Alakoulun musiikinopettaja hetken paikalla, kysyttävää?
Tervehdys,
olen alakoulun musiikinopettaja joka on toiminut virassaan jo seitsemän vuotta. Olisiko kenelläkään kysyttävää liittyen opetuksen sisältöön, opetusmetodeihin tai ylipäätänsä musiikkiin? :)
Vastailen hetken mielelläni!
Kommentit (9)
Mitä kaikkea siellä tehdään? Ja millaisia älineitä pitäisi olla käytössä? Käytetäänkö niitä?
Miksi koulussa soitetaan juuri nokkahuilua? Miksi ei vaikka jotain kosketinsoitinta?
Mitä mieltä olet siitä, että taito- ja taideaineita arvostellaan numeroin?
Eikö sua ikinä ota päähän, kun pieni, kirkas ääni laulaa nuotin vierestä? :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:57"]
Miksi koulussa soitetaan juuri nokkahuilua? Miksi ei vaikka jotain kosketinsoitinta?
[/quote]
Olisikohan syynä hinta?
2: Minä en ainakaan pidä, enkä käytännössä laulukokeita ollenkaan. Jokainen lapsi ja aikuinen osaa laulaa omalla äänellään juuri täydellisesti, musiikin kuuluu olla iloinen asia, ei suorittamista.
3. En jaksa alkaa kirjoittamaan koko oppimissuunitelmaa tähän, mutta musiikin perusteoriaa (sävellajit, nuottien perusteet ja musiikin historia) ja bändisoittimet ovat aika isossa osassa. Toki nokkahuilu ja suomen perinnesoitin Kantele ovat aika isossa osassa.
4. Hinta. Itsekkään en pidä nokkahuilusta erityisesti soittimena. Osaamattomissa käsissä se kuulostaa lähinnä kissan raiskaukselta. Helpompiakin soittimia olisi olemassa.
5. Mielestäni ei pitäisi arvostella numeroin. Suoritettu -merkintä kaikille tunnit käyneille ja erityismerkintä paljon töitä tehneille (ei lahjakkaille!) oppilaille olisi hyvä ratkaisu.
6. Muhun uppoaa eniten konemusiikki.
7. Ei. Laulaahan variskin äänellään, ja kukaan ei ole seppä syntyessään.
Kuinka lapseni voi kohottaa musiikin numeronsa kiitettäväksi? Hän on soittanut viulua kuusi vuotta ja pianoa kolme vuotta. Se ei ilmeisesti konkretisoidu koulussa muuten kuin kirjallisissa kokeissa joista kyllä tulee kiitettäviä.
Vieläkö pidetään yksinlaulukokeita?