Häiritsee seksiin liittyvät muistot lapsuudesta
En ole voinut kertoa terapiassa vielä 1,5 vuoden aikana, että näin isäni katsovan pornoa ekan kerran kun olin 7-v, ja sitten 10-v. eteenpäin katsoi säännöllisesti sitä olohuoneessa, vaikka muu perhe oli kotona. Syytän jotenkin itseäni.
Kommentit (44)
Ehkäpä sä kohta voit kertoa, kun nyt pystyit kirjoittamaan tuon asian tänne. Voimia terapiaan!
Uskon että inhottaa, pistää vihaksi ja tuntuu pahalta.
Kerro terapeutille vaikka kirjeellä/sähköpostilla :) Joitain asioita on vaikea ottaa itse puheeksi siinä kasvokkain, mutta hän ihan VARMASTI ymmärtää ja voi myös olla tärkeää terapiasi kannalta että käytte tuollaisia asioita läpi. Se voi olla olennaista traumojesi selvittämisen kannalta.
Valitettavasti ei ole provo. Ja nuo heitot saava tuntemaan itseni vielä omituisemmaksi.
Kiitos kommentoijille, jotka ymmärsivät.
Menen sina ihan lukkoon, kun seksuaalisuudesta tulee puhetta. Terapeutti ei ota aihetta esille, vaan etenee minun tahdissani. Terapeutti on mies, ja se vaikeuttaa luottamistani häneen.
Tähän liittyy myös kova kuri minun suhteen tyttönä. Muistan saaneeni piiskaa kun näytin pienenä pikkareita.
Koulussa minua alettiin kiusata rintojen aluista kun olin 8. Isäni nauroi. Myöhemmin olen kuullut isäni puhuvan juoppokavereilleen "tytölläkin perse jo levenee", kun olin n. 10.
Niin ja kutsui minua huoraksi joskus teininä, koska en siivonnut huonettani.
Vierailija kirjoitti:
kiva provo
Miksi olisi?
Mitä me sille voidaan täällä tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Tiesikö äitisi tuosta?
Tiesi. Joskus, kun heillä oli vieraita ja kaikki humalassa, he katsoivat sitä porukalla. Joskus kuulin, että äitini suuttui ja meni makkariin mököttämään. Silti hän ei puuttunut varsinaisesti. Toivoisin, että hän olisi ottanut telkkarista vaikka johdon seinästä ja sanonut, että lapset on kotona, ole sinä silloin aikuinen..
On ollut vissiin muitakin ongelmia o____O
Tuskin tuo terppaa hätkähdyttää. Kuullut pahempaakin.
Mun isä näytti kännissä minulle ja pikkusiskolle pornoa vanhalla piirtoheitintä muistuttavalla härvelillä mihin laitettiin filmirulla, (kun sitä nauhaa katsoo valoa vasten voi nähdä pienen pieniä kuvia). Olin silloin n.4-5 vuotias ja muistan sen selvästi kun kuva piirtyi keittiön seinään..
Ap:kö laittoi pornofilmin kasettipesään vai miksi syyttää itseään? Vai syytätkö itseäsi siksi, ettet ollut seksuaalisesti riittävä isällesi. En vaan ymmärrä. Itsekin bongasin ala-asteikäisenä isän pornopelikortit yms. mutta en niistä mitenkään itseäni ruvennut syyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille, jotka ymmärsivät.
Menen sina ihan lukkoon, kun seksuaalisuudesta tulee puhetta. Terapeutti ei ota aihetta esille, vaan etenee minun tahdissani. Terapeutti on mies, ja se vaikeuttaa luottamistani häneen.
Tähän liittyy myös kova kuri minun suhteen tyttönä. Muistan saaneeni piiskaa kun näytin pienenä pikkareita.
Koulussa minua alettiin kiusata rintojen aluista kun olin 8. Isäni nauroi. Myöhemmin olen kuullut isäni puhuvan juoppokavereilleen "tytölläkin perse jo levenee", kun olin n. 10.
Käytkö siis ihan psykoterapiassa? Miksi olet valinnut miesterapeutin, kun ongelmasi liittyvät ainakin osittain seksuaalisuuden traumaan?
Terapeuttisi osaa auttaa, kerro hänelle ensi kerralla, että valmistaudut kertomaan jotain sinulle vaikeaa ja arkaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole provo. Ja nuo heitot saava tuntemaan itseni vielä omituisemmaksi.
No niistä heitoista ei tarvi välittää. Ihmiset heittelee tietämättömyyttään mitä vaan.
Sä pääset ton asian läpi. Se vie aikansa. Anna itsellesi aikaa ja ole itsellesi armollinen. Ja sun vika se ei ole ollut . Koti vaikuttaa niihin syyllisyyden tuntoihin. Niistä kyllä vapautuu ajan kanssa. Terapia on hyvä. Mindfullness on hyvä. Onko sulla muita seksiin liittyviä negatiiviset kokemuksia? Niistäkin on hyvä puhua ammattiauttajan kanssa. Ne osaa auttaa ja tärkeintä on, että sÄ itse saat niitä lukkoja auki.. Puhumalla. Tekemällä, lukemalla. Ja saat toista näkökulmaa. Vertaisryhmätoiminta on hyviä. Esim al anonissa voi aloittaa, vaikkei siinä halusin jatkakaa. Jotkut jää pidemmäksi aikaa ja siellä kokee hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoijille, jotka ymmärsivät.
Menen sina ihan lukkoon, kun seksuaalisuudesta tulee puhetta. Terapeutti ei ota aihetta esille, vaan etenee minun tahdissani. Terapeutt.
Käytkö siis ihan psykoterapiassa? Miksi olet valinnut miesterapeutin, kun ongelmasi liittyvät ainakin osittain seksuaalisuuden traumaan?
Naisiin luotan vielä vähemmän.
Kyllikki kirjoitti:
Ap:kö laittoi pornofilmin kasettipesään vai miksi syyttää itseään? Vai syytätkö itseäsi siksi, ettet ollut seksuaalisesti riittävä isällesi. En vaan ymmärrä. Itsekin bongasin ala-asteikäisenä isän pornopelikortit yms. mutta en niistä mitenkään itseäni ruvennut syyttelemään.
Syytän siitä, että osittain tajusin, että isäni toimii väärin enkä silti tehnyt mitään. Esitin kilttiä ja tottelevaista. toivon, että olisin karannut kotoa. tai kertonut vaikka terkkarille joka kyseli, tiedänkö mitään seksiasioista.. Sanonut, että kyllä olen nähnyt jo kaiken isin televisiosta. Olisin päässyt johonkin terapiaan 20vuotta aiemmin.
kiva provo