Ylaasteen/lukion aineenopettajia paikalla? Kertokaapas hyvia puolia tyostanne :-) Haen potkua tulevan kevaan opintoihini (suomen kieli)... jatkan pitkan tauon jalkeen!
Tuntuu vaan, että oma kielitaito rapistunut viimeisien vuosien aikana ja pelottaa vähän miten pärjään melko tuoreiden ylioppilastyttöjen joukossa...
Kommentit (44)
että äikän opeilla on kaikkein eniten työtä. Ite olen tehnyt sekalaisesti kaikkien aineiden opetustyötä ja nyt opona. Opoilla tuntuu olevan kaikkein heikoin tilanne johtuen kokonaistyöajasta!!!
Veikkaan, että ylitunteja on. Itse en jaksaisi tehdä ylitunteja, kun opetusvelvollisuus on mitä on...
Meillä kun noissa yhdistyy sekä asian että kieliasun arviointi! Siis kyllähän äikässäkin esseitä ja tutkielmia kirjoitetaan - mutta se ei millään kurssilla ole ainoa työ, vaan aina on toinen kirjoitelma ym.!
Olen itse koulutukseltani kieltenope, ja toisella alalla töissä (aina lasten välissä :) Nyt kuitenkin haaveilen opo-täydennyskoulutuksesta, mutta opon työstä minulla ei tietenkään ole mitään omaa kokemusta, eikä myöskään tuttavapiirissä ketään opoa.
Vierailija:
Veikkaan, että ylitunteja on. Itse en jaksaisi tehdä ylitunteja, kun opetusvelvollisuus on mitä on...
Jos mun (reaaliaineiden ope) pitäisi pitää 4-5 ylituntia niin lopettaisin justiinsa. Se opetusvelvollisuus 23 tuntia on just kestokyvyn rajalla. Että eiköhän se kerro jotain konkreettista!
Sitäpaitsi, tehdään sitä näissä reaaliaineissakin pitkiä tutkielmia ja ryhmäprojekteja, jotka pitää lukea ja arvostella.
Tää on ihana työ, mutt kun on kokonaistyöaika 1221h vuodessa ei mistään ylimääräsiestä saa palkkaa ja monissa kouluissa on vain yksi opo; mulla esim. 552 oppilasta ohjattavana... Eli ei tuohon tuntimäärään saa mahtumaan kaikkia ohjauksia. Meidän kunnassa on palkkaus muutenkin jäljessä aika pahasti. Riippuu toki kunnasta tuo palkkaus eli vaihtelee 2147-2852e välillä, kun huomioidaan ikälisätkin.
Eli kannattaa katsoa tarkkaan millaiseen virkaan hakee, ettei ole yksin satojen oppilaiden ohjaajana ja että palkkaus on kohillaan :) Tervetuloa joukkoon!
Olisin myös kanttuvei, jos meidän koulun äikänmaikkojen tapaan tekisin 5-6h ylitunteja!
Meillä ison osan hommista tekee taito- ja taideaineiden opettajat. Isojen juhlien, kuten joulujuhlan järjestämisestä saa pienen lisän palkkaan. (Lisä on kyllä aivan onneton työmäärään nähden: noin 50 euroa ;D )
Viihdyn tässä työssä varsin hyvin, sillä en jaksaisi sitä lukion työmäärää enkä toisaalta yläasteen oppilaiden lapsellisuutta. Meidän opiskelijoista suurin osa on tyttöjä ja osa on ihan hyviäkin äidinkielessä. Ammatillinen puoli sopii minulle hyvin, sillä en itsekään ole mikään Suomen innokkain pilkunviilaaja.
Teen töissä paljon muutakin kuin pelkästään opetan. Kierrän esimerkiksi työssäoppimispaikkoja ja ohjaan opinnäytetöitä. Olen kokonaistyöajan parissa eli lomat on niin kuin normaaleilla kuolevaisilla ja työaika 7,5 tuntia päivässä. Toisaalta minulla on työhuone ja oma tietokone, ja halutessani saan tehdä töitä myös kotona.
Biologiassa ja maantiedossa on melko laaja asiasisältö, jota pitää ylläpitää. Koko ajan esim. geenitekniikka kehittyy, on oltava tietoisia ajankohtaisista asioista koko maailmankaikkeidessa. (mihin ei siis kukaan täysin edes kykene) Äidinkielen sisältö pysyy ymmärtääkseni melko vakiona vuodesta toiseen? Samoja asioita sovelletaan eri teemoissa?
Mutta myös äidinkielessä ja kirjallisuudessa osaamista pitää jatkuvasti päivittää. Täytyy pysyä kärryillä kirjallisuuden rintaman tapahtumista ja mediasta jne. Muutama vuosi sitten ainakin monissa yläkouluissa oli niin huonoja kirjasarjoja käytössä, että materiaalikin piti pitkälti tehdä itse. Nykytilanteesta en tiedä.
Maailma ei ole muuttunut yhtään eikä kielen, kirjallisuuden, teatterin, elokuvien, ilmaisutaidon, median ja (sähköisen) viestinnän sekä osittain myös atk:n alalla ole tapahtunut mitään sitten vuoden nolla. Mitä ihmeen päivittämistä ja ajan tasalla pysymistä äidinkielen ja kirjallisuuden lehtoreilla siis VOISI olla?
Voi taivahan talikynttilät.
t. yksi äikänope
1. Ollaan liian KILTTEJÄ menemään lakkoon ja vaatimaan itsellemme oikeuksia
2. Verrataan työtämme muihin opettajiin eikä koskaan muihin akateemisesti koulutettuihin tai vaativaa työtä tekeviin.
kieliasun, tyylin, rakenteen, koheesion, mahdolliset lähdeviitteet ym. Tutulla äidinkielen ja kirjallisuuden opettajalla menee 12 tuntia yhden lukioluokan (reilut 30 oppilasta) aineiden parissa helposti.
Opojen tilanteesta olen samaa mieltä: tärkeää työtä, mutta tunnit on mitoitettu päin honkia. Aiheesta oli hyvä yleisönosastokirjoitus hiljan Helsingin Sanomissa.
Terv. äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi valmistunut mutta muissa töissä oleva
Vierailija:
Sitäpaitsi, tehdään sitä näissä reaaliaineissakin pitkiä tutkielmia ja ryhmäprojekteja, jotka pitää lukea ja arvostella.
Varmaan kaikki ovat samaa mieltä. Jokainen puurtaa omissa jutuissaan eikä tiedä mitä kaikkea muut tekevät. Rankka ammatti joka tapauksessa!
Oppitunnit voivat useinkin olla ihanan rentoja; joskus mietin, että olenko tosiaan töissä! Ja yksi totuus: lomilla ei ole kenenkään pakko opiskella tai tehdä töitä, uusi opettaja ei edes kaipaa vielä täydennyskoulutusta. Kivaa tämä on! -se aikaisempi äikänope.
mutta on sitten vapaatakin. Äidinkielen opettajana lukiossa saa tosiaan ajoittain paiskia hommia takapuoli kulumilla. Kesällä sitten kiireet ehtivät unohtua. Aikuispuolellakin työtä riittää. Toisaalta jos opiskelet suomen kieltä, voit tehdä monenlaisia muitakin kieleen liittyviä töitä, esim. tiedottajan, toimittajan yms. Tällä hetkellä suosittelen niitä muita töitä, mutta joulun levättyäni open homma lienee taas ok. Opiskelijoiden taso on kyllä laskenut, valitettavasti.
Tsemppiä opintoihin!
Itse olen ollut aikoinani vuoden lukiossa sijaisena, sen jälkeen neljä vuotta virassa yläkoulussa. Tällä hetkellä en vaihtaisi takaisin lukioon.
Totta, että välillä on helpompaa ja välillä taas saa korjailla oppilaiden sepustuksia pikkutunneille asti. Varsinkin, kun itselläni on pieniä lapsia, niin aloitan kotityöni noin klo 21, kun lapset ovat nukkumassa. Itselläni harvoin on sellaista tilannetta, ettei olisi mitään korjattavaa pinoa missään. Olenkohan huono organisoimaan töitäni...?
Koulupäivät ovat kyllä ihan mukavia. Onneksi suurin osa oppilaista on ihan ok porukkaa, vaikka joukossa tietysti on niitä taulapäitä. Ja onhan meillä ne mukavat kesälomat, mutta täytyy kyllä sanoa, että sen pitkän loman tässä työssä kyllä tarvitsee. Ainakin minä.
mitä vain tuosta opetusvelvollisuudesta, niin puolustuspuheenvuoro on valmiina! Ei kai kukaan nyt opetusvelvollisuuttaan halua vapaaehtoisesti nostaa!!?
Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että mun opetusvelvollisuus on liikaa!