elatusmaksu
Pyysin sossusta aikaa elatusmaksu tarkistukseen mutta ex mieheni oli kieltäytynyt tulemasta paikalle. Hän myös oli irtisanonut lapsemme vakuutuksen ilman että siitä ilmoitti mitään. Mitä voisin tehdä?. saan ihan minimaalisen elatusmaksun ja hän on lapselle ilmoittanut että alkaa maksaa maksua lapsen tilille koska se on lapsen rahaa ei minun...(eikös se ole lapsen kustannuksiin menevää rahaa..eli ruoka,vaatetus yms.) Lapsi siis vasta ala asteella ja tälläiset puheet ei mielestäni ole kovin aikuismaisia.
Kommentit (12)
Joo, ei ole lapsen rahaa vaan lapsen elämiseen tarkoitettua rahaa. Kaippa tuo sinun exäsi on ymmärtänyt, että kun raha menee suoraan lapsen tilille se on lahja ja kun siinä ylittyy, muistaakseni, 3999e/ kaksi vuotta se on sit lahjaveron alaista tuloa lapsellesi. Vaikka on kyse lapsesta verot on silti maksettava.
Lastenvalvojalta kun en saanut kun ympäripyöreitä vastauksia kun yritin tähän apua saada.. Kiitos kuitenkin asiallisesta vastauksesta.
No eipä ex varmaan tuollaista (lahjavero asiaa) ole miettinyt. Sille minä olen vain ahne ex joka kuulema kuluttaa kaikki rahat itseensä..mutta kappas vaan kun jostain ne lapsen vaatteet,kengät ja ruuatkin on tullu...
15 vuotiaalle lapselle saa maksaa elarit tililleen. Valitettavasti nuorempien elarit maksettava tämän huoltajalle.
Tarkoitat varmaan lastenvalvojalta, sossuhan ei ole elaareiden kanssa missään tekemisissä.
Mitä tulee vakuutusmaksuun, kuka se on maksanut tähän asti?
Elatusmaksut ovat nimenomaan tarkoitettu lapsen elämiseen ei lapselle annettaviksi.
Suosittelen soittamaan oikeusaputoimistoon. Sitä kautta jos asia etenee käräjäoikeuteen niin ei maksa sinulle mitään ts lapsi haastaa isäsnsä jolloin isälle minimissään 2000€ kulut.
Elatusmaksu lasketaan kaavion mukaan . Mitään varsinaista minielatusmaksuahan ei ole. Elatuki jonkan kela maksaa 155,40€ muistaakseni per lapsi, pidetään kyllä ehdottoman minimininä. Työssäkäyvä ei tosiaan niin vähällä pääse.
Eksäsi kuulostaa sen verran hankalalta, että veisin itse suorinta tietä käräjäoikeuteen. Saat ns mustaavalkoiselle ja jos isä kikkailee elareiden kanssa, laittavat ulosottoon ja ottavat suoraan palkasta. Tsemppiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]Tarkoitat varmaan lastenvalvojalta, sossuhan ei ole elaareiden kanssa missään tekemisissä.
Mitä tulee vakuutusmaksuun, kuka se on maksanut tähän asti?
Elatusmaksut ovat nimenomaan tarkoitettu lapsen elämiseen ei lapselle annettaviksi.
Suosittelen soittamaan oikeusaputoimistoon. Sitä kautta jos asia etenee käräjäoikeuteen niin ei maksa sinulle mitään ts lapsi haastaa isäsnsä jolloin isälle minimissään 2000€ kulut.
Elatusmaksu lasketaan kaavion mukaan . Mitään varsinaista minielatusmaksuahan ei ole. Elatuki jonkan kela maksaa 155,40€ muistaakseni per lapsi, pidetään kyllä ehdottoman minimininä. Työssäkäyvä ei tosiaan niin vähällä pääse.
Eksäsi kuulostaa sen verran hankalalta, että veisin itse suorinta tietä käräjäoikeuteen. Saat ns mustaavalkoiselle ja jos isä kikkailee elareiden kanssa, laittavat ulosottoon ja ottavat suoraan palkasta. Tsemppiä.
[/quote]
Mistähän ton 2000€ minimin repäsit. Ei pidä paikkansa. Ja kuka sanoi että mies on töissä. Eikä toi kelan minimikään ole minimi. Että niin.
Ex maksaa minimin eli 175€.. Viime sopimus tehtiin noin 5v sitten ja silloin sanottiin että 160€ on minimi joten se makso sillon. Käy ihan vakityössä ja mielestäni saa todella hyvää palkkaa. Lapselle puhuu että minä haluan "ryöstää" isän kaikki rahat..hmm..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:44"]- Jos eksä ei vapaaehtoisesti suostu tekemään uutta sopimusta niin ainoa tapa saada isommat elarit on käräjäoikeuden kautta
- Jos vakuutus on eksän nimissä ja hän sen maksaa, niin eksä voi ihan vapaasti lopettaa sen milloin haluaa. Sinä voit ottaa uuden vakuutuksen jos haluat ja maksat sen tietenkin itse.
- Elarit pitää maksaa lähivanhemman tilille, ei lapsen. Vanhemmat voi keskenään sopia muuta mutta eksä ei voi yksipuolisesti päättää että maksaakin lapselle.
Lastenvalvojalta saanet lisää neuvoja miten toimia.
[/quote] tosin, jos vakuutus on huomioitu aiemmassa elatuslaskelmassa, on tilanne eri...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]Tarkoitat varmaan lastenvalvojalta, sossuhan ei ole elaareiden kanssa missään tekemisissä. Mitä tulee vakuutusmaksuun, kuka se on maksanut tähän asti? Elatusmaksut ovat nimenomaan tarkoitettu lapsen elämiseen ei lapselle annettaviksi. Suosittelen soittamaan oikeusaputoimistoon. Sitä kautta jos asia etenee käräjäoikeuteen niin ei maksa sinulle mitään ts lapsi haastaa isäsnsä jolloin isälle minimissään 2000€ kulut. Elatusmaksu lasketaan kaavion mukaan . Mitään varsinaista minielatusmaksuahan ei ole. Elatuki jonkan kela maksaa 155,40€ muistaakseni per lapsi, pidetään kyllä ehdottoman minimininä. Työssäkäyvä ei tosiaan niin vähällä pääse. Eksäsi kuulostaa sen verran hankalalta, että veisin itse suorinta tietä käräjäoikeuteen. Saat ns mustaavalkoiselle ja jos isä kikkailee elareiden kanssa, laittavat ulosottoon ja ottavat suoraan palkasta. Tsemppiä. [/quote] Mistähän ton 2000€ minimin repäsit. Ei pidä paikkansa. Ja kuka sanoi että mies on töissä. Eikä toi kelan minimikään ole minimi. Että niin.
[/quote]
Ihan oikeusaputoimistosta. Sanoi, että oikeudenkäynti maksaa vähintään 2000, enintään 4000 ja siis sille joka haastetaan. Että silleen.
Valitettavasti luotin ex mieheeni kun sovittiin viime sopimus ja en älynnyt kirjata vakuutusta sopimukseen. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:51"]Tarkoitat varmaan lastenvalvojalta, sossuhan ei ole elaareiden kanssa missään tekemisissä. Mitä tulee vakuutusmaksuun, kuka se on maksanut tähän asti? Elatusmaksut ovat nimenomaan tarkoitettu lapsen elämiseen ei lapselle annettaviksi. Suosittelen soittamaan oikeusaputoimistoon. Sitä kautta jos asia etenee käräjäoikeuteen niin ei maksa sinulle mitään ts lapsi haastaa isäsnsä jolloin isälle minimissään 2000€ kulut. Elatusmaksu lasketaan kaavion mukaan . Mitään varsinaista minielatusmaksuahan ei ole. Elatuki jonkan kela maksaa 155,40€ muistaakseni per lapsi, pidetään kyllä ehdottoman minimininä. Työssäkäyvä ei tosiaan niin vähällä pääse. Eksäsi kuulostaa sen verran hankalalta, että veisin itse suorinta tietä käräjäoikeuteen. Saat ns mustaavalkoiselle ja jos isä kikkailee elareiden kanssa, laittavat ulosottoon ja ottavat suoraan palkasta. Tsemppiä. [/quote] Mistähän ton 2000€ minimin repäsit. Ei pidä paikkansa. Ja kuka sanoi että mies on töissä. Eikä toi kelan minimikään ole minimi. Että niin.
[/quote]
Ihan oikeusaputoimistosta. Sanoi, että oikeudenkäynti maksaa vähintään 2000, enintään 4000 ja siis sille joka haastetaan. Että silleen.
[/quote]
Jaa. No ehkä niitäkin on sitten moneen junaan. Tiedän parikin tapausta. Jossa etäisä töissä. Entinen akka vaatinut järjettömiä elareita eikä isä joutunut maksamaan mitään oikeuskuluja. Ja elarit loppujen lopuksi toisessa tapauksessa toi kelan minimi ja toisella sitäkin pienempi.
- Jos eksä ei vapaaehtoisesti suostu tekemään uutta sopimusta niin ainoa tapa saada isommat elarit on käräjäoikeuden kautta
- Jos vakuutus on eksän nimissä ja hän sen maksaa, niin eksä voi ihan vapaasti lopettaa sen milloin haluaa. Sinä voit ottaa uuden vakuutuksen jos haluat ja maksat sen tietenkin itse.
- Elarit pitää maksaa lähivanhemman tilille, ei lapsen. Vanhemmat voi keskenään sopia muuta mutta eksä ei voi yksipuolisesti päättää että maksaakin lapselle.
Lastenvalvojalta saanet lisää neuvoja miten toimia.