Lasten jatkuva testaaminen
Oletteko panneet merkille, millaiseksi yhteiskunta on mennyt lasten seulonnoissa ihan viime vuosina? Neuvoloissa on Lene-testit, joiden korkeita pisterajojahiljaisuudessa vedettiin alaspäin - jäikö liian moni läpäisemättä? Kouluissa ei paljon huudella, mutta erityisopettaja testaa lapset matematiikan eri osa-alueissa ja äikän osa-alueissa (lukeminen, kirjoittaminen, luetun ymmärtäminen) valtakunnallisten kriteerien mukaan lapset järjestäen joka syksy ja kevät. Nämä tulokset ihan taatusti vaikuttavat myös todistusarviointeihin, vaikkei siitä puhuta. Uuden opsin myötä on tullut Move-mittaukset, joiden tulokset annetaan terveydenhuoltoon.
Samalla käsketään, että lasten tulisi olla lapsia ja sitä sun tätä. Aika ristiriitaista on sanoma. Joskus toivon, etten tietäisi tästä testimaailmasta niin paljon.
Kommentit (14)
No jos kerran vuodessa testataan, niinkai siinä ehtii muuten olla ihan tarpeeksi lapsi.
Lukihäiriöt ja muut on hyvä todeta ajoissa, jotta lapsi saa tarvitsemansa tuen. Ennen sitä vaan oltiin tyhmiä.
No ei vaikuta arviointiin sen enempää move kuin oppimisvaikeustestit. Jälkimmäiset jos vaikuttaa niin korkeintaan lapselle edullisesti: jos on lukihäiriötä tai muuta saa helpommin "anteeksi".
Ope
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Mikä tämä Move-testaus on? Mihin siitä menee tiedot?
Tuolla on tietoa. Huomioonotettavaa on, että movetestien tulokset eivät saa vaikuttaa arviointiin.
Mistäs tiedät, ettei vaikuta hyvä opettaja? Opettajia on monenlaisia ja vaikka ei pitäisi vaikuttaa, on aika kätevää, että oppilaiden osaaminen on listattu ja pisteytetty valtakunnallisten standardien mukaan. Ja se lista on luokanopettajilla kätevästi saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, ettei vaikuta hyvä opettaja? Opettajia on monenlaisia ja vaikka ei pitäisi vaikuttaa, on aika kätevää, että oppilaiden osaaminen on listattu ja pisteytetty valtakunnallisten standardien mukaan. Ja se lista on luokanopettajilla kätevästi saatavilla.
Joskus on vain luotettava. Samalla tavalla luotan että ambulanssi saapuu paikalle jos sellaista tarvitsen. Tai että jos ajan omalla kaistalla autoa, kukaan ei aja samalla kaistalla minua päin vastaan. Toki poikkeuksia on ja aina ei asiat mene kuin kuuluu, mutta miksi pitäisi suhtautua kaikkeen sen pahimman vaihtoehdon kautta?
movet tehdään vain 5. ja 8. luokalla.
Muutenhan koko peruskoulu on uuden OPS:n myötä siirtymässä pois numeroarvioinnista, monessa kunnassa ei anneta numeroita ennen yläkoulua.
Pikemminkin kaikki arviointi on tasapäistymässä, ei saa vertailla ei saa arvioida.
ja Pisa-menestys menee alaspäin kuin lehmän häntä.
Miksihän terveydenhuoltoon jää sähköinen jälki tietojen tarkistamisesta?! Onko sinisilmäinen luottaminen järkevää? Minusta seulonta on ok, mutta onko tähän mittakaavaan viety testailu ok ja etenkin, kun erityisopettajien monipäiväiset ja monituntiset kokeet, joista osa oppilaista stressaantuu nimetään vanhemmille "pikku testeiksi", joiden todellista luonnetta, eikä tuloksia avata vanhemmille ellei tulos ole todella hälyyttävä.
Nämä oppilaista tehdyt vertailut eivät silti ole poistumassa, vaikka väliarvioinneista luovutaan. Sananhelinää ja silottelua, joka menee näemmä vanhempiin täydestä.
Miksi testauksista ei tule kyselyä saako lasta testata vai ei? Kaikista muista asioista ollaan kyselemässä lupia. Ei silti, kyllä minun lapsiani saa testata. Jos vikaa löytyy, niin sitten koulu varmaankin auttaa tai ohjaa avun piiriin. Hyvähän se vaan on, että tutkitaan.
Miksi terveyden testaaminen ja arviointi on niin negatiivista? Suurin osa kannattaa kuitenkin kokeisiin perustuvaa numeroarvostelua oppimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveyden testaaminen ja arviointi on niin negatiivista? Suurin osa kannattaa kuitenkin kokeisiin perustuvaa numeroarvostelua oppimisesta.
Ainakin minusta osittain siksi, että salailu kuuluu koulussa asiaan (koulusta riippuen). Neuvolan testeistä sentään tiedotetaan, tuloksista ei häävimmin.
Tämä myös, kuten sanoin, stressaa lapsia itseäänkin. Lisäksi näissä on ja on ollut väärinkäytösvaara esim. arviointien kannalta. Nämä myös vievät paljon erityisopettajien resursseja. Onko koko ikäryhmä järkevää testata kahdesti vuodessa?
Siis hetkinen. Mikä tämä Move-testaus on? Mihin siitä menee tiedot?