Ex-miehen uuden naisen vaatimukset lasten vaatteista aiheuttavat riitaa
Olen itse aika niukoissa varoissa tällä hetkellä, mutta mielestäni lapsillani on vaatekaapissa kaikki tarpeellinen. Pääasiassa vaatteet ovat sellaisia normaaleja, käytännöllisiä sisä- ja ulkovaatteita. Ex:ni (lasten isän) naisystävä on jo pari kertaa soittanut minulle ja pyytänyt laittamaan viikonlopuksi mukaan vähän parempia vaatteita, koska he aikovat kyläillä lasten kanssa ym. Olen yrittänyt huomioida toiveen, mutta lapseni ovat kertoneet, että heidän vaatteistaan on isän luona syntynyt kärhämää. Ilmeisesti vaatteet eivät ole olleet tarpeeksi hienoja, vaikka ne ovat olleet lasten synttäreille, joulujuhliin ym. hankittuja. Eilen ex:n naisystävä soitti taas vaateasioissa. Tällä kertaa sävy oli erittäin epämiellyttävä - hän syytti minua, että teen kiusaa lasten vaatevalinnoilla. Soitin sitten lasten isälle ja sanoin, ettei minulla ole varaa ostaa lapsille sen ihmeempiä vaatteita kuin mitä heillä on ja pyysin, että hän voisi hankkia uusia vaatteita, jos sellaisia tarvitaan. Seurauksena oli kamala riita, koska ex:n mielestä hän maksaa niin paljon elareita, että kyllä niillä pitäisi pystyä vaatteita hankkimaan... Tosi kiva fiilis lähettää lapset isän luokse pääsiäiseksi :(
Kommentit (14)
ja koska itse olen pienituloinen yh olen ilmoittanut lapsen isälle, että saa luvan hankkia tarvittavat bilevaatteet ihan itse. Käsittääkseni pitäisi riittää, että lähihuoltaja hankkii tarvittavat perusvaatteet. Mitään röyhelöitä ei vähävaraisen tarvitse ostaa, kun eihän niitä käytetäkään kuin muutaman kerran ja sitten menevät pieneksi.
Elatusmaksuilla ostetaan paljon muutakin kuin vaatteita. Sinä et tilanteessasi voi muuta kuin nätisti ilmoittaa että kyse ei ole kiusanteosta ja jos vaatteet ei miellytä niin voisiko ko. pariskunta ostaa muutaman paremman kyläilyvaatteen lapsille. Olet näin jo tehnyt, joten pallo on heillä. Elä anna heidän pilata fiiliksiäsi. Luulisi että aika lapsien kanssa olisi arvokkaampaa kuin tekstiilit. Toivottavasti he eivät keskustele aiheesta lapsien kuullen. Mitä pikkuiset ajattelevat jos eivät kelpaa sellaisena kuin ovat. :( Älä välitä heistä, anna heidän elää omaa materialistista maailmaansa. Sinä kuitenkin tiedät mitä pinnan alla on! :)
ryysyläisinä isänsä luo.
Kivaa kun aikuinen heittäytyy lapseksi ja kostaa ennen kaikkea lapsilleen sitä omaa eroaan.
Lapseni eivät kulje missään rytkyissä. Heillä on myös juhlavaatteita (eivät tosin mitään hienoa merkkiä, vaan esim. HM:ltä hankittuja), jotka olen pakannut mukaan isälle.
Ap
älä ota ittees, vaikka helppoa se ei ole. josa ei kelpaa, niin se on sitten sen naisen osaelämää.. ihme kanttura
Olet mielestäni toiminut aivan oikein. Itse olen aika hyvintoimeentuleva yh, mutta silti on itsestäänselvää, että lasten isä ja hänen uusi puolisonsa ostavat lapsille esim. vaatteet häihin, jos sellaisia heidän kanssaan tarvitaan.
Vetoa heidän aikuisuuteensa, etteivät he aseta lapsia noloon asemaan. Sano, ettet ymmärrä, minkätyylisiä vaatteita lapsilla odotetaan olevan ja pyydä uudestaan heitä ostamaan sellaiset mitkä kelpaavat! (Kelpaisikohan oikeasti mikään sinun ostamasi vaate, vaikka olisi mikä merkkivaate tahansa?)
Minä käskin ostaa itse hienoja vaatteita. Ja nyt lapsilla eri ulkovaatteet ja juhlavaatteet siellä.
Ostakoon exä naisineen sitten sopivat vaatteet, ovathan lapset sentään sen exänkin! Mikä estää laittamasta vähän ylimääräistä OMIEN LASTEN kuluihin, en ymmärrä! Tai ehkä exä ei olekaan samaa mieltä uuden puoliskonsa kanssa? Tuskin korkeat elaritkaan sentään tasan puolia kuluja lapsista korvaavat, ottaen huomioon myös " työajan" korvaukset. Ja voihan olla, että vaatemaku on eri ihmisillä aivan erilainen! Kyllä tikusta asiaa nyt vedetään. Mutta jos tämä on suurin ongelma exän kanssa lapsista, niin taitaa asiat olla muuten ihan hyvin? Toivottavasti ainakin. Paljon jaksamisia!
...tärkeämpi sillä lailla.
Kaverini lasten äitipuoli (40 ja lapseton nainen) on kanssa ihan pimeä lasten vaateasioissa. Niin epäkäytännöllinen ja turhamainen. Suutuspäissään sitten ostelee ussia ja pojalla on välillä kolmekin samankokoista koulutakkia...
Älä pahoita mieltäsi, olet varmasti varustanut lapsesi ihan asiallisesti.
Sitä paitsi, mikä on exäsi uusi eukko mikään puuttumaan lastenne pukeutumiseen?
Meillä me kitistään jatkuvasti lapsen vaatteista, koska äitiä ei kiinnosta pätkän vertaan, että lapsella olisi ehjät, sopivat kooltaan ja puhtaat vaatteet. Lisäksi 9-vuotiaan ainoa asu ei voi olla verkkarit ja hihoista rispaantunut college. Vaihtovaatteita ei ole koskaan mukana. Ongelma on siinä, että me käydään viikonloppuna kaupungilla ja ei voida viedä lasta piintyneissä ja revenneissä verkkareissa sinne. Muutamaan kertaan on ostettu paremmat vaatteet, mutta aina ne katoaa johonkin äidin luona. Nyt meillä on siistimpi asu (farkut ja paita), jota ei saa viedä äidilleen mukanaan vaan se on täällä meillä aina. Samasta asiasta valittaa esim. lapsen mummut. (myös äidinäiti oli sanonut miehen äidille, että hävettää juhlissa, kun muksu on verkkareissa) Samaan sarjaan kuuluu se, että ilmestyi meille marraskuussa verkkaritakissa, koska äiti ei ollut jaksanut etsiä varastosta edellisen talven nättiä, meidän ostamaa toppatakkia. Mietin, kun tuli tänne ilman sitä pakkasella, että pitääkö meidän ostaa taas uusi, kun vanhat näköjään katoaa johonkin. Yritetään jotenkin taiteilla sen asian kanssa, että mies maksaa reippaasti elareita ja niistä + lapsilisästä + omasta elatusosuudesta äidin pitäisi vähän panosta lapseenkin. Kaikki vaatteet, urheilutarvikkeet yms. maksaa joku muu: me tai muut sukulaiset, koska lapsen parasta on pakko ajatella. Samoin lomat ja viikonloput lasta hoitaa aina joku muu.
...eli riitelyksi ei olla tätä pikkuasiaa tosiaan viitsitty nostaa. Mutta meidän mielestä lapsen äiti pukee lasta (tyttö 7 v.) aina typerästi, jos tyttö asuisi meillä, olisi kyllä eri tavalla puettu. Rahasta ei ole kiinni, vaan siitä, että äitiä ei kiinnosta vaatteiden tyyli (on kyllä aina ehjät, puhtaat ja sopivan kokoiset, joten kyse ei ole mistään ongelmasta!) ja meistä taas on hauska, kun lapsella on kivoja vaatteita. Ollaankin siis päädytty hankkimaan ihan omista rahoistamme lapselle meille esim. ns. kaupunkivaatteet (usein tulee viikonlopuksi ainoana ulkovaatetuksenaan haalari, joka ei minusta ole kyläilykelpoinen asu ja hankalakin, jos käydään esim. kaupoissa, kahvilassa tms. kun ei voi kokonaan riisua). Juhlavaatteet on joskus annettu mukaan, joskus ollaan itse ostettu, kun ne on niin söpöjä ;) Ei ole iso investointi, ja mikäli ollaan oikein tulkittu, lapsikin tykkää, kun hänellä on täällä jotain ihan ikiomaa ja vähän extraa.
Joten teidän tapauksessa sanoisin, että miehen perhe käyttäytyy kummallisesti - lähtisivät ostoksille, niin huomaisivat, kuinka kiva lastenvaateosastoilla on seikkailla! Meillä on yhteinenkin lapsi, jolla on ihan selvästi liikaa vaatteita...
Meillä oli aikanaan niin, että äiti ehdoin tahdoin puki huonot vaatteet. En kai minä nyt sinne niitä parhaita antanut. Oli siis omaa kateuttaan vaatettanut meidät rytkyihin ja tästä tuli palautetta. seuraus : lapsi on korvat luimussa menossa, kyläilemässä ja tulossa. Jos olisin samassa tilanteessa laittaisin viimeisetkin pennoseni lasten kauniisiin vaatteisiin......