Yleisin käytösnumero?Onko se 8?
Lapseni sai 8 käytöksestä ja olen vähän pettynyt. Siihen siis pettynyt että lapseni osaa käyttäytyä vain 8 arvoisesti.
Kommentit (43)
8 käytöksestä olisi ollut melko kehno. Käsittääkseni kaikilla tytöillä oli käytös 9 tai 10, pojilla varmaan vallattomimmilla 7. Sitä huonompaa en omalta kouluhistorialtani muista. Nykypäivästä ei mitään käsitystä, omat lapset vielä alle kouluikäisiä. Että sinällään tämän viestin tietoarvo taisi olla pyöreä nolla... JOspa siis lopettaisin tähän :D
Nainen vuosimallia -80
Kun itse kävin koulua, käytöksestä sain ala-asteella 9, melkein kaikilla mulla luokan tytöillä oli 10. Pidin siis jo yksiä huonona.
Onko nykyään muuttunut tämä sitten, että vaikeampi saada se 9?Vai onko karu totuus vaan se että lapseni käyttäytyy huonosti ;O
ap
myös käytösnumeroiden suhteen. Nykyään kasi on se perusnumero, jonka lähtökohtaisesti saa, jos käyttäytyy joka suhteessa hyvin ja vastuullisesti. Ysit ja kympit on sit hengenpelastajille ja vapaaehtoistyöllä koulussa leventeleville ruskeakielille. Vielä seiskaankaan ei tarvitse olla yhtään jälki-istuntoa tai käytöksestä tulleita rangaistuksia koulussa. Kuutosen kohdalla on sit jo vähän häikkää.
vain sen kasin. Ennen se oli ysi tai kymppi.
Esim. ujo ja hiljainen mutta erittäin kiltti voi saada vain kasin.
Superlipevä mielistelijä voi yltää kymppiin.
Ysit ja kympit on sit hengenpelastajille ja vapaaehtoistyöllä koulussa leventeleville ruskeakielille.
kun oma kersansa ei ole yltänyt lähellekään ysiä/kymppiä.
Arvioinnin kriteerit kiristyi viime kierroksella, että aineessa kuin aineessa keskimääräinen hyvä numero on kasi. Ysi on jo sitten kiitettävä, sama koskee myös käytöstä: kiitettävästi käyttäytyvä on joka tilanteessa kohtelias ja avulias ja muut huomioiva, auttaa kavereitaan eikä käyttäydy huonosti koskaan.
Eli siis kasin oppilas on normaali ja tavallinen ja silloin tällöin saattaa esim höpöttää tunneilla kaverin kanssa mutta huomautettaessa korjaa käytöstään.
Seiskassa enemmän huomautettavaa ja muuta esim. myöhästelyä, kiroilua tms.
t. aineenope
Meidän dinosaurusten kouluajoista ovat arvosteluperusteet muuttuneet radikaalista. Meikäläisen kouluaikoina pahin pelote oli "käytöksenalennus", joka tarkoitti, että käytösnumero laskettaisiin ysiin.
Nykyään kasi on se normaali numero. Siitä parempia numeroita annetaan oppilaille, jotka esim. aktiivisesti luovat hyvää henkeä luokkaan, toimivat sovittelijana luokkakavereiden välillä tms. Tavallinen kiltti nurkassa nököttäjä ei siis voi haaveilla kasia paremmasta numerosta.
Vm.-70
Jotenkin tuo käytösnumero on se, jolla on itselle suurin merkitys. ap
Ainakin näin isoissa kaupungeissa ja kouluissa joissa opet on selvillä kuinka käytösnumerot nykyään annetaan.
Tosin meistä vanhuksista tuntuu kyllä 8 käytöksestä oudolta.
Mutta tytöllä on käytös kasi ja ei ole mitään ongelmia koulussa...ei ole esim.ollut jälki-istunnossa ym ja keskiarvo on 8,5.
arviointinumero. Ei se sairaalloisen ujo voi toimia missään sovittelevassa tai edustajan tehtävässä koska ei uskalla. Siis on vain siksi kasin oppilas vaikkei koskaan häiritse ketään tunnilla kun ei edes puhu mitään toisten kuullen.
nykyisin? Jos kiltti ja hiljainen saa kasin.
Mene kotikuntasi/koulun sivuille ja katso miten teidän kunnassa on käyttäytymisen tavoitteet määritelty - kuntakohtaista.
http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamisee…
Opetushallituksen päättämissä vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on yleismääräys käyttäytymisen arvioinnista : ”Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Opetussuunnitelmassa tulee asettaa tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle. Käyttäytymisen tavoitteita määriteltäessä otetaan huomioon koulun kasvatukselle asetetut tavoitteet.”
Käyttäytymistä koskevat tavoitteet määritellään siis paikallisesti kunnissa ja kouluissa ja ne kirjataan paikalliseen opetussuunnitelmaan. Tavoitteet nousevat koulun yleisistä kasvatustavoitteista ja arvopohjasta ja ovat yhteydessä myös koulun järjestyssääntöihin. On tärkeää, että oppilaat ja huoltajat ovat mukana laatimassa käyttäytymisen tavoitteita ja muitakin kouluyhteisön kaikkia jäseniä koskevia pelisääntöjä. Vaikutusmahdollisuuksien myötä tavoitteet ja säännöt koetaan paremmin omiksi ja niihin on helpompi sitoutua. Ne ovat myös entistä paremmin kaikkien yhteisön jäsenten tiedossa.
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Arviointia ei voida perustellusti tehdä, mikäli käyttäytymiselle ei ole selkeästi määritelty tavoitteita. Käyttäytymisestä annetaan oppilaille koulun kasvatustehtävän mukaisesti ohjaavaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti. Kirjallinen palaute annetaan useimmiten todistuksen avulla. Käyttäytymisestä annetaan todistukseen sanallinen arvio tai numeroarvosana.
Opetan pikkukaupungissa 3-luokkalaisia. Luokalla 18 oppilasta. Tälle "omalle" luokalle tuli käytöksestä 2 kymppiä (tsempparihenkisille tytöille), 10 ysiä (normaali, hyvä käytös), 4 kasia (toistuvaa kiroilua esim. tunnilla, päällepuhumista) ja 2 seiskaa (tönimistä, toistuvaa tottelemattomuutta).
Tyydyttävä (7)
OPPILAS
saattaa joskus häiritä oppitunteja
käyttäytyy joskus epäasiallisesti
pyrkii rehellisyyteen
käyttää joskus epäasiallista kieltä
saattaa laiminlyödä kotitehtävänsä eikä aina huolehdi opiskeluvälineistään
pyrkii noudattamaan koulussa annettuja sääntöjä ja ohjeita
Opetan pikkukaupungissa 3-luokkalaisia. Luokalla 18 oppilasta. Tälle "omalle" luokalle tuli käytöksestä 2 kymppiä (tsempparihenkisille tytöille), 10 ysiä (normaali, hyvä käytös), 4 kasia (toistuvaa kiroilua esim. tunnilla, päällepuhumista) ja 2 seiskaa (tönimistä, toistuvaa tottelemattomuutta).
nykyisin? Jos kiltti ja hiljainen saa kasin.
Viidennellä ja kuudennella luokalla.
jos katsoo opetussuunnitelman arviointiperusteista niin aika paljon siihen nykyään jo vaaaditaankin.