Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä vaikuttaisi, jos kilometrikorvaus häviäisi ja/tai matkavähennys poistuisi?

Vierailija
15.10.2016 |

Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyos…

"Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan."

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainakin kannattaa jäädä työttömäksi vielä nykysysteemillä. Mulla on pitkä työmatka vain ja ainoastaan siksi, että lähempää löytyi vain satunnaisia pätkätöitä. 

Vierailija
22/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hallituksen isku miehiä kohtaan. Miehet hakevat työnsä kauempaa kotoa. Miesten työmatkat ovat keskimäärin yli kaksi kertaa pidemmät kuin naisten. Onkohan tämä feministien suunnittelema uudistus, jolla pyritään halvaannuttamaan Suomi? Miten käy verotulojen, jos miehet eivät enä käy töissä, kun se ei kannata kalliiden matkakustanusten vuoksi. Miten käy reunakuntien kun sieltä ei enää kannata käydä töissä Helsingissä? Eikö se aprillipäivä ole huhtikuussa? Vai ehtikö hallitus jakaa sen tasan vuoden joka päivälle?

Mulla on työmatka 160km yhteen suuntaan ja brutto alle 3th kuussa, joten joten tuo muutos tulee minun pitää joko erota ja muuttaa työpaikkakunnalle yksin tai irtisanoutua. Olen nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen metsätoimihenkilö ja ajan kuukaudessa 1000 - 2000 kilometriä työajoa eli käyn katsomassa hakkuukohteita, metsurityömaita + metsäkäyntejä metsänomistajien kanssa. Ei niihin metsiin millään bussilla pääse - vaikka millainen "liikennekaari" tulisi. En ymmärrä hankkiiko työnantaja sitten auton käyttöön vai miten asia hoidetaan. Polkupyörällä en ehdi kuin korkeintaan yhdelle työmalle päivässä.

Vierailija
24/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei asumistukia poisteta? Kuka käskee asua kalliilla kaupunkialueella, niin että sitä joudutaan tukemaan minun verorahoistani?

Vierailija
25/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilometrikorvauksen poistuminen ei vaikuta mitenkään, mutta matkakulukorvauksen poistuminen nostaa vero prosenttia ja pienentää entisestään palkasta käteen jäävää osaa.

Muijan ei edes kannattaisi käydä silloin töissä, auton möisi pois, työmaan parkkimaksu 60€/kk , lapsen päivähoitomaksu ym. Kulut jäisi pois.

Vierailija
26/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne matkavähennykset verorahoista maksetaan. Vai taivaastako luulet niiden pudonneen ?

Ei kukaan maksa matkavähennyksiä. Matkavähennykset on, kuten nimestä näkee verotuksessa huomioitavia vähennyksiä ihan niinkuin jollain voi olla työhuonevähennyksiä tai muita itse hankittujen työmateriaalien vähennyksiä.

Matkavähennyksiä saavat maksavat paljon enemmän veroja maksaessaan polttoaineverot, ajoneuvoverot ja auton ylläpidon sille kilometrimäärälle.

Vierailija
27/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaihtaisi oman auton firman työsuhdeautoon. Minä alkaisin kulkea aina kun se suinkin olisi mahdollista hänen kyydissä töihin.  Päiväni pitenisi tunnilla mistä seuraisi todennäköisesti uupumista ja sairastelua.

Vierailija
28/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan kannustaa käyttämään julkista liikennettä...jota ei ole! Kyllä minä istuisin mielummin bussissa töitä tehden kuin omassa autossa pelkkään ajamiseen keskittyen. 1,5h joka päivä!

Se bussimatka vaan kestää tod. näk. reilusti kauemmin kuin omalla autolla ajaminen.

Terv.: työmatka n. 30 km, matkan kesto busseilla yhteen suuntaan lähes 1,5 h, ei ajokorttia joten pakko mennä julkisilla.

Vierailija
29/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaisihan se toki. Muistaakseni saan vähentää vuodessa yli tonnin matkakuluja.

Vierailija
30/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.

Kun saa palkkaa niin siihen voi sisältyä myös menoja, esim. menoja työmatkoista. Työmatkakorvaukset ja verovähennykset on sitä varten että työntekijä voisi vähentää palkasta kuluja pois ja maksaisi tuloveroa vain siitä todellisesta palkasta jonka hän työstä saa.

Työpaikan vieressä asuva ei voi näitä matkakuluja vähentää palkastaan, koska hänellä ei näitä matkakuluja ole.

Nyt hallitus aikoo olla epäreilu työmatkakuluja omavaa kohtaan ja estää näiden kulujen vähentämisen koska haluaa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen esim. että muuttaisi maalta pois ja että ei kävisi kovin kaukana töissä koska ei pysty sitä taloudellisesti tekemään. Tai että alkaisi käyttämään julkista liikennettä.

Vierailija
31/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta esitys oli ihan hyvä. En tiedä miksi minun on nytkään osallistua hornantuutissa asuvan työkaverin työmatkakustannuksiin. Ei minunkaan korkeampiin asumiskustannuksiin yhteiskunta osallistu vaikka kuinka teen ekoteon kun asun kävelymatkan päässä työpaikasta.

Kun saa palkkaa niin siihen voi sisältyä myös menoja, esim. menoja työmatkoista. Työmatkakorvaukset ja verovähennykset on sitä varten että työntekijä voisi vähentää palkasta kuluja pois ja maksaisi tuloveroa vain siitä todellisesta palkasta jonka hän työstä saa.

Työpaikan vieressä asuva ei voi näitä matkakuluja vähentää palkastaan, koska hänellä ei näitä matkakuluja ole.

Nyt hallitus aikoo olla epäreilu työmatkakuluja omavaa kohtaan ja estää näiden kulujen vähentämisen koska haluaa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen esim. että muuttaisi maalta pois ja että ei kävisi kovin kaukana töissä koska ei pysty sitä taloudellisesti tekemään. Tai että alkaisi käyttämään julkista liikennettä.

Mitenkäs sitä alkaa käyttää julkista liikennettä, kun omalla kohdallani just kävi niin, että ne vuorot, joilla olen pystynyt kulkemaan, on lopetettu. Jännä että matkakuluvähennyksistä ollaan kateellisia. Ei millään saa ihmisille päähän, että niistä huolimatta käteen jää vähemmän kuin jos asuisi lähellä työpaikkaa, sekä se ajan säästö. Mielelläni asuisin lähellä työpaikkaa, jos töitä kodin lähellä olisi. En kuitenkaan halua muuttaa, kun miehellä on työ 2 km päässä kotoa. Kannattaisi tienata vähemmänkin, sillä käteen jäisi silti reilusti enemmän, verovähennyksistä huolimatta. 

Vierailija
32/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilsakorvaus on tosiasiallisiin kuluihin täysin ylimitoitettu ja sitä tunnetusti käytetään veronkiertoon. Oikeasti pitäisi olla kuittia vastaan bensasta korvaukset kuten muistakin kuluista. Jos joku auton huollon toimenpide selkeästi liittyy työhön, sama juttu. Kilsoilla tahkotaan ihan tolkuttomia verottomia palkanlisiä, jos esimiehet eivät vahdi. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä, 100 km:n ajosta 45 euron veroton korvaus. Joka ei liity, eikä tue kyseisen henkilön työtehtävää, pelkkää kuskina istumista.

Vierailija
33/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. En ole koskaan ollut tällaisten asioiden kanssa tekemisissä millään tavalla.

Vierailija
34/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaas, asia on niin että meidän kaikkien on annettava kaikki mitä annettavissa on jotta saadaan uudet suut ruokittua. Te itse halusitte sen ja saitte sen. Teidän kannattaa iloita siitä että pääsette osallistumaan talkoisiin

Vierailija
35/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et koskaan ole osallistunut "hornan tuutissa" asuneen työmatkakustannuksiin millään lailla. 

Työmatkat on voinut vähentää verotuksessa ja saavutettu veroetu on tuhansia euroja eli valtiolta jää saamatta miljoonien edestä verotuloja. Joku nämä vähennyksetkin maksaa kovempina veroina. Toisaalta työnantajan kilometrikorvauksilla on voitu tienata niin paljon että auton käytöstä on jäänyt palkanlisää.

Kansantalouden ja ekologiselta kannalta pitkät työmatkat ovat huono asia. Täysin niistä ei eroon päästä mutta parempi olisi jos työpaikka olisi lähempänä kotia. Vanhemmilla olisi enemmän aikaa lapsille ja luonnon saastuminen olisi vähäisempää.

Julkiselle liikenteelle uudistukset tulevat olemaan kova haaste. Toisaalta bussilla lähes matka kuin matka maksaa alle 10 euroa joten säästöä tulee kun ei käytä omaa autoa.

Vierailija
36/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pakko ottaa loparit ja etsiä kotipaikkakunnalta työtä. Toki haluaisin tehdä sen jo nyt, mutta ei se ole onnistunut.

Vierailija
37/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilsakorvaus on tosiasiallisiin kuluihin täysin ylimitoitettu ja sitä tunnetusti käytetään veronkiertoon. Oikeasti pitäisi olla kuittia vastaan bensasta korvaukset kuten muistakin kuluista. Jos joku auton huollon toimenpide selkeästi liittyy työhön, sama juttu. Kilsoilla tahkotaan ihan tolkuttomia verottomia palkanlisiä, jos esimiehet eivät vahdi. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä, 100 km:n ajosta 45 euron veroton korvaus. Joka ei liity, eikä tue kyseisen henkilön työtehtävää, pelkkää kuskina istumista.

Eiköhän tuo ole vähän korvauksia saavalle aika oikeantasoinen, kun siihen huomioi kilometrien mukaan tulevat huoltokulut, renkaat ja auton arvonalenemisen.

Kun joku ajaa todella paljon vuositasolla, alkaa kilometrikorvaukset ylittää helposti siitä autosta syntyvät kulut.

Vierailija
38/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei asumistukia poisteta? Kuka käskee asua kalliilla kaupunkialueella, niin että sitä joudutaan tukemaan minun verorahoistani?

Kyllä nekin vielä poistetaan. Se on nyt vaan niin että rahan jakaminen sosiaalitukina on mennyt niin pitkälle että siihen ei ole varaa. Verotus on Suomessa äärimmäisen kireää joten suunta on enemmän leikata sieltä mihin ne rahat menevät eli sosiaalipuolen menoista. Jospa ihmiset lähtevät sitten enemmän hakemaan töitä ja perustamaan yrityksiä kun nykyinen sosiaalidemokraattinen rahanjakomalli loppuu. 

Vierailija
39/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et koskaan ole osallistunut "hornan tuutissa" asuneen työmatkakustannuksiin millään lailla. 

Työmatkat on voinut vähentää verotuksessa ja saavutettu veroetu on tuhansia euroja eli valtiolta jää saamatta miljoonien edestä verotuloja. Joku nämä vähennyksetkin maksaa kovempina veroina. Toisaalta työnantajan kilometrikorvauksilla on voitu tienata niin paljon että auton käytöstä on jäänyt palkanlisää.

Kansantalouden ja ekologiselta kannalta pitkät työmatkat ovat huono asia. Täysin niistä ei eroon päästä mutta parempi olisi jos työpaikka olisi lähempänä kotia. Vanhemmilla olisi enemmän aikaa lapsille ja luonnon saastuminen olisi vähäisempää.

Julkiselle liikenteelle uudistukset tulevat olemaan kova haaste. Toisaalta bussilla lähes matka kuin matka maksaa alle 10 euroa joten säästöä tulee kun ei käytä omaa autoa.

Sain veronpalautuksia tänä vuonna 3000 euroa. Mutta nämä eivät tule vain matkoista, vaan siitä, että ennakonpidätykseni oli liian suuri muutenkin, koska yliarvioin palkkani määrän toissa vuonna sekä vähennys kakkosasunnosta ja hieman korkovähennsytä ykkösasunnon velan koroista. Mutta minulla matkakuluista menee yläraja täyteen, eli enempää en voisi saada vaikka matka olisi miten pitkä Jokaista matkaa varten tankkaan kuitenkin n.40 euroa ja osa siitä on . Kulkisin julkisilla, jos pääsisin, mutta viimeinen juna, millä pääsisin perille asti, lähtee perjantaina klo 12 , matka sisältää kolme vaihtoa ja perillä olisin iltayhdeksältä. Takaisin taas pitää sunnuntaina lähteä puolilta päivin ja sama systeemi takaisin. Ennen pääsin kahdella vaihdolla ja matka kesti 7-8 tuntia. 

Vierailija
40/189 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois vähän kismittää opiskelijaa, joka ajaa 20 km töihin, jotta voisi maksaa elämistään opintojen ohella ilman lainaa. Auto on käytössä avomieheltä.

Jännä kun kukaan ei ole vielä keksinyt miten voin kaupassa tehdä kassa/myymälätyötä etänä. Kun töitä ei ole lähempänä, niin ei ole (paitsi puhelinmyyntiä provikkapalkalla, jumpe miten hienoa).