Miten teillä vaikuttaisi, jos kilometrikorvaus häviäisi ja/tai matkavähennys poistuisi?
Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyos…
"Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan."
Kommentit (189)
Ei millään tavalla. Itse matkaan päivästä 70km omalla autolla mutta saan vuodessa 80e takaisin kun menee julkinen liikenne paikalle.
Oudoksuttaa että jollain on 6km matkaa mutta saa kilometrikorvauksen koska ei ole julkista liikennettä paikalle.
Vääryys on suuri!
Siis teen sosiaalipuolella kotikäyntityötä omalla autolla, jatkossa en siis saa työajoista kilometrikorvausta? Jos näin on niin työpaikan vaihto on edessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.
Kun saa palkkaa niin siihen voi sisältyä myös menoja, esim. menoja työmatkoista. Työmatkakorvaukset ja verovähennykset on sitä varten että työntekijä voisi vähentää palkasta kuluja pois ja maksaisi tuloveroa vain siitä todellisesta palkasta jonka hän työstä saa.
Työpaikan vieressä asuva ei voi näitä matkakuluja vähentää palkastaan, koska hänellä ei näitä matkakuluja ole.
Nyt hallitus aikoo olla epäreilu työmatkakuluja omavaa kohtaan ja estää näiden kulujen vähentämisen koska haluaa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen esim. että muuttaisi maalta pois ja että ei kävisi kovin kaukana töissä koska ei pysty sitä taloudellisesti tekemään. Tai että alkaisi käyttämään julkista liikennettä.
Mutta jos tilanne on se, että työmaan vieressä asuva maksaa asumisestaan esim. 2-3 kertaa enemmän, nimenomaan voidakseen asua työpaikan vieressä, miksei hän saa vähentää tätä erotusta verotuksessaan?
Nykyinen systeemi pitää syrjäseutuja asuttuina, mikä on kai hyvä asia, mutta kaupungeissa kalliisti asuvia se syrjii.
Yhteiskunnalle ja ympäristölle tämä tulee kalliiksi.
Vaikuttaisi todella paljon ja olisi täysin perseestä suoraan sanottuna työni on pelkkää keikkatyötä.:(
Työmatkavähennyksillä on yläraja. Ei sillä voi tienata, terkuin se, jolla yläraja ylittyy. En osaa eritellä, mikä on matkakulun osuus veronpalautuksistani, mutta joka tapauksessa minulla on pelkästään työmatkoja varten ostetusta autosta enemmän kuluja kuin veronpalautukset. Autovero on vain kolmesataa vuodessa, joten sen poistuminen on aika mitätön kulu, varsinkin kun/jos jotain muuta kulua tulee tilalle. Renkaat tonni/kerta, joutuu ostamaan molemmat 2-3 vuoden välein ja jos ostaa halvempia, sitten joutuu vaihtamaan useammin. Vakuutukset 1200. Bensoihin menee n. 200 € kuukaudessa, ajoistani 90 % on työmatka-ajoja. Huolto 300/vuosi/minimi. Katsastus on aika halpa ja mulla sen verran uusi auto, että sitä nyt en laske. Sekä yleensä se, että jouduin ostamaan sen auton, mitä muuten en tarvitsisi. Melkein vuoden nettopalkkani oli auton hinta. Ostin tuloihini nähden ehkä liian kalliin, mutta en halunnut ostaa halpaa romua, koska ajan paljon yksin hiljaisilla teillä ja olen itse aika tumpelo tekemään mitään.
. Ei se kuitenkaan ole oikein että jotkut nostavat palkan pelkkinä kilometrikorvauksina ja päivärahoina. Eihän se oikein ole
Vierailija kirjoitti:
. Ei se kuitenkaan ole oikein että jotkut nostavat palkan pelkkinä kilometrikorvauksina ja päivärahoina. Eihän se oikein ole
5
Noitten takia valtio jää nuolemaan näppejään. Noi ei ikinä maksa penniäkään veroa
Yksityisyrittäjät on ne kaikkein pahimmat. Ne nostaa kaikki rahat kulukorvauksina
Hankala tilanne kun mun työpaikalle tai sen lähelle on sattuneesta syystä vähän vaikea muuttaa. Miehellä taas on vain muutaman kilometrin työmatka. Jos näinkin pienestä palkasta (brutto 1600e) verotetaan vielä lisää, ei juuri kannata enää ottaa töitä vastaan kuin kotikaupungista. Ei kai siinä erilleen muutossakaan järkeä olisi lyhyiden työpätkien vuoksi.
Työssäkäyntialue on kuitenkin 80km, eli äkkiä jää tappiolle jostain osa-aika hommasta jonne on pidempi ajomatkakin. Toisaalta työ on pakko vastaanottaa, mutta jos työssäkäynnin kulut ovat suuremmat kuin palkka, mitäs sitten? Lisätään tähän vielä lasten hoitomaksut ja se, jos puoliso työskentelee vakituisesti jossain kodin lähellä, jolloin kodin myynti ja muutto ei ole kertakaikkiaan järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Kilsakorvaus on tosiasiallisiin kuluihin täysin ylimitoitettu ja sitä tunnetusti käytetään veronkiertoon. Oikeasti pitäisi olla kuittia vastaan bensasta korvaukset kuten muistakin kuluista. Jos joku auton huollon toimenpide selkeästi liittyy työhön, sama juttu. Kilsoilla tahkotaan ihan tolkuttomia verottomia palkanlisiä, jos esimiehet eivät vahdi. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä, 100 km:n ajosta 45 euron veroton korvaus. Joka ei liity, eikä tue kyseisen henkilön työtehtävää, pelkkää kuskina istumista.
En osaa sanoa kilsakorvauksen suuruuteen. Jos on kuten väität niin kenen vika se on ? Eihan se sen vika ole joka vähentää kuluja sen mukaan kuin päättäjät katsoo että on asiallista.
Onko sitten niin että yrittäjälle halutaan oikeus vähentää kuluja överiä määriä ja samaan määrään on sitten palkansajakin oikeutettu, vai ?
Veronkiertoon ? Tarkoitat siis että yrittäjä voi maksaa palkkoja matkakuluina.
Kai valtiolla on jotkut laskelmat mitä auton käyttö maksaa, ei kai näitä summia ihan hatusta vedetä.
Eiköhän tässäkin tule järki käteen.
itse ajan työajoa asiakaskäynneillä n. 28000 km vuodessa, eikä niitä ajoja suinkaan bussilla voi tehdä.
sama koskee huoltomiehiä, postinjakajia ym.lukemattomia ammatteja.
kaikilla työnantajilla ei ole mahdollista liisata autoakaan.
yksin autoilua se työsuhdeautolla ajeluki .
tuski tällä on tarkoitus liike-elämää halvaannuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5
Noitten takia valtio jää nuolemaan näppejään. Noi ei ikinä maksa penniäkään veroa
Joo ja hyvin pienen vähemmistön (huijarit) takia pitää kaikkia rankaista. Niitäkin, jotka jaksavat painaa, kiertää asiakkaissa ja tehdä kauppaa - pitävät tämän maan rattaat pyörimässä ja yritystoiminnan pystyssä. Siten, että se toinen puoli Suomesta saa sitten maata perse homeessa kotona ja nostaa tukia. No, työttömiä on pian moni muukin, mitä vähemmän on järkeä ja motivaatiota myydä ja käydä asiakkaissa. Ei sitä nyt ihan omaksi ilokseen viitsisi tehdä. Moni firma menee nurin.
Jäisi tukku- yms. ostokset tekemättä. Hoitakoon joku muu. Myöskään postiin ei olisi enää asiaa.
Yksityisyrittäjät välttyy samalla kaikista muistakin maksuista kuten sos maksuista. Siinä jää vähintään 30 % valtiolta saamatta
Olen töissä terveydenhuoltoalalla ja teen kotikäyntejä apuvälineasioissa.Kuljetan myös apuvälineitä autossa potilaille.Käytän omaa autoa,koska työnantajalla ei ole antaa autoa käyttööni.Matkat voivat syrjäkylille olla suuntaansa yli 20 km Apuvälineet ovat useasti välttämättömiä esim.jos potilas kotiutuu sairaalasta..Jos en saa matkakuluja jatkossa en tee sitten käyntejä.On sen verran huono palkka jo nytkin.
Ite halusitte suomeen uutta kuluerää.
Kinuski kirjoitti:
Ei millään tavalla. Itse matkaan päivästä 70km omalla autolla mutta saan vuodessa 80e takaisin kun menee julkinen liikenne paikalle.
Oudoksuttaa että jollain on 6km matkaa mutta saa kilometrikorvauksen koska ei ole julkista liikennettä paikalle.
Vääryys on suuri!
Asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen omavastuu on 750 e, joten 6 km matkasta ei kyllä omavastuu ylity.
Matkat vähennetään edullisimman kulkuneuvon mukaan. Palautuksiin vaikuttaa se onko matkat huomioitu jo verokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä terveydenhuoltoalalla ja teen kotikäyntejä apuvälineasioissa.Kuljetan myös apuvälineitä autossa potilaille.Käytän omaa autoa,koska työnantajalla ei ole antaa autoa käyttööni.Matkat voivat syrjäkylille olla suuntaansa yli 20 km Apuvälineet ovat useasti välttämättömiä esim.jos potilas kotiutuu sairaalasta..Jos en saa matkakuluja jatkossa en tee sitten käyntejä.On sen verran huono palkka jo nytkin.
sitten saat firma auton. Jos autojen hinnat laskee niin yritykset ostaa kaikille työntekijöilleen firma autot
Heh, loppuu se turha viikonloppukaahailu työsuhdeautoilla kesämökeille ja laskettelukeskuksiin.