Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaikea opiskella tarkoituksella vain rimaa hipoen läpi

Vierailija
09.10.2012 |

kun muut paahtaa täysillä? Tuleeko vaikeuksia seminaareissa yms. kun menee sieltä missä aita on matalin? Alkaako ohjaajat simputtaa jos hoksaavat?



Huippututkijat älkää hermostuko. Tiedätte itsekin että monilla aloilla vaaditaan maisterin paperit, vaikka se oikea pätevyys hankitaan työelämästä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk:ssa onnistui. Itsekin pääsin nyt yliopistoon ja vähän sama suunnitteilla.



Kukaan ei ole koskaan kysynyt AMK:n numeroita, pääasia että on valmistunut.

Vierailija
2/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei opettajat puuttuneet... Nyt vanhempana ei kiinnosta numeroiden hinkkaaminen laisinkaan. Tärkeämpää tehdä töitä ja verkostoitua.

Amk:ssa onnistui. Itsekin pääsin nyt yliopistoon ja vähän sama suunnitteilla.

Kukaan ei ole koskaan kysynyt AMK:n numeroita, pääasia että on valmistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin maisteriksi työn ohella juurikin noin. Minulla oli valmis hyvä työ huippupalkalla, kun valmistuin.



Ne kympin opiskelijat sen sijaan valmistui umpistressaantuneina suoraan kortistoon...

Vierailija
4/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mennyt rimaa hipoen kurssit, joista en kerta kaikkiaan ole innostunut. Ja jos olin innostunut, sain yrittämättäkin hyviä arvosanoja.



Mua ei ole ohjaajat koskaan simputtaneet, vaikka jotkut ehkä kummastelleet arvosanojen heittoa 1-5 välillä. Eivät kai tienneet, olenko lintu vai kala.



Ja heh, olen nykyään tutkijana, en huippututkijana, mutta tutkijana. Gradusta sain erittäin hyvän arvosanan. Olen myös opettanut yliopistossa opiskelijoita aina välillä, eikä mua (omasta taustasta johtuen?) kiinnosta opiskelijan aiempi opintomenestys siinä vaiheessa kun hän tekee vaikkapa kandin semmaa.



Lisäksi moni pitkän linjan opettaja on tehnyt sellaisen empiirisen havainnon (kahvipöytäkeskustelujen perusteella näin olen ymmärtänyt), että ensimmäisen kahden vuoden menestys ei välttämättä kovin tarkasti enteile menestystä syventävissä opinnoissa. Joka vuosikerrassa on aina niitä, jotka menestyy keskinkertaisesti tai sitä heikommin ensimmäiset kaksi vuotta, ja juuri he alkavat loistaa syventävissä. Samoin osa aluksi kiitettävästi menestyneistä alkaa menestyä syventävissä keskinkertaisesti, minkä takia ensimmäisten vuosien opintomenestyksen perusteella ei kannata tehdä pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Toki jotainhan se aiempi menestys useimmissa tapauksissa kertoo jatkoa ajatellen, mutta ei jokaisen yksilön kohdalla, minkä moni tapaamani opettaja näyttää myös tiedostavan ja tunnistavan.



Ja varmasti jos koko ajan on menestynyt keskimäärin kiitettävästi, opettajan yleiskuva opiskelijasta on myönteinen, millä toki saattaa olla alitajuinen halo-efekti siihen, miten opiskelijaa arvioidaan kautta linjan. Ja vastaava päinvastoin. Mutta mitään tahallista simputtamista en ole koskaan havainnut kenenkään opettajan harjoittavan, vaikka joskus päivitelläänkin jotain opiskelijaa, että on se vaan jännä tyyppi, kun tenteistä vetää ala-arvoisia, mutta kasvokkain vaikuttaa hyvinkin fiksulta. Kovin usein emme kyllä edes välitä ruotia opiskelijoita, sillä yleensä on mukavampi jutella omista harrastuksista, viikonlopusta, perheestä, bileistä yms.

Vierailija
5/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävirallisesti tohon? Siis ohjaajat ei alkaneet teetättää ylimääräistä työtä tai silleen? Entä muut opiskelijat?

Opiskelin maisteriksi työn ohella juurikin noin. Minulla oli valmis hyvä työ huippupalkalla, kun valmistuin.

Ne kympin opiskelijat sen sijaan valmistui umpistressaantuneina suoraan kortistoon...

Vierailija
6/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aineissa, joissa lähinnä itseopiskelua esim. paljon kirjatentteja jne. tuo on helppoa. Ketään ei varmasti kiinnosta. Mutta jos esim. teknisissä aineissa on ryhmätöitä, niin vapaamatkustajia ei katsota niin hyvällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin kaiken vaaditun, olin paikalla/läsnä kaiken vaaditun jne.



Avainsana on pragmaattisuus.



Ja laiska en todellakaan ole! Järkevä olen.



Vierailija
8/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ympärillä on lähinnä suorittajia jotka tekee sokeasti mitä pitääkin. "Mahdotonta päästä töihin, jos on kolmosta huonompia", he toistelevat.

Suoritin kaiken vaaditun, olin paikalla/läsnä kaiken vaaditun jne.

Avainsana on pragmaattisuus.

Ja laiska en todellakaan ole! Järkevä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tenteistä kukaan saa tietää mutta just ryhmätöissä, seminaareissa jne...

aineissa, joissa lähinnä itseopiskelua esim. paljon kirjatentteja jne. tuo on helppoa. Ketään ei varmasti kiinnosta. Mutta jos esim. teknisissä aineissa on ryhmätöitä, niin vapaamatkustajia ei katsota niin hyvällä.

Vierailija
10/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran tein kaiken mitä vaadittiin.



Poissaoloja tapasin vähän venytellä niin, että jos kolme poissaoloa oli sallittu, olin sieltä täältä aina sen neljännenkin kerran vielä pois, muttei silmäänpistävästi.



Progradu- ja gradutyöt tein töistäni suoraan, kieliharjoittelut puhuin läpi ilman tenttejä, väänsin työharjoittelusta suorituspisteitä, vaikkei sellaista periaatteessa ollut, luin päällekkäisiä asioita eri paikkoihin jne.



Eli kaikkea sellaista pientä, muttei mitään överiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistan kukaan ei työelämässä ole kiinnostunut siitä, mitä arvosanoja olet kerännyt yliopistosta. Opiskelijat itse luulevat, että niillä on merkitystä, mutta ei ole. (Jos tutkinto kuitenkin valmistuu järkevässä ajassa ja vaikutat perustehokkaalta.) Itsellä pitää olla pokkaa olla välittämättä paahtajista, jotka todennäköisesti mielessään pitää sua yksinkertaisena. Itse tiedät paremmin. Ja jos ei itsetunto kestä, sit nostat rimaa. ;-P

Vierailija
12/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat alkaisi teettää ylimääräistä työtä, jos opiskelija kuitenkin pääsee kurssit läpi? Ei niitä kiinnosta, ei tosiaankaan. Ei niitä kiinnosta silloinkaan vaikka joku reputtaa kaikki kurssit. Yliopistossa ei ketään kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai opiskelet elämää varten. Itse tosin tajusin postuumisti opintojen jälkeen, että ne aikoinaan turhilta tuntuneet jutut oli itseasiassa ihan sitä ydinainesta, mitä tarvitsin sit työelämässäkin. Juuri niistä jutuista kuvittelin opiskelijana, että tästä ainakaan ei ole mitään hyötyä työelämässä, jotain tutkijoiden norsunluutornijaarituksia. Onneksi olin säästänyt luentomateriaalit, joista pystyin tarkistamaan joitain asioita sit myöhemmin.



(Sen verran myönnettävä, että ne tiedot tarjoiltiin tutkijamoodilla eikä niitä tietoja voinut suposuoraan hyödyntää työelämässä. Mutta tuo tieto ja koulutus loi asiantuntijuutta, jonka pohjalta osasin soveltaa tietoa käytäntöön. En tiedä sun alasta, mutta mun alalla näin. Ja sehän yliopiston tarkoitus on, kouluttaa susta alan asiantuntijan, joka osaa soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön. Sikäli näin jälkiviisaasti näen, että olisi kannattanut joihinkin perusasioiden oppimiseen panostaa jo aikanaan, ettei olisi tarvinnut kerrata sit työelämässä niitä oppeja.)

Vierailija
14/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai opiskelet elämää varten. Itse tosin tajusin postuumisti opintojen jälkeen, että ne aikoinaan turhilta tuntuneet jutut oli itseasiassa ihan sitä ydinainesta, mitä tarvitsin sit työelämässäkin. Juuri niistä jutuista kuvittelin opiskelijana, että tästä ainakaan ei ole mitään hyötyä työelämässä, jotain tutkijoiden norsunluutornijaarituksia. Onneksi olin säästänyt luentomateriaalit, joista pystyin tarkistamaan joitain asioita sit myöhemmin.



(Sen verran myönnettävä, että ne tiedot tarjoiltiin tutkijamoodilla eikä niitä tietoja voinut suposuoraan hyödyntää työelämässä. Mutta tuo tieto ja koulutus loi asiantuntijuutta, jonka pohjalta osasin soveltaa tietoa käytäntöön. En tiedä sun alasta, mutta mun alalla näin. Ja sehän yliopiston tarkoitus on, kouluttaa susta alan asiantuntijan, joka osaa soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön. Sikäli näin jälkiviisaasti näen, että olisi kannattanut joihinkin perusasioiden oppimiseen panostaa jo aikanaan, ettei olisi tarvinnut kerrata sit työelämässä niitä oppeja.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka käy töissä ja sitten lukee tenttiin edellisenä iltana sen minimin, että saa sen ykkösen että saa opintopisteet. Ja kyllä kaikille on ihan selvä asia, että jos opintojen aikana ei ole löytynyt oman alan työpaikkaa, niin ei sitä niiden jälkeenkään löydy, ihan sama mitkä arvosanat ovat. Ainoa poikkeus on, jos haluaa jatko-opintoihin ja silloinkin gradun arvosana on ainoa, millä on väliä.

Vierailija
16/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosanat eivät mittaa menestymistä syventävissä. Olen itse suorittanut kaksi akateemista tutkintoa ja molemmissa olin hyvin keskinkertainen ensimmäisen ja osan toista vuotta. Sen jälkeen arvosanat ovat nousseet kohisten.



Muistuttaisin vain siitä, että jos käy perusopinnot hyvin (ei siis rimnaa hipoen), siitä on selkeää hyötyä myöhemmin. Sinänsä itse arvosanoilla ei ole mitään merkitystä: vain sillä, miten hyvin olet sisäistänyt asiat.



Jos kovin heikosti menee, niin ainoa ovi mikä sulkeutuu, on se joka vie tutkijan uralle. Toki näissäkin on poikkeuksia.

Vierailija
17/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää ryhtiä löytyä, etä töisten työtä ei tahallaan pilaa, vaan pitää tehdä vähintään keskiverrosti. Tätä tarvitaan työelämässäkin. Mihinkään ei haluta töihin vapaamatkustajia. Ja minkä verkoston kuvittelet luovasi opiskelukaverista, jotka on jo valmiiksi kurkkua myöten täynnä eivätkä halua ikinä kuullakaan susta? ota huomioon, että ne tulevat olemaan samalla alalla töissä ja sun ehkä pitäisi tehdä heidän kanssaan yhteistyötä jatkossakin.

Vierailija
18/18 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävirallisesti tohon? Siis ohjaajat ei alkaneet teetättää ylimääräistä työtä tai silleen? Entä muut opiskelijat?


Ei muut opiskelijat muutenkaan mitään merkinneet, saati heidän ajatuksensa minun tai muiden rimaa hipovien opinnoista.

Kyllä professorikin sanoin suoraan graduseminaarissa, että kannattaa kertoa jos ei ole muuta tavoitetta kuin valmistua, jotta ei tule turhan vaativaa suoritusta. Samoin tutkijanuralle tähtäävien töiltä sitten hänkin odottaisi enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä