Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimin konsulenttina eri myymälöissä ja työhöni kuuluu paljon maistatusta. Tämä asiakkaissa ärsyttää

Vierailija
05.03.2017 |

Olen nyt viimeaikoina maistattanut aika paljon makeisia, suklaata ja keksejä. No ihmiset menevät niistä lähtökohtaisesti sekaisin, ilmaiseksi kun saa. Pääosin tykkään työstäni tosi paljon ja asiakaskohtaamiset ovat kivoja, mutta nämä raivostuttavat ja ihmetyttävät:

- Minun tulee ennen töiden aloittamista kasata itselleni piste, johon kuuluu vähintään pöytä, jonkinlainen ständi, tuotteiden asetteleminen kauniisti pöydälle tmv, erilaisten mainosten asettelu, tarjousten esille laittaminen ym ym. Minun tulisi myös ottaa työpisteestäni kuva ennen töiden varsinaista aloittamista. Siinä vaiheessa kun vasta olen saanut pöydän pystyyn ja ehkä yhden levyn suklaata pöydälle, olen vielä ilman työasua ja monia asioita on vielä hoitamatta ja laittamatta, alkaa ihmisten ryntäily. "AI TÄÄLTÄ SAA MAISTIAISIA, ANNAS TOTA JA TOTA JA TOTA!!!" En ole tässä vaiheessa edes kerennyt avata yhtään maistatukseen tarkoitettua pakkausta, mutta sitten täytyy alkaa keskeneräisellä pisteellä paniikissa alkaa antamaan jokaiselle kinuajalle hutiloiden jokunen pala. Jos annat yhdelle, muodostuu heti ruuhka ja kaikki haluavat. Jos mainitsen, että tuletteko vartin päästä uudestaan kun olen saanut ensin pisteeni kasattua, suututaan ja loukkaannutaan verisesti.

- Tauolle lähteminen. Tarjottimella on vielä muutamia maistatettavia tuotteita, mutta alan ottamaan hanskoja pois, laittamaan laukkua olalle ja tekemään pisteeltä lähtö, ehkä jopa mainitsen tungeksiville ihmisille että valitettavasti nyt minun tulisi pitää pieni tauko. Maistiaiset hupenee tarjottimelta, minä seison jo puoliksi takki päällä ja hanskat pois kädestä pois pisteeltä, mutta ilman maistiaisia jääneet toljottavat minua suu auki ja tivaavat maistiaisia. No ei kun hanskat taas käteen ja homma uusiksi. Yritän toistaa lähtöä useaan kertaan, mutta hetken rauhaa ei tule. Olen yrittänyt taktiikkana myös sitä että vaan kylmästi lähden kävelemään: Asiakkaat huutelevat perään ja lapset jäävät itkemään kun eivät nyt saaneetkaan sitä yhtä ilmaista suklaapalaa.

- Jos tauolle lähtiessä käy niin onnellisesti että tarjotin olisi vielä täynnä maistiaisia, asetan selkeästi lakanan maistatuspöydän päälle peittämään tuotteet: tästä luulisi tajuavan että pisteelle ei silloin mennä tonkimaan. Ja mitä vielä: takaisin tullessa lakana on heitetty myttyyn lattialle, pöytä on kun myrskyn merkki ja jokaikinen maistiainen on kadonnut, pelkät murut jäljellä. Pöydällä olevia avaamattomia pakkauksia on myös levitelty hujan hajan.

- Työpäivän päättyessä: lähteminen on käytännössä melko mahdotonta koska maistiaisia vaatimassa on kokoajan joku. Jos tulee muutaman sekunnin hiljainen hetki, alan supernopeasti purkamaan pistettäni ja jos maistiaisia on jäänyt yli, joko tarjoan niitä vielä ohikulkijoille (tällöin aina joku jää ilman ja suuttuu kun ei saa viimeistä palaa) tai kippaan roskiin. Piste melkeen purettu, tyhjiä pakkauksia esillä ja näytän selkeästi siltä että olen lopettanut jo: vähintään muutama tulee aina vinkumaan "anna vielä maistiainen" Kun sanon työpäiväni päättyneen jo, ollaan pöyristyneitä. Purun aikana vähintään muutama ihminen tulee pällistelemään ja kysymään "eikö sulla oo enään maistiaisia??" Joo ei oo ei, viimeset kahdeksan tuntia niitä on tästä saanut ja tässä on nyt pöytä purettuna ja olen laskemassa tyhjiä pakkauksia, että miltäs näyttää. Jotkut menevät niin pitkälle että alkavat vielä vaatimalla vaatia "yhtä palaa" joka käytännössä tarkoittaisi sitä että joutuisin avaamaan esim. kokonaisen suklaalevyn yhden palan takia ja koko loppulevy menisi roskiin. Kun en suostu, loukkaannutaan verisesti.

Huhhuh, helpotti avautua. Välillä vaan ihmettelee aikuisia ihmisiä ja heidän käytöstään, tsiisus :D

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee vähän ohi aiheen, mutta messuilla on näitä överimeikattuja tyttösiä jakamassa ständeillä esitteitä tai maistattamassa tuotteita, niin jos jotain kysyy tuotteesta, mitään ei niistä tiedetä. Vaikka olisi itseäni kiinnostava tuote, niin siinä vaiheessa hirttää kiinni, jos joudun sen tiedon kaivelemaan netistä tai jälleenmyyjältä. Äänestän jaloillani. Toimeksiantajat voisivat antaa pikabriifauksen tuotteesta, tärkeimmät ominaisuudet jne. Olisivat edes tietävinään, mutta ei..

Ehkä tästä kannattaisi antaa palautetta firmaan, jonka esitettä jaettiin, jotta voivat sitten olla yhteydessä siihen firmaan, josta esittelijät on otettu, koska käsittääkseni sen firman pitäisi työntekijänsä perehdyttää johon työntekijät ovat työsuhteessa  = konsulentti/promofirma. Ei tieto huonosta esittelystä muuten mene toimeksiantajalle tiedoksi jos ei joku ilmoita eikä huonosta esittelystä ole edes hyötyä.

Vierailija
82/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala uskoa. Oma kokemus on se että se maistattaja yrittää jo kahden kilsan päästä kiljua ja saada ihmisiä sinne ständille maistamaan jotain nokareen kokoista leipäpalaa, ja vastineeksi pitäisi sitten jaksaa kuunnella 15 min pakkomyyntiä.

Juu ei kiitos. Pidä ne räällä kuorrutetut nokarees ole hyvä.

Ps. Tuo maistattaja on varmaan maailman turhin ammatti. Oikeasti. Noh, ehkä ne dna "myyjät" menee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei esittelijä tiedä tuotteesta, ei liene mikään ihme, koska ulkoistus. Siihen aikaan kun marketissa maistattava konsulentti oli vielä tuotteensa firmalla kuukausipalkalla töissä, hän myös tiesi about mitä tahansa mitä kysyttiin, mutta nykyään kun maistattajana toimii satunnainen osa-aikainen markkinointifirman ulkoistettu tuntityöntekijä (joiden vaihtuvuuskin lienee suurta), ei osaaminen ja tietotaitokaan tietenkään ole samalla tasolla. Tällä viikolla tätä, ensi viikolla tuota, sen jälkeen jotakin kolmatta ja pienellä palkalla.

Vierailija
84/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vielä ne asiat, joista pidät asiakkaissasi.

Voin toki kertoa. Useat ovat aidon onnellisia pienestä maistiaishetkestä, sitä on kiva katsoa. Usein pisteelle tulevat ovat hyvällä tuulella ja ystävällisiä minulle. (lukuunottamatta noita aloitusviestissä mainittuja) Kivoja tyyppejä käy paljon, ja useimmat eivät suutu, jos en osaa vastata tuotetta koskevaan jokaikiseen pikkutarkkaan kysymykseen. Saa paljon kiitosta.

-ap

Mielenkiinnosta kysyn miten reagoit siihen kun asiakas ei pidäkään maistamastaan tuotteesta ja ilmoittaa sen maistuneen pahalta. Tms.

En ole ap vaan toinen konsulentin hommia tekevä, mutta voin vastata omalta osaltani. Itse totean, että harmi kun nyt ei ollut teidän makuun/makuasioitahan nämä tai jotain vastaavaa ympäripyöreää, ja hymyilen nätisti. Mulle on sinänsä sama, jos joku ei satu maistiaisesta pitämään, mulla kun ei ole mitään sen suurempaa henkilökohtaista suhdetta niihin tuotteisiin. Eipä ne aina ole omaankaan makuun, vaikka kovasti tietty kehun. :D

Henkkoht olen kyllä vähän sitä mieltä, ettei ole ihan hyvien käytöstapojen mukaista haukkua maistiaista pahan makuiseksi. Itse jos otan maistiaisen enkä pidä siitä, niin olen vaan kommentoimatta. Mutta jos joku haluaa mielipiteensä julki tuoda niin toki hänellä siihen on oikeus.

Vierailija
85/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta minä en nyt tajunnut, miksi niitä maistiaisia ei voi jättää tarjolle siihen johonkin hyllyn reunaan vielä siksi aikaa, kun olet purkanut sen pisteesi? Saat rauhassa purkaa ja pakata, kun vain sanot niille kyselijöille, että tuosta vielä ehtii maistamaan. Ja vaikka jättää vielä siihen kun olet lähtenyt, jos ne eivät kaikki menekään (tietenkin sillä ehdolla, että sovit jonkun kanssa, että sitten siivoaa ne siitä pois). Eikö tämä ole ihan yleinen käytäntö, että sen maistattajan poistuessakin vielä voi olla muutama maistiainen siinä tarjolla.

Vierailija
86/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis miksi niitä maistiaisia ei voisi jättää siihen tauonkin ajaksi vapaasti otettaviksi?

Vierailija
87/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeät asiakkaat, kun eivät älyä mennä jonoon ja kiltisti jonottaa, että konsulentti voi antaa murusen maistiaisia ja sitten asiakkaan velvollisuus on ostaa kakki, mitä konsulentti kehtaa ehdottaa. Jonoon menoa voisi tehostaa armeijamaisella komennolla: Jonoon mars! Turpa kiinni jonossa! Näin saadaan konsulenttia kunnioittavia nöyriä asiakkaita itänaapurin entiseen tyyliin, jotka ostavat, mitä suostutaan myymään.

Ja höpö. Kertomasi asiat eivät pidä paikkaansa. Kyllä konsulentille koittaisi laihat päivät, jos asiakkaat eivät olisi ollenkaan kiinnostuneita tarjottavasta tuotteista. Meilläpäin ajoittain konsulenttien pitää houkuttelemalla houkutella asiakkaita kojulleen.

Tää on varmaan niitä ryysääjiä ja vaatijoita.  ;)

Vierailija
88/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä sä ap oikein maistatat niitä suklaita? Olen itse tehnyt tuota työtä joskus 20 vuotta sitten ja kaupoissa käynyt 40 vuotta 2-5 kertaa viikossa, enkä ole tuollaiseen ihmisten käytökseen koskaan törmännyt. Suomalaiset ei kehtaa pyytää mitään tai mennä tarjottavia penkomaan liinan alta. Ihan höpö höpöä, mustalaisten touhua.

Vierailija
89/89 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko töissä MKTG:llä?

Jos olet, niin minkälainen työnantaja? Entä palkkaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän