Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin psykoosissa yli puoli vuotta

Vierailija
21.01.2013 |

sekaisin kuin seinäkello.



Sain levätä kotona ja olla hullu.. paranin ilman lääkkeitä.



Olin luovuttaa monta kertaa, kuolemasta tuli ystävä, sellainen takaportti jonka ajatteliminen poisti sen valtavan tuskan jota koin.



Toipuminen oli prosessi, ei mikään naps ja yksi päivä pää olisi ollut taas selkä.



Matka oli raskas ja täynnä tuskaa. Psykoosi oli jotain niin kauheaa ettei käsityskykyni riitä enää ymmärtämään sitä.



Selvisin

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen laukaisi?

Vierailija
2/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko masennusta?

Vierailija
4/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatri nähnyt tilanteen vakavuutta vaan sain rauhassa liukua psykoosiin.



Nyt kun mietin tuota aikaa, on selvät piirteet ollut havaittavissa. Miksei edes ammattilainen nähnyt/ymmärtänyt tilannetta?



Itse lähdin apua hakemaan ja vaadin sairaslomaa; aina vain tuli pätkiä. Minut pelasti eräs sijaislääkäri, joka näki tilani heti ja kirjoitti ½ vuotta sairauslomaa.



ap

Vierailija
5/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista on olla psykoosissa?

Vierailija
6/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulo, maku tms. harhoja?

Oliko sulla psykoottinen amsennus diagnoosi?

psykiatri nähnyt tilanteen vakavuutta vaan sain rauhassa liukua psykoosiin. Nyt kun mietin tuota aikaa, on selvät piirteet ollut havaittavissa. Miksei edes ammattilainen nähnyt/ymmärtänyt tilannetta? Itse lähdin apua hakemaan ja vaadin sairaslomaa; aina vain tuli pätkiä. Minut pelasti eräs sijaislääkäri, joka näki tilani heti ja kirjoitti ½ vuotta sairauslomaa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jakselet juuri nyt?

Vierailija
8/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoottinen masennus.



En nähnyt, enkä kuullut ylimääräistä, mutta olin varma että minua vainotaan. Oli olemassa joukko ihmisiä jotka tahtoivat minulle pahaa ja seurasivat minua mm netin kautta. Siis selvää vainoharhaa =(



Tuota tunnetta voisi verrata sellaiseen syvään järkytykseen joka jää päälle.. kun mikään ei tunnu oikealle vaan katsoo tätä kaikkea eräänlaisen kuvun alta. Vaikea selittää.. mutta tunnepuolella: pelko, ahdistus ja valtava henkinen hätä, lamaantuminen, epätoivo jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut joiltakin psykoosin kokeneilta, että silloin ajattelukin jotenkin hajoaa täysin, et siis pysty ajatella kun se vaan ei toimi.

Vierailija
10/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän mä oikeastaan muuta ajatellut kuin agentteja.



Psykoosin uusiminen ei pelota, olen tullut tuon jälkeen jotenkin vahvemmaksi.



Tiedän kyllä, että psykoosin uusiminen on kohdallani helpompaa koska aivoilla on nyt muistijälki tuosta tilasta.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko rykäyksellä vai hiljalleen?

Vierailija
12/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän mä oikeastaan muuta ajatellut kuin agentteja.

Psykoosin uusiminen ei pelota, olen tullut tuon jälkeen jotenkin vahvemmaksi.

Tiedän kyllä, että psykoosin uusiminen on kohdallani helpompaa koska aivoilla on nyt muistijälki tuosta tilasta.

ap

entinen työkaverini oli tuollainen.

Kertoi, että häntä seurataan, kun menee kotiin töistä autollaan, häntä seurataan, miehillä on huput päässä ja ovat jotain agentteja tms.

Hän oli aika rasittava ja raskas työkaveri, oli sitä mieltä että häntä vainotaan myös työpaikalla jne jne

jutut olivat ihan pimeitä. Töihin kykeni myös, mutta asiakkaiden kanssa tuli aika usein konflikteja juuri hänen kanssaan, koska oli epäystävällinen, työkeä .. kun hän lopultakin jäi eläkkeelle, työpaikan ilmapiiri kuulemma muuttui aivan selkeästi.

Itse olin toisessa työpisteessä mutta samassa talossa ja vain harvoin hänen kanssaan samassa pisteessä töissä mutta työkaverit kertoivat millaista on.. olin itsein välilä hänen haukkumisensa kohteena. Esimies ei puuttunut, sillä on rumaa väittää että työkaveri ei ole psyykkisesti tasapainossa, se on työpaikkakiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sitä ei kukaan tajunnutkaan.



Onneksi ajauduin hoitoon toiselle paikkakunnalle, jossa aivan ulkopuolinen lääkäri näki tilanteeni heti.



No, neuroleptilääkityksen alkaessa vaikuttamaan puhuin itseni ulos hoidosta turhan äkkiä.



Tosin paras toipuminen tapahtuu kotona, jos vain saa olla hullu. Minun mieheni antoi tähän mahdollisuuden, eikä pakottanut minua väkisin tervehtymään.



Se parantuminen tapahtuu hiljaa ja varovasti.. omalla tavalla ja ajalla



ap



Vierailija
14/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykoottinen masennus.

En nähnyt, enkä kuullut ylimääräistä, mutta olin varma että minua vainotaan. Oli olemassa joukko ihmisiä jotka tahtoivat minulle pahaa ja seurasivat minua mm netin kautta. Siis selvää vainoharhaa =(

Tuota tunnetta voisi verrata sellaiseen syvään järkytykseen joka jää päälle.. kun mikään ei tunnu oikealle vaan katsoo tätä kaikkea eräänlaisen kuvun alta. Vaikea selittää.. mutta tunnepuolella: pelko, ahdistus ja valtava henkinen hätä, lamaantuminen, epätoivo jne

Psykoosi oli vaikean elämäntilanteen ja liiallisen päihteidenkäytön aiheuttamaa.

En uskaltanut katsoa televisiota sillä pelkäsin että saan niistä "ajatuksia", eli pelkäsin että jokin ohjelman viesti pääsee pääni sisään ja muokkaa ajatuksiani. Pelkäsin myös joitain tavaroita kodissani, en uskaltanut koskea niihin, sillä luulin niidenkin vaikuttavan minuun jotenkin. Myös kaikki kamalat uutiset sodista, pahoinpitelyistä tms. aiheuttivat syvää ahdistusta. Nukkuessani näin kamalia painajaisia jotka looppasivat, eli heräsin unessa ja painajainen alkoi alusta uudelleen ja uudelleen kunnes en uskaltanut nukkua.

Ajattelu oli todella vaikeaa, sillä ajatukset kulkivat todella outoa rataa. Minulla oli myös paljon pakkoajatuksia, kuvittelin olevani sairas jos näin vaikka televisiossa pätkän syöpäsairaasta ihmisestä. Tavallaan tajusin ettei se pitänyt paikkaansa, mutta mieleni väitti toista. Sain kamalia paniikkikohtauksia jatkuvasti, olin todella stressaantunut. Olo oli todella kuin kuplassa, jossa oma ymmärrykseni ei riittänyt kuplani ulkopuolelle. Tuntui etten ollut enää oman mieleni ohjaksissa, vaan se ajelehti omia ratojaan.

Ymmärsin olevani sekaisin, puhuin asiasta miehelleni ja läheisilleni, mutta en hakenut ulkopuolista apua. Hakeuduin ammattiauttajalle vasta päästyäni yli pahimmasta. Lopetin päihteiden käytön ja aloin setviä asioita jotka johtivat psykoosiin. Pikkuhiljaa ahdistus ja omituinen olo lieventyivät, ja eräänä päivänä tavallaan heräsin, ja tiesin että nyt se oli ohi.

Psykoosi kaikkineen kesti n. 6kk, ja oli yksi elämäni haastavimpia kokemuksia, mutta tiedän olevani nyt vahvempi. Psykoosi voi kohdata ketä tahansa, ja kehotan kaikkia hakeutumaan hoitoon heti jos kokee mielenterveytensä järkkyneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi sitä ei kukaan tajunnutkaan. Onneksi ajauduin hoitoon toiselle paikkakunnalle, jossa aivan ulkopuolinen lääkäri näki tilanteeni heti. No, neuroleptilääkityksen alkaessa vaikuttamaan puhuin itseni ulos hoidosta turhan äkkiä. Tosin paras toipuminen tapahtuu kotona, jos vain saa olla hullu. Minun mieheni antoi tähän mahdollisuuden, eikä pakottanut minua väkisin tervehtymään. Se parantuminen tapahtuu hiljaa ja varovasti.. omalla tavalla ja ajalla ap

Vierailija
16/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin siinä oli omat kammottavat sivuvaikutukset. Hyvää niissä oli se tainnuttava vaikutus, nukuin 20h/vrk.



No, neuroleptejä en enää syö. Oma kokemuksensa oli kans neurolepteistä vierottuminen.



ap

Vierailija
17/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin siinä oli omat kammottavat sivuvaikutukset. Hyvää niissä oli se tainnuttava vaikutus, nukuin 20h/vrk.

No, neuroleptejä en enää syö. Oma kokemuksensa oli kans neurolepteistä vierottuminen.

ap

Vai mitä tarkoitit kun sanoit paranneesi ilman lääkkeitä?

Vierailija
18/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hoiti sun asiat esim. laskut, vuokran/vastikkeen ?

Vierailija
19/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kokeillut useampia neuroleptejä ahdistukseen muttei koskaan tullut vieroitusoireita. Ehkä annokset ei ollu niin isoja sitten. Seroquelia tais mennä 200 mg.

tosin siinä oli omat kammottavat sivuvaikutukset. Hyvää niissä oli se tainnuttava vaikutus, nukuin 20h/vrk. No, neuroleptejä en enää syö. Oma kokemuksensa oli kans neurolepteistä vierottuminen. ap

Vierailija
20/34 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla oli mies tukemassa ja antamassa sun nukkua 20h/7 niin jälki lapsiin tollasesta jää vaikka kuinka hyvin luulee tilanteen selittävänsä.

Perusturvallisuus menee rikki psykoottisen äidin vuoksi kun eihän siihen voi luottaa=(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän