Lastentarhanopettajista on hirvittävä pula
Kaikkiin ryhmiin ei saada opettajaa ollenkaan. Onko lapsesi ryhmässä pätevä lto?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:14"]Tuon lto-pulan huomaa myös sosionomin koulutuksessa. Jos suuntautuu muihin hommiin kuin lto:ksi, alkaa opettajien puolelta vänkääminen että oletkos nyt aivan varma ja jos nyt kuitenkin ottaisit sen lto:n pätevyyden.
[/quote]
Opettajat vänkää asiasta, koska joka vuosi on niitä hakijoita jotka ovat jo sosionomeja, mutta haluavatkin lto-pätevyyden. Muuta mahdollisuutta kun ei juuri ole kuin päästä yliopistoon tai hakeutua uudestaan opiskelemaan sosionomiksi ja suorittaa vain puuttuvat kurssit.
Kyllä mä innolla odotan että vuoden päästä valmistun ja saan 99% varmuudella töitä. Ei kai pula vuodessa helpota niin paljon?
[/quote]
Totta tuokin. Itse vaan en ole ollenkaan kiinnostunut lto:n pätevyydestä.
Tuo sosionomin tutkinto on aika kehno ainakin meillä sosiaalipuolella. Pääset etuuskäsittelijäksi 2150€ palkalla ja urasi huippu on se, jos satut johonkin maalaiskylään pääsemään hetkeksi määräaikaisena sosiaalityöntekijänä, kunnes pätevä hakija vie paikkasi. Muita töitä on 1/100, todella vähän.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 20:43"]
Lapsillani on ollut sekä muodollisesti päteviä että epäpäteviä lastentarhanopettajia. Paras oli ammatiltaan insinööri. Eli koulutus ei todellakaan kerro ihmisen pätevyydestä alalle.
[/quote]
Samaa mieltä. Nähnyt sen verran näitä surkeita koulutettuja viranhaltijoita, että oikein puistattaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:11"]
Tai olisikohan sille syynsä, ettei lto-koulutukseen pääse heittämällä sisään?
[/quote]
Aika monessa päiväkodissa työskennelleenä en ota uskoakseni, että lastentarhanopettajan tehtäviin vaadittava ihmistyyppi kovin radikaalisti poikkeaisi lastenhoitajan tehtäviin vaadittavasta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:11"]
Tai olisikohan sille syynsä, ettei lto-koulutukseen pääse heittämällä sisään?
[/quote]
Aika monessa päiväkodissa työskennelleenä en ota uskoakseni, että lastentarhanopettajan tehtäviin vaadittava ihmistyyppi kovin radikaalisti poikkeaisi lastenhoitajan tehtäviin vaadittavasta.
[/quote]
Turha odottaakkaan lastentarhanopettajalta sitten muuta kuin nenän niistoa, kirjan lukua ja pukemista lapsen puolesta.
Ei yhteistyötä tulevan koulun kanssa, ei ryhmäytymisvastuuta, ei lapsen kokonaiskehityksen arviointia ja ongelmiin puuttumista, ei kiusaamisen ehkäiseviä metodeja ja niiden kehittämistä.
Siinäpä sinulle sopiva säilöntäpaikka.
Niin, lastentarhanopettajan työssä on tärkeää haluta kehittää omaa osaamistaan ja oppia uutta ja kehittää varhaiskasvatusta yhdessä tiimin kanssa (ja toimia tiimin vastaavana, joka innostaa ja ohjaa muita uuden tutkimustiedon ja sen soveltamisen lähteille). Osalla lastenhoitajia on rautainen ammattitaito ja halu kehittyä, mutta on myös paljon niitä, joita mikään uuden opettelu ja oman ammattitaidon kehittäminen myös ns. "omalla ajalla" ei voisi vähempää kiinnostaa. Lastentarhanopettajalla on aina vastuu siitä, että toimintaa omassa tiimissä kehitetään ja pyritään siten löytämään pedagogosia ratkaisuja lasten kehityksen ja oppimisen pulmiin ja ylipäätään lasten kehitystasolle sopivaa, mielekästä ja tavoitteellista oppimista toiminnankautta.
Lastentarhanopettajaa ja lastenhoitajaa voi verrata luokanopettajaan ja koulunkäyntiavustajaan. Edellä mainitut korkeakoulutettuja, jälkimmäiseksi pääsee lähihoitajan tutkinnolla. Kaikki vastaavat lasten kasvatuksesta, mutta pedagogiset ratkaisut tekee opettaja, niin koulussa kuin päiväkodissakin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:11"]
Tai olisikohan sille syynsä, ettei lto-koulutukseen pääse heittämällä sisään?
[/quote]
Aika monessa päiväkodissa työskennelleenä en ota uskoakseni, että lastentarhanopettajan tehtäviin vaadittava ihmistyyppi kovin radikaalisti poikkeaisi lastenhoitajan tehtäviin vaadittavasta.
[/quote]
Ja insinööriksi soveltuu kuka tahansa amiksen raksapuolen käynyt? Koska eihän koulutuksella ole väliä, ihan sama vaikka suunnittelee ja rakentaa päin honkia mututuntumalla, jos vaan on hyvä tyyppi!
No onko kumma, kuka haluaa opiskella hullun lailla; vain siksi että pääsee pyyhkiin perseitä ja niistään neniä? :D
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:07"]
No onko kumma, kuka haluaa opiskella hullun lailla; vain siksi että pääsee pyyhkiin perseitä ja niistään neniä? :D
[/quote]
Aika yksinkertainen näkemys päiväkodeista. Me opettajat opetamme sinunkin lapsillesi jotain, mitä hän ei taida kotoa saada :-) Nenän niistäminen ja perseen pyyhkiminen on aika marginaalinen osa arkea.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:07"]
No onko kumma, kuka haluaa opiskella hullun lailla; vain siksi että pääsee pyyhkiin perseitä ja niistään neniä? :D
[/quote]
Aika yksinkertainen näkemys päiväkodeista. Me opettajat opetamme sinunkin lapsillesi jotain, mitä hän ei taida kotoa saada :-) Nenän niistäminen ja perseen pyyhkiminen on aika marginaalinen osa arkea.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:07"]
No onko kumma, kuka haluaa opiskella hullun lailla; vain siksi että pääsee pyyhkiin perseitä ja niistään neniä? :D
[/quote]
Aika yksinkertainen näkemys päiväkodeista. Me opettajat opetamme sinunkin lapsillesi jotain, mitä hän ei taida kotoa saada :-) Nenän niistäminen ja perseen pyyhkiminen on aika marginaalinen osa arkea.
[/quote]
Olen ollut töissä pk:ssa ja tuotahan Se homma on olit lto tai lähäri. Minun lapset eivät ikinä tuollaiseen laitokseen joudu :)
Näennäisesti päiväkodissa voi näyttää siltä, että kaikki tekevät samaa työtä, mutta jos tarkastellaan ihmisten orientaatiota työhön ja minkä he itse näkevät työnsä kohteeksi, erot näkyvät selkeämmin. Opettaja suunnittelee ja arvioi toimintaa pedagogisista lähtökohdista, miten eri toimintatavoilla ja lapsen ohjauksella edistetään vaikkapa lapsen oman toiminnan ohjausta, itsesäätelyä, lukukäsitteen ymmärtämistä tai äännetietoisuutta, siis tulkitsee opetussuunnitelmaa ja sen antamia tavoitteita toiminnan tasolle, miten yleisiä ja spesifejä kasvatustavoitteita tavoitellaan toiminnan avulla. Pitää olla tietoa miten eri tiedonaloilla tietoa opitaan ja miten lasta ohjataan tiedon oppimisessa, miten lapsen taitojen kehittymistä tuetaan ja miten ylipäätään lapsen osaamista ja sen lähikehityksen vyöhykettä havainnoidaan ja arvioidaan. Osaa lastenhoitajia tällaisen opiskelu ja lastentarhanopettajan koulutus saattaa kiinnostaa, mutta osaa kokemukseni mukaan ei. 180 opintopisteen korkeakouluopinnot ovat kuitenkin suht työläät, ja niihin pitää olla motivaatio ja halu sitoutua, samoin kuin lastentarhanopettajan työotteeseen. Osa ihmisistä ei halua kehittää itseään työajan ulkopuolella, vaan käyttää sen ajan muuhun. Joten en usko, että lastenhoitajien koulutus lastentarhanopettajiksi on ratkaisu lastentarhanopettajapulaan. Ennemmin pitäisi lähteä pohtimaan työolosuhteiden merkitystä alalta pois hakeutumisen syynä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:07"] No onko kumma, kuka haluaa opiskella hullun lailla; vain siksi että pääsee pyyhkiin perseitä ja niistään neniä? :D [/quote] Aika yksinkertainen näkemys päiväkodeista. Me opettajat opetamme sinunkin lapsillesi jotain, mitä hän ei taida kotoa saada :-) Nenän niistäminen ja perseen pyyhkiminen on aika marginaalinen osa arkea. [/quote] Olen ollut töissä pk:ssa ja tuotahan Se homma on olit lto tai lähäri. Minun lapset eivät ikinä tuollaiseen laitokseen joudu :)
[/quote]
Vain huonoimmissa työpaikoissa työskennellään matalimmin koulutetun tahtiin. Niinhän se olisi, jos kaikki tekisivät kaikkea. Ilmankos monet opettajat hakeutuvat mielummin esim. eskariopettajaksi alakoulujen yhteyteen, kun toiminta on joissain paikoissa moista perseilyä.
Onneksi vaimoni työpaikalla on selkeä työnjako hoitajien ja opettajien välillä. Ei valita työstressiä tai v-mäisistä työkavereista.
No tässä ketjussa hyvin tulee ilmi miten eri tavoin työn kohde voidaan hahmottaa; toisille se on pepun pyyhintää ja niistämistä, toisille kielellisen tietoisuuden, toimintataitojen, sosiaalisten taitojen, matemaattisen ajattelun yms. oppimisen edistämistä ja lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemista. Juuri tämän vuoksi päiväkodeissa tarvitaan opettajia! Jotta voidaan puhua varhaiskasvatuksesta ja jotta toiminta todellakin edesauttaa lasten oppimista ja sitä kautta kehitystä, ja että lasten toimintapotentiaali, tiedot ja taidot kasvaa. Lasten kehityksessä on suuria eroja sen perusteella, millaisessa ympäristössä he aikansa viettävät. Erityisen tärkeää laadukas varhaiskasvatus on niille lapsille, joiden kotona tietojen, taitojen oppimiseen on vähän mahdollisuuksia tai joissa lapsen tunne-elämä ja sosiaaliset taidot eivät pääse kehittymään riittävästi. Päiväkoti luo kuntouttavaa struktuuria ja ihmissuhteita niiden lasten elämään, jotka eivät saa kotoaan tarpeeksi tukea kehitykselleen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:22"]
Lasten kehityksessä on suuria eroja sen perusteella, millaisessa ympäristössä he aikansa viettävät. Erityisen tärkeää laadukas varhaiskasvatus on niille lapsille, joiden kotona tietojen, taitojen oppimiseen on vähän mahdollisuuksia tai joissa lapsen tunne-elämä ja sosiaaliset taidot eivät pääse kehittymään riittävästi. Päiväkoti luo kuntouttavaa struktuuria ja ihmissuhteita niiden lasten elämään, jotka eivät saa kotoaan tarpeeksi tukea kehitykselleen.
[/quote]
Juuri näin, mutta valitettavasti voi kärjistäen todeta, että ne lapset jotka eniten hyötyisivät varhaiskasvatuksesta, eivät sitä saa. Heidän vanhempansa ovat näitä, joiden mielestä lapsille riittää ruokinta ja perseen pyyhkiminen.
Lastentarhanopettajien egon korostusta tämä, että lastenhoitajat muka vain ruokkisivat ja pyyhkisivät peppuja. Yleensä nämä pepunpyyhkijäjuttuja levittävät halveksuvat myös sosionomi-lastentarhanopettajia, jotka eivät muka ole "oikeita" lastentarhanopettajia. Sinällään kyllä ymmärrettävää, että akateemiselle (vaikkakin sitten vain kandille) käytännön työ on kova pala ja mieluummin haluttaisiin vain istua kirjoituspöydän takana ja teoretisoida. Totuus on kyllä se, että myös lto pyyhkii peppuja ja niistää neniä sekä lh osallistuu vahvasti toiminnan suunnitteluun ja lasten tarpeiden arviointiin ja omaa kasvatusvastuun lapsista (toisin kuin vaikkapa avustaja).
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 11:34"]
Lastentarhanopettajien egon korostusta tämä, että lastenhoitajat muka vain ruokkisivat ja pyyhkisivät peppuja. Yleensä nämä pepunpyyhkijäjuttuja levittävät halveksuvat myös sosionomi-lastentarhanopettajia, jotka eivät muka ole "oikeita" lastentarhanopettajia. Sinällään kyllä ymmärrettävää, että akateemiselle (vaikkakin sitten vain kandille) käytännön työ on kova pala ja mieluummin haluttaisiin vain istua kirjoituspöydän takana ja teoretisoida. Totuus on kyllä se, että myös lto pyyhkii peppuja ja niistää neniä sekä lh osallistuu vahvasti toiminnan suunnitteluun ja lasten tarpeiden arviointiin ja omaa kasvatusvastuun lapsista (toisin kuin vaikkapa avustaja).
[/quote]
Lyhyesti:
- Lastenhoitajat tekevät paljonkin päiväkodin arjessa, mutta eivät vastaa pedagogisesta puolesta. Toiminnan suunnittelu ja arviointi on opettajien vastuulla.
- Sosionomi ei ole opettaja (ei ole opiskellut opettajankoulutuslaitoksella, kuten kasvatustieteen kandit). Voi toimia opettajana, mutta ei silti sitä koulutukseltaan ole eikä voi olla esim. esiopettajana.
- Lto pyyhkii toki tarvittaessa peppuja, mutta se ei ole hänen ensisijainen tehtävänsä. Lastenhoitajilla on koulutus perushoitoon, opettajilla ei.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 09:14"]Tuon lto-pulan huomaa myös sosionomin koulutuksessa. Jos suuntautuu muihin hommiin kuin lto:ksi, alkaa opettajien puolelta vänkääminen että oletkos nyt aivan varma ja jos nyt kuitenkin ottaisit sen lto:n pätevyyden.
[/quote]
Opettajat vänkää asiasta, koska joka vuosi on niitä hakijoita jotka ovat jo sosionomeja, mutta haluavatkin lto-pätevyyden. Muuta mahdollisuutta kun ei juuri ole kuin päästä yliopistoon tai hakeutua uudestaan opiskelemaan sosionomiksi ja suorittaa vain puuttuvat kurssit.
Kyllä mä innolla odotan että vuoden päästä valmistun ja saan 99% varmuudella töitä. Ei kai pula vuodessa helpota niin paljon?