitä lähdöstä joku oikeasti suuttuisi. KOKO AJANHAN myyjät siirtyvät pisteiltä pois, myös kassoilta. En ole ikinä kuullut kenenkään purnaavan sitä, että kassa menee kiinni. Ja siitä on sentään paljon enemmän riesaa, jos joutuu vaihtamaan toisen kassajonon hännille vs. jää ilman pientä suklaapalaa.
Voisitko laittaa kyltin jossa olisi ajat milloin olet halukas maistiaisia jakamaan. Kylttiin myös ajat jolloin olet tauolla, eli maistiaisia ei saa.
No onpa sulla vaativa työ.
Älä kuitenkaan ole naama norsunvitulla kun työnnät sitä tarjotintasi ohikulkevien naaman alle ja sinulle sanotaan ei kiitos, en halua maistaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet liian kiltti tuollaiseen työhön. Et osaa asettaa rajoja.
Liian kiltti kyllä voin olla, täytyisi varmaan vaan antaa ihmisten jäädä mököttämään, mutta se vaatii vielä vähän harjoitusta, en ole tehnyt tätä työtä vielä kauaa. Lähinnä vaan ihmetyttää että eikö ihmisillä oikeasti ole mitään tilannetajua; normaalin ihmisen pitäisi kuitenkin nähdä selvästi jos pisteen kasaaminen on kesken tai juuri purettu, ei silloin tulla mankumaan vielä mitään! :D
-ap
Kaikki on oikeastaan sinun omia aiheutettuja ongelmia. Meilläkin joskus asiakkaat änkee väkisin sisään myymälään, vaikka särmä on niin alhaalla, että pitää tehdä oikein töitä päästäkseen siitä sisälle. Ja sitten ihmetellään, että eikö olekkaan auki (valot vielä pois päältä ja minulla ulkovaatteet päällä).
Hätistän kyllä hyvin vihaisesti tämmöset idiootit pois. En edes kaipaa heitä asiakkaikseni, jos he ovat niin saat*nan tyhmiä, että änkeävät suljettuun liikkeeseen ihmettelemään, miksi ei palvelu pelaa.
Hoidat pisteen avauksen loppuun ja kerrot ensimmäisille, ettei ole vielä valmista. Mutinaa tulee, mutta ei se kokonaisuudessa haittaa niin paljon, kuin juosten kustu maistiaisten aloitus.
Pysyt jämäkkänä myös taukojen suhteen. Laita vaikka kellonaika, koska palaata takaisin. Viksut ymmärtää ja idioottien ei voida olettaa ymmärtävän. Itkevät lapset ei ole sinun ongelmasi. Kerrot tilanteen myös kuuluvasti ja selkästi jonottajille, mikä on tilanne, ei tule pettymyksiä. Sinä määräät tahdin, ei kukaan muu. Etkä missään nimessä jätä mitään maistiaisia haloo! En ole ikinä nähnyt mitään liinoja maistaislautasten päällä, vaan piste on siistitty tyhjäksi tauon ajaksi.
Sinä olet ratkaisu siihen, miten asiakkaat käyttäytyy. Lampaat tarvii paimenta, eikä lampaan kuulu ohjata paimenta.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko laittaa kyltin jossa olisi ajat milloin olet halukas maistiaisia jakamaan. Kylttiin myös ajat jolloin olet tauolla, eli maistiaisia ei saa.
Ja kukaan ei tosiaan ruokakaupassa tule vartin päästä hakemaan jotain maistiaiispalaa, älytön ehdotuskin. Vartin päästä ollaan lastaamassa ostoksia autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.
Voin toki kertoa. Useat ovat aidon onnellisia pienestä maistiaishetkestä, sitä on kiva katsoa. Usein pisteelle tulevat ovat hyvällä tuulella ja ystävällisiä minulle. (lukuunottamatta noita aloitusviestissä mainittuja) Kivoja tyyppejä käy paljon, ja useimmat eivät suutu, jos en osaa vastata tuotetta koskevaan jokaikiseen pikkutarkkaan kysymykseen. Saa paljon kiitosta.
-ap
Olipa lyhyt ja itsekeskeinen lista.
Ymmärrän hyvin. Lähtökohtaisesti suomimammat eivät osaa käyttäytyä. Köyhälistö käy automarketeissa ja me muut Stockalla tai muissa kaupungeissa olevissa paremmissa myymälöissä, joissa ei revitä leipäpaloja käsistä. Anteeksi huono suomenkielentaitoni.
Vierailija kirjoitti:
No onpa sulla vaativa työ.
Älä kuitenkaan ole naama norsunvitulla kun työnnät sitä tarjotintasi ohikulkevien naaman alle ja sinulle sanotaan ei kiitos, en halua maistaa.
:DDD En todellakaan kerkeä eikä tarvitse työntää yhtään mitään minnekkään: halukkaat hakeutuvat kyllä ihan ihan vapaaehtoisesti minun luokseni. Tervehdin kaikkia ystävällisesti ja vastailen kysymyksiin, saatan välillä kysyä mitä tykkäät tuotteesta. Inhoan itsekin tyrkyttämistä joten sitä en harrasta. Mutta hienot ennakkoluulot sulla. Ja mitä tuohon vaativaan työhön tulee, no, eipä oikeastaan, hektistä on välillä ja joka päivä eri paikkaan tuntemattomaan meneminen on tietty hiukan stressaavaa, mutta muuten oikein kiva työ. Kerroin nyt vaan aloitustekstissä mikä minua ihmetyttää, ehkä joku noin käyttäytyvä osaisi jatkossa katsoa asiaa myös konsulentin kannalta. Kerroin myös mistä pidän työssäni kun kysyttiin.
-ap
Törkeät asiakkaat, kun eivät älyä mennä jonoon ja kiltisti jonottaa, että konsulentti voi antaa murusen maistiaisia ja sitten asiakkaan velvollisuus on ostaa kakki, mitä konsulentti kehtaa ehdottaa. Jonoon menoa voisi tehostaa armeijamaisella komennolla: Jonoon mars! Turpa kiinni jonossa! Näin saadaan konsulenttia kunnioittavia nöyriä asiakkaita itänaapurin entiseen tyyliin, jotka ostavat, mitä suostutaan myymään.
Ja höpö. Kertomasi asiat eivät pidä paikkaansa. Kyllä konsulentille koittaisi laihat päivät, jos asiakkaat eivät olisi ollenkaan kiinnostuneita tarjottavasta tuotteista. Meilläpäin ajoittain konsulenttien pitää houkuttelemalla houkutella asiakkaita kojulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.
Voin toki kertoa. Useat ovat aidon onnellisia pienestä maistiaishetkestä, sitä on kiva katsoa. Usein pisteelle tulevat ovat hyvällä tuulella ja ystävällisiä minulle. (lukuunottamatta noita aloitusviestissä mainittuja) Kivoja tyyppejä käy paljon, ja useimmat eivät suutu, jos en osaa vastata tuotetta koskevaan jokaikiseen pikkutarkkaan kysymykseen. Saa paljon kiitosta.
-ap
Olipa lyhyt ja itsekeskeinen lista.
Haista vittu. Itse olet lyhyt ja itsekeskeinen.
Kuulostaa kauhealta. :D Mutta kuulostat myös aivan liian kiltiltä. Aina joku loukkaantuu verisesti, teit ihan mitä vain. Sille ei vain voi mitään. Työsi puolesta et voi tehdä mitään muuta kuin hymyillä ja pahoitella asiaa ystävällisesti. Varmasti ahneet ihmiset ärsyttävät ja tuo että ihmiset nakkaavat pöydän päälle asetetun lakanan pois on törkeää (oikeasti, kuka tekee niin?). Aina on ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa etuoikeutettuja (no kyllähän sä voit yhden suklaalevyn aukaista että MINÄ saan palasen) ja kuvittelevat saavansa erikoiskohtelua kun vähän manipuloivat. Jos olet asiallinen ja ystävällinen niin kellään ei ole mitään aihetta ajatella mitään pahaa sinusta ihmisenä. Mutta jotkut ihmiset kyllä osaavat syyllistää ja saavat sinulle huonon mielen, se johtuu vain siitä että he ovat ilkeitä ja sinä olet liian kiltti ja miellyttämishaluinen.
Missä ihmeessä oikein kierrät esittelemässä??? Ikinä en ole nähnyt mitään väentungosta maistatuspisteellä, ennemminkin ihmiset ovat arkoja tulemaan ja esittelijä saa houkutella. Samoin tyhjillään oleva esittelypiste on aina ihan siistin näköinen ja rauhassa, toki maistiaisia käydään napsimassa jos niitä on siihen esille jätetty.
Ei kuulosta oikealta työltä sinulle. Oletan että jaat maistiaisia paikoissa joissa ihmiset vain käyvät, kuten esim kauppa tmv. Eihän tällöin kukaan odottele varttia yhtä maistiaista tai ole ollut siinä viimeisen kahdeksan tunnin aikana! Tällöin on ihan normaalia kysyä että saako niitä jo kun sinun näkee pystyttävän pistettäsi tai saako niitä vielä jos purat sitä pois. En ymmärrä miksi raivostut noin pahasti kysymisestä? Tämä selvästi rasittaa sinua liikaa. Mielestäni ei ole hankala vastata että ei saa vielä tai että ovat jo loppuneet ja sillä selvä. Tai tauolle lähtiessä jättää se täysi maistiaisastia siihen tyrkylle ettei kenenkään tarvi repiä mitään jonkun lakanan alta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.
Ja kas, sieltä ilmoittautuu jo ensimmäinen ilman maistiaista jäänyt :D
Kerrot ihmisille selkeästi että pöydänlaitto on kesken ja sinun pitää ottaa siitä vielä kuva. Kerro että siinä menee vielä esim. 5 min. Pyydä ihmisiä jäämään odottamaan ja kerro että he pääsevät ottamaasi kuvaan. Jos parveilevat kuvan edessä, käytä ääntä.
Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.