Miten teillä vaikuttaisi, jos kilometrikorvaus häviäisi ja/tai matkavähennys poistuisi?
Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyos…
"Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan."
Kommentit (189)
Kyllä se näinkin pienipalkkaisena harmittaisi, kun työmatkaa 100km yhteen suuntaan, eikä julkisilla pääse. Auton on pakko olla kuitenkin luotettava. Nyt jo menee monta sataa euroa kuussa auton tankkiin.
Ei kannattaisi enää kulkea firman ajoja omalla autola. Eli joko kokous olisi etänä tai siten firman pitäsi kustantaa yöpyminenkin, koska joka paikkaan ei julkisilla pääse helposti edestakaisin päiväseltään.
Matkavähennysten postuminen tarkoittaisi, että kaukana asuvien ei enää kannattaisi kulkea töihin kovin kauaksi. Ei ainakaan kovin pienellä palkalla. Varmasti kihdyttäisi asuntojen hintojen nousuja suurissa kaupungeissa ja vuora-asuntojen hintojen nousua että saannin vaikeutumista.
Berner ja hallitus rampauttavat koko Suomen.
Tämä on hallituksen isku miehiä kohtaan. Miehet hakevat työnsä kauempaa kotoa. Miesten työmatkat ovat keskimäärin yli kaksi kertaa pidemmät kuin naisten. Onkohan tämä feministien suunnittelema uudistus, jolla pyritään halvaannuttamaan Suomi? Miten käy verotulojen, jos miehet eivät enä käy töissä, kun se ei kannata kalliiden matkakustanusten vuoksi. Miten käy reunakuntien kun sieltä ei enää kannata käydä töissä Helsingissä? Eikö se aprillipäivä ole huhtikuussa? Vai ehtikö hallitus jakaa sen tasan vuoden joka päivälle?
Autoveron tilalle tuleva vuosittainen käyttömaksu tarkoittaisi että halpoja kakkosautoja ei enää pidettäisi.
Vaikeuttaisi määräaikaista työllistymistä,nuorten kesätöitä esim. kun auto tulisi niin kalliiksi pitää eikä muutaman kuukauden työllisyyden takia kannattaisi.
Keikkatyöt loppuisivat, ellei matkustuksesta maksettaisi auton käytön kuluja. Pienellä tuntipalkalla ei kannattaisi tehdä ollenkaan lyhyitä työrupeamia.
Halutaan kannustaa käyttämään julkista liikennettä...jota ei ole! Kyllä minä istuisin mielummin bussissa töitä tehden kuin omassa autossa pelkkään ajamiseen keskittyen. 1,5h joka päivä!
Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.
Ja sehän olisi tietysti liikaa toivottu, että julkista liikennettä kehitettäisiin käyttökelpoiseksi. Kotoa ja työpaikalta matkaa rautatieasemalle muutama sata metriä, arvatkaa pysähtyykö junat kummallakaan asemalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.
Et koskaan ole osallistunut "hornan tuutissa" asuneen työmatkakustannuksiin millään lailla.
Ei vaikuttaisi mitenkään. Kilometrikorvauksia en saa ja matkakuluvähennyksestä jää omavastuun jälkeen vähennettävää vain pari kymppiä.
Kannatan molempien poistoa. Veroton kilometrikorvaus on hyvin antelias paljon ajavalle ja sitä väärinkäytetäänkin paljon verovapaana palkkana. Matkakuluvähennys taas kannustaa hankkimaan asunnon mahdollisimman kaukaa työpaikasta, jotta saa avokätisen laskennallisen verovähennyksen oman auton käytöstä, tämäkään ei ole yhteiskunnan, eikä luonnon, kannalta järkevää.
Mulla jää käteen nytkin vähemmän kuin mitä saisin ansiosidonnaista, mutta vähän enemmän kuin työmarkkinatuki. Sitten kun ne poistuvat ja jos asuntovähennyskin poistuu, jäisi vähemmän kuin työmarkkinatuki. En tiedä mitä järkeä on kulkea nytkään 400 km päässä kotoa töissä, no se status ja eläkekertymä. Muutenhan tässä ei ole mitään järkeä. On haettu miehen kanssa töitä ristiin, mutta kun ei ole löytynyt. Meillä on kuitenkin yhteisiä lapsia, jos ei niitä olisi, niin sittenhän en saisi vähennystä nytkään. Lapset ovat onneksi riittävän isoja tähän, vaikka ei tämä kellekään kivaa ole.
Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?
Olet perusteellisen väärässä.
Sinun väitteessä ei ole minkäänlaista totuuspohjaa.
Veroprosentti nousisi 7 %-yksiköllä ja kilometrikorvauksia jäisi saamatta joka kuukausi useampi satanen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?
Ei niitä mistään makseta. Minä vain maksan omasta palkastani vähemmän veroja, mutta: maksan polttoaineveroa ja autoveroa. Kyllä mulle jää myös palkasta maksettavaa veroa, eli ei mulle kukaan mitään maksa. Maksan vain vähemmän veroja kuin se, joka ei matkakuluvähennyksiä saa, mutta silti mulla jää vähemmän palkkaa käteen matkakulujen vuoksi kuin jos olisi työpaikassa, mihin on kävelymatka. Olin töissä, missä töihin oli kävelymatka ja vaikka palkka oli pienempi, oli vuosittain käteen jäävä summa isompi.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuttaisi mitenkään. Kilometrikorvauksia en saa ja matkakuluvähennyksestä jää omavastuun jälkeen vähennettävää vain pari kymppiä.
Kannatan molempien poistoa. Veroton kilometrikorvaus on hyvin antelias paljon ajavalle ja sitä väärinkäytetäänkin paljon verovapaana palkkana. Matkakuluvähennys taas kannustaa hankkimaan asunnon mahdollisimman kaukaa työpaikasta, jotta saa avokätisen laskennallisen verovähennyksen oman auton käytöstä, tämäkään ei ole yhteiskunnan, eikä luonnon, kannalta järkevää.
Miksi otat ollenkaan osaa keskusteluun kun mielipiteesi heijastelee vain sitä että mikä on sinulle edullista. Eihän se edes ole mikään mielipide että on aina sitä mieltä mikä on itselle edullista. Ei tämmöisellä mielipiteella ainakaan mitään uskottavuutta ole.
Se on uskottava mielipide että ottaa toimenpiteestä aiheutuvat asiat esille laajemmissa puitteissa. Esim. mitä vaikuttaa naapurille, työttömille, pätkätyöläisille jne. ...mutta "Ei vaikuttaisi mitenkään jne " :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?
Ei niitä mistään makseta. Minä vain maksan omasta palkastani vähemmän veroja, mutta: maksan polttoaineveroa ja autoveroa. Kyllä mulle jää myös palkasta maksettavaa veroa, eli ei mulle kukaan mitään maksa. Maksan vain vähemmän veroja kuin se, joka ei matkakuluvähennyksiä saa, mutta silti mulla jää vähemmän palkkaa käteen matkakulujen vuoksi kuin jos olisi työpaikassa, mihin on kävelymatka. Olin töissä, missä töihin oli kävelymatka ja vaikka palkka oli pienempi, oli vuosittain käteen jäävä summa isompi.
Lisään vielä, että pelkästään työmatkoja varten ostamani auton hinnastakin oli iso osa veroa. Muuten en autoa edes tarvitsisi. Julkisilla ei kulkemaani matkaa pääse.
Kaikkein järkevintähän se olisi, kun autoilun kulut maksettaisiin kuitteja vastaan. Ihan niinkuin muutkin yrityksen kulut. Jos riittävästi kilometrejä, silloin voisi huolto tai rengaskulut laittaa yritykselle.