Miten saada mutterit auki pyörästä?
Yritän saada polkupyörästä eturengasta irti pyörän kumin paikkausta varten, mutta mutterit istuu niin tiukassa kiinni, etten saa ollenkaan väännettyä niitä auki. Olen kokeillut öljytä niitä ompelukoneen öljyllä (alkuun myös rypsiöljyllä, joka ei tietty ole se parhain vaihtoehto), mutta ei aukea. Yritän vääntää niitä auki ihan asianmukaisella työkalulla (en tiedä sen nimeä, mutta kuitenkin), mutta ei onnistu. Ei mulla kauheasti ole voimaa käytössä, olen nainen, mutten kuitenkaan ihan huonokuntoisimmasta päästä. Tiedän kuitenkin, ettei noiden avaamiseen oikeasti ees hirveesti voimaa tarvita, noi oon vaan jotenkin jämähtäneet tai ruostuneet kiinni noi mutterit. Onko jotain vinkkejä antaa tai ehdottaa parempaa öljyä, jonka avulla noi voisi saada auki? Olen tosi kiitollinen, jos jollain antaa toimivia vinkkejä.
Kommentit (24)
Pitää olla oikea lenkkiavain, eikä mikään peltinen lelu. Kyllä lähtee
http://www.protyokalut.net/lenkkiavain-taivutetuilla-pailla-24x26-325-p…
CRC, WD-40 voi toimia, kun annat vaikuttaa jonkin aikaa. Mutteria voi kokeilla lämmittääkin.
Eikö ole mitään putkea millä vois pidentää avaimen vartta?
Laita lenkkiavaimen jatkoks joku vipuvarsi eli putken pala tai muu vastaava jos vain löytyy. Näin saat huomattavasti lisää voimaa vääntämiseen. Toki niiden pitäisi aueta ihan hitusen voimaa käyttäen voit kokeilla noita ruosteenestoaineita ym myös.
Ja väännäthän varmasti oikeaan suuntaan? :P (joo tää oli lähinnä vitsi ettei tarvitse suuttua)
Voi kai sen sisusrenkaan saada näkyviin vaikka ei rengasta irroitakkaan.
Joskus kuulin neuvon , että yrittäää kiristäää ruuvia , sen jälkeen avata jne irtoaa kuulemma vähitellen ellei aivan umpiruostunut.
Tämä "asianmukainen" työkalu on varmaankin sellainen pellistä lyöty lätyskä jossa on useamman kokoisia 6-kulmaisia reikiä muttereille?
Vaikka S-marketista saa varmasti autotarvikehyllystä oikeaa irrotusöljyä (CRC tai WD-40) mutta polkupyörän eturenkaan mutteri ei kyllä ihan helposti ruostu kiinni niin ettei sitä saisi avattua vaikka hentoisemmankin naisen käsivoimilla riittävän pitkällä avaimella. Oletko nyt ihan varma että käännät sitä oikeaan suuntaan?
Irrotusöljyn sijaan kannattaa ottaa se nykyinen työkalu malliksi ja käydä ostamassa vaikka Honkkarista, Biltemasta jne kunnollinen, vähintään 20cm mittainen kiintolenkkiavain. Sellainen jossa toisessa päässä on metallinen lenkki jonka sisäpuolella on hammastusta ja toisessa päässä vain mutterin levyinen lovi. Kannattaa pyytää myyjältä apua koska ne eturenkaan mutterit ovat yleensä niin ohuita ettei niitä mahdu avaamaan kovin paksulla työkalulla (siksi fillareissa tuleekin mukana se peltinen tekele)
Vierailija kirjoitti:
Laita lenkkiavaimen jatkoks joku vipuvarsi eli putken pala tai muu vastaava jos vain löytyy. Näin saat huomattavasti lisää voimaa vääntämiseen. Toki niiden pitäisi aueta ihan hitusen voimaa käyttäen voit kokeilla noita ruosteenestoaineita ym myös.
Ja väännäthän varmasti oikeaan suuntaan? :P (joo tää oli lähinnä vitsi ettei tarvitse suuttua)
Itseasiassa en ole varma. Mihin suuntaan sitä rengasta pitäisi vääntää? Luulen vääntäväni oikeaan suuntaan, pyörä on ylösalaisin ja väännän vastapäivään.
Jatka jotenkin sitä jakoavaimen vartta. Et tarvitse ku pienen tönäsyn jos vaa on tarpeeks pitkä varsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lenkkiavaimen jatkoks joku vipuvarsi eli putken pala tai muu vastaava jos vain löytyy. Näin saat huomattavasti lisää voimaa vääntämiseen. Toki niiden pitäisi aueta ihan hitusen voimaa käyttäen voit kokeilla noita ruosteenestoaineita ym myös.
Ja väännäthän varmasti oikeaan suuntaan? :P (joo tää oli lähinnä vitsi ettei tarvitse suuttua)
Itseasiassa en ole varma. Mihin suuntaan sitä rengasta pitäisi vääntää? Luulen vääntäväni oikeaan suuntaan, pyörä on ylösalaisin ja väännän vastapäivään.
Ei rengasta, vaan mutteria! *
Vierailija kirjoitti:
Jatka jotenkin sitä jakoavaimen vartta. Et tarvitse ku pienen tönäsyn jos vaa on tarpeeks pitkä varsi
Joo, käyn varmaan ostamassa pitempi vartisen työkalun, jolla vääntää. En keksi kyllä miten saisin jatkettua tuota tän hetkistä työkaluani, joka tuli rengaspaikan ostopaketin mukana.
Pistät paineilmaräikän kompuraan kiinni ja 11 baaria painetta pyttyyn. Varmasti lähtee.
2 jakoavainta / lenkkiavainta ja pidä toisella vastapuolen mutteria paikoillaan.
Paikkauksen takia ei tarvitse rengasta irroittaa,otat sen päällyskumin pois siinä paikallaan.
Kyllä sen reiän sieltä löytää kun pumppaa renkaaseen ilmaa,näin minä ainakin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lenkkiavaimen jatkoks joku vipuvarsi eli putken pala tai muu vastaava jos vain löytyy. Näin saat huomattavasti lisää voimaa vääntämiseen. Toki niiden pitäisi aueta ihan hitusen voimaa käyttäen voit kokeilla noita ruosteenestoaineita ym myös.
Ja väännäthän varmasti oikeaan suuntaan? :P (joo tää oli lähinnä vitsi ettei tarvitse suuttua)
Itseasiassa en ole varma. Mihin suuntaan sitä rengasta pitäisi vääntää? Luulen vääntäväni oikeaan suuntaan, pyörä on ylösalaisin ja väännän vastapäivään.
Eikö siinä ole molemmilla puolilla mutterit?
Vastapäivään aukeaa, molemmilta puolilta yhtäaikaa erisuuntiin.
Kiinnijuuttumisesta ei ole kysymys. Ostat tai lainaat oikean työkalun, hylsy, tai lenkki n.25 cm.
Ja tosiaan, pyörän irrottaminen ei ole ollenkan välttämätönä renkaan paikkauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka jotenkin sitä jakoavaimen vartta. Et tarvitse ku pienen tönäsyn jos vaa on tarpeeks pitkä varsi
Joo, käyn varmaan ostamassa pitempi vartisen työkalun, jolla vääntää. En keksi kyllä miten saisin jatkettua tuota tän hetkistä työkaluani, joka tuli rengaspaikan ostopaketin mukana.
Jos se "työkalu" tuli paikkapaketin mukana, niin se on ihan lelu. Ei sillä mitään tee, etenkään jos on vähänkin mutterit ruosteessa. Käy ostamassa oikean kokoinen kiintoavain. Ja osta samalla uusi sisärengas. Ei sisärengasta juuri kannata paikata, kun uusi rengas maksaa pari euroa. Paikkapaketti on usein kalliimpi kuin uusi sisäkumi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita lenkkiavaimen jatkoks joku vipuvarsi eli putken pala tai muu vastaava jos vain löytyy. Näin saat huomattavasti lisää voimaa vääntämiseen. Toki niiden pitäisi aueta ihan hitusen voimaa käyttäen voit kokeilla noita ruosteenestoaineita ym myös.
Ja väännäthän varmasti oikeaan suuntaan? :P (joo tää oli lähinnä vitsi ettei tarvitse suuttua)
Itseasiassa en ole varma. Mihin suuntaan sitä rengasta pitäisi vääntää? Luulen vääntäväni oikeaan suuntaan, pyörä on ylösalaisin ja väännän vastapäivään.
Kyllä vastapäivään. Eli jos olet pyörän takana ja laitat työkalun varren pyörän etuosaa kohti väännät ylöspäin. Jos työkalun varsi osoittaa pyörän perää kohti niin alaspäin, voit näin kokeilla lyödä hennosti vasaralla, muista työturvallisuus.
Ruosteenirrotusainetta nimeltä CRC? On sitä muillakin nimillä. Luullakseni useimmat huoltoasemat ja halpahallit myy.