Lapsi ei osaa matematiikan läksyjä
Läskyt tuli sitten bumerangina takaisin ja opettaja oli laittanut vain niihin viestin "kesken". Siis vastaukset on oikein, mutta ei välivaiheita. Itse olen oppinut, että välivaiheita allekain laskuissa ei laiteta, jos summat menee tasan. Mitä ihmeen järkeä laittaa läksyt takaisin eikä laskea niitä lapsen kanssa. Laitoin jo opettajalle viestiä, että jos huomaa että lapsi ei osaa niin eikö ne pidä opettaa.
Siis tuo lasten koulunkäynti on kyllä ihan erilaista kuin omana aikanani, jossa opettaja yksin huolehti 30 oppilaan luokassa, että kaikki oli osanneet ja jos ei osannut niin vieressa opetettiin. Eikä koko koulussa ollut koulunkäynninohjaajia niin kuin niitä nyt on joka luokassa meidänkin koulussa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin ettei lapsi osaa, ja koska en itse osaa opettaa niin laitoin opettajalle viestiä, että poika tarvitsee tukiopetusta. Kai se koulun tehtävä on kuitenkin opettaa. Opettaja siis tietää ettei lapsi osaa, mutta ei ollut opettanut sitten, vaan laittanut läksyt uudelleen kotiin. En nyt ymmärrä, että opettaja ei sitten kuitenkaan välitä opettaa.
Olisko hyvä juttu, jos yhdessä opettelisitte? Osaisit tukea lasta kotitehtävissä, kun itse vähän vaivautuisit kertaamaan. Ei ne vaikeita juttuja ole aikuiselle.
Siis kun me teimme ne lapsen kanssa yhdessä ja opetin, kuten mulle on opetettu. Minun aikana ei välivaiheita vain laitettu, jos summa meni tasan. Kyllähän minä ne voisi tietty opettaa, kuten opettaja opettaa, mutta miksi sitten lapsi kävisi koulussakaan. Tämä nyt on se ajatus, että eikö koulun tehtävä ole opettaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Läskyt tuli sitten bumerangina takaisin ja opettaja oli laittanut vain niihin viestin "kesken". Siis vastaukset on oikein, mutta ei välivaiheita. Itse olen oppinut, että välivaiheita allekain laskuissa ei laiteta, jos summat menee tasan. Mitä ihmeen järkeä laittaa läksyt takaisin eikä laskea niitä lapsen kanssa. Laitoin jo opettajalle viestiä, että jos huomaa että lapsi ei osaa niin eikö ne pidä opettaa.
Siis tuo lasten koulunkäynti on kyllä ihan erilaista kuin omana aikanani, jossa opettaja yksin huolehti 30 oppilaan luokassa, että kaikki oli osanneet ja jos ei osannut niin vieressa opetettiin. Eikä koko koulussa ollut koulunkäynninohjaajia niin kuin niitä nyt on joka luokassa meidänkin koulussa.
Mit vit. Läksyt lasketaan kotona ja vanhempien tehtävä on tukea lasta läksyissä. Ei sen opettajan pidä niitä laskea, vaan sinun.
No mulla on esim oma poika sellainen, jonka on ongelmia tarkkaavaisuudessa, motoriikassa ja hahmotuksessa ja myös matemaattisissa asioissa, nämähän linkittyy usein. Ongelmat on sellaisia, että hän selviää juuri ja juuri sellaisella seiskan kasin tasolla, kun tehdään paljon kotona. Kokeisiin luettaessa käytännössä opetetaan koealueen asia aina kokonaan uudestaan. Opettajaa ei asia juuri kiinnosta, koska poika ei häiriköi muita vaan väkertää rauhassa omiaan eikä tohdi/osaa edes kysyä, jos/kun ei ymmärrä. Eli kotiin on opetus meilläkin siirtynyt - mikä sikäli harmittaa, kun itse en ole opetusalan ammattilainen eikö minun niitä asioita kuuluisi opettaa oman työpäivän jälkeen. Ilman omaa vaivannäköä pojan taso olisi 5-6 luokkaa ja sillä taas ei elämässä etene mihinkään ja ennen kaikkea elämässä tärkeät taidot jää oppimatta. Oman pojan pärjääminen elämässä on kuitenkin mulle äitinä tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin ettei lapsi osaa, ja koska en itse osaa opettaa niin laitoin opettajalle viestiä, että poika tarvitsee tukiopetusta. Kai se koulun tehtävä on kuitenkin opettaa. Opettaja siis tietää ettei lapsi osaa, mutta ei ollut opettanut sitten, vaan laittanut läksyt uudelleen kotiin. En nyt ymmärrä, että opettaja ei sitten kuitenkaan välitä opettaa.
Olisko hyvä juttu, jos yhdessä opettelisitte? Osaisit tukea lasta kotitehtävissä, kun itse vähän vaivautuisit kertaamaan. Ei ne vaikeita juttuja ole aikuiselle.
Siis kun me teimme ne lapsen kanssa yhdessä ja opetin, kuten mulle on opetettu. Minun aikana ei välivaiheita vain laitettu, jos summa meni tasan. Kyllähän minä ne voisi tietty opettaa, kuten opettaja opettaa, mutta miksi sitten lapsi kävisi koulussakaan. Tämä nyt on se ajatus, että eikö koulun tehtävä ole opettaa kuitenkin.
On siellä koulussa varmaan asia opetettukin. Jos jälkikasvusi vaatii lisäperehtymistä asiaan, voit aivan hyvin auttaa siinä.
Siis eikö todellakaan muilla vanhemmilla ole kokemusta siitä, että matematiikan läksyt tarkastettiin koulussa laskemalla ne laskut taululle eli oppilaat kävi vuorotellen laittamassa laskut ja ne tarkistettiin ja opettaja kävi laskun vielä läpi ja jos jollain oli väärin tai laskut laskematta niin viimeistään silloin sitten tuli oikein ja lapsi oppi. Lapsihan oppii esimerkistä eli siitä kun toinen tekee oikein. Eihän silloin opi, jos niitä yksin pitää pähkäillä
Meillä lapsi on kolmannella ja matematiikan läksyt tarkistetaan siten, että luokan etuosassa on pöytä, jolla on tehtävät oikein ratkaistuna. Oppilas sitten käy itse tarkistamassa ne sieltä. Opettaja tekee välillä pistokokeita ja yllätystarkastuksia, mutta pääsääntöisesti vastuu tarkistamisesta on oppilaalla itsellään. Näin se koulunkäynti muuttuu.
Meillä lapsi on kieliluokalla ja koko matematiikan aineisto on siis englanniksi. Tämä tuottaa joskus kotiläksyissä ongelmia, kun lapsi ei ymmärrä, mitä tehtävässä pitää tehdä. Tosin usein kun vanhempi sitten tulee auttamaan ja lukee tehtävänannon ääneen, lapsi kuitenkin hoksaa kysymyksen. Mutta ilman muuta käyn lasta tuossa auttamassa enkä odota, että opettaja tekee kaiken työn.
Huomaan kyllä, että lapsellani on vähän sama ongelma kuin itselläni oli aikoinaan: näkee tehtävästä suht suoraan, mikä on vastaus (esim. 5*4+15) ja välivaiheiden kirjoittaminen tuntuu turhauttavalta. Silti ne välivaiheet pitää sinne vaan merkitä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä opin aikanaan koulussa ja samaa on toistettu kaikissa opinnoissa sen jälkeen että matematiikassa on AINA merkittävä välivaiheet kaikissa laskuissa että opettaja näkee kuinka olet lopulliseen vastaukseen päätynyt...tämä siis 80-, 90- ja 00-lukujen vaihteessa.
Kyllähän ne välivaiheet pitää laittaa (ei ihan jokaista itsestäänselvää välivaihetta välttämättä) mutta selkeästi pitää tulla kuva että on ymmärtänyt miten lopputulokseen päädytään.
Korkeakoulussa piti sitten alkaa todistamaan asioita, siitä puolesta ei vielä lukiossakaan puhuta mitään....
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä meni sitten vain minun sättimiseksi, vaikka tarkoitus oli muutenkin vähän kyseenalaistaa sitä, että jos opettaja näkee ettei lapsi osaa niin sitten ei viitsiä siihen puuttua, että olisi laskettu yhdessä. Onpa kyllä sitten koulumaailma muuttunut melkoisesti. Pitäisi varmaan käydä siellä tunnilla joskus seuraamassa.
No tuosta sinun aloituksesta sai sen kuvan, että lapsesi osaa kyllä laskea, mutta ei jaksanut merkitä välivaiheita. Eli läksyt on jäänyt osittain tekemättä. Vasta myöhemmin sanoit, ettei lapsi osaa, mutta miten hän on saanut oikeat vastukset?
No itse katson aina kaikki lastemme läksyt ja neuvon jos ne ovat väärin. Tottakai koulussa opetellaan asia ja sitten läksyjä tekemällä harjoitellaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on esim oma poika sellainen, jonka on ongelmia tarkkaavaisuudessa, motoriikassa ja hahmotuksessa ja myös matemaattisissa asioissa, nämähän linkittyy usein. Ongelmat on sellaisia, että hän selviää juuri ja juuri sellaisella seiskan kasin tasolla, kun tehdään paljon kotona. Kokeisiin luettaessa käytännössä opetetaan koealueen asia aina kokonaan uudestaan. Opettajaa ei asia juuri kiinnosta, koska poika ei häiriköi muita vaan väkertää rauhassa omiaan eikä tohdi/osaa edes kysyä, jos/kun ei ymmärrä. Eli kotiin on opetus meilläkin siirtynyt - mikä sikäli harmittaa, kun itse en ole opetusalan ammattilainen eikö minun niitä asioita kuuluisi opettaa oman työpäivän jälkeen. Ilman omaa vaivannäköä pojan taso olisi 5-6 luokkaa ja sillä taas ei elämässä etene mihinkään ja ennen kaikkea elämässä tärkeät taidot jää oppimatta. Oman pojan pärjääminen elämässä on kuitenkin mulle äitinä tärkeää.
Tietty lapsia pitää auttaa koulujutuissa ja tosi hyvä homma, että autat.
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
"Laittaa allekain", kuten hauskasti ilmaiset, on suomeksi "laskea", ei tosin alleen. Kyllä kai jakolasku edelleenkin tehdään jakokulmalla, kun käytetään kynää ja paperia. Tarkoitus on ratkaista tehtävä ilman laskinta, jos oikein ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta jos allekain on esim lasku 3333:3 niin vastausta ei saa laittaa suoraan 1111, vaan pitää silti laittaa allekain, mikä tuntuu itsestä jotenkin oudolta, mutta opettaja vaatii.
"Laittaa allekain", kuten hauskasti ilmaiset, on suomeksi "laskea", ei tosin alleen. Kyllä kai jakolasku edelleenkin tehdään jakokulmalla, kun käytetään kynää ja paperia. Tarkoitus on ratkaista tehtävä ilman laskinta, jos oikein ymmärrän.
Siis opetella jakolaskun ratkaisemisen periaate. Kaikkia laskutehtäviä ei kuka tahansa laske päässään.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö todellakaan muilla vanhemmilla ole kokemusta siitä, että matematiikan läksyt tarkastettiin koulussa laskemalla ne laskut taululle eli oppilaat kävi vuorotellen laittamassa laskut ja ne tarkistettiin ja opettaja kävi laskun vielä läpi ja jos jollain oli väärin tai laskut laskematta niin viimeistään silloin sitten tuli oikein ja lapsi oppi. Lapsihan oppii esimerkistä eli siitä kun toinen tekee oikein. Eihän silloin opi, jos niitä yksin pitää pähkäillä
On, mutta tuossa vaiheessa ne läksyt pitää olla tehtynä ja oikein. Vai oliko teillä niin, että yksi teki ja muut kopioi?
Mutta kyllä ne läksyt piti ihan itse tehdä.
Pöh, ap jo sanoi ettei osaa neuvoa lastaan. Siis lapsi ei osaa eikä myöskään ap.
Olin kuuntelemassa eka luokkalaisen matematiikan opetuksesta kertovaa vanhempainiltaa. Sinänsä opetus vaikutti hyvältä ja siinä oli normaaliin opetukseen verrattuna aika kivojakin juttuja. Opetus tavallaan keskittyi matematiikan konsepteihin, eikä niinkän laskemiseen. Hyvä juttu siis.
Mutta sitten huomasin, miten erästä aika perustavaa laatua olevaa matemaattista asiaa opetettiin väärin. Sitten seurasi se hirvein asia. Kun lapsi kysyy perustelua tälle "epäloogisuudelle" ihan lapsen omaisesti, Miksi?? Niin vastaus on: "Se nyt vaan on niin."
Ja tästä päästäänkin ap:hen ja merkittävään osaan muistakin ihmisistä. Laskuja osataan mekaanisesti toistaa (jos osataan), mutta harva osaa laskea mitään.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko AP et osaa opettaa välivaiheiden merkitsemistä vai et periaatteesta halua "tehdä opettajan työtä"?
Meillä oli yhdellä lapsella matemaattisesti niin tyhmä opettaja, että oli pakko itse opettaa, jotta lapisi oppii laskusäännöt ja merkitsemistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tämä meni sitten vain minun sättimiseksi, vaikka tarkoitus oli muutenkin vähän kyseenalaistaa sitä, että jos opettaja näkee ettei lapsi osaa niin sitten ei viitsiä siihen puuttua, että olisi laskettu yhdessä. Onpa kyllä sitten koulumaailma muuttunut melkoisesti. Pitäisi varmaan käydä siellä tunnilla joskus seuraamassa.
No tuosta sinun aloituksesta sai sen kuvan, että lapsesi osaa kyllä laskea, mutta ei jaksanut merkitä välivaiheita. Eli läksyt on jäänyt osittain tekemättä. Vasta myöhemmin sanoit, ettei lapsi osaa, mutta miten hän on saanut oikeat vastukset?
No itse katson aina kaikki lastemme läksyt ja neuvon jos ne ovat väärin. Tottakai koulussa opetellaan asia ja sitten läksyjä tekemällä harjoitellaan sitä.
On saanut oikeat vastaukset laskemalla allekain ne laskut, jotka ei mene tasan ja ne laskut, jotka on menneet tasan niin on jättänyt "turhat" välivaiheet pois. Ihan kuten mulle on opetettu, mutta siis väärin.
Koulussa keskitytään nykypäivänä kaikenlaiseen turhaan sälään paljon enemmän kuin perusasioiden opettamiseen. Koko ajan on jotain teemapäivää ja vierailuja, ryhmätöitä, opettaja pois koulutuksessa tai kokouksissa, tieto on hajanaista sälää. Lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ovat kuitenkin ne perustaidot, jotka pitää hallita ennen kuin aletaan miettimään alakoululaisten kanssa yrityshenkisyyttä ja yrittäjäopetusta tai ohjelmointia tai lyhytelokuvakilpailuja tai muuta, missä nykyään opettajien ajatukset tuntuu pyörivän. Opettaja näyttää mitä nyt tehdään ja opetellaan, sitten harjoitellaan itsenäisesti, opettaja seuraa miten homma etenee ja auttaa jos joku ei ymmärrä. Nopeasti hoksaaville vaativampia tehtäviä ja hitaasti tajuaville lisää perusharjoituksia. Sopivasti sopivan vaativia kotitehtäviä, jotka tarkistetaan seuraavana päivänä muutenkin kuin niin, että kysytään että onko tehty tai lapset tarkistaa itse olen kirjasta. Nykyään on liikaa sirkusta ja liian vähän sitä ydintyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On saanut oikeat vastaukset laskemalla allekain ne laskut, jotka ei mene tasan ja ne laskut, jotka on menneet tasan niin on jättänyt "turhat" välivaiheet pois. Ihan kuten mulle on opetettu, mutta siis väärin.
Eli osaa tehdä tehtävät, mutta ei ole viitsinyt ohjeen mukaisesti kirjoittaa kaikkia auki. Toisin sanoen tehtävät on kesken!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli osaa tehdä tehtävät, mutta ei ole viitsinyt ohjeen mukaisesti kirjoittaa kaikkia auki. Toisin sanoen tehtävät on kesken!
Ja lapsi ei ymmärrä, ne on kesken, kun äiti opettaa omalla tavalla, ja opettaja ei viitsi sitten opettaa, vaikka näkee ettei lapsi osaa.
Vähän sama kuten työelämässä laitetaan työntekijä tekemään työ ilman perehdytystä. Sitten kun homma on työntekijän mukaan tehty niin pomo sanoo, että hommat kesken eikä työntekijä ymmärrä mikä on tekemättä. Ei homma toimi koulussa eikä työpaikalla ilman ohjausta/perehdytystä.
Meillä oli TKK:ssa A-matikassa (vaativampi matikka korkeakoulussa) luennolla sellainen missin näköinen typykkä joka opetti välillä sitä proffaa... Porukka katto vähän suu auki sitä blondia..... Myöhemmin ilmeni sellaiseksi yliälykkääksi tapaukseksi ja muutti jonnekin Los Angelesiin tekemään väitöskirjaa.