Miten vietätte aikanne sairauslomalla
Olen aloittanut sairausloman, joka voi kestää useita viikkoja tai jopa pidempään. Olen aina ollut ahkera työntekijä, mutta tämä äkillinen pitkä loma on jättänyt minut hieman hämmentyneeksi. Äitiyslomallani olin uskomattoman tylsistynyt ja kaipasin kovasti takaisin töihin. Mutta nyt mielenterveysongelmien vuoksi en pysty työskentelemään. En todellakaan tiedä, mitä tehdä. Miten te kaikki vietätte aikanne sairauslomalla, kun ette pysty pitämään itseänne kiireisinä töissä?
Tarvitsen neuvoja ja odotan innolla kaikkien vastauksia.
Kommentit (42)
Riippu todella paljon sairasloman syystä. Flunssaisena tai muuten kipeänä olen kotona sohvalla ja möllötän netflixiä. Jotain vuosia sitten minulta leikattiin käsi ja olin 4viikkoa saikulla. Silloin tein täysin normaaleja asioita kuten muutenkin. Ainoa ero oli vain se ettei tarvinnut olla 8tuntia töissä. Pystyi käymään kaupoilla jo aamusta yms
Nukun paljon, liikun (jos pystyy), teen kaikkia tavallisia asioita joihin ei yleensä ole aikaa, katselen telkkaria jne.
Mitä en tee, en avaa työkonetta tai puhelinta, en edes "ihan vähän vaan", sillä siitä on harvoin mitään iloa tai hyötyä.
Juttu onkin siinä, että pitää opetella tekemään asioita vähän eri tavalla. Lisäksi on mahdollisuus miettiä elämäänsä rauhassa!
Etäpsykoterapiaistuntoihin osallistumisen lisäksi käyn yleensä ulkomailla lomalla.
Otan äkkilähdön jonnekin aurinkoon.
Hoida ensin psykologisia ongelmia ja samalla opi kokeilemaan uusia elämäntapoja.
Se on kamalaa; käytät työtä paetaksesi elämäsi ongelmia, ja nyt työ pahentaa mielenterveysongelmiasi. Tämän noidankehän on loputtava jossain.
Vierailija kirjoitti:
Otan äkkilähdön jonnekin aurinkoon.
Samastuin. Entisessä työpaikassani vuosia sitten mursin ranteeni todella pahasti. Olin kaiken kaikkiaan 6viikkoa sairaslomalla. Lähdimme mieheni kanssa asuntoautollamme espanjaan ja olimme siellä 3viikkoa. Yksi vanha työkaveri oli niin maansa myynyt ja naama näkkärillä kun kuuli tästä. Hänen mielestään sairaslomalla pitää olla vain kotona sairastamassa. Olen hänen kanssaan samaa mieltä, jos kyseessä on flunssa/kuume/nuha/kuppa tai vastaava sairaus.
Olin sairauslomalla leikkauksen jälkeen 6 vkoa. Ensimmäinen viikko meni ihan vaan toipuessa leikkurista. Sit elin niin normaalia elämää kuin pystyin. Kävin salilla ja kaupassa, siivosin jne mutta pidin huolta etten satuta leikattua kättä. Viimeisellä viikolla nappasin äkkilähdön Eurooppaan ja katselin Italiassa maisemia.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kauneushoitolassa useita kertoja viikossa, kuuntelen musiikkia, nukun. Käyn työhaastattelusssa.
Työhaastattelussa sairauslomalla?
Otat äkkilähdön psykiatriselle osastolle ja nautit olostasi.
Saikulla vedetään päihteitä. Lomaa se on sairauslomakin ja vapaa-aikaan kuuluu päihteet.
Minkälainen psykologinen ongelma se on? Jos kyseessä on masennus, saatat menettää kiinnostuksesi asioita ja elämääsi kohtaan.
Yksi vanha työkaveri oli niin maansa myynyt ja naama näkkärillä kun kuuli tästä. Hänen mielestään sairaslomalla pitää olla vain kotona sairastamassa.
Hän tykkäisi nykyisestä asuinmaastani. Täällä saikun alkaessa paikalliselle Kelalle ilmoitetaan osoite jossa oleskelee ja siellä on sitten oltava aina, paitsi tiettynä aikana (yleensä pari tuntia iltapäivällä) saa käydä asioilla, apteekissa jne. "Kelan" edustaja voi koska tahansa soittaa ovikelloa ja tarkistaa oletko varmasti kotona kipeänä. Ja sillä saikun syyllä ei siis ole mitään väliä, ihan sama onko sulla influenssa, käsi poikki vai mielenterveysongelmia. Uskomattoman takapajuinen systeemi.
Olen myös sairauslomalla enkä ole vielä löytänyt mitään muuta mielenkiintoista tekemistä, mutta täällä on aina ollut hauskaa, ja voin helposti olla aamusta iltaan.
Voisin harkita koiran hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kauneushoitolassa useita kertoja viikossa, kuuntelen musiikkia, nukun. Käyn työhaastattelusssa.
Nii käyt työhaastattelussa sairaslomalla?
Sairauslomalla oleminen ei ole sama asia kuin oikea loma. Sinun on raportoitava säännöllisesti mielentilastasi ja osallistuttava aktiivisesti kuntoutusvalmennukseen. Nämä toiminnot voivat kuitenkin myös häiritä sinua, mikä vähentää ahdistustasi siitä, mitä sinun pitäisi tehdä, ja jopa pitää sinut sopivan kiireisenä.