Miksi terveyskeskuksen ajanvaraus on koko päivän auki, kun lääkäriaikoja eivät saa kuin aamun ekat soittajat?
Ajanvaraus aukeaa klo 8. Soitin klo 9, kun aiemmin en ehtinyt. Automaatti vastasi, että 30 henkilöä jonossa. Valitsin vaihtoehdon, että soittavat minulle takaisin arvioituna ajankohtana. Soittivat takaisin. En tietenkään mitään lääkäriaikaa saanut, vaan sanoivat että soita huomenna heti kahdeksalta niin on joku mahdollisuus. Mitä jos en pääse linjalta läpi ja kaikki ajat on jo menneet?
Miksi tänään ei voitu varata aikaa huomiselle, kun asiani on akuutti eli tarvitsen kuitenkin lääkäriä joka tapauksessa? Ja jos kerran politiikka on se, että aikoja ei anneta seuraavalle päivälle, niin miksi ajanvaraus ylipäänsä päivystää työpäivän loppuun kun sen päivän ajat loppuvat jo heti aamusta?
Kommentit (23)
Koska siinä numerossa tehdään muutakin, kuin varataan aikoja.
Koska kaikki eivät tarvitse kiireellistä aikaa sille päivälle, vaan riittää, jos saa ajan vaikka parin viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät tarvitse kiireellistä aikaa sille päivälle, vaan riittää, jos saa ajan vaikka parin viikon päästä.
Niin mutta soittaessa valitaan jo puhelimella, että onko kyseessä akuutti asia vai kiireetön ajanvaraus. Valitsin akuutin asian, ja automaatti kertoi 30 ihmisen olevan jonossa. Miksei automaatti voi ilmoittaa, että lääkäriaikoja ei enää ole tälle päivälle, ole hyvä ja soita huomenna uudestaan. Ja mikäli haluat silti jatkaa puhelun jonottamista, paina se ja se nappi. Nyt odotin takaisin soittoa vain kuullakseni että turha toivo, et pääse lääkäriin.
Vittu mitä paskaa. Soitin tänään heti kun kello löi 08:00. Oli 7 ihmistä jonossa. Oma vuoro tuli 08:06 ja EN saanut lääkäriaikaa kun niitä ei kuulemma ole.
Kumma juttu. Olen aina saanut ajan, Helsingissä.
Eikö teidän kunnassa ole päivystystä jos kerran akuutti ongelma?
Eikö teillä pääse päivystävän sh:n kautta lääkärin akuuttivastaanotolle, jos muuten ei ole aikoja antaa?
Ihan hullua, että lääkäriaikoja noin pihdataan. Terveydenhoitoon pitäisi palkata lisää lääkärei. Pitäisi olla vaatimus, että lääkäriin pääsee aina samana päivänä, jos on vähänkin akuuttiluontoisemmasta kyse. Muuten 3 päivän sisällä.
Ja tyhmä on se, joka luulee, että yksityistämällä tämä tulee juohevammaksi. Tulee hankalammaksi, kun pitää vilä olla hyvöt tuotot sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät tarvitse kiireellistä aikaa sille päivälle, vaan riittää, jos saa ajan vaikka parin viikon päästä.
Niin mutta soittaessa valitaan jo puhelimella, että onko kyseessä akuutti asia vai kiireetön ajanvaraus. Valitsin akuutin asian, ja automaatti kertoi 30 ihmisen olevan jonossa. Miksei automaatti voi ilmoittaa, että lääkäriaikoja ei enää ole tälle päivälle, ole hyvä ja soita huomenna uudestaan. Ja mikäli haluat silti jatkaa puhelun jonottamista, paina se ja se nappi. Nyt odotin takaisin soittoa vain kuullakseni että turha toivo, et pääse lääkäriin.
Siellä on koulutettu hoitaja tekemässä triagea. Eli ihan siitä syystä, että potilailla ei lähtökohtaisedti ole kykyä itse arvioida sitä, kuinka nopeasti tarvitsevat apua. Sinua pyydettiin soittamaan huomenna, mutta jos olisit valittanut paineen tunnetta rinnassa ja vasemman käden kramppia, olisi sinut otettu heti sisään tai käsketty soittamaan ambulanssi.
Luuletko tosiaan, että ne vastaajat ovat jotson sihteereitä? Kyllä siellä ihan ammattitaitoa näiden asioiden kanssa vaaditaan.
Ei täällä ainakaan saa aikoja vaikka soittaisi heti. Numero aukeaa 7.00, aloin heti soittaa tauotta ja pääsin jonoon 7.10. Klo 7.20 pääsin läpi ja kaikki ajat olivat jo menneet.
Lapsia käytän yksityislääkärillä, vaikka ei olisi varaa siihen. Vakuutus korvaa jotain, mutta se vakuutuskin maksaa maltaita. Itselläni ei sitten olekaan enää varaa käydä lääkärissä, paitsi terveyskeskuksessa ja niin sairas en vielä ole ollut, että olisin sinne lähtenyt yrittämään. Toistaiseksi kaikki vaivat ovat parantuneet ilman lääkäriä. Joissain on mennyt kauemman, joissain vähemmän aikaa.
Jos on vaikka 3-4 ihmistä antamassa aikoja niin kymmenessä minuutissa on jo aika monta aikaa annettu
Missäpäin on noin vaikea saada lääkäriaikoja? Olen asunut eri puolilla Helsinkiä eikä koskaan ole ollut ongelmaa päästä terkan lääkärille, toki kerran oli kandi vastaanottamassa mutta asia hoitui silti hyvin.
Meidän tk:ssa on aina päivystyksen puolella täys ryysis, mutta kiireettömän ajanvarauksen puoli kumisee tyhjyyttään. Siellä kiireettömän puolella ei näy yhtään ketään, koskaan. Siellä ei ole vastaanottamassa ketään, ei näy lääkäreitä, ei odottavia potilaita, ei ristinsielua. Ilmeisesti joku hoitaja jossain huoneessa päivystää, kun olen sieltä kerran kiireessä lähetteen salmonellatestiä varten hakenut. Mutta päivystyksessä väkeä on ja lisää tulee. Mitenköhän kävis jos sieltä päivystyksestä osa ohjattais kiireettömän puolelle? Päivystys pyörii kokemattomien kandien varassa. Kiireetön puoli virkalääkäreiden varassa. Mitä ne virkalääkärit oikein tekee kaiket päivät? Hoidon laatu on ainakin suoraan sanottuna suolesta. Paikkakunnalla ei ole toimivaa yksityistä lääkärivastaanottoa. Pelottaa tuleva sote uudistus, jäädäänkö vaille lääkäriä kokonaan?
Pakkoko kaikkien on aina sinne lääkärille päästä? Itse sain ajan tunnin sisään soitosta, mutta ihan vaan terveydenhoitajalle. Onko porukka niin kroonisesti kipeää että aina tarvitaan se lääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät tarvitse kiireellistä aikaa sille päivälle, vaan riittää, jos saa ajan vaikka parin viikon päästä.
Niin mutta soittaessa valitaan jo puhelimella, että onko kyseessä akuutti asia vai kiireetön ajanvaraus. Valitsin akuutin asian, ja automaatti kertoi 30 ihmisen olevan jonossa. Miksei automaatti voi ilmoittaa, että lääkäriaikoja ei enää ole tälle päivälle, ole hyvä ja soita huomenna uudestaan. Ja mikäli haluat silti jatkaa puhelun jonottamista, paina se ja se nappi. Nyt odotin takaisin soittoa vain kuullakseni että turha toivo, et pääse lääkäriin.
Siellä on koulutettu hoitaja tekemässä triagea. Eli ihan siitä syystä, että potilailla ei lähtökohtaisedti ole kykyä itse arvioida sitä, kuinka nopeasti tarvitsevat apua. Sinua pyydettiin soittamaan huomenna, mutta jos olisit valittanut paineen tunnetta rinnassa ja vasemman käden kramppia, olisi sinut otettu heti sisään tai käsketty soittamaan ambulanssi.
Luuletko tosiaan, että ne vastaajat ovat jotson sihteereitä? Kyllä siellä ihan ammattitaitoa näiden asioiden kanssa vaaditaan.
Totta kai tiedän, että ajanvarauksen henkilöt eivät ole mitään sihteereitä. Eihän hommasta tulisi mitään, jos henkilö ei osaisi arvioida hoidon tarvetta.
Mutta ongelma onkin se, että miten voidaan käskeä soittamaan huomenna klo 8 uudestaan, ja kun seuraavana päivänä soittaa heti kun ajanvaraus aukeaa, ei silti saa aikaa? En minäkään nyt kuolemassa ole, mutta tarvetta tavalliselle lääkärille olisi.
Jos kärsisin sydänkohtauksesta, niin osaisin varmaan soittaa hätänumeroon terveyskeskuksen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko kaikkien on aina sinne lääkärille päästä? Itse sain ajan tunnin sisään soitosta, mutta ihan vaan terveydenhoitajalle. Onko porukka niin kroonisesti kipeää että aina tarvitaan se lääkäri?
No ei aina tarvita lääkäriä. Ajanvaraushenkilö selvittää potilaan kanssa, että mikä vaivaa ja päättää sen perusteella riittäisikö pelkkä sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja. Mutta turha on antaa aikaa terkalle, jos jo puhelusta selviää että vaiva vaatii lääkäriä.
samaa olen ihmetellyt. lisäksi eräs hoitaja kerran, että kannattaa alkaa soittaa heti seitsemältä ja toinen taas, että ei missään nimessä kannata soittaa heti aamusta kun on ruuhkaa..
yleisin vastaus on, että ajat ovat menneet ja jos ei kestä niin tervemenoa päivystykseen ! ja onpa koettu sekin, vielä lapsen kanssa, että paikalla oli vain yksi lääkäri jonka virka-aika loppui ja ihmisten oli valittava takaisin tulo seuraavana päivänä tai päivystys..
tervetuloa Mikkeliin !
Jakavat niukkuutta. Syntyy säästöä terveyden kustannuksella. Vain eniten apua tarvitsevat pääsevät hoitoon, kun soittavat heti klo 8 alkaen. Soita klo 8 ja kun soittavat takaisin, vaadit aikaa, sillä sinulla on siihen oikeus.