Kouluopetus tulisi edetä hitaimman tahtiin. Nyt nopeimmat menestyvät hitaimpien kustannuksella.
Jokainen meistä saattaa saada hitaan lapsen. Nopeus ei ole itsestään selvyys.
On väärin että nopeat menestyvät hitaiden kustannuksella
koulun tulisi antaa tasapuolinen mahdollisuus menestyä elämässä. Jos on hidas niin vaikea hitaasta on tehdä nopea.
Jotenkin näitä nopeita tulisi jarruttaa. Se on väärin että käyttää perittyä älyään menestymiseen.
Kyllä hitaat ja hölmömmätkin tahtoisivat menestyä ja saada samoja asioita elämässään kuin älykkäät.
Eli ehdottomasti pitäisi mennä hitaimman mukaan. Niin että hidaskin saa kiitettävän ahkeralla työllään.
Nykyinen malli on epäreilu hitaita kohtaan.
Tämä on se epäkohta johon tulisi puuttua. Näkisin vain ainoaksi mahdollisuudeksi saman palkan ammatista riippumatta.
Kommentit (59)
Miettikää mikä potentiaali menetetään kun nopeimpien ja fiksuimpien lahjoja ei hyödynnetä vaan tylsistytetään heidät kuoliaaksi, eivätkä isona halua opiskella pätkääkään kun koulu on tylsää.
Mulla on hitaasti oppiva lapsi. Ei pysynyt kahden ekan vuoden aikana muiden kelkassa, vaikka onkin sinänsä fiksu, että oppii kyllä, mutta hitaammin kuin muut. En todellakaan alkaisi vaatimaan, että kaikkien pitäisi opiskella lapseni tahtiin, eihän siitä mitään tulisi. Homma ratkaistiin niin, että lapseni sai lisäaikaa ja tuplaa tokaluokan. Pääsi myös erityisopetuksen piiriin ja saa toisinaan avustajan luokkaan sekä erityisopettajan luona käy säännöllisesti.
Ei ollut mitään järkeä laittaa lasta kolmannelle, kun ei ollut ihan täysin tokaluokan asioitakaan sisäistänyt.
Hitaiden tulee saada enemmän tukiopetusta tai omia luokkaruhmiä mutta ei nopeiden oppimista sen takia saa jarruttaa.
Ymmärrän pahastumisesesi lapsesi puolesta mutta on epäreilua jos älyään ei saa käyttää vaan joutuu koko ajan olemaan puolitehoisesti mukana.
Aloituksesi on selkeästi provo kuinkas muutenkaan. ;-)
Mulla on hitaasti oppiva lapsi. Ei pysynyt kahden ekan vuoden aikana muiden kelkassa, vaikka onkin sinänsä fiksu, että oppii kyllä, mutta hitaammin kuin muut. En todellakaan alkaisi vaatimaan, että kaikkien pitäisi opiskella lapseni tahtiin, eihän siitä mitään tulisi. Homma ratkaistiin niin, että lapseni sai lisäaikaa ja tuplaa tokaluokan. Pääsi myös erityisopetuksen piiriin ja saa toisinaan avustajan luokkaan sekä erityisopettajan luona käy säännöllisesti.
Ei ollut mitään järkeä laittaa lasta kolmannelle, kun ei ollut ihan täysin tokaluokan asioitakaan sisäistänyt.
Eli asioita jankataan niin että hidaskin saa sen kympin kovalla työllä. Nythän hidas saa kovalla työllä vain 6 ja lahjakkaimmat 9.
Se on väärin, kun jankataan perusasioita kuten yhdyssanoja ja pilkkuja sekä kertolaskuja niin lahjakaskin saa 10 ja hidas ehkä 8 tai 9.
Eli opinnoista karsitaan kaikki ylimääräinen roska pois. Niitä voidaan opetella sitten lukiossa.
Olen samaa mieltä kuin ap. Hitaimmat eivät omista samaa ihmisarvoa tässä yhteiskunnassa. Heistä tulee siivoojia ja muita alipalkattuja. Se on väärin.
Mun lapset ei ole onneksi hitaita, mutta koska hitaita paapotaan niin lapseni turhautuvat koulussa. Onneksi parin ekan luokan jälkeen ovat päässeet esim. hyvien matikkaryhmään, joka käytännössä tarkoittaa sitä että tekevät tuplasti sen mitä hitaiden ryhmässä. Näin hyvät eivät tylsisty täysin (laskut silti liian helppoja) ja hitaidenkin päähän saadan yksinkertainen matematiikka jotenkuten taottua.
Lapseni ovat myös erittäin hyviä oppimaan ja kiitettäviä tulee kokeista jopa lukematta (muistavat kyllä mitä tunneilla on käyty läpi).
Ootko ap (ja joku muu joka oli samaa mieltä) ajatelleet että te voisitte auttaa niitä lapsianne kotitehtävissä? Jos hitailla menee tuntitolkulla oppia sama kuin nopealla 5 minuutissa niin kannattaisiko se aika kenties ottaa vapaa-ajasta eikä tuhlata muiden aikaa?
Vai ootteko tekin niin "hitaita" ettette pysty lapsiannne auttamaan? Siinä tapauksessa antakaa lastenne olla ja löytää itselleen sopiva ammatti sitten kun on tarvis. Ei kaikista tuu lääkäreitä eikä tarvikkaan...
Kuka niitä "paskahommia" sitten tekee jos yhteiskunta paapoo kaikista kiitettäviä oppilaita? Pitääkö niiden hitaiten sitten yliopistossakin jarrutella muita?
Ja oikeestiko olette sitä mieltä että karsitaan opetusaineita jotta joka puupää saa kiitettävän perusasioissa????
[/quote]
Eli asioita jankataan niin että hidaskin saa sen kympin kovalla työllä. Nythän hidas saa kovalla työllä vain 6 ja lahjakkaimmat 9. Se on väärin, kun jankataan perusasioita kuten yhdyssanoja ja pilkkuja sekä kertolaskuja niin lahjakaskin saa 10 ja hidas ehkä 8 tai 9. Eli opinnoista karsitaan kaikki ylimääräinen roska pois. Niitä voidaan opetella sitten lukiossa. Olen samaa mieltä kuin ap. Hitaimmat eivät omista samaa ihmisarvoa tässä yhteiskunnassa. Heistä tulee siivoojia ja muita alipalkattuja. Se on väärin.
[/quote]
ja mitähän vaativaa työtä tälläinen hidas sitten pystyy tekemään? Ja miksi numeroita pitäisi saada säälistä, olisiko se reilua älykkäämmille tai kovemmin opiskeleville että saisivat samoja 7 kaikki? Onko mielestäsi ihmisarvo ammatista ja rahasta kiinni? Tämä vastaus on kyllä provo, ei kukaan voi oikeasti ajatella noin.
aivan turha pilkata meitä hitaiksi. Te älykkäät olette ilkeitä ihmisiä ja ahneita. Sen minkä saatte meidän hitaiden kustannuksella niin ette suostu jakamaan sitä kaikkea minkä olette älyllänne itsellenne hankkineet. Mekin tahdomme osamme! Te menestytte meidän kustannuksella!
Ettekait te tee kotitehtäviä lapsenne puolesta? Teettekö kokeetkin? Ei se auttaminen nopeuta niiden tehtävien tekoa mikäli lapsi on vain niin hidas.
Mun lapset ei ole onneksi hitaita, mutta koska hitaita paapotaan niin lapseni turhautuvat koulussa. Onneksi parin ekan luokan jälkeen ovat päässeet esim. hyvien matikkaryhmään, joka käytännössä tarkoittaa sitä että tekevät tuplasti sen mitä hitaiden ryhmässä. Näin hyvät eivät tylsisty täysin (laskut silti liian helppoja) ja hitaidenkin päähän saadan yksinkertainen matematiikka jotenkuten taottua.
Lapseni ovat myös erittäin hyviä oppimaan ja kiitettäviä tulee kokeista jopa lukematta (muistavat kyllä mitä tunneilla on käyty läpi).Ootko ap (ja joku muu joka oli samaa mieltä) ajatelleet että te voisitte auttaa niitä lapsianne kotitehtävissä? Jos hitailla menee tuntitolkulla oppia sama kuin nopealla 5 minuutissa niin kannattaisiko se aika kenties ottaa vapaa-ajasta eikä tuhlata muiden aikaa?
Vai ootteko tekin niin "hitaita" ettette pysty lapsiannne auttamaan? Siinä tapauksessa antakaa lastenne olla ja löytää itselleen sopiva ammatti sitten kun on tarvis. Ei kaikista tuu lääkäreitä eikä tarvikkaan...
Kuka niitä "paskahommia" sitten tekee jos yhteiskunta paapoo kaikista kiitettäviä oppilaita? Pitääkö niiden hitaiten sitten yliopistossakin jarrutella muita?
Ja oikeestiko olette sitä mieltä että karsitaan opetusaineita jotta joka puupää saa kiitettävän perusasioissa????
Selitäs vähän mitä tolla tarkoitat. Siis pitäiskö niiden nopeiden taantua jotenkin, sulkea korvansa tunneilla ettei vain satu tajuamaan jotain asiaa?
kaikki ole samalla viivalla. Pitäisi sitten jakaa luokkaa enemmän ryhmiin ja hankkia vaikka niitä avustajia!Oma tyttöni on pärjännyt hyvin koulussa ja siltikin monesti hämmästelen miten koulumaailma muuttunut omista ajoista. Tehtäviä tulee ihan eri tahtiin kuin ennen ja ovat ihan erilaisia!
Se että minä olen älykäs ei ole reilua muita kohtaan. Kun muistelen kouluaikoja niin oli hyvin vaikea löytää leikkikavereita koulun jälkeen, kun muut tekivät kotitehtäviä parikin tuntia. Ja minä tein ne vartissa.
Aika kului. Minä menestyin ja rikastuin. Ystäväni eivät niinkään. Nyt myöhemmin, kun mietin haikeasti näitä aikoja niin en näe tätä kovinkaan reiluna. Elämä on liian helppoa minulle. Joudan jopa ajattelemaan tälläisiä asioita töitteni "lomassa".
Hitaiden tulee saada enemmän tukiopetusta tai omia luokkaruhmiä mutta ei nopeiden oppimista sen takia saa jarruttaa.
Ymmärrän pahastumisesesi lapsesi puolesta mutta on epäreilua jos älyään ei saa käyttää vaan joutuu koko ajan olemaan puolitehoisesti mukana.
Aloituksesi on selkeästi provo kuinkas muutenkaan. ;-)
Nopeat menestyvät ihan omilla avuillaan.
Ideaasi samasta palkasta kokeiltiin huonolla menestyksellä entisessä Neuvostoliitossa.
Hitaille tukiopetusta tai omia ryhmiä.
Oma kuopukseni on esim äidinkielessä hidas muttei tulis mieleenkään vaatia että koko luokkaa jarrutetaan hänen takiaan
pitäis vaan miettiä että luokassa 25 oppilasta ja jos edetään nopeiden tahtiin niin miten käy niille hitaammille jotka putoavat kärryiltä heti alkuunsa! Entäpä jos joku ope onkin niin fiksu että antaa aikaansa niille hitaille niin mitä tekevät sillä aikaa ne nopeasti oppivat? Kuitenkin olen sitä mieltä että luokassa pitää edetä hitaiden ehdoilla (jos on vielä normaalin rajoissa)erityisoppilaille sitten omat luokat! Mua alkoi ärsyttää kun viime vuonna eräs mamma nuriis että hänen ekaluokkalaisensa pitkästyy koulussa kun on osannut jo ajat sitten lukea ja nyt pitää opetella toisten takia vielä kirjaimiakin! AJATELLA...olis laittanut lapsineronsa sit ihan omaan kouluunsa!
Mikäli ei olisi niin varakkaammat jakaisivat omaisuuttaan vammaisille ja muille heikompiosaisille.
Kyllä vammainenkin haluaa asua omakotitalossa. Heidät sysätään hoitokoteihin pois teidän nopeiden tieltä. Mitäs provosoimista tässä on? Se on kylmä totuus jolta suljette silmänne. Nopeat!
Eli asioita jankataan niin että hidaskin saa sen kympin kovalla työllä. Nythän hidas saa kovalla työllä vain 6 ja lahjakkaimmat 9. Se on väärin, kun jankataan perusasioita kuten yhdyssanoja ja pilkkuja sekä kertolaskuja niin lahjakaskin saa 10 ja hidas ehkä 8 tai 9. Eli opinnoista karsitaan kaikki ylimääräinen roska pois. Niitä voidaan opetella sitten lukiossa. Olen samaa mieltä kuin ap. Hitaimmat eivät omista samaa ihmisarvoa tässä yhteiskunnassa. Heistä tulee siivoojia ja muita alipalkattuja. Se on väärin.
ja mitähän vaativaa työtä tälläinen hidas sitten pystyy tekemään? Ja miksi numeroita pitäisi saada säälistä, olisiko se reilua älykkäämmille tai kovemmin opiskeleville että saisivat samoja 7 kaikki? Onko mielestäsi ihmisarvo ammatista ja rahasta kiinni? Tämä vastaus on kyllä provo, ei kukaan voi oikeasti ajatella noin.
myös nopeita oppijoita kohtaan. He pitkästyvät kun opettajan aika menee hitaampien perässä raahaamiseen ja asioiden turhaan kertaamiseen.
Lahjakkaiden erityisluokat olisivat aivan mainioita, tumpulat saisivat sitten vastaavasti rauhassa opetella tavaamista koko ala-asteen ajan.
Nopeat menestyvät ihan omilla avuillaan.
Ideaasi samasta palkasta kokeiltiin huonolla menestyksellä entisessä Neuvostoliitossa.
Hitaille tukiopetusta tai omia ryhmiä.
Oma kuopukseni on esim äidinkielessä hidas muttei tulis mieleenkään vaatia että koko luokkaa jarrutetaan hänen takiaan
Neuvostoliitto myös käytti valtavasti rahaa aseteollisuuteen. Se oli kansalta pois. Eikä Neuvostoliitto edes toteuttanut kommunismia.
Kaiken kaikkiaan ei niinkään huonolla menestyksellä. Onhan idässä paljon miljonäärejä ja rutiköyhiä ihmisiä jotka syövät toisiaan. Onko nykytilanne sinusta parempi?
Oletko edes asunut? Isoisäni asui ja viihtyi, kunnes järjestelmä muuttui.
myös nopeita oppijoita kohtaan. He pitkästyvät kun opettajan aika menee hitaampien perässä raahaamiseen ja asioiden turhaan kertaamiseen.
Lahjakkaiden erityisluokat olisivat aivan mainioita, tumpulat saisivat sitten vastaavasti rauhassa opetella tavaamista koko ala-asteen ajan.
En vain ymmärtänyt adjektiivia tumpulat? Mitä oikein tarkoitat sillä? Oliko kirjoitettu hyvässä mielessä vai ivallisesti heikompilahjaisia kohtaan? Miksi suklaapatukka? En ymmärrä.
Tumpula: Tupla- suklaapatukan kutsumanimi.
http://urbaanisanakirja.com/word/tumpula/17836/
T: ap
joihin suurin osa lapsista kai kuuluu. Pieni osa on lapsineroja tai näitä av-mamman epäempaattisesti kuvailemia tumpuloita...
hyödyntämättä. Itse esim. opin koulussa melko laiskaksi, kun erittäin pienellä vaivalla sain kymppejä ja etenkin alaluokilla pääosin piti opiskella asioita, jotka tiesin entuudestaan. Nyt omilla lapsilla sama tilanne. Ymmärrän silti hyvin päinvastaisenkin tilanteen, hitaaat kärsivät myös.
Minä kannatankin eriyttämistä ja yläkoulussa tasokursseja vanhaan tapaan (itse valitettavasti en niistä pääsyt hyötymään samoin kuten vanhemmat sisarukseni).
Nykyinen malli on epäreilu myös nopeita oppijoita kohtaan. He pitkästyvät kun opettajan aika menee hitaampien perässä raahaamiseen ja asioiden turhaan kertaamiseen.
Lahjakkaiden erityisluokat olisivat aivan mainioita, tumpulat saisivat sitten vastaavasti rauhassa opetella tavaamista koko ala-asteen ajan.
Koulussa mennään nimenomaan niiden hitaiden mukaan! Olin itse nopea oppimaan ja ala-asteella opiskelu oli tosi turhauttavaa kun edettiin niin hitaasti. Opin opiskelemaan vasta yläasteella, kun koulu oli liian helppoa. Minusta olisi ehdottomasti kaikille oppilaille parempi että ne hitaat oppijat erotaltaisiin muista omaan ryhmäänsä.