Mitä tiedät romaanista Tuntematon sotilas? ev
Kommentit (26)
On niin hyvä ryhmä, ettei heille tarvitse mitään näkökulmia tarjoilla, vaan keskustelua syntyy itsestäänkin. Pikemmin joudun ajankäytän takia hieman hillitsemään ja kiirehtimään eteenpäin.
ap
Olen kateellinen.
- se eilinen kollega, jonka ryhmän keskustelu tuskin lähtee ryöppyämään virran lailla... =)
yritän googlettaa teille. Meillä on se kirjana.
Mulle tuli aikoinaan ihan kammo varsinkin lyriikkaa kohtaan, kun niistä piti löytää jotain elämää suurempaa. Mulle olisi riittänyt vain hyvä mieli, minkä joku runo ehkä joskus sai aikaan. Mun lapsetkaan ei tykkää kirjallisuustunneista.
mikä on Tutemattoman lyhentämätön versio
Mulle tuli aikoinaan ihan kammo varsinkin lyriikkaa kohtaan, kun niistä piti löytää jotain elämää suurempaa. Mulle olisi riittänyt vain hyvä mieli, minkä joku runo ehkä joskus sai aikaan. Mun lapsetkaan ei tykkää kirjallisuustunneista.
Neuvoisin, että älä siirrä omaa kammoasi lapsiin. Itse ainakin painotan oppilaille, että harva runo nyt muuttaa kenenkään maailmaa, mutta vaikutelmiahan niistä aina syntyy. Analysoijan tehtävänä on sitten vain tarkastella, mihin ilmaisuihin ne vaikutelmat palautuvat, ja koettaa viedä asiaa päätelmiksi.
Kun oppiaineen nimi on äidinkieli ja kirjallisuus, niin kyllä niitä kirjoja pitää aina ruotia....
se koetaan isänmaalliseksi, se kertoo sodasta ja veljeydestä, se on kirja joka "pitää" lukea ollakseen yleissivistynyt, se on suomalaisen kirjoittama, siitä on tehty useita elokuva- ja näytelmäversioita.
lukenut, joten tiedän vaan osia niistä leffoista joita olen osittain katsonut.
"hyväntahtoinen aurinko katseli heitä, se ei missään nimessä ollut heille vihainen, aika velikultia"
vaikka koeviikko kolkuttelee ovella.
Elokuvan katsomallakin selvinnee, jos tiukille ottaa. Sitten pitää vain olla älliä olla jäämättä kiinni.
vaikka koeviikko kolkuttelee ovella. Elokuvan katsomallakin selvinnee, jos tiukille ottaa. Sitten pitää vain olla älliä olla jäämättä kiinni.
miksi kyselen. Olen siis äikänope ja lukenut teoksen neljä kertaa elämässäni, mutta edellisestä lukukerrasta on aikaa kaksi vuotta. Huomenna käsitellään oppilaitten kanssa, ja ajattelin vähän hakea näkökulmaa. Toki vielä iltalukemiseksi kertaan, että on sitten tuoreessa muistissa.
Kiitos vastanneille, vaikkei mitään uutta noussutkaan. Tosin tuon ekan vastaajan idea siitä, että teoksen merkittävyyteen on vaikuttanuit sekin, että hahmoihin halutaan samaistua, on kiinnostavaa. Voin kysyä nykylukiolaisilta, onko heillä vielä tarvetta "löytää" itsensä teoksen henkilöistä.
ap
miksi kyselen. Olen siis äikänope ja lukenut teoksen neljä kertaa elämässäni, mutta edellisestä lukukerrasta on aikaa kaksi vuotta. Huomenna käsitellään oppilaitten kanssa, ja ajattelin vähän hakea näkökulmaa. Toki vielä iltalukemiseksi kertaan, että on sitten tuoreessa muistissa.
Kiitos vastanneille, vaikkei mitään uutta noussutkaan. Tosin tuon ekan vastaajan idea siitä, että teoksen merkittävyyteen on vaikuttanuit sekin, että hahmoihin halutaan samaistua, on kiinnostavaa. Voin kysyä nykylukiolaisilta, onko heillä vielä tarvetta "löytää" itsensä teoksen henkilöistä.
ap
Mullakin on ensi viikolla Tuntemattoman käsittelyä oppilaiden kanssa, joten laitetaan vinkkejä kokoon!
Minä olen teettämässä kirjasta paneelikeskusteluja Kurssivihon tehtävän pohjalta. Siellä on hyviä kysymyksiä muutenkin käsiteltäväksi.
Yksi, mistä opiskelijat vaikuttavat saavan paljon irti, on johtamisen mallit. Niitä voisi pohtia - missä arvostetaan Koskelan tyylistä johtajaa, missä taas näkyy nykyajan lammioita.
Joskus olen laittanut opiskelijat väittelemään siitä, onko Tuntematon sotilas sopiva/tarpeellinen lukiossa luetettavaksi.
Ainakin jokin versio on punakantinen (muistikuva!) ja sen on kirjoittanut Väinö Linna. Siitä on tehty elokuva, monta versiota. Menikö oikein?
ihmiseten erilaisista reagointitavoista pelkoon, kurjuuteen ja kuolemaan ja selviytymiskeinoista?
Sitähän kirja tuo vahvasti esille ja myös sodan mielettömyyttä tietysti.
ja aikataulu on kyllä niin kireä kun on iso ryhmä, ettei paljon aikaa muuhun (väittelyihin tms.) olekaan. Lähinnä koetin tässä metsästää pieniä havaintoja ja näkökulmia, jotka olisi sitten minulla huomenna tuoreessa muistissa vaikkapa tarjoilla puheenvuoron perään yleisen keskustelun ohjaamiseksi.
Nyt tässä julkisesti lupaan ensi vuonna viedä homman läpi jotenkin muuten. Tuo puheenvuoromaraton kurssin lopulla on vähän tympeä..
ap
Tuo puheenvuoromaraton kurssin lopulla on vähän tympeä..
Kurssin loput ovat aina tympeitä.
On niin hyvä ryhmä, ettei heille tarvitse mitään näkökulmia tarjoilla, vaan keskustelua syntyy itsestäänkin. Pikemmin joudun ajankäytän takia hieman hillitsemään ja kiirehtimään eteenpäin.
Ja joo, en viitsi Pohjantähteä tähän sotkea, kun eivät oppilaat sitä kuitenkaan tunne. Tosin nyt on pakko puolustaa sitä onnetonta kollegaa, joka Vänrikki Stoolin tarinoista sekoili: kyllähän Tuntemattomassa Hietanen siteeraa Runebergin runoa, mutta hylkää lausumisyrityksen, koska "ei ole viitsinyt painaa mieleen kaikkea, mitä joku on typeryyksissään kirjoittanut" (ei suora lainaus, sori että yleiskielistin..). Joten sikäli samat henkilöt mainitaan.
ap