Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolivuotias poikakissa alkanut pissaamaan muualle kuin hiekkikselle...

Vierailija
14.11.2010 |

Kissa oli sisäsiisti meille tullessaan, ja ollutkin tähän asti. Nyt, jos sattuu olemaan tyyny tai jokin vaate "väärässä" paikassa (ilmeisesti kissan mielestä väärä paikka ainakin :D) niin hyi soikoon, tuo on käynyt muutamia kertoja pissaamassa. Äsken löysin lapsen eiliset housut kirjahyllyn vierestä nurkasta mytyssä ja kamala haju tuli kun nostin ne pois siitä. Lattiallakin oli märkää. Kerran oli pissannut sohvatyynylle.



Mitä mä voisin tehdä? Kissasta en aio luopua.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käyt leikkauttaa sen, voi olla et auttaa, mut mun poika katti kusi pitkin poikin vaikka leikkautettiin... ja siivoa hiekka laatikko aina kun kissa on siellä käyny, ja kaikki merkattava tavara pois esiltä...

Vierailija
2/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiekka vaihdetaan viikon-parin välein, on kristallihiekkaa.



Joudun nyt lähtemään tästä, mutta palaan myöhemmin katsomaan, jos joku olisi osannut antaa neuvoja.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten on pissatulehdus. Veikkaisin kuitenkin iästä päätellen, että on tullut sukukypsäksi ja merkkailee reviiriään. Kannattaa käydä leikkauttamassa ajoissa tai muuten jää tavaksi leikkauksen jälkeenkin. Ja samalla kun on rauhoitettu leikkausta varten voit pyytää lääkäriä ottamaan pissanäytteen ja sulkemaan tulehduksenkin pois.



Itselläni on siitoskollina ollut rotukissauros, joka leikattiin vasta 2-vuotiaana. Herra on kyllä niin herkkänahkainen, että vähänkin jos ei joku miellytä, niin pissalätäkkö löytyy. Luulen tämän johtuvan myöhäisestä leikkausiästä. Toinen kollimme, joka leikattiin 7 kk iässä ei merkkaile. Alkoi kyllä merkkailemaan ennen leikkausta, mutta onneksi se loppui kuin seinään...

Vierailija
4/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on aikuistunut ja alkanut merkkaamaan reviiriään. Meillä narttukissa merkkaili ennen leikkausta, ja koska leikattiin vasta aikuisiällä, merkkailee välillä vieläkin. Juurikin tuota vaatteille ym. pehmeille tavaroille pissaamista jos ovat kissan mielestä väärässä paikassa tai jos muuten vaan pitää osoittaa mieltä. Suosittelen ehdottomasti että viette kollipojan kastroitavaksi, loppuu luultavasti siihen. :) Lisäksi koitatte minimoida mahdolliset merkkauspaikat, ette jätä vaatteita lattioille vääriin paikkoihin ja kiellätte jos kissaa olemasta tietyillä paikoilla, jos niihin aina merkitään. Samalla tietysti osoitatte kissalle omat paikat joissa hän saa olla, omat pedit ja kiipeilypuut.



Eläintarvikekaupasta, ainakin Mustista ja Mirristä, saa myös sellaisia suihkutettavia pesuaineita, jotka paitsi poistavat kissan pissan hajua, myös vähentävät samaan paikkaan merkkausta uudestaan. Pissipois:ia en suosittele, siinä on kamala ominaistuoksu. 8 in 1 Hygiene -merkkinen oli hajuton ja tehokas, vaikka kuluikin aika nopeasti. Toistaiseksi suosikkini. Tällä hetkellä käytössä Wash and Get Off, jossa todella voimakas sitruunan tuoksu.



Apteekista saa myös feromonihaihduttimen, joka laitetaan pistorasiaan, ja haihduttaa huoneilmaan ihmiselle hajutonta kissan naamaferomonia. Se rauhoittaa kissaa ja vähentää stressi-merkkausta. Samaa feromonia saa myös suihkeena, jota voi sitten käyttää yksittäisiin merkkailupaikkoihin. Meillä tuo haihdutin on ollut tehokas, tyttökissa kun on tuollainen herkkis stressaaja ja hätäpissaaja.



Vaatteista kissan pissan hajun saa pois liottamalla niitä etikkavedessä ja pesemällä sitten mielellään kuudessa kympissä, etikkaa voi käyttää huuhteluaineen tilalla. Myös eläinkaupan suihkeita voi käyttää vaatteisiin ennen pesua.



Suosittelen kuitenkin sitä kastrointia, pitkäkestoisin, edullisin ja tehokkain keino lopettaa merkkailu. Meillä tuon ikäisenä leikattu poikakissa ei merkkaile koskaan. Tämä muiden konstien kanssa pelleily on aika rasittavaa, vaan mitäpä sitä ei kissansa eteen tekisi. :)

Vierailija
5/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kollin leikkauttamassa kun alkoi värisyttelemään häntäänsä ympäri kämppää. Kukaan fiksu ei elä leikkaamattoman kollin kanssa kauaa.. hirveä lemu..

Vierailija
6/6 |
14.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä auttoi kun vaihdoimme hiekan ihan tavalliseen halpaan bentoniittihiekkaan... loppui kuseminen muualle kuin seinään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän