Jos Finnairin Euroopan lentotoiminnot ulkoistetaan, yhteydet suomalaisille heikkenevät varmasti!
Poliitokon kielellä "suomalaisten yhteydet Eurooppaan tulee turvata" tarkoittaa selkokielellä:
Uudistuksen jälkeen matka Eurooppaan sisältää lähes aina 2-5 tunnin pysähdyksen jossain Keski-Euroopan ruuhkaisessa hubissa, mennen tullen! Samoin kotimaan kohteista jää vaib kannattavimmat (Oulu, Rovaniemi, Kittilä, Vaasa, Joensuu), mutta lakkautetaan. Yhteyksien poistuessa ja vuorovälien harventuessa vaihtojen odotusajat myös Helsingissä kasvavat. Maakunnasta tehtävä matka Eurooppaan kestää koko päivän. Keskiviikkoaamuna alkavaan kokoukseen pitää lähteä kotoa jo varhain tiistaiaamuna.
Mutta poliitikkohan ei tätä myönnä!
Kommentit (6)
Mikään kansaninvälisesti merkittävä suuryritys (Nokia) ei voi pitää pääkonttoriaan paikassa, josta ei ole kunnon suoria ja tiheitä yhteyksiä Euroopan keskisimmille kentille.
Suuremmat kulut tulee koneiden seisottamisesta ulkoasemilla, eivät ole tarpeeksi ilmassa. Lentohenkilöstön kulut eo loppujen lopuksi ole niin "merkittävä". Finnair haluaa, että lennot ovat Euroopasta Suomeen eikä toisin päin. Ymmärrätkö pointin?
Suuremmat kulut tulee koneiden seisottamisesta ulkoasemilla, eivät ole tarpeeksi ilmassa. Lentohenkilöstön kulut eo loppujen lopuksi ole niin "merkittävä". Finnair haluaa, että lennot ovat Euroopasta Suomeen eikä toisin päin. Ymmärrätkö pointin?
Finnairin lentokoneet siis lentävät tällä hetkellä aina vaan Suomesta poispäin, ei koskaan Suomeen, niinkö?
moni muu yhtiö lentää saman reitin halvemmalla ja parempiin aikoihin. Aasian ymmärrän, mutta siihenhän Finnair nyt keskittyykin, joten taidetaan olla samoilla linjoilla. Minä ja Finnair.
tarkoittaa sitä, että lennot lennetään Finnairin lentonumeroilla, mutta Finnair ostaa lennot muilta yhtiöiltä. Tämä tehdään siksi, että monopoliajalta peräisin olevat Finnairin työehtosopimukset eivät mahdollista lyhyiden lentojen lentämistä kannattavasti.
Käy siis kuten paperimiehille: kun omista (kohtuuttomistakin) eduista ei tingitä tuumaakaan, lopputuloksen työt loppuu kokonaan.
Kokonaan toinen asia oli se poliitikkojen ehdotus, että valtio luopuu Finnairin enemmistöomistuksesta.