Ylaasteen/lukion aineenopettajia paikalla? Kertokaapas hyvia puolia tyostanne :-) Haen potkua tulevan kevaan opintoihini (suomen kieli)... jatkan pitkan tauon jalkeen!
Tuntuu vaan, että oma kielitaito rapistunut viimeisien vuosien aikana ja pelottaa vähän miten pärjään melko tuoreiden ylioppilastyttöjen joukossa...
Kommentit (44)
ja olen opiskellut tässä välissä ties mitä, mutta aina silti päädyn suunnittelemaan näitä opintoja. Nyt kun lapset ovat isompia, niin yritys ja motivaatio on entistäkin kovempi. Aloitin opinnot suomen kielen laitoksella vuonna 1994 ja tuntuu, että olen enemmän kuin antiikkinen sinne palatessani...
- ap
Suosittelen yläkoulua, jos äidinkieltä haluat opettaa.
hakisi johonkin aikuisoppilaitokseen/ amk:uun tms?
Kauheasti valitetaan aina äidinkielen opettajien työtaakkaa, mutta jonkunhan sekin on kannettava?????
Paikkoja on niukasti ja niistä osa on tarkoitettu jatkotutkinnon suorittaneille. Palkka on kyllä hyvä.
Saattaa olla pikkaisen niitä työkiireitä.
Itse en tiennyt, että opettajan työ on myös yötyötä (jos on pieniä lapsia). Niinpä jätin koko homman.
Kannattaa ehkä harkita vielä...
Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin lomat ovat sitä ammatin parasta antia. Kenelläkään muulla ei ole jatkuvasti syys-, joulu- ja hiihtolomia! Oppilaat ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hirveitä paskoja, mutta se kuuluu ikään.
Tosin olen vielä aika uusi - aloittelin syksyllä ensimmäisessä työpaikassa, lukion tuntiopena juurikin tuota äikkää. Kyllä minuakin alkuun vähän hirvitti hypätä lukiotasolle, mutta toisaalta en sieltä kyllä mielelläni yläkoulun puolelle vaihtaisi, vaikka työtä riittääkin.
Vaikka lukiolaisetkaan eivät aina ole mitään ruudinkeksijöitä ja terävintä huippua, niin minua ainakin se peruskoulun olematon työrauha vaivaisi hirveästi. Siis lukiolaisetkin toki hälisevät ja pölisevät, mutta eivät kuitenkaan yleensä hypi seinille. Parhaimmillaan oppilaiden kanssa on ihan kivaakin. Tiedän, että jotkut opet onnistuvat saamaan yläkoululuokkiinkin ihanan työrauhan, mutta on siinä silti iso ero. Jatkuva hälinä ja kohellus stressaa. Tosin on työpaikkoja, joissa tuosta ei tarvitsisi kärsiä lainkaan. Jos haluaa olla vaikka nyt kirjastonhoitaja...
Helpolla koulussa ei pääse, mutta pääseeköhän missään työssä. Koulutyötä vain oppilaan tai satunnaisen sijaisen silmin katsoneena yllätyin siitä, miten hektisiä päivät olivat. Mitä ne kahvitauot ovat? Kyllähän tämäkin varmasti helpottuu, kun rutiinia ja kokemusta karttuu enemmän.
Tykkään koulussa työskentelystä. Oppilaat ovat rehellisintä mahdollista yleisöä, joskaan eivät välttämättä hienotunteisinta. Itsensä saa laittaa peliin joka päivä, mutta on kiva yrittää vaikuttaa nuorisoon ja siis tulevaisuuteen jotain positiivista kautta. Menipä idealistiseksi. Arkisesta sorvaamisesta on kyllä idealismi kaukana.
T: ope, jolla hyvä päivä takana
Minä juuri aloitellut äidinkielen opettaja jatkan tuosta työmäärästä: kyllä minullakin on päiviä, jolloin käyn vain pitämässä tuntini ja siinä se. Tänään tein töitä 2 X 75 min. Jaksossani on nyt kolme kurssia eli normaalimäärä tunteja. Tosin nuokin tunnit olin toki aikaisemmin tässä jaksossa suunnitellut. Koeviikkojen läheisyydessä ja muulloinkin silloin tällöin työpäivät venyvät ja venyvät, kun on järjettömät pinot arvioitavaa. Mutta siis ei tietenkään _joka ainoa_ päivä ole välttämättä muuta kuin tuntien pitämistä. _Kaikkea_ oppimateriaalia ei ole mitään järkeä itse valmistaa. Oppilailla on yleensä kirjat, joista he ovat sitä paitsi maksaneet pitkän pennin.
Taidan olla vähän liiankin tuore, kun sanon tämän ääneen. Oikeasti sen varmaan pitäisi olla salaisuus, ettei tämä työ olekaan aina niin raskasta kuin me väitämme...
On tietysti niin, että opettajilla on paljon muutakin työtä kuin varsinaisiin oman aineen tunteihin liittyvää. Ryhmänohjaus ym. syövät varmasti aikaa ja energiaa. Minulla ei ole tänä vuonna ohjausryhmää, joten pääsen siinäkin mielessä vielä helpolla.
Yläasteen opettajan päiväkirja, ihan hervotonta luettavaa :)
Mulla on tällä hetkellä ylitunteja hirveästi (yläkoulussa), teen viikosta riippuen noin kolmekymmentä opetustuntia ja 10-30 suunnittelu- ja korjaustuntia.
Se on just se, että työt ei jää töihin vaan ovat aina, aina, aina mukana ja kaikkialla.
ja senverran haluaisin kommentoida, että verrattuna johonkin toiseen aineeseen äidinkielen opella opetusvelvollisuus on melko alhainen. Itse joudun opettamaan useamman tunnin kuin äikänmaikka, että saisin saman palkan. Ja kyllä työtä riittää aivan varmasti yhtä paljon.
Haluan siis vain sanoa, että verrattuna johonkin toiseen aineeseen, äidinkieli ei varmaankaan ole niin mahdoton opetettava ja töitä teettävä aine. Tästähän tietysti äikänmaikat älähtää... Ok. Teillä on mahdoton määrä oppilaitten tuottamaa tekstiä tarkastettavana, mutta onhan meillä muillakin opettajilla omat murheemme.
muistaakseni 18 tuntia. Kyllä ne opetusvelvollisuudet on tarkkaan arvioitu työmäärän mukaan eri oppiaineissa. Vertaapa esimerkiksi matematiikan opettajan ja äidinkielen opettajan työmäärää keskenään; eiköhän opetusvelvollisuus ole ihan sopivassa suhteessa.
Terv. hallinnossa työskennellyt (ei opettaja)
Yläkoulun pluspuolia: ei vaadi hirveästi työtä, kun opetus on aika yksinkertaista - vaatii lähinnä mielikuvitusta keksiä erilaisia keinoja takoa noita asioita päähän, kun kaikki on jonkun mielestä joka tapauksessa TYLSÄÄ! Huonoja puolia sitten on se kurinpito, kun tunnit menevät paljolti siihen, että komentaa ja valvoo oppilaita - jokaisella luokalla on aina pari häirikköä, jotka pilaavat muilta työrauhan.
Lukiossa on ihanaa se, että työrauha on helpompi saada, mutta oppilaat ovat ylimielisiä, varsinkin ne, joilla ei olisi siihen syytä. Itselläni oli hauskempaa lukiossa, sillä siellä oikeasti tuntui opettavansa jotain!
Itseni yllätti lähinnä kaikki se muu työ opetuksen ja suunnnittelun ohella. Joku aiempi myös kirjoitti, että missäs ne kaikki rauhalliset kahvitauot oikein ovat? Koko ajan hirveä kiire, välkällä pakko hoitaa oppilaiden asioita...jne.
Aikuisten parissa olen myös töissä ollut ja se oli jotenkin rauhallisempaa hommaa.
Mutta, jokainen tykkää erilaisesta työstä...
kanssa ollut ihan älytön määrä. Jokaisessa luokassa 24 oppilasta ja kaikille pitäisi korjata ja kommentoida tasapuolisesti. On suoraan sanoen älytön työtaakka! Ja kun taso lukiossakaan ei mikään päätähuimaava ollut, niin samalla vähän masentava työtaakka...
Mitä eroa on esim. reaaliaineen kuten biologian esseiden korjaamisessa ja äidinkielen aineiden korjaamisessa? Miksi juuri äidinkielelle on varattu enemmän aikaa " kotitöille" ? Ei kyllä ihan tasan mene nämä tunnit, vaikka niin tarkkaan onkin tutkittu...
reaaliaineilla opetusvelvollisuus 23, äidinkielessä 18! Olisi jo kiire tarkistaa noita opetusvelvollisuuksia! Pidän kyllä oman aineeni opettamisesta, mutta olisipa opetusvelvollisuuteni edes 20, niin jaksaisin paremmin!
Olen tällä hetkellä sekä yläkoulussa että iltalukiossa ja pidän kummastakin! Yläkoulussa on ihania oppilaita, jotkut tosi hulvattomia, eikä tylsää päivää ole. Vauhtia riittää joka hetki. Ja siellä kun saa jonkun häirikön/heikon oppimaan ja innostumaan, ei parempaa kiitosta ole!
Lukiossa asiat ovat vaativampia, mutta toisaalta sen ajan voi käyttää ihan siihen opiskeluun, eikä kasvatukseen.
Ja sinä biologian opettaja!!! Jos sinä pidät luokallesi kaksi koetta lukukauden aikana ja korjaat siitä yhden esseevastauksen, jonka pituus on max. sivu, on se kyllä aivan eri asia, kun samojen oppilaiden kahden aineen (3-8 sivua) lukeminen _ja_ korjaaminen! JA kun lisäksi tulee vielä kirja-analyysit, ja useat muut kirjalliset ja suulliset työt ja _lisäksi_ vielä ne kokeet, on tuntimäärä aivan kohdallaan. Ja äidinkielen opettajien vastuulla on meidän koulussa ainakin jokaisen juhlan järjestäminen, mikä vaatii uskomattoman paljon aikaa ja voimia.
JOs sulla on lahjoja muuhunkin, suosittelen sitä jotain muuta.