Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä vaikuttaisi, jos kilometrikorvaus häviäisi ja/tai matkavähennys poistuisi?

Vierailija
15.10.2016 |

Suomen liikenne myllätään täysin: työsuhdeautoilijoille luvassa keppiä
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-liikenne-myllataan-taysin-tyos…

"Työnantajan tarjoamat pysäköintiedut, matkakulujen vähennyskelpoisuus ja kilometrikorvaukset saattavat jäädä historiaan."

Kommentit (189)

Vierailija
181/189 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin työt, mikäli jatkossakin pitäisi ajaa omalla autolla. Työajoa tulee n. 2000 km/kk ja siihen lisäksi kodin ja työpaikan välinen matka. Minulle ei tosin vielä ole selvinnyt miksi firma ei ole hankkinut autoa käytettäväksi, olettaisin sen tulevan halvemmaksi...

Vierailija
182/189 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän järkee tässäkin taas on? Autoilijoilta lypsetään sikana fyrkkaa ja vain murto-osa siitä menee liikenteen hyväksi.

Nykyinen hallitus on KYRPÄ!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/189 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kilometrivähennykset loppuu, loppuu myös oman auton käyttö työajoissa. Työnantaja ostaa sitten auton ja tukee näin Bernerin ja Sipilän autobisneksiä.

Meidän firmassa 900 työntekijää, mietin vain että mihin helvettiin ne työpaikan autot laitetaan yöksi, kun Helsingin keskustassa ei firmassa ole tällä hetkellä yhtään parkkipaikkaa :)

terveisin tuleva elintasopakolainen

Vierailija
184/189 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilahduttavan moni on luvannut jättää työnsä jos kilometrikorvaukset ja työmatkavähennykset lähtee. Täällä on muutama satatuhatta työtöntä innokkaasti ottamassa teidän työt.

Kiva että tulee kiertoa työpaikkoihin eli minun mielestäni esityksen seuraukset on ehdottomasti plussaa.

Siitä vaan! On muutoinkin kypsyttänyt nämä hommat, kun kokoajan vaan työnantajan vaateet kiristyy, eikä palkka koskaan nouse. Ei täällä Suomessa tämän jälkeen ole enää mitään, minkä vuoksi tänne tulisi jäädä katsomaan tätä kurjuutta. Sääkin on aina niin kylmää!!!

Vierailija
185/189 |
16.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt monta kertaa onnistumatta kertoa, että verottaja ei maksa minulle matkoista sitä 23 snt/kilometri vai mitä se nyt on. Mulla menee yläraja täyteen, pitkän matkan vuoksi. Saan vähentää verotettavista tuloistani, joka verokortin mukaan on 32700 matkakulujen summan, tai siis verottaja vähentää. Verottaja vähentää omavastuun itse, joten vähennettäväksi jää 6250. Minun palkkatuloiksini siis merkitäänkin 26450, mitä vero otetaan. Ennen vähennyksiä ennakonpidätysprosenttini on 21,5. Vähennysten jälkeen se muuttuu ja onkin 17,5. Eli ilman matkavähennyksiä maksaisin veroja hiukan yskinkertaistettujen  laskelmieni mukaan 7041,25 euroa, mutta matkavähennysten jälkeen maksankin 5686, 75 euroa eli 1354,50 on todellinen rahallinen "hyöty".  Mutta kun ajan sen verran paljon pitkää työmatkaa, jolla ei kulje julkisia järkevästi, niin meneehän tuo reippaasti jo pelkästään polttoaineisiin, puhumattakaan siitä, että en tarvitsisi koko autoa, jos julkisia kulkisi paremmin. Tiedän kyllä, että joku kuvittelee saavansa huippuhyvät matkavähennykset kun muuttaa hevonkuuseen ja yllättyykin, kun ei verottaja maksakaan suoraan tuota summaa mitä on luullut. 

Vierailija
186/189 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmasti makseta verorahoista! Kysessä on vähennys, ei tuki. Vähentää ehkä valtion tuloverokertymää, mutta tulee suurelta osin takaisin esim. polttoaineverona.

Vierailija
187/189 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Teen etätöitä eikä mulla ole noita korvauksia ja vähennyksiä ollut vuosiin.

Vierailija
188/189 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok uudistus jos sama koskee sitten myös niitä isoja herroja. Eli julkisilla ja omalla autolla omaan piikkiin siirtymät ja matkat, ei mitään taksilla ajelua valtion laskuun.

Vierailija
189/189 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttava on maatalouslomittaja jonka palkka on pienentynyt koko ajan.Kunnat ovat säästäneet joka paikasta lomittajan palkasta.Tuttava on jo pidemmän aikaa epäillyt maatalouslomittajan työn loppumisesta pikkuhiljaa.Tuttava ajelee työn puolesta pari sataa kilometria päivässä omalla autollaan.Jos kilometrikorvaus otetaan häneltä pois niin se tekee kyllä melkoisen loven hänen palkkaansa joka muutenkin on surkea.Tuttavani kertoi että maatalouslomittajan kilometrikorvausta ei hänen työssäolo aikana ole nostettu kertaakaan,bensan hinta on kyllä noussut koko ajan.Hän on niitä hommia tehnyt jotakuinkin 15-20v.Surkeaa jos lomittajan työ pian loppuu,samalla se myös tarkoittaa maanviljelijöiden työajan pitenemistä joka nytkin on jotain 10-15 tuntia päivässä.