Entisestä autosta tuli vakuutuslasku, kenen vika?
Ostin auton reilu viikko sitten autoliikkeestä ja annoin entisen vaihdossa. Nyt entisestä autosta tuli 509€:n vakuutuslasku! Uudesta on tullut jo myös, sama yhtiö. Kuka on toiminut väärin?
Kommentit (20)
Lopetitko sä auton vakuutuksen myydessäsi sen?
En tehnyt vakuutuksille itse mitään. Myyjä hoiti ne.
ap
Autokaupan olis pitänyt luovarilla siirtää auto omiin nimiinsä. Kai sulla itsellä on kopio luovarista tai joku kauppakirja? Soitat vakuutusyhtiöön ja Trafiin ja ilmotat ettet oo enää auton omistaja. Kannattaa myös soittaa autokauppaan ja sanoa asiasta, jos siellä onkin käynyt joku inhimillinen kämmi.
Mä itse myin vanhan auton ja ostin uuden just alkukesästä. Vanhan auton uus ostaja ei tehnyt omistajanvaihdosta määrätyssä 7 (autokaupoilla vaan 5) päivässä joten ilmotin vakuutusyhtiöön ja Trafiin etten omista autoa enää. Näin ollen vakuutuslaskut eikä mahdolliset sakot enää tuu mulle
Auto on kuulemma rekisteröity heti autoliikkeelle ja nyt jo uudelle omistajalle.
ap
Inhimillinen virhe, mitä väliä, kuka on tehnyt väärin??? Ethän sä sitä virheellistä laskua joudu maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:12"]
Ostin auton reilu viikko sitten autoliikkeestä ja annoin entisen vaihdossa. Nyt entisestä autosta tuli 509€:n vakuutuslasku! Uudesta on tullut jo myös, sama yhtiö. Kuka on toiminut väärin?
[/quote]
Ei kukaan. Tieto omistajanvaihdoksesta ei ole ehtinyt ajoissa vakuutusyhtiöön.
Ei varmaan kukaan ole toiminut väärin. Yleensä se lasku, joka on jo tehty lähetään. Hyvittävät sit seuraavassa laskussa. Ei ne voi tietää, että oliko se sun uusi auto sun toinen auto vai myitkö sen edellisen, ennen kuin se kirjanpitoon siellä tulee.
Soita vakuutusyhtiöön huomenna ja kysy, että saatko mitätöidä vanhan auton laskun. Toinen vaihtoehto on maksaa molemmat laskut ja sit seuraavasta laskusta hyvitetään tuo ylimääräinen kustannus kyllä.
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
Vakuutusyhtiöhän laittaa laskut tasaisin väliajoin. Nyt vaan tieto ei ehtinyt sinne kun autokaupasta vasta viikko. Ei sun sitä tartte maksaa. Soitat vakuutusyhtiöön ja kerrot asian niin ne mitätöi sen laskun.
Maksetaanko vakuutus aina niin ettei sitä voi olla ns rästissä eli tuo voisi olla loppulasku sen auton vakuutuksesta? Ehkä typerä kysymys mutta kun en oo koskaan autoa omistanut :D Järki kyllä sanoo nyt kun miettii että pakkohan se on maksaa ns etukäteen eli ei voi siitä olla kyse. Mutta kyllä siinä vakuutuslaskussa kai lukee mille ajalle tuo lasku on? Jos koskee vain aikaa jolloin auto ei ole enää ollut sinun omistuksessa niin soitat yhtiöön ja huomautat asiasta, ei sitä maksaa tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]
Esimerkiksi mulla ja varmasti vaikka kuinka monella muullakin. Ei kaikki elä kädestä suuhun.
No maksat tietenkin vain siihen saakka, mihin olet omistanut auton. 509 euroa ei ole parilta viikolta, vaan koko vakuutusjakso, joten tietenkään siitä ei ole kuin murto-osa sinun maksettavaa.
Et ole velkaa vakuutusyhtiölle kuin siltä osin, mitä olet voinut saada korvausta auton vahingoista omistamalla sen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]
Mulla on.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]suurimmalla osalla suomalaisista on varaa, vauvapalstan persaukiset ovat asia erikseen, niiltä puuttuu kyky ja tahto alkeellisimpaankin talouden suunnitteluun ja vaikka niille antais tonnin käteen tänään, niin huomenna jo itkevät että ei oo yhtään rahaa ja onko lapsilisät tilillä heti klo 00:01...
Käytännössä systeemin pitäisi mennä niin, että samassa paperissa, missä on uuden auton tiedot, menee vakuutusyhtiöön tieto vanhasta luopumisesta. Ei pitäisi tulla kahta laskua, koska pakollisesta liikennevakuutuksesta menee jo liikkeestä tieto vakuutusyhtiöön (ovat ostaneet auton => se pitää vakuuttaa).
Ja ihan tiedoksi: vakuutusyhtiöt on joskus aika hankalia väärien laskujensa kanssa eli ei pelkkä maksamatta jättäminen ole fiksuin teko.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]suurimmalla osalla suomalaisista on varaa, vauvapalstan persaukiset ovat asia erikseen, niiltä puuttuu kyky ja tahto alkeellisimpaankin talouden suunnitteluun ja vaikka niille antais tonnin käteen tänään, niin huomenna jo itkevät että ei oo yhtään rahaa ja onko lapsilisät tilillä heti klo 00:01...
[/quote]
Aijaa? Mä kun ihan omasta elämästäni tunnen näitä "rikkaita keskiluokkaisia", joilla on kamalat asuntovelat niskassa. Siinä ei tosiaan ole varaa kuin perustarpeisiin, kun koitetaan maksaa ylimitoitettua 45vuoden lainaa pankille takaisin... Ei jää paljon säästöön näillä rikkailla, ei...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:59"]
Ja ihan tiedoksi: vakuutusyhtiöt on joskus aika hankalia väärien laskujensa kanssa eli ei pelkkä maksamatta jättäminen ole fiksuin teko.
[/quote]
Tietenkin vakuutusyhtiölle on ilmoitettava tilanteesta. Mitään muuta ei tarvitse kuin ilmoitus, että lasku sellaisenaan on aiheeton. Perustelun tietysti voi kertoa, mutta heidän on kerrottava aiheelliselle laskulle maksuperuste.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]
Tein pikakyselyn perheessäni: mies yrittäjä, minä palkansaaja, 2 opiskelijapoikaa kesätöissä ja yksi lukiolaistyttö. Jokainen vastasi, että voi tänään maksaa 500 euron laskun ilman ongelmia. Kuopus ikää 9v ilmoitti, että tilillä on rahaa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 18:43"]
Ohiksena, kenellä oikeasti on varaa ylimääräiseen 500euron laskuun, vaikka se kuinka hyvitettäisiin joskus tulevaisuudessa?
[/quote]suurimmalla osalla suomalaisista on varaa, vauvapalstan persaukiset ovat asia erikseen, niiltä puuttuu kyky ja tahto alkeellisimpaankin talouden suunnitteluun ja vaikka niille antais tonnin käteen tänään, niin huomenna jo itkevät että ei oo yhtään rahaa ja onko lapsilisät tilillä heti klo 00:01...
[/quote]
Aijaa? Mä kun ihan omasta elämästäni tunnen näitä "rikkaita keskiluokkaisia", joilla on kamalat asuntovelat niskassa. Siinä ei tosiaan ole varaa kuin perustarpeisiin, kun koitetaan maksaa ylimitoitettua 45vuoden lainaa pankille takaisin... Ei jää paljon säästöön näillä rikkailla, ei...
[/quote]Niin no te olettekin tuota persaukista idioottikaartia, josta tuossa jo mainittiinkin
Mitä sillä on väliä, toivottavasti saat selvitettyä asian.