Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei osaa matematiikan läksyjä

Vierailija
22.04.2016 |

Läskyt tuli sitten bumerangina takaisin ja opettaja oli laittanut vain niihin viestin "kesken". Siis vastaukset on oikein, mutta ei välivaiheita. Itse olen oppinut, että välivaiheita allekain laskuissa ei laiteta, jos summat menee tasan. Mitä ihmeen järkeä laittaa läksyt takaisin eikä laskea niitä lapsen kanssa. Laitoin jo opettajalle viestiä, että jos huomaa että lapsi ei osaa niin eikö ne pidä opettaa.

Siis tuo lasten koulunkäynti on kyllä ihan erilaista kuin omana aikanani, jossa opettaja yksin huolehti 30 oppilaan luokassa, että kaikki oli osanneet ja jos ei osannut niin vieressa opetettiin. Eikä koko koulussa ollut koulunkäynninohjaajia niin kuin niitä nyt on joka luokassa meidänkin koulussa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoilla laskuilla ja niiden välivaiheilla opetellaan laskurutiinia. Jos oikoo helpoissa ja jättää rutiinin opettelematta, niin se kostautuu sitten kun tulee vaikeampia laskuja, joita ei enää päässä lasketa.

Ei se kostaudu, kun vaikeammissa laksuissa pitää oikeasti alkaa osata laskemaan.  Toisin sanoen ajattelemaan matemaattisesti.  Toi vähän sama kun ammuntaa harjotellessa huudetaan "pam,pam" ja kuvitellaan sen auttavan osumista kun ammutaan kovilla.  Samoin koulussa vaaditaan niitä "välivaiheita" ja se riittää, että niitä on.  Välivaiheiden laadukkuuteen ei ikinä kiinnitetä huomiota.

Vierailija
62/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa tämä meni sitten vain minun sättimiseksi, vaikka tarkoitus oli muutenkin vähän kyseenalaistaa sitä, että jos opettaja näkee ettei lapsi osaa niin sitten ei viitsiä siihen puuttua, että olisi laskettu yhdessä. Onpa kyllä sitten koulumaailma muuttunut melkoisesti. Pitäisi varmaan käydä siellä tunnilla joskus seuraamassa.

No tuosta sinun aloituksesta sai sen kuvan, että lapsesi osaa kyllä laskea, mutta ei jaksanut merkitä välivaiheita. Eli läksyt on jäänyt osittain tekemättä. Vasta myöhemmin sanoit, ettei lapsi osaa, mutta miten hän on saanut oikeat vastukset?

No itse katson aina kaikki lastemme läksyt ja neuvon jos ne ovat väärin. Tottakai koulussa opetellaan asia ja sitten läksyjä tekemällä harjoitellaan sitä.

On saanut oikeat vastaukset laskemalla allekain ne laskut, jotka ei mene tasan ja ne laskut, jotka on menneet tasan niin on jättänyt "turhat" välivaiheet pois. Ihan kuten mulle on opetettu, mutta siis väärin.

Ei ole turhia välivaiheita. Niistä opettaja näkee että onko asia sisäistetty ja osaako oikeasti. Jos osaa laskea, niin sitten kyse on pelkästään laiskuudesta, jos ei viitsi niitä välivaiheita kirjoittaa. Tai äidin huonoista ohjeista.

Älä yiritä tuputtaa omia väärin oppimiasi asioita, vaan luota siihen miten ne on nykykoulussa opetettu.

Jos kysytään 3x4+4×2....pitäisi erikseen laittaa 12+8=20, vaikka tosta näkisi vastauksen ihan suoraan. Musta älytöntä ettei voi vastata suoraan. Hyvälle oppilaalle aiheuttaa vaan turhautumista.

Ei se kovin hyvä oppilas ole jos ei osaa noin yksinkertaista asiaa suorittaa. Ei ne ole mitään arvoituksia joihin pitää löytää vastaus tyyliin "osaatko arvata paljonko on 3*4 + 4*2?" vaan laksutehtäviä, "näytä miten lasketaan"

Hyvä oppilas näkee suoraan tosta vastauksen ja käyttää turhaa aikaa johonkin välivaiheisiin. Olkoot vaikka laiskuutta, mutta musta toi on enemmänkin oppilaan kiusaamista. Pitää tehdä asiat vaikeamman kautta mitä on. Välivaiheen voi laittaa me jotka sen tarvii.

Parempi olisi tehdä laskuista niin vaikeita ettei sitä ratkaisua heti siitä näe vammainenkin. Ei se sun tenava mikään nero ja uniikki lumihiutale ole. 

Esim 33*44 + 44*22 olisi varmaan Valtterille tai sen liikoja itsestään luulevalle mutsille parempi tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei veistontunnillakaan riitä että tuot tarjoustalosta ostetun lintupöntön.

Ei vaan tätä voisi verrata enemmänkin siihen, että joku rakentaa linnunpöntön ja opettaja vaatii raportin joka vaiheesta mitä on milloinkin tehnyt, muuten olettaa että se on ostettu tarjoustalosta. "Sahasin tämän, liimasin sen siihen jnejne". Turhaa aikaa kuluu kun miettii tarkemmin mitä teki.

Vierailija
64/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa tämä meni sitten vain minun sättimiseksi, vaikka tarkoitus oli muutenkin vähän kyseenalaistaa sitä, että jos opettaja näkee ettei lapsi osaa niin sitten ei viitsiä siihen puuttua, että olisi laskettu yhdessä. Onpa kyllä sitten koulumaailma muuttunut melkoisesti. Pitäisi varmaan käydä siellä tunnilla joskus seuraamassa.

No tuosta sinun aloituksesta sai sen kuvan, että lapsesi osaa kyllä laskea, mutta ei jaksanut merkitä välivaiheita. Eli läksyt on jäänyt osittain tekemättä. Vasta myöhemmin sanoit, ettei lapsi osaa, mutta miten hän on saanut oikeat vastukset?

No itse katson aina kaikki lastemme läksyt ja neuvon jos ne ovat väärin. Tottakai koulussa opetellaan asia ja sitten läksyjä tekemällä harjoitellaan sitä.

On saanut oikeat vastaukset laskemalla allekain ne laskut, jotka ei mene tasan ja ne laskut, jotka on menneet tasan niin on jättänyt "turhat" välivaiheet pois. Ihan kuten mulle on opetettu, mutta siis väärin.

Ei ole turhia välivaiheita. Niistä opettaja näkee että onko asia sisäistetty ja osaako oikeasti. Jos osaa laskea, niin sitten kyse on pelkästään laiskuudesta, jos ei viitsi niitä välivaiheita kirjoittaa. Tai äidin huonoista ohjeista.

Älä yiritä tuputtaa omia väärin oppimiasi asioita, vaan luota siihen miten ne on nykykoulussa opetettu.

Jos kysytään 3x4+4×2....pitäisi erikseen laittaa 12+8=20, vaikka tosta näkisi vastauksen ihan suoraan. Musta älytöntä ettei voi vastata suoraan. Hyvälle oppilaalle aiheuttaa vaan turhautumista.

Ei se kovin hyvä oppilas ole jos ei osaa noin yksinkertaista asiaa suorittaa. Ei ne ole mitään arvoituksia joihin pitää löytää vastaus tyyliin "osaatko arvata paljonko on 3*4 + 4*2?" vaan laksutehtäviä, "näytä miten lasketaan"

Hyvä oppilas näkee suoraan tosta vastauksen ja käyttää turhaa aikaa johonkin välivaiheisiin. Olkoot vaikka laiskuutta, mutta musta toi on enemmänkin oppilaan kiusaamista. Pitää tehdä asiat vaikeamman kautta mitä on. Välivaiheen voi laittaa me jotka sen tarvii.

Parempi olisi tehdä laskuista niin vaikeita ettei sitä ratkaisua heti siitä näe vammainenkin. Ei se sun tenava mikään nero ja uniikki lumihiutale ole. 

Esim 33*44 + 44*22 olisi varmaan Valtterille tai sen liikoja itsestään luulevalle mutsille parempi tehtävä.

Lapseni ei ole vielä koulussa, puhuin itsestäni. Olisi ollut parempi, jos niissä tehtävissä olisi ollut jotain haastavaa.

Vierailija
65/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi verrata vähän siihen, että nopeasti lukemaan oppineen käsketään lukemaan tavutettuja kirjoja.

Vierailija
66/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi verrata vähän siihen, että nopeasti lukemaan oppineen käsketään lukemaan tavutettuja kirjoja.

Täällä huomaa, että harva kommentoija on lopulta ikinä itse laskenut niitä haastavia laskuja. Ja ei, en nyt puhu yläasteen matematiikasta.

Vierailija
67/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis välivaiheet pitää merkata helpossakin laskussa, koska se valmistaa niihin vaikeampiin...

Mutta hieman ohiksena, sain harmaita hiuksia kun 4. luokkalaisellani tuli jakokulmassa laskeminen ajankohtaiseksi. En muistanut edes oman aikani jakokulmaa, mutta se pirulainenhan on taas muuttunut. Muistan kun omat vanhempani yrittivät opettaa aikanaan minulle jakokulmassa laskemista ja heillähän oli aivan erilainen jakokulma kuin itselläni. No, nyt sain tuta tämänkin. Lapsi käy vielä englanninkielistä luokkaa, niin tovin sain pähkäillä sen kirjan äärellä että tajusin miten tää nyt oikein menee. En ole koskaan ollut mikään matemaattinen nero, vaikka lyhyestä matikasta L:n kirjoitinkin aikanaan. Erittäin tehokkaasti olen myös unohtanut. Mutta siis luin ja opettelin ja autoin lasta joka tajusi yhtä vähän kuin äitinsä.

Sitten tuli mies työmatkalta, Tekniikan lisensiaatti joka on hemmetti soikoon lukenut sivuaineena sovellettua matematiikkaa TKK:lla. Vilkaisu kirjaan. "häh, en mä tajuu, en osaa auttaa". Sain kyllä melkoisen raivokohtauksen. No, matikkanerokin joutui hetken pähkäilemään "uutta" jakokulmaa...

No, nyt meidän perheessä kaikki osaavat laskea päivitetyssä jakokulmassa. Myös mies oppi kuin oppikin sen ;)

Vierailija
68/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että otat vähän aikaa av-provoilultasi ja menet oikeasti katsomaan miten lapsesi opetus ja oppiminen tapahtuu. Jos siis sinulla oikeasti on kouluikäinen lapsi.

Vierailija
69/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiinnostaisi tietää millä vuosikymmenellä ap on omat koulunsa käynyt koska tosiaan oman opiskeluni aikana (kirjoitin tuolla aiemmin matikan opiskelusta kolmella eri vuosikymmenellä) aina kokeen tarkistuksen yhteydessä pisteitä vähennettiin jos välivaiheita laskuista puuttui...Käsittääkseni oppikirjat ym. vastaavat ohjaavat opettajia kokeiden tarkistuksessa sekä tietääkseni laskusäännöt. Siis vaikka vastauksen näkisi suoraan ja sen merkitset oikein niin täysiä pisteitä et saa. 

Vierailija
70/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nopeasti lukemaan oppinut ei osaa läksyjä tavuttaa tai kertoa vaikka lauseen jäseniä, hänellä on vielä tavuttamisessa opettelua ennen kuin kannattaa edes miettiä mikä on lauseen subjekti tai predikaatti. Silloin tavutusta on hyvä harjoitella kotitehtävissä, jotta joskus voi edes vähän edetä äidinkielessäkään.

Vierailija
71/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinun ap aikanasi olisi riittänyt apinan kuva laskun oikeaksi ratkaisuksi, niin lapsesi käy tämän päivän koulua ja hänellä on vastuuntuntoinen opettaja, sillä hän tietää, että mitä varhemmin oikeat työtavat opitaan, sen paremmin koulu sujuu myöhemminkin. Jos sitä matikan kirjaa selaa, niin eiköhän sieltäkin löydy malleja ratkaisuun. Suosittelen!

Vierailija
72/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muutenkaan ymmärrä tuota ap:n "jos menee tasan" -juttua. Siis millaisissa laskuissa sun mielestä ei tarvii käyttää välivaiheita?

Vierailija
73/73 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa keskitytään nykypäivänä kaikenlaiseen turhaan sälään paljon enemmän kuin perusasioiden opettamiseen. Koko ajan on jotain teemapäivää ja vierailuja, ryhmätöitä, opettaja pois koulutuksessa tai kokouksissa, tieto on hajanaista sälää. Lukeminen, kirjoittaminen, laskeminen ovat kuitenkin ne perustaidot, jotka pitää hallita ennen kuin aletaan miettimään alakoululaisten kanssa yrityshenkisyyttä ja yrittäjäopetusta tai ohjelmointia tai lyhytelokuvakilpailuja tai muuta, missä nykyään opettajien ajatukset tuntuu pyörivän. Opettaja näyttää mitä nyt tehdään ja opetellaan, sitten harjoitellaan itsenäisesti, opettaja seuraa miten homma etenee ja auttaa jos joku ei ymmärrä. Nopeasti hoksaaville vaativampia tehtäviä ja hitaasti tajuaville lisää perusharjoituksia. Sopivasti sopivan vaativia kotitehtäviä, jotka tarkistetaan seuraavana päivänä muutenkin kuin niin, että kysytään että onko tehty tai lapset tarkistaa itse olen kirjasta. Nykyään on liikaa sirkusta ja liian vähän sitä ydintyötä.

Huomauttaisin tähän, että opettajat ovat aivan yhtä vittuuntuneita tohon sirkukseen, mutta käskyt tulee ylempää, ja niitä pitää vaan totella, jos mielii työnsä ja luokalle opettajanhuoneessa nyrkit pystyssä hankitut resurssit säilyttää. Opetussuunnitelmatkin menee koko ajan vaan hullummiksi, mutta minkäs teet, kun et ole itse päättämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän