Lapsi ei osaa matematiikan läksyjä
Läskyt tuli sitten bumerangina takaisin ja opettaja oli laittanut vain niihin viestin "kesken". Siis vastaukset on oikein, mutta ei välivaiheita. Itse olen oppinut, että välivaiheita allekain laskuissa ei laiteta, jos summat menee tasan. Mitä ihmeen järkeä laittaa läksyt takaisin eikä laskea niitä lapsen kanssa. Laitoin jo opettajalle viestiä, että jos huomaa että lapsi ei osaa niin eikö ne pidä opettaa.
Siis tuo lasten koulunkäynti on kyllä ihan erilaista kuin omana aikanani, jossa opettaja yksin huolehti 30 oppilaan luokassa, että kaikki oli osanneet ja jos ei osannut niin vieressa opetettiin. Eikä koko koulussa ollut koulunkäynninohjaajia niin kuin niitä nyt on joka luokassa meidänkin koulussa.
Kommentit (73)
Milläköhän ajalla ajattelit opettajan opettavan lapsellesi (yksityisesti) oikeat laskutavat? Lapsi varmasti tietää, että välivaiheet pitää merkitä, jos on osallistunut opetukseen, joten vastuu ei tässä kohtaa ole opettajalla. Tietysti jos sinä olet mennyt neuvomaan toisin kuin tunnilla on ohjeistettu, on vastuu sinun.
Ainakin minä opin aikanaan koulussa ja samaa on toistettu kaikissa opinnoissa sen jälkeen että matematiikassa on AINA merkittävä välivaiheet kaikissa laskuissa että opettaja näkee kuinka olet lopulliseen vastaukseen päätynyt...tämä siis 80-, 90- ja 00-lukujen vaihteessa.
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
Ap lapsi on katsonut vastaukset kirjan takaa, laskenut laskimella tai kopioinut kaverilta.
Välivaiheet pitää aina olla mukana.
Välivaiheen on tärkeää merkitä, koska se kertoo että lapsi OSAA ja YMMÄRTÄÄ laskutekniikan. Päässä voi laskea kuka vaan mutta laskun ja logiikan kirjoittaminen auki onkin jo hankalampaa.
Matematiikka on väline elämän ja arkipäivän, mm. fysiikan ja kemian ilmiöiden, tutkimiseen. Kun lähdetään ratkomaan vähänkin haastavampia ilmiöitä, tulevat mukaan suureet, joiden merkitseminen välivaiheessa - pelkkien numeroiden lisäksi! - on erityisen tärkeää, jotta nähdään mikä supistuu/laventuu/kertaantuu/muuttuu ja mikä suure lopulta on tuloksena.
Välivaiheet ovat äärimmäisen tärkeitä. Alakoulussa lopputuloksen pystyy laskemaan päässään ilman välivaiheita, mutta välivaiheet on opeteltava, koskja yläkoulun kahdeksannelta eteenpäin ne ovat välttämättömiä. Jos niitä ei ole oppinut käyttämään alakoulussa niin silloin tulee hyvin vaikeaa. Ei kaikki mitä alakoulussa tehdään tarkoita sitä, että taitoa tarvittaisiin juuri siinä ja heti. Moni taito valmistaa oppimiseen jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
Näillä helpoilla laskuilla ja yhtälöillä harjoitellaan välivaiheiden käyttöä myöhempää tarkoitusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
Tässäkään ei ole kyse siitä, että pitäisi näyttää, että osaa laskea päässä tuon 3333:3. Opettajaa kiinnostaa, tajuaako se lapsi allekain laskemisen yleisesti ja siihen tarvitaan ne välivaiheet.
Jos koulussa on opetettu, että välivaiheet tulee kirjoittaa ja opettaja varmaan tietää osaako sun lapsi ne vai ei... niin siitähän tuossa on kyse: läksyt on vain tekemättä, vasta vähän aloitettu. Ei sellaisia tunnilla tehdä loppuun!
Kirjoitinkin ettei lapsi osaa, ja koska en itse osaa opettaa niin laitoin opettajalle viestiä, että poika tarvitsee tukiopetusta. Kai se koulun tehtävä on kuitenkin opettaa. Opettaja siis tietää ettei lapsi osaa, mutta ei ollut opettanut sitten, vaan laittanut läksyt uudelleen kotiin. En nyt ymmärrä, että opettaja ei sitten kuitenkaan välitä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Milläköhän ajalla ajattelit opettajan opettavan lapsellesi (yksityisesti) oikeat laskutavat? Lapsi varmasti tietää, että välivaiheet pitää merkitä, jos on osallistunut opetukseen, joten vastuu ei tässä kohtaa ole opettajalla. Tietysti jos sinä olet mennyt neuvomaan toisin kuin tunnilla on ohjeistettu, on vastuu sinun.
Kuinka ne muut lapset sen sitten pystyivät yleisestä opetuksesta oppimaan..? Eräs isä soitti kerran tuohtuneena, että nyt on opetuksessa vikaa kun hänen erittäin lahjakas tytär ei saanut matikan kokeesta kuin 7 1/2... Nooh, 9-10 -arvosanoja oli muulle luokalle tullut enemmän kuin keskimäärin pitäisi ihan samalla opetuksella...
Uutisia: koulu EI ole enää samanlaista kuin silloin kun sinä siellä istuit. Jos ope laittaa läksyt takaisin merkinnällä "kesken", niin sitten varmaan kannattaa kehottaa natiaista tekemään ne loppuun ja tarvittaessa kysyä, että kaipaako apua tai onko ymmärtänyt mitä pitää tehdä. Turha haukkua opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin ettei lapsi osaa, ja koska en itse osaa opettaa niin laitoin opettajalle viestiä, että poika tarvitsee tukiopetusta. Kai se koulun tehtävä on kuitenkin opettaa. Opettaja siis tietää ettei lapsi osaa, mutta ei ollut opettanut sitten, vaan laittanut läksyt uudelleen kotiin. En nyt ymmärrä, että opettaja ei sitten kuitenkaan välitä opettaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että lapsesi tarvitsee tukiopetusta ja ylimääräistä apua. Toivottavasti koululla on siihen resursseja, ne kun on nykyisin lähes karsittu pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa on opetettu, että välivaiheet tulee kirjoittaa ja opettaja varmaan tietää osaako sun lapsi ne vai ei... niin siitähän tuossa on kyse: läksyt on vain tekemättä, vasta vähän aloitettu. Ei sellaisia tunnilla tehdä loppuun!
No opettaja tietää ettei lapsi osaa. Omana kouluaikani laskut tarkastettiin aina yhdessä tunnilla taululle, joten jos ei kotona osannut niin tunnilla viimeistään käytiin laskut läpi ja se oli oppimiskokemus.
Oikeastiko AP et osaa opettaa välivaiheiden merkitsemistä vai et periaatteesta halua "tehdä opettajan työtä"?
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
Jos opetettavan aiheen ideana on alekkain lasku, silloin helpotkin laskut on laskettava alekkain. Sillä harjoitellaan esim. myös sitä laskun merkitsemistä, ei pelkkää mekaanista laskemista. Helpottaa lasta sitten, kun laskut monimutkaistuvat monivaiheisiksi.
Toisaalta lapselle voi perustella asiaa siten, että kun kirjoittaa välivaiheet paperille, niistä voi saada kokeessa pisteitä, vaikka lopputulokseen lipsahtaisikin huolimattomuusvirhe.
Esim. lasku, jossa huolimattomuusvirhe kertolaskussa
3 * 4 + 15 = 15 + 15 = 30
vs.
3 * 4 + 15 = 30
Ensimmäisestä voi saada puolikkaan pisteen tms. jo siitä, että osannut kirjoittaa laskulausekkeen oikein.
Oletko valmis antamaan lapsellesi omaa aikaasi, vai ajattelitko väen vängällä vääntää asian niin, että opettajan on huolehdittava ihan kaikesta? Voithan sinä sanoa lapsellesi että "no et sää osaa, open pitää opettaa, onpas tyhmä ope sulla", mutta kuka siinä voittaa ja mitä? Jos opettaja ei ehdi tai lapsesi ei halua opetella, niin kyllä vanhempi voi ottaa myös vastuuta oman lapsensa koulunkäynnistä. Erityisopetkin ovat kiireisiä, joten jos on kyse jonkin simppelin matematiikan tekniikan hoksaamisesta, niin miksi ihmeessä et auta lastasi?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin ettei lapsi osaa, ja koska en itse osaa opettaa niin laitoin opettajalle viestiä, että poika tarvitsee tukiopetusta. Kai se koulun tehtävä on kuitenkin opettaa. Opettaja siis tietää ettei lapsi osaa, mutta ei ollut opettanut sitten, vaan laittanut läksyt uudelleen kotiin. En nyt ymmärrä, että opettaja ei sitten kuitenkaan välitä opettaa.
Olisko hyvä juttu, jos yhdessä opettelisitte? Osaisit tukea lasta kotitehtävissä, kun itse vähän vaivautuisit kertaamaan. Ei ne vaikeita juttuja ole aikuiselle.
Jos opettaja vaatii välivaiheet näkyviin ja on sen oppilaille ilmoittanut, niin sillä mennään.