Toimin konsulenttina eri myymälöissä ja työhöni kuuluu paljon maistatusta. Tämä asiakkaissa ärsyttää
Olen nyt viimeaikoina maistattanut aika paljon makeisia, suklaata ja keksejä. No ihmiset menevät niistä lähtökohtaisesti sekaisin, ilmaiseksi kun saa. Pääosin tykkään työstäni tosi paljon ja asiakaskohtaamiset ovat kivoja, mutta nämä raivostuttavat ja ihmetyttävät:
- Minun tulee ennen töiden aloittamista kasata itselleni piste, johon kuuluu vähintään pöytä, jonkinlainen ständi, tuotteiden asetteleminen kauniisti pöydälle tmv, erilaisten mainosten asettelu, tarjousten esille laittaminen ym ym. Minun tulisi myös ottaa työpisteestäni kuva ennen töiden varsinaista aloittamista. Siinä vaiheessa kun vasta olen saanut pöydän pystyyn ja ehkä yhden levyn suklaata pöydälle, olen vielä ilman työasua ja monia asioita on vielä hoitamatta ja laittamatta, alkaa ihmisten ryntäily. "AI TÄÄLTÄ SAA MAISTIAISIA, ANNAS TOTA JA TOTA JA TOTA!!!" En ole tässä vaiheessa edes kerennyt avata yhtään maistatukseen tarkoitettua pakkausta, mutta sitten täytyy alkaa keskeneräisellä pisteellä paniikissa alkaa antamaan jokaiselle kinuajalle hutiloiden jokunen pala. Jos annat yhdelle, muodostuu heti ruuhka ja kaikki haluavat. Jos mainitsen, että tuletteko vartin päästä uudestaan kun olen saanut ensin pisteeni kasattua, suututaan ja loukkaannutaan verisesti.
- Tauolle lähteminen. Tarjottimella on vielä muutamia maistatettavia tuotteita, mutta alan ottamaan hanskoja pois, laittamaan laukkua olalle ja tekemään pisteeltä lähtö, ehkä jopa mainitsen tungeksiville ihmisille että valitettavasti nyt minun tulisi pitää pieni tauko. Maistiaiset hupenee tarjottimelta, minä seison jo puoliksi takki päällä ja hanskat pois kädestä pois pisteeltä, mutta ilman maistiaisia jääneet toljottavat minua suu auki ja tivaavat maistiaisia. No ei kun hanskat taas käteen ja homma uusiksi. Yritän toistaa lähtöä useaan kertaan, mutta hetken rauhaa ei tule. Olen yrittänyt taktiikkana myös sitä että vaan kylmästi lähden kävelemään: Asiakkaat huutelevat perään ja lapset jäävät itkemään kun eivät nyt saaneetkaan sitä yhtä ilmaista suklaapalaa.
- Jos tauolle lähtiessä käy niin onnellisesti että tarjotin olisi vielä täynnä maistiaisia, asetan selkeästi lakanan maistatuspöydän päälle peittämään tuotteet: tästä luulisi tajuavan että pisteelle ei silloin mennä tonkimaan. Ja mitä vielä: takaisin tullessa lakana on heitetty myttyyn lattialle, pöytä on kun myrskyn merkki ja jokaikinen maistiainen on kadonnut, pelkät murut jäljellä. Pöydällä olevia avaamattomia pakkauksia on myös levitelty hujan hajan.
- Työpäivän päättyessä: lähteminen on käytännössä melko mahdotonta koska maistiaisia vaatimassa on kokoajan joku. Jos tulee muutaman sekunnin hiljainen hetki, alan supernopeasti purkamaan pistettäni ja jos maistiaisia on jäänyt yli, joko tarjoan niitä vielä ohikulkijoille (tällöin aina joku jää ilman ja suuttuu kun ei saa viimeistä palaa) tai kippaan roskiin. Piste melkeen purettu, tyhjiä pakkauksia esillä ja näytän selkeästi siltä että olen lopettanut jo: vähintään muutama tulee aina vinkumaan "anna vielä maistiainen" Kun sanon työpäiväni päättyneen jo, ollaan pöyristyneitä. Purun aikana vähintään muutama ihminen tulee pällistelemään ja kysymään "eikö sulla oo enään maistiaisia??" Joo ei oo ei, viimeset kahdeksan tuntia niitä on tästä saanut ja tässä on nyt pöytä purettuna ja olen laskemassa tyhjiä pakkauksia, että miltäs näyttää. Jotkut menevät niin pitkälle että alkavat vielä vaatimalla vaatia "yhtä palaa" joka käytännössä tarkoittaisi sitä että joutuisin avaamaan esim. kokonaisen suklaalevyn yhden palan takia ja koko loppulevy menisi roskiin. Kun en suostu, loukkaannutaan verisesti.
Huhhuh, helpotti avautua. Välillä vaan ihmettelee aikuisia ihmisiä ja heidän käytöstään, tsiisus :D
Kommentit (89)
Olisiko sinun mahdollista nostaa tuotteet kassiin, jonka sulkisit taukojesi ajaksi - ja ehkä kuljettaa kassi mukanasi tauollesi? Tällöin ahneet rohmut eivät voisi varastaa tuotteita ollessasi pois toimipisteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen havainnut aivan toisenlaisia ongelmia eli ihmiset ei halua maistiaisia ja esittelijä tunkee melkein iholle, että maista nyt per--le, kun minä olen sitä varten tänne tullut. Tuollaista tonkimista jne. ei esiinny koskaan (olen ollut myyjänä palvelutiskillä, siitä on suora näkyvyys esittelijän pisteeseen eikä kukaan ikinä tongi niitä!). Sitäkään en nyt ihan ymmärrä, että lähdet kesken kaiken pois laukku olalla - miksi hyvänen aika sinulla on omat tavarat mukana, kun kaupassa on lukollinen tila tavaroiden säilyttämiseen eikä kukaan muukaan myyjä tuo omaa laukkuaan kaupan puolelle. Juu, olet ulkopuolinen, mutta silti säännöt koskevat sinuakin.
Minä olen ollut lukuisissa kaupoissa konsulenttina, ja lähes koskaan mulle ei ole osoitettu pukkaria tai kaappia tavaroilleni, vaikka olen kysynyt. Olen useimmiten joutunut vaihtamaan konsulenttikamppeet päälleni vessassa ja raahaamaan mm. omaa takkiani ja laukkua mukanani ja sullomaan ne muutenkin ahtaalle maistatuspisteelle. Usko pois, että mieluummin jättäisin ne johonkin kaappiin. Kiva, että teidän kaupassa konsulentit saa käyttöönsä pukkarin ja kaapin. :)
Vierailija kirjoitti:
Minua taas hämmästyttää joidenkin konsulenttien suorastaan kiukkuinen asenne asiakasta kohtaan, joka ei halua maistaa tuotteita. Siinä sitten kailotetaan vähän kiukkuisella äänellä, että niin täällä on maistatus että ihan ilmaiseksi saa maistaa. Joojoo, mutta kaikki eivät ehkä voi (esim. allergia) tai eivät halua (flunssa- ja norokautena ei ehkä kaikkein houkuttelevinta ja fiksuinta tonkia jotakin sipsiä tmv. kulhosta, jota on tonkinut muutama kymmenen ihmistä aikaisemmin ehkä sitä ennen niistettyään ja ottaa jotakin aivasteltuja coctailtikkupaloja.
Minua ei kiinnosta vähääkään käydä maistamassa jotain kinkkukuutiota, varsinkaan kun tiedän minkälaisia paskanäppejä jotku asiakkaat ovat käynneet jo sorkkimassa niitä. Ostan paketin tuotetta jos haluaan, maistatus saa minut enneminkin kiukkuseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen samoja hommia opiskeluiden ohessa, ja aika tutulta kuulostaa. Eniten mua kuitenkin ärsyttää maistiaisten rohmuajat. Ihan rohkeasti saa ottaa jokaista tarjolla olevaa makua ja miksei nyt kahtakin samaa, mutta jollain on oikeesti pokkaa alkaa napostella tarjotinta tyhjäksi. Lapsilta tämän tietysti ymmärtää, mutta ihmettelen todella suuresti, jos mukana oleva vanhempi ei asiaan puutu. Sitten kun itse sanon nätisti, että jätettäiskö muillekin, niin voi sitä loukkaantumisen määrää... Kerran yhdestä äidistä lapsineen tuli sellainen olo, että kauppaan oli lähdetty ihan aterioimaan. He tulivat maistatuspisteelleni kourat täynnä viereisen leipäkonsulentin maistiaisia, ja äiti pyysi mua näyttämään tuotetta hyllystä. Sillä välin lapset söivät pöydän tyhjäksi tekemistäni maistiaisista. Äiti vaan hymisteli, että teillehän näkyi ne maistuvan.
Toinen ikävä puoli tässä hommassa on "haastajat", jotka tulee piruuttaan kyselemään mahdollisimman vaikeita kysymyksiä ja dissaamaan/kyseenalaistamaan tuotetta. Siis semmoiset riitapukarit, jotka ihan vaan vänkäämisen ilosta vänkäävät ja yrittävät jotenkin ihmeellisesti "saada kiinni" konsulenttia jostakin huijaamisesta tai väärästä väittämästä tai muusta. Onneksi noita ikäviä tyyppejä on tosi vähän, suurin osa ihmisistä on vähintään asiallisia tai jopa oikein mukavia.
Ai niin, sekin on vähän hassua, kun monet kokee tarpeelliseksi hirveesti selitellä, miksi nyt ei tuotetta osta. Ei tarvitse, saa tulla vaan ottamaan sen maistiaisen ilman mitään ostoaikeita. :)
Jos asiakas jostakin syystä tarvitsee tarkkaa tietoa tuotteesta ja kysyy eikä konsulentti osaa vastata tai tiedä, se ei ole asiakkaan "vaikeiden" kysymistä, hankaluutta, dissaamista tai mitään muutakaan vaan sitä, että konsulentti ei tiedä. Joka taas johtuu siitä, että toimeksiantaja ei ole perehdyttänyt vuokratyövoimaansa (koska käytännössä kaikki konsulentit ovat erilaisista vuokrafirmoista eivätkä tuotteidensa firmoissa töissä) tai vuokratyövoima ei ole opetellut tuotetietoa perehdytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Sun ongelma siinä että et osaa sanoa EI. Välität liikaa joidenkin pilalle lellittyjen aikuiskakaroiden tunteista. Seuraavan kerran kun joku jää mankumaan jotain siihen tai möksähtää kun ei saanut viimeistä mokkapalaa, niin ala puhumaan sille oikein alentavaan sävyyn, vähän kuin olisit vanhempi joka ei suostu ostamaan mankuvalle kakaralle karkkia tai uutta lelua kaupassa.
AlentUvaan sävyyn, on oikea termi.
1) Älä nosta niitä maistiaisia esille edes pakkauksissaan ennen kuin olet saanut ständin pystyyn ja itsesi työvaatteisiin.
2) Valmisteluun ei pitäisi kulua viittä minuuttia kauempaa ja sen voit sanoa ekoille uteiliaillekin, ei siihen mitään varttia tuhrata.
3) Lähdet tauolle kun tarjotin on tyhjä, et jätä mitään esille maisteltavaksi ilman vartiointia mutta et avaa uuttakaan pakkausta jos on tauon aika. Toki voit laittaa esiin tiedon koska piste on taas auki.
4) Jos näet että vika tarjottimellinen ennen taukoa ei tule riittämään kaikille paikalle osuneille huikkaat kuuluvalla äänellä ettei kannata jäädä juuri silloin jonottamaan.
5) Kun työpäiväsi päättyy jaat vikan tarjottimellisen loppuun ja purat ständisi, kyselijöille sanot että maistatus on tältä päivältä loppu ja piste. Piilotat loput avaamattomat pakkaukset tietysti jo silloin kun päätät mikä tarjottimellinen saa jäädä viimeiseksi.
6) Bonusvinkki: asiakkaita ei kiinnosta kuulla että työaikasi päättyy, koska se vihjaa siihen että jos vain joustaisit vähän hekin saisivat maistiaisia. Ainoa oikea tapa on kertoa että maistatus on ohi ja jättää viittaukset henkilökohtaisiin asioihisi kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen samoja hommia opiskeluiden ohessa, ja aika tutulta kuulostaa. Eniten mua kuitenkin ärsyttää maistiaisten rohmuajat. Ihan rohkeasti saa ottaa jokaista tarjolla olevaa makua ja miksei nyt kahtakin samaa, mutta jollain on oikeesti pokkaa alkaa napostella tarjotinta tyhjäksi. Lapsilta tämän tietysti ymmärtää, mutta ihmettelen todella suuresti, jos mukana oleva vanhempi ei asiaan puutu. Sitten kun itse sanon nätisti, että jätettäiskö muillekin, niin voi sitä loukkaantumisen määrää... Kerran yhdestä äidistä lapsineen tuli sellainen olo, että kauppaan oli lähdetty ihan aterioimaan. He tulivat maistatuspisteelleni kourat täynnä viereisen leipäkonsulentin maistiaisia, ja äiti pyysi mua näyttämään tuotetta hyllystä. Sillä välin lapset söivät pöydän tyhjäksi tekemistäni maistiaisista. Äiti vaan hymisteli, että teillehän näkyi ne maistuvan.
Toinen ikävä puoli tässä hommassa on "haastajat", jotka tulee piruuttaan kyselemään mahdollisimman vaikeita kysymyksiä ja dissaamaan/kyseenalaistamaan tuotetta. Siis semmoiset riitapukarit, jotka ihan vaan vänkäämisen ilosta vänkäävät ja yrittävät jotenkin ihmeellisesti "saada kiinni" konsulenttia jostakin huijaamisesta tai väärästä väittämästä tai muusta. Onneksi noita ikäviä tyyppejä on tosi vähän, suurin osa ihmisistä on vähintään asiallisia tai jopa oikein mukavia.
Ai niin, sekin on vähän hassua, kun monet kokee tarpeelliseksi hirveesti selitellä, miksi nyt ei tuotetta osta. Ei tarvitse, saa tulla vaan ottamaan sen maistiaisen ilman mitään ostoaikeita. :)
Jos asiakas jostakin syystä tarvitsee tarkkaa tietoa tuotteesta ja kysyy eikä konsulentti osaa vastata tai tiedä, se ei ole asiakkaan "vaikeiden" kysymistä, hankaluutta, dissaamista tai mitään muutakaan vaan sitä, että konsulentti ei tiedä. Joka taas johtuu siitä, että toimeksiantaja ei ole perehdyttänyt vuokratyövoimaansa (koska käytännössä kaikki konsulentit ovat erilaisista vuokrafirmoista eivätkä tuotteidensa firmoissa töissä) tai vuokratyövoima ei ole opetellut tuotetietoa perehdytyksessä.
Usko pois, että tunnistan jo ne oikeasti vastauksesta kiinnostuneet niistä, jotka tahtovat vain jallittaa ja saada kiinni sut siitä, ettet tiedä jotain. :) Jälkimmäiset riemastuvat, kun et tiedä jotain ja ovat suu mutrussa saadessaan vastauksia kysymyksiinsä, ja yrittävät yleensä keksiä niitä lisää siihen asti, että saavat vastaukseksi sen toivomansa "en tiedä".
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan jää maistatuspisteelle vaan konsulentti huutelee. Syy: minua ärsyttää, kun maistajat tukkivat tien enkä pääse kärryjen kanssa pisteen ohi. Itse en jää tien tukoksi maistelemaan. Prismassa olisi oikea paikka maistattajalle käytävässä kassojen ulkopuolella vaikka sisäänmenon läheisyydessä. Siellä olisi tilaa. Siellähän ne on Hesarin/Vantaan sähkön/Elisan kaupustelijatkin.
Niitä maistatettavia tuotteita pitää pystyä nappaamaan ostoskoriinsa siinä maistatuksen yhteydessä. Eivät ne voi olla eri puolella kassoja kuin maksavat asiakkaat :D
peräesittelijät kirjoitti:
Ompas kielenkäyttöä asiakaspalvelussa olevalta naishenkilöltä
Kannttaisiko jättää e-pillerit syömättä jos ne aiheuttaa nettiraivoa?
Kierrän maistattajat kaupoissa kaukaa
Miehet näkyy niiden luona seisoskelevan
Varsinkin jos esittelemässä yksi monella patjalla ollut 😁 Hyökkää kuin m..haukka jos mieheni mukana kaupassa
Ne suuret luulot, jos on järkeä isommat 😂
Niinpä, ne pillerit...
En missään ole nähnyt, että yhtään millekään maistatuspisteelle tulisi ruuhkaa ja jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeät asiakkaat, kun eivät älyä mennä jonoon ja kiltisti jonottaa, että konsulentti voi antaa murusen maistiaisia ja sitten asiakkaan velvollisuus on ostaa kakki, mitä konsulentti kehtaa ehdottaa. Jonoon menoa voisi tehostaa armeijamaisella komennolla: Jonoon mars! Turpa kiinni jonossa! Näin saadaan konsulenttia kunnioittavia nöyriä asiakkaita itänaapurin entiseen tyyliin, jotka ostavat, mitä suostutaan myymään.
Ja höpö. Kertomasi asiat eivät pidä paikkaansa. Kyllä konsulentille koittaisi laihat päivät, jos asiakkaat eivät olisi ollenkaan kiinnostuneita tarjottavasta tuotteista. Meilläpäin ajoittain konsulenttien pitää houkuttelemalla houkutella asiakkaita kojulleen.
Miten voi mennä noin pahasti tunteisiin? :D Pistikö konsulentti kojun kiinni nenäsi edestä vai mistä tuollainen katkeruus?
Vierailija kirjoitti:
peräesittelijät kirjoitti:
Ompas kielenkäyttöä asiakaspalvelussa olevalta naishenkilöltä
Kannttaisiko jättää e-pillerit syömättä jos ne aiheuttaa nettiraivoa?
Kierrän maistattajat kaupoissa kaukaa
Miehet näkyy niiden luona seisoskelevan
Varsinkin jos esittelemässä yksi monella patjalla ollut 😁 Hyökkää kuin m..haukka jos mieheni mukana kaupassa
Ne suuret luulot, jos on järkeä isommat 😂Niinpä, ne pillerit...
Ommmpas-pillerit. :D
Joo on asiakkaatkin varmaan hankalia, mutta erikoinen on näkemys että asiakkaan kysymykset ollessaan "hankalia" (=konsulentti ei osaa vastata) olisivat dissaamista tai konsulentille v-tuilua. Ei se, että konsulentti ei tiedä, tarkoita etteikö kysymys olisi asiakkaalle tärkeä.
Ei ne kysymykset sitäpaitsi mitään rakettitiedettä ole, joita jossakin kaupassa konsulentille esitetään :D
Vierailija kirjoitti:
Klassinen esimerkki heikosta suomalaisesta naisesta.
Aivan, eikä edes heikko vaan heikkolahjainen.
Hyvä, että joku suostuu tuollaistakin työtä tekemään. Itse en ikipäivänä suostuisi.
Jos esitellessä tulee joku asiakas kyselemään tarkoituksella hankalia, eikö sille voi antaa kyseisen tuotteen infonumeron tai soittaa sellaiseen vaikka siinä esittelyn aikana ja kysyä siinä samantien, että kun asiakas haluaisi tietää sitä ja tätä? Jos asiakas on kysellyt vain ollakseen hankala, siinä vaiheessa se lähtee että jooeisenniinväliä. "En tiedä" ei todellakaan kannata sanoa eikä vaan "Tarkistan" tai "Otan selvää" tai sitten antaa sen infonumeron tai nettiosoitteen, mistä voi ottaa yhteyttä ja kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että joku suostuu tuollaistakin työtä tekemään. Itse en ikipäivänä suostuisi.
Ihan mielellään teen, maksetaan suht hyvin, kilometrikorvauksia saa paljon jne. Haluan elättää itseni enkä elää muiden rahoilla tmv :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Joo on asiakkaatkin varmaan hankalia, mutta erikoinen on näkemys että asiakkaan kysymykset ollessaan "hankalia" (=konsulentti ei osaa vastata) olisivat dissaamista tai konsulentille v-tuilua. Ei se, että konsulentti ei tiedä, tarkoita etteikö kysymys olisi asiakkaalle tärkeä.
Ei ne kysymykset sitäpaitsi mitään rakettitiedettä ole, joita jossakin kaupassa konsulentille esitetään :D
Hei, en ole tuollaista työtä tehnyt mutta omassa työssäni olen kohdannut samantyylistä kyselyä, ja kyselijöiden asenne on selvästi se, että koitetaan päästä jankkaamaan tai pätemään tai vähättelemään.
Joku ongelma on tuossa käytännössä, jos suuri osa asiakkaista toimii väärin tai ei tiedä miten toimitaan oikein. SSilloin käytäntöä pitäisi muuttaa työntekijää vähemmän stressaavaksi ja asiakkaita vähemmän nolaavaksi.
Repesin ihan täysiä :D