Saako äitiyslomalla opiskella??
Eli saako nykyään äitiyslomalla opiskella vai ei ilman, että menettää ansiosidonnaista tukea? Olen siis jo perusopinnoista valmistunut ja teen väitöskirjaa + hieman muita ylimääräisiä opintoja. Vauvaa tekisi kovasti mieli ja olisi sopiva hetki olla töistäkin pois. Miten on: Voinko saada opintoviikkoja, tai nykyään opintopisteitä, ja ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa vai rangaistaanko yhä edelleen opiskelusta päivärahan pienennyksenä?
Kiitos, jos viitsitte vastata te, jotka asiasta tiedätte!
Kommentit (4)
Hoks kuitenkin tulosidonnaisuus kotihoidontuessa.
Nostaa äitiyspäivärahaa, ei opintotukea.
Olisipa hienoa jos olisi noin, että saisi!
Totta kai tajuan, että vauva ei välttämättä salli opiskelua enkä aio sen varaan laskea, mutta silti on kiva tietää tällaiset asiat etukäteen. Jos intoa ja aikaa riittäisi (en nimittäin katso esim. TV:tä juuri ollenkaan, vaan käytän pienen vapaa-aikani mieluummin opiskeluun) niin olisi ihanaa opiskella! Mahtavaa, jos Kela ei rajoita, mutta tarkistan toki vielä. Ja opintorahaa siis en tietenkään nostaisi, koska omaksi ilokseni työssäkäyvänä opiskelen (paitsi väitöskirja, joka liittyy työhöni).
Kiitos vastauksista!
AP
eriasia on nostaako opintotukea.
JOs nostat äitiyslomalla opintotukea niin saat äitiyspäivärahaa miniminä.
Mutta jos et nosta opintotukea, niin siitä vaan, mielin määrin opiskeluiloa!