Lapsi teki tunnilla väärää tehtävää. Ope nöyryytti
Lapsi tuli tänään surullisena koulusta kotiin. Äidinkielen tunnilla opettaja oli antanut tehtävät joita tekivät siis "hiljaisuudessa". Lapsi oli sitten kuullut/ymmärtänyt tehtävän annon väärin ja tehnyt väärää tehtävää. Opettaja oli pulpetteja kierrellessään tämä huomannut ja alkanut sättimään lasta, lopuksi hänen oli pitänyt mennä luokan eteen pyytämään kaikilta anteeksi, koska oli laiminlyönyt tehtävän. Käytösnumerokin nyt sitten laskee (ope oli sanonut).
Mites tällaiseenkin asiaan pitäisi suhtautua? Lapsi pärjää hyvin koulussa, koenumerot olleet 8-9 luokkaa, käyttäytyminen viime toikkarissa 9. Heille vaihtui nyt opettaja jota en tunne ollenkaan. Edellisen open kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Lapsi 4. luokalla. Mitä tekisitte?
Kommentit (85)
Mikä mahtaa olla pedagoginen peruste sille, että lapsi joutuu opettelemaan jonkun "kotitehtävärutiinin"? Siis toisinsanoen lasta rangaistaan nopeudesta ja älykkyydestä: jos olet liian hyvä, joudut suorittamaan lisätehtäviä.
Eiköhän tuossa lähinnä opeteta lapselle sellainen perusperiaate, että mitään ekstraa ei tässä maailmassa kannata tehdä. Kun esittää tekevänsä jotain, niin pääsee vähemmällä. Jos teet tehtävät liian nopeasti, niin sinun kannattaa lopputunnin ajan esittää tekeväsi edelleen niitä samoja hommia.
Näin kasvatetaan tunnollisia, ahkeria ihmisiä.
Kohtuuttahan siinä kasvatetaan luonteeseen.
En ymmärrä tuota vauhkoa jonka pääkopassasi itsellesi synnytät? Muista verenpaineesi.
Luonnollisesti moni kyllä kykenisi tekemään 4 ihmisen työt, mutta se veisi monelta työt. Sitäkö tässä nyt halutaan että osa rikastuu ja osa makaa työttöminä, kun ahneet tekevät työt?
Taidat olla imbesilli vai provoko sinä olet?
T: Ap keskustelusta, nopeat menestyvät hitaiden kustannuksella.
koulun tulisi antaa tasapuolinen mahdollisuus menestyä elämässä. Jos on hidas niin vaikea hitaasta on tehdä nopea.
Jotenkin näitä nopeita tulisi jarruttaa. Se on väärin että käyttää perittyä älyään menestymiseen.
Kyllä hitaat ja hölmömmätkin tahtoisivat menestyä ja saada samoja asioita kuin älykkäät.
Eli ehdottomasti pitäisi mennä hitaimman mukaan. Niin että hidaskin saa kiitettävän ahkeralla työllään.
Nykyinen malli on epäreilu hitaita kohtaan.
Tämä on se epäkohta johon tulisi puuttua. Näkisin vain ainoaksi mahdollisuudeksi saman palkan ammatista riippumatta.
ja kavereilta, miten oikeasti meni.
Lapset kertovat välillä omia tarinoitaan, varsinkin tunnolliset ja kunnolliset, kun mokaavat (kuten oma lapseni). Voi olla, että anteeksi-pyynnölle on joku hyvä selitys.
Jos sen sijaan meni kuten lapsi kertoi, asiasta pitää puhua ensin opettajan kanssa ja jos asia ei sillä ratkea, rehtorin.
miksi aina pitää ottaa yhteys rehtoriin...voi zsiisus, koittakaa nyt selvittää niiden opettajien itsensä kanssa nämä asiat ja antakaa olla; ei ne lapset aina totuutta kerro. Rehtori ei asiasta tiedä vältsistä yhtään mitään, ja joskus tuolla kansliassa kuulkaa ihan nauretaan vanhemmille, jotka soittelevat vastaavista asioista reksille! :D Tyyliin, "mistä ne luulee että minä osaan tähän jotain sano". Ja juu, kyllä ne lapsetkin leiman otsaansa saavat - joten kyllä sitä soittelua koululle kannattaa hieman hillitä.
t. vanhempi, joka ennen työskenteli koulumaailmassa, ei tosin opena
miksi aina pitää ottaa yhteys rehtoriin...voi zsiisus, koittakaa nyt selvittää niiden opettajien itsensä kanssa nämä asiat ja antakaa olla; ei ne lapset aina totuutta kerro. Rehtori ei asiasta tiedä vältsistä yhtään mitään, ja joskus tuolla kansliassa kuulkaa ihan nauretaan vanhemmille, jotka soittelevat vastaavista asioista reksille! :D Tyyliin, "mistä ne luulee että minä osaan tähän jotain sano". Ja juu, kyllä ne lapsetkin leiman otsaansa saavat - joten kyllä sitä soittelua koululle kannattaa hieman hillitä. t. vanhempi, joka ennen työskenteli koulumaailmassa, ei tosin opena
Mikäs sinun ohjeesi on, miten saada koulukiusaajaopettaja kuriin. heitäkin nimittäin sakkiin mahtuu.
kommunismin uudeksi kehdoksi. Ei anneta fiksujen menestyä eikä uusien Nokioiden syntyä. Ja liian innokkaille pikkukoululaisille kunnon rangaistukset! Kehtaavatkin käyttää omaa järkeään - eihän sellaisesta mitään hyvää seuraa. Parasta on kun istutaan tiukasti pulpetissa, kuunnellaan hiljaa opettajaa ja edetään niin hitaasti kuin luokan hitain oppilas pystyy etenemään.
höpätti ja häiritsi vieruskaveriaan ja puuhaili kaikkea muuta. Ei ihme, että ope hermostui.
kykene opettajan työhön. Keskustele tilanteesta koulun rehtorin kanssa, jotta moinen epävakaa sadisti saadaan pois pienten lasten keskuudesta.
tehtävien kanssa. Opettajan on tosiaan isossa luokassa vaikea havaita (ainakaan heti) jos joku on valmis.
ja kavereilta, miten oikeasti meni.
Lapset kertovat välillä omia tarinoitaan, varsinkin tunnolliset ja kunnolliset, kun mokaavat (kuten oma lapseni). Voi olla, että anteeksi-pyynnölle on joku hyvä selitys.
Jos sen sijaan meni kuten lapsi kertoi, asiasta pitää puhua ensin opettajan kanssa ja jos asia ei sillä ratkea, rehtorin.
Ap soitti opettajalle. Lapsi oli joutunut pyytämään luokan oppilailta anteeksi, kun oli tehnyt kotitehtävän. Lapsi oli siis puhunut totta. Onko teillä luetun ymmärtämisessä vikaa vai ettekö vaan jaksa lukea kaikkea läpi ja arvailette sitten? Vai oletteko olleet koulumaailmassa niitä hitaita, jotka ovat kärsineet nopeista... ;)
Siellähän vasta ollaankin tarkkoja, ettei kukaan ole etevämpi kuin toinen. Iso asia on jos oppilas onkin steinerin ikäkausiopin mukaisissa kehitysvaiheissa ikäistään edellä.
niin väärin tolta opettajalta. Meillä ainakin koulussa sai tehdä kotitehtäviä tunnin lopussa jos vain aikaa jäi ja ope laittoikin kotitehtävät vasta tunnin lopussa taululle, joten niiden tekemiseen ei voinut edes jäädä aikaa kuin 5-10min. Itse olen myös ollut todella nopea tekemään tehtäviä ja koin sen todella kannustavana, kun sain auttaa luokassa muita oppilaita tehtyäni jo omat tehtäväni. Hitaimpien mukaan täytyy toki opetus mennä, mutta miksi nopeampien oppilaiden täytyisi kärsiä jotenkin siitä, että sattuu olemaan fiksu?
ei hänkään oikein ymmärtänyt mikä idea siinä anteeksipyynnössä oli. Saas nyt nähdä ottaako ope lapsen silmätikukseen kun menin puuttymaan asiaan.
ap
höpätti ja häiritsi vieruskaveriaan ja puuhaili kaikkea muuta. Ei ihme, että ope hermostui.
näin se yleensä menee. Ei kuunnella kun kerrotaan tai annetaan ohjeita ja sitten tehdään väärin. Se on tietysti open vika, koska Nico-Jannica on niin nopea ja fiksu, että se turhaantuu kun muut ovat kamalan hitaita ja tyhmiä.
höpätti ja häiritsi vieruskaveriaan ja puuhaili kaikkea muuta. Ei ihme, että ope hermostui.
näin se yleensä menee. Ei kuunnella kun kerrotaan tai annetaan ohjeita ja sitten tehdään väärin. Se on tietysti open vika, koska Nico-Jannica on niin nopea ja fiksu, että se turhaantuu kun muut ovat kamalan hitaita ja tyhmiä.
Jos ei, yhteys opeen ja rehtoriin.
te kuvittelette, että reksi on joku jumala, joka ratkaisee aina kaiken. Mitä tunnen opettajia, niin ne pyyhkivät rehtorillaan suunnilleen takapuoltaan. Tottakai kuuntelevat palautteen, mutta ei koulumaailmassa rehtorin palaute ole sama kuin normaalissa työpaikassa esimiehen palaute. Opettajat on yleensä hyvin itsenäisiä työssään ja vähän (liiankin vähän) kuuntelevat keneltäkään neuvoja.
Tietämäni kouluyhteisöt toimii niin, että rehtori menee tuskastuneena sanomaan opettajalle valituksista vähän anteeksi pyydellen samalla sitä härdelliä. Useimmat palautteet ei mene koskaan perille asti, jos rehtori ei koe sitä tarpeelliseksi ja saman tyyppistä palautetta ei tule jatkuvasti.
Olen itse esimiesasemassa ja en mäkään jokaista asiaa mene alaiselle sanomaan, mitä kuulen. Vain selvät ylilyönnit otan puheeksi ja jos palaute on jatkuvasti samansuuntaista, niin sitten on vakavamman keskustelun paikka. Sellaiset tavalliset diipadaapat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tiedän työntekijän tekevän työnsä hyvin, ei hän ansaitse jokaista natinaa kuulla. Minulle ainakin ensimmäisenä opetettiin, että työntekijöille pitää antaa työrauha ja se tarkoittaa sitä, että minä toimin valituksissa puskurina työntekijöiden ja muualta tulevien asioiden välillä.
te kuvittelette, että reksi on joku jumala, joka ratkaisee aina kaiken. Mitä tunnen opettajia, niin ne pyyhkivät rehtorillaan suunnilleen takapuoltaan. Tottakai kuuntelevat palautteen, mutta ei koulumaailmassa rehtorin palaute ole sama kuin normaalissa työpaikassa esimiehen palaute. Opettajat on yleensä hyvin itsenäisiä työssään ja vähän (liiankin vähän) kuuntelevat keneltäkään neuvoja. Tietämäni kouluyhteisöt toimii niin, että rehtori menee tuskastuneena sanomaan opettajalle valituksista vähän anteeksi pyydellen samalla sitä härdelliä. Useimmat palautteet ei mene koskaan perille asti, jos rehtori ei koe sitä tarpeelliseksi ja saman tyyppistä palautetta ei tule jatkuvasti. Olen itse esimiesasemassa ja en mäkään jokaista asiaa mene alaiselle sanomaan, mitä kuulen. Vain selvät ylilyönnit otan puheeksi ja jos palaute on jatkuvasti samansuuntaista, niin sitten on vakavamman keskustelun paikka. Sellaiset tavalliset diipadaapat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tiedän työntekijän tekevän työnsä hyvin, ei hän ansaitse jokaista natinaa kuulla. Minulle ainakin ensimmäisenä opetettiin, että työntekijöille pitää antaa työrauha ja se tarkoittaa sitä, että minä toimin valituksissa puskurina työntekijöiden ja muualta tulevien asioiden välillä.
niinhän se onkin, mutta eikö tämä nyt ole sellainen asia, joka pitää ottaa puheeksi. Jos rehtorikin on sitä mieltä, että kyseessä on ylilyönti, niin miten hän olisi voinut puuttua asiaan, jos asiasta ei olisi hänelle kerrottu? Jos taas asiassa ei ole rehtorin mielestä mitään ongelmaa, ei asiaan palata enää. Eli ilman muuta rehtorille pitää asiasta ilmoittaa. Sehän on sitten hänen päätöksensä onko asia diipadaapaa vai ei.
kommunismin uudeksi kehdoksi. Ei anneta fiksujen menestyä eikä uusien Nokioiden syntyä. Ja liian innokkaille pikkukoululaisille kunnon rangaistukset! Kehtaavatkin käyttää omaa järkeään - eihän sellaisesta mitään hyvää seuraa. Parasta on kun istutaan tiukasti pulpetissa, kuunnellaan hiljaa opettajaa ja edetään niin hitaasti kuin luokan hitain oppilas pystyy etenemään.
kun suurin osa työläisistä on ulkomailla alhaisilla palkoilla?
Kommunismissa ei kävisi näin. Vaan kansa saisi töitä ja kunnon palkkaa.
ja pah... Nopeat joutuvat nyt jo koko ajan odottelemaan sitä hidasoppista laumaa...
Ja minusta on tosi väärin että nopeiden pitäisi auttaa hitaampia, eikö joskus nopeatkin saisi nauttia omantasoisestaan opetuksesta eikä kerrata jotain ylihelppoa tunnista toiseen? Ei ne lisätehtävät mitään auta, jos se on sitä saman asian pyöritystä!!!
Saisi tosiaan olla kaksi opea ja eri ryhmät nopeille. Mutta ne tasokurssit kiellettiin jo yläasteillakin ajat sitten....