Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kauheaa on tuossa, jos päivähoito-oikeus poistettaisiinkin sellaisilta ihmisiltä jotka eivät sitä todella tarvitse?

Vierailija
29.05.2007 |

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille löytyy paljon virikkeitä muualtakin kuin päiväkodista. Ei kotona olevan vanhemman lapset tarvitse hoitopaikkaa kuin poikkeustapauksessa

Vierailija
2/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat on töissä. Ei sitä paikkaa tarvitse työttömän lapset.

He voivat mennä puistoon, kerhoihin, kavereille leikkimään ja hankkimaan sosiaalisia taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauskohtaisiksi voisi tällaiset laittaa, eli jos vaikka äiti sairastaa masennusta tms. Ei todellakaan tartte olla kaikille avointa!

Vierailija
4/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska on monia syitä, miksi perheet tarvitsevat esikoiselle/muille lapsille hoitopaikan, vaikka toinen vanhemmista on kotona.



Esim.

-Kaverini vauvalla todettiin monenlaisia sairauksia. Vauvan piti olla paljon sairaalassa (äidin kanssa), joten esikoinen tarvitsi hoitopaikan.

- Äidin uupumus/masennus/joku muu sairaus johon äiti tarvitsee paljon hoitoa (paljon lääkäri/sairaalareissuja)

- Yksihuoltaja, jolla ei ole sukulaisia lähellä.

- Lastensuojelutapaukset

yms. yms.



Yksi vaihtoehto toki olisi, että kaikki tapaukset seulottaisiin erikseen. tarvittaisiin hirveästi paperinpyöritystä, eritahojen lausuntoja jne. Tämä maksaisi varmaan enemmän kuin nykyinen systeemi. Toinen vaihtoehto olisi lisätä kodinhoitajien määrää (palata 70-lukuun, jolloin äidit saivat kohtalaisen helposti kodinhoitajan avukseen) Tämä kodinhoitajakäytäntökin on kalliimpi kuin hoitaa lapset keskitetysti päiväkodeissa, joissa keskitetty ruokahuolto jne.

Vierailija
5/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammainen tai sairas, saattaa mieli muuttua. Tai kun Maija sairastuu MS-tautiin kolmannen lapsen jälkeen.



Ihmiset elävät jossain pilvilinnoissa eivätkä edes osaa kuvitella, minkälaisia tilanteita toisilla perheillä voi olla.

Vierailija
6/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on sata kertaa jo puitu, niin mitä sitten. Ei täällä kaikki joka päivä jouda lueskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietis nyt vähän itsekin että mihin lapsesi lykkäisit jos teillä ei olisi oikeutta päivähoitoon?



Että menikö ap:lta puurot ja vellit sekaisin...



Päivähoito-oikeutta ei olla poistamassa oikeasti keneltäkään.



Alinta maksuluokkaa ollaan poistamassa niiltä joilla se ei perustu lastensuojellulliseen tai sosiaalisiin syihin. Mietitääs hiljaa mielessämme kuinka kalliiksi se voi lopulta tulla veronmaksajille. Kannatan uutta ehdotusta vain ja ainostaan jos työttömille pystytään takaamaan lastensa kokopäivähoito sillä hetkellä kun he työllistyvät ettei käy niin, että työpaikka menee sivu suun koska lapselle ei pystytäkään järjestämään kokopäivähoitoa (vaan ainostaan puolipäivähoitoa jota nyt kaavaillaan työttömien lapsille).

Vierailija
8/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


vammainen tai sairas, saattaa mieli muuttua. Tai kun Maija sairastuu MS-tautiin kolmannen lapsen jälkeen.

Ihmiset elävät jossain pilvilinnoissa eivätkä edes osaa kuvitella, minkälaisia tilanteita toisilla perheillä voi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan pitkällä aikavälillä. Uskallan näin sanoa, sillä olen palautumassa viiden vuoden masennuskierteestä eli kokemusta on rutkasti. Koen kuitenkin, että minun kotini on myös lapsen koti, eikä minulla ole oikeutta " heittää" lasta muualle säännöllisesti vain oman pahan oloni takia. Jaksamiseni on joskus ollut valehtelematta nollassa, mutta luojan kiitos ihana mieheni on silloin hoitanut enemmän. Huonoina päivinä en puuhastele niin paljoa lapsen kanssa, mutta en kyllä ole vain omissa oloissanikaan. Lapsi tietää että äidillä on välillä " väsymystä" ja silloin otetaan iisimmin, lepäillään kotona. Ei sen kummempi juttu.



Ps. Jos joku nyt kysyy että mitä masentuneiden tms. lapsille pitäisi tehdä jos vanhemmat eivät itse jaksa, niin sanon että huostaanotto. On lapsen etu saada " normaali" koti ympärilleen, sillä pientä ihmistä ei saa laittaa kantamaan vastuuta aikuisen jaksamisesta. Jos en olisi tässä pikkuhiljaa parantumassa, antaisin lapseni pois niille, jotka osaavat hänet kasvattaa ja pitää hänestä parempaa huolta kuin minä.

Vierailija
10/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ei ainakaan pitkällä aikavälillä. Uskallan näin sanoa, sillä olen palautumassa viiden vuoden masennuskierteestä eli kokemusta on rutkasti. Koen kuitenkin, että minun kotini on myös lapsen koti, eikä minulla ole oikeutta " heittää" lasta muualle säännöllisesti vain oman pahan oloni takia. Jaksamiseni on joskus ollut valehtelematta nollassa, mutta luojan kiitos ihana mieheni on silloin hoitanut enemmän. Huonoina päivinä en puuhastele niin paljoa lapsen kanssa, mutta en kyllä ole vain omissa oloissanikaan. Lapsi tietää että äidillä on välillä " väsymystä" ja silloin otetaan iisimmin, lepäillään kotona. Ei sen kummempi juttu.

Ps. Jos joku nyt kysyy että mitä masentuneiden tms. lapsille pitäisi tehdä jos vanhemmat eivät itse jaksa, niin sanon että huostaanotto. On lapsen etu saada " normaali" koti ympärilleen, sillä pientä ihmistä ei saa laittaa kantamaan vastuuta aikuisen jaksamisesta. Jos en olisi tässä pikkuhiljaa parantumassa, antaisin lapseni pois niille, jotka osaavat hänet kasvattaa ja pitää hänestä parempaa huolta kuin minä.

Lapsella on oikeus OMIIN vanhempiin, ei sijaisvanhempiin.

OLETKO OIKEASTI SITÄ MIELTÄ ETTÄ LAPSI MIELUUMMIN SIJAISPERHEESEEN KUIN PÄIVÄHOITOON???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi joutuu kantamaan sinun masennustasi paljon enemmän silloin, kun hoidat häntä oman jaksamisesi äärirajoilla. Fiksu ihminen hoitaa itsensä kuntoon (mm. lepäämällä), eikä kituuta päivästä toiseen. Masentuneen ihmisen lapsen on ihan hyvä saada kontaktia myös terveisiin aikuisiin. Etkö tiedä, miten helposti lapsesta tulee ns. helppo tapaus, kun hän vaistoaa, ettei huoltajalla todellisuudessa ole kykyä/jaksamista lapsen hoitoon? Ja lasku maksetaan myöhemmin, masennus jne. kun tuppaa olemaan ylisukupolvista.



Olet aika julma itsellesi ja muille masentuneille/mielenterveysongelmaisille. Onko mielestäsi huostaanotto todella parempi ratkaisu kuin perheen tukeminen? Se tulee kalliimmaksi, eikä ole lapselle yhtään sen parempi vaihtoehto, kuin oman perheen tukeminen, päin vastoin. Mieluummin antaisin lapsen olla päivät hoidossa ja illalla levänneen vanhemman kanssa.



Haluatteko todella, että teidän taustanne/syynne puntaroidaan, kun haette lapselle päivähoitopaikkaa? Millä kriteereillä mitataan, kuka on tarpeeksi masentunut saamaan lapsensa hoitoon, kenen lapsi huostaanotetaan ja kuka pärjää omillaan, vaikka itse ei usko pystyvänsä? Hurjaa poliisivaltiomeininkiä ja byrokratisoitumista tuollaisella kyllä saa aikaan. Sinnekö te rahanne haluatte syöttää?

Vierailija
12/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi samaa mieltä. Jos aletaan syynäämään jokaisen lapsen kohdalla onko lapsen vanhemmilla oikeus päivähoitopaikkaan vai ei, se vain työllistää uuden kerroksen virkamiehiä edellisten päälle hoitamaan byrokratiaa. Ja se maksaa. Tuskin siinä paljon kunnat säästäisi vaikka päivähoitopaikkaoikeutta rajoitettaisiin. Itse uskon että jokainen vanhempi miettii kyllä tarkkaan tarpeensa ennen kuin vie lapsensa päivähoitoon.



Rajoitusten sijaan pitäis mielestäni kehittää systeemiä siten, että kotona olevat vanhemmat voisivat halutessaan viedä lapsen esim. yhdeksi tai kahdeksi päiväksi viikossa päivähoitoon. Ja he maksaisivat vain hoitopäivistä. Näin lapselle taattaisiin mahdollisuus saada ikäistään leikkiseuraa ja vanhemmalle mahdollisuus hoitaa asioita joita on hankala hoitaa lapsen kanssa (esim. juuri työpaikkahaastattelu tai gynekologilla käynti). Eli vanhemmalle paremmat mahdollisuudet päättää itse lapsen hoitopäivien/tuntien määrästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt ,eikä tulevaisuudessakaan.

Vierailija
14/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee kyllä että teillä ei kokemusta masennuksesta yhtään. Se, että on masennus, josta on parantumassa, ei tarkoita sitä että äiti rypee sohvalla itkien kaikki päivät. Minulla tuollaisia päiviä on alle 1 kuukaudessa, joten voitteko tosiaankin syyttää minua? Ja ihan tiedoksi: elin itse sairaiden vanhempien luona ja rupesin juuri tuollaiseksi " helpoksi lapseksi" . TIEDÄN SIIS MIKÄ SEN LAUKAISEE JA OSAAN TARKKAILLA MERKKEJÄ OMASSA LAPSESSANI. Teen kaikkeni jotta lapsi ei joutuisi samaan tilanteeseen kuin minä aikoinaan ja niinpä vedän rajan vastuulle aika tiukasti. Itse jouduin pistämään eskari-ikäisenä omat vanhempani nukkumaan, meillä vastaavaa ei tule tapahtumaan. Lapsella on se jännä vaikutus minuun, että jaksan vaikka läpi harmaan kiven ja helvetin hänen vuokseen- eikä se edes tunnu siltä. Nytkin ärsyttää kun moni tuttava päivittelee jaksamistani, vaikka en koe sitä mitenkään ihmeelliseksi. Olen paremmassa kunnossa ja jaksamiseni sen mukaista; ennenkuin sairastuin olin erittäin energinen tapaus. Miksen siis saisi tehdä muutakin kuin uikuttaa sohvalla?



Kyse ei ole myöskään siitä että jättäisin huomioimatta omat tunteeni. Keskustelen kyllä niistä paljon ja saan neuvolasta tukea. Asiat eivät ole niin huonosti kuin mitä luulette, päinvastoin. Minulla on myös lääkitys, jonka voin aloittaa tarvittaessa koska tahansa jos virta uhkaa loppua kesken. Niin että toivottavasti jätätte nuo kauhistelut minua kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kaikilla ei ole puolisoa, joka hoitaa, kun itse ei jaksa.

Ehkäpä masennustakin on monenlaista kuten myös elämäntilanteita muutenkin.

Vierailija
16/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No milloinkas ehdottaisit sitten työttömälle työnhakua? Lapset kainaloon ja haastatteluunko? Tai tuntikausiksi työkkäriin mukaan jonottamaan?? On niin helppo taas tuomita työttömiä, joista suuri osa oikeasti pyrkii tilanteestaan pois eikä vain huvikseen vietä " vapaa-aikaa" ilman rahaa. Ne jotka on ilmaiseen hoitoon olleet oikeutettuja ovat oikeasti todella köyhiä. Se tuskin on oma valinta.

Vierailija:


Ei sitä paikkaa tarvitse työttömän lapset.

He voivat mennä puistoon, kerhoihin, kavereille leikkimään ja hankkimaan sosiaalisia taitoja.

Vierailija
17/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein käsitä miksi minua kannustetaan hoitamaan lastani kotona ja pitkittämään opintojani tai jättämään ne kokonaan. Kenen etu se olisi?

Vierailija
18/20 |
29.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille jotka makoilevat kotona ja hoidattavat yhteiskunnan varoilla lapsensa päivähoidossa, tultaisiin perimään todennäköisesti noin 20 euron päivähoitomaksu. Mikäli se tuntuu heistä kohtuuttomalta, he voivat vaihtaa lapset osapäivähoitopaikalle eli VIISI (5) TUNTIA päivässä ja saavat sen edelleen ilmaiseksi!! Mikä tässä on ongelma??



Vierailija
19/20 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin, vaikka lapsi on ILMAISESSA puolipäivähoidossa. En ymmässä, miksi siihen tarvitaan ILMAINENEN kokopäiväpaikka.

Vierailija
20/20 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on siinä, että paljon pätkätöitä tekevät joutuvat jättämään lapsensa hoitoon siksi, että lapsella säilyy sama hoitopaikka. Siihen pitäisi saada muutos, että lapsien ei tarvitsisi aina mennä uuteen hoitopaikkaan kun vanhempi saa töitä. Ja 12 kaikki masentuneet ei ole tuossa jamassa, missä sinun vanhempasi ovat olleet. Lapsen ei kuulu huolehtia vanhempiaan. Missä oli apu silloin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän