Käytösmerkinnät Wilmassa ärsyttävät
Minulla on vilkas urheilijapoika, joka ei malta koulun tylsillä tunneilla istua hiljaa kädet ristissä. Ei ole ns. lukijatyyppiä ja turhautuu. Adhd:täkin on testattu, mutta ei diagnoosia.
Joidenkin opettajien kanssa pojalla näköjään menee sukset ristiin, koskapa Wilmassa on harva se päivä käytösmerkintöjä. Toiset opettajat taas eivät niitä laita.
Pitäisikö tältä käytösmerkkiopelta tiedustella, mikä häntä pojassani niin ärsyttää, kun merkintöjä kertyy? Mitä tekisitte? Tuntuu kiusaamiselta tuollainen kotiin kieliminen koko ajan.
Kommentit (119)
Tai et ainakaa pätevä ammattilainen, joka tietää oman tehtävänkuvansa. Tosin "kuraattorina" kouluilla pyörii vaikka mitä kouluttamatonta kukkahattutätiä ymmärtämässä lapsia ja sitten on onneksi niitä ihan oikeita ammattilaisin.
Mitä ihmettä se äiti voi tehdä, jos tunnilla ei jaksa olla hiljaa? Ei mitään! Voi yrittää kiristystä ja uhkailua, mutta voisi myös miettiä, miksi? Mitä tunneilla tehdään? Mitä siellä vaaditaan? Onko samoilla tunneilla myös muilla vaikeuksia olla hiljaa? Onko luento-tyyppistä opetusta vai tehdäänkö tehtäviä? Ei nämä ole noin yksinkertaisia juttuja, kuin täällä taas luullaan.
Nimimerkillä: Näitä työkseen setvivä kuraattori
mitä tuo "urheilijapoika" tarkoittaa tai mitä sillä on huonon käytöksen kanssa tekemistä?
Minulla on urheilijatytär, joka käyttäytyy erittäin hyvin.
onhan se varmaan nykyvanhemmalle turhauttavaa, jos lapsi ei käyttäydy kunnolla, eikä edes diagnoosia löydy, vaikka hakisi ;) Tiedätkö, oma urheilullinen 9-v. poikani joutui koulussa puhutteluun levottoman käytöksen takia (mistä tuli siis viesti wilmaan) ja asia käytiin läpi ilman mitään tekosyitä ja siitä lähtien lapsi on korjannut käytöstään. Ei se ole mikään katastrofi, jos lapsi ei aina toimi kuin unelma, mutta se on, jos vanhempi ei edes yritä tehdä asialle mitään! Jos olisin pojalleni alkanut selittää, että hän nyt vaan on urheilullinen ja tunnit ovat tylsiä, niin epäilenpä, olisiko yrittänyt parannusta. En kyllä häntä rankaisemalla rankaissut mitenkään, mutta jo se, että huono käytös nostetaan esiin ja käydään se läpi ja sanotaan, että noin ei voi tehdä, riittää usein. Lapset ovat lapsia ja kokeilevat rajojaan, mutta kerta toisen jälkeen ne on sitten aikuisen vaan laitettava. Sitä se oppiminen on.
näitä "vilkkaita urheilijapoikia". Pilaavat kaikilta opiskelumahdollisuuden!
Häpeä, ap, kun vielä kehtaat venkoilla.
Ei vika ole opessa, vaan pojassa.
Luultavasti opella ja pojalla ei kemiat pelaa, ope ärsyyntyy ja poika ärsyttää vaan enemmän ja enemmän. Oppilas provosoi ja ope ei osaa olla aikuinen ja alentuu lapsen tasolle. Lapsi ei kykene kontrolloimaan omaa käytöstään, ei jaksa/osaa/halua käyttäytyä.
Valitettavasti näitä tapauksia näkee aina silloin tällöin.
koulunkäynninohjaajana jo yli 10v työskennellyt
Mua itseäni otti pästä, kun lapsi sai huomautuksen tekemättömistä läksyistä kun oli sairauden takia pois koulusta. Nähtävästi open mukaan lapsi oli kykenevä kirjoittamaan runoja ja esseitä, kun maksai kuumeessa ja räkätaudissa pedissä.kyllä tapana että ne läksyt tehdään kotona vaikka sairaana olisikin. Ei kai kukaan niin huonossa kunnossa kouluun palaa, ettei esim. edeltävänä iltana kykene muuta kuin makaamaan koomassa?
Kuumeeton ja oireeton päivä on juurikin tätä läksyjentekohommaa varten. Eikö teillä pidetä näitä? Ikävä jos laitatte sairaat lapset kouluun tartuttamaan muita.
25 urheilija tyttöä ja poikaa ainakaan saa mitään suosta aikaiseksi.
Uunituore ope laittaa aivan jokaiselta tunniltaan merkinnät wilmaan luokan 5:lle pojalle. Luokassa on yht. 7 poikaa. Asiaan alkanut jo koulu puuttua. Pojat eivät saa muilta opeilta merkintöjä. Kyse voi olla open taitamattomuudesta käsitellä ryhmää tai niinkuin meidän koulussa, ettei ope tykkää pojista. Onko ap tietoa että tuleeko samaa merkintää myös muille oppilaille vaiko vain sinun pojallesi?
kuin suurin osa ketjusta.
Valitettavasti elämä on tylsää, ja urheilijapoikakin joutuu aikanaan vielä esim työelämässä sen huomaamaan..
Ehkäpä tämä aloitus on kuitenkin provo, ei kai kukaan vanhempi oikeiasti ole tuollainen idiootti.
Uunituore ope laittaa aivan jokaiselta tunniltaan merkinnät wilmaan luokan 5:lle pojalle. Luokassa on yht. 7 poikaa. Asiaan alkanut jo koulu puuttua. Pojat eivät saa muilta opeilta merkintöjä. Kyse voi olla open taitamattomuudesta käsitellä ryhmää tai niinkuin meidän koulussa, ettei ope tykkää pojista. Onko ap tietoa että tuleeko samaa merkintää myös muille oppilaille vaiko vain sinun pojallesi?
Olen itse opettaja ja äiti. Omalle lapselleni olen kyllä tahkonnut kalloon, että oli siellä luokan edessä kuka tahansa, käytössäännöt ovat samat. Mielestäni on lyhytnäköistä yliymmärtää huonoa käytöstä tai selittää sitä opettajan ominaisuuksilla.
Elämä vain on sellaista, että kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Jos alaluokilla lapsi saa "taitamattoman" ta "uunituoreen" opettajan tunnilla käyttäytyä koulun sääntöjen vastaisesti, mitä homma onkaan yläkoulussa, jossa opettajia on monenlaisia? Yläkoulussa vanhemmat eivät voi valittamalla saada mukavia ja hyviä opettajia lapsilleen.
Koulu on oppimista varten, ja sosiaalisesti taitava lapsi osaa opiskella kaikenlaisten opettajien ohjauksessa. Mikäli sosiaalisia taitoja ei ole ja lapsen käyttäytyminen määräytyy sen mukaan, kuka luokan edessä on, vanhempien pitää aloittaa kasvatustyö.
On surkeaa, jos kodin viesti on se, että hei, sä riehut, koska teillä on huono ope. Koulu on oppimista varten eikä riehuva lapsi opi esim. matematiikkaa, äikkää jne. Toisaalta, jos oman lapsen oppiminen ei mieltä paina, voi miettiä sitä, että riehuva lapsi häiritsee toisia lapsia.
Osa lapsista haluaisi opiskella rauhassa, jopa siellä nipon, uunituoreen ja taitamatoman open tunneilla. Mietipä sitä.
Mua kanssa vituttaa Wilman merkinnät. Ei kiinnosta tietää joka ikistä vihkon unohdusta. Ompa järkyttävän vaarallista, että vihko on unohtunut kotiin!
Ja koululla tehty toimenpiteitä asian suhteen. Kyse ei tässä tapauksessa ole häirikköpojista. Näiden lasten vanhemmat eivät ole välinpitämättömiä jne. Lapsille ei anneta viestiä et opettajan vika. Sen kirjoitin tänne. Jokatapauksessa asia oppilahuollossa ja opettajalle järjestetty "tukitoimia". Aina ei syypäänä ole vain oppilaat. Jännä et puolustetaan noin kärkkäästi opettajaa jonka taidoista ette tiedä yhtään mitään. Jos opettaja tarvitsee muiden apua oppiakseen hyväksi opettajaksi, niin asia on niin. Tämä opettaja onneksi on valmis ottamaan apua vastaan.
Mua kanssa vituttaa Wilman merkinnät. Ei kiinnosta tietää joka ikistä vihkon unohdusta. Ompa järkyttävän vaarallista, että vihko on unohtunut kotiin!
Mitä ihmettä?
Miten aikuista ihmistä voi "vituttaa" se, että joku koettaa opettaa lapselle huolellisuutta ja tunnollisuutta? Jos et itse jaksa tehdä kasvatustyötä, niin tee edes se uhraus, ettet valita, kun joku jaksaa tuota epäkiitollista kasvatustyötä harjoittaa.
Vihko on monilla tunneilla aika olennainen opiskeluväline. Lisäksi on hyvä oppia pitämään huolta tavaroistaan.
Onpa järkyttävän vaarallista ottaa se vihko mukaan oppitunnille!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2013 klo 00:25"]
Oikeasti, kaikki ei ole kasvatuksesta kiinni! Jotkut lapset vaan on haastavampia. Meillä yksi tapaus eikä edes pahimmasta päästä. Monet vuodet rampattu ties missä tutkimuksissa perheneuvolassa, vuoden terapia ei ole tuonut mitään näkyvää apua.
Aina ei todellakaan ole kyse siitä, ettei vanhemmat yritä ja tee kaikkeansa.
Meillä kokemusta useasta opettajasta ja kyllä vaan asenteissakin on opettajilla eroja.
Sitä paitsi se tyyli miten viestit tulee Wilmaan on myös merkitsevä. Onko merkintä tuntimerkinnöissä tyyliin epäasiallinen käytös, vai pikaviestinä selityksen kera.
[/quote]
Eipä välttämättä olekaan, mutta ei sen vanhemmankaan pidä alkaa huonoa käytöstä hyväksymään ja haukkumaan opettajaa siitä, että tämä ei siedä huonoa käytöstä. Joojooo on vilkas urheilijapoika ja varmaan joku aadeehoodee kuitenkin vaikkei siitä diagnoosia saatukaan.
Wilmamwrkinnät ovat myös hyvä dokumentti lapsesta älkeenpäin, esim. jos lapsi vaihtaa koulua tai jos isompia ongelmia ilmenee, voidaan seurata onko vastaavia tilanteita ollut aikaisemmin jne. Itse merkitsen aina myös positiivista niille, jotka toimivat nätisti ja kunnolla, mutta infoan kyllä koteja myös käytösongelmista ja riitatilanteista.
t. Ope
[quote author="Vierailija" time="30.11.2012 klo 09:04"]
Uunituore ope laittaa aivan jokaiselta tunniltaan merkinnät wilmaan luokan 5:lle pojalle. Luokassa on yht. 7 poikaa. Asiaan alkanut jo koulu puuttua. Pojat eivät saa muilta opeilta merkintöjä. Kyse voi olla open taitamattomuudesta käsitellä ryhmää tai niinkuin meidän koulussa, ettei ope tykkää pojista. Onko ap tietoa että tuleeko samaa merkintää myös muille oppilaille vaiko vain sinun pojallesi?
[/quote]
Miten niin kaikki on opettajan syytä? Voi toki olla, että uunituoreen opettajan idealismi on joutunut törmäyskurssille nykymaailman todellisuuden kanssa ja että hänellä ei vielä ole keinoja ja auktoriteettia pitää poikia kurissa. Onko tämä silti peruste sille, että poikien ei tarvitse kunnioittaa aloittelevaa opettajaa kuten mitä tahansa muutakin opettajaa, opiskella opettajan määräämiä asioita ja käyttäytyä hyvin tunnilla? Selityksesi kuulostaa pikemminkin siltä, että pojat eivät pidä opettajasta, eikä siltä, että opettaja ei pidä pojista.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2012 klo 14:30"]
sinulta ap, että minkälaisia rangaistuksia/sanktiota/etuuksien poisottamisia lapsi on saanut noista Wilma-merkinnöistä kotona? Sinun tehtäväsi on huolehtia, että lapselle tulee seurauksia tästä häiriköinnistä.
Mikä on lapselle tärkeä juttu; tietokoneella/pelikoneella pelaaminen, kavereiden kanssa ulkona oleminen, viikkoraha vai karkkipäivä? Ilmoita selkeästi lapselle mitä tapahtuu jos Wilmaan tulee häirintä-merkintä. Keksi myös jotain kivaa/mukavaa tekemistä jos Wilmaan ei tulee ikäviä merkintöjä esim. kokonaiseen viikkoon.
Ajattele asiaa mieluummin positiivisesti: hyvä kun ope merkkaa häirinnät Wilmaan, niin tiedätte kotonakin missä mennään. Harmi kun kaikki opet ei sitä tee. Mutta nyt voitte ainakin tämän yhden open avustuksella säädellä sitä käyttäytymistä parempaan suuntaan.
[/quote]
täsmälleen samaa mieltä, olisi kiva tietää, millaisia seuraamuksia käytöshäiriömerkinnöistä kotona tulee?
Pelikielto, kännykkäkielto, "ei kaverille" kielto siksi päiväksi kun merkintä on tullut. Tai sitten ei pääse treeneihin sinä päivänä. Meidän "vilkas urheilijapoika" petrasi käytöstään parista kerrasta, enää ei ole merkintöjä tullut.
Ole vastuullinen vanhempi ja kasvata lapsestasi sellainen, joka pärjää tässä maailmassa. Siihen pärjäämiseen liittyy olennaisena osana sääntöjen noudattaminen, muiden huomioonottaminen sekä käytöstavat.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2013 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2012 klo 09:23"]
Uunituore ope laittaa aivan jokaiselta tunniltaan merkinnät wilmaan luokan 5:lle pojalle. Luokassa on yht. 7 poikaa. Asiaan alkanut jo koulu puuttua. Pojat eivät saa muilta opeilta merkintöjä. Kyse voi olla open taitamattomuudesta käsitellä ryhmää tai niinkuin meidän koulussa, ettei ope tykkää pojista. Onko ap tietoa että tuleeko samaa merkintää myös muille oppilaille vaiko vain sinun pojallesi?
Olen itse opettaja ja äiti. Omalle lapselleni olen kyllä tahkonnut kalloon, että oli siellä luokan edessä kuka tahansa, käytössäännöt ovat samat. Mielestäni on lyhytnäköistä yliymmärtää huonoa käytöstä tai selittää sitä opettajan ominaisuuksilla.
Elämä vain on sellaista, että kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Jos alaluokilla lapsi saa "taitamattoman" ta "uunituoreen" opettajan tunnilla käyttäytyä koulun sääntöjen vastaisesti, mitä homma onkaan yläkoulussa, jossa opettajia on monenlaisia? Yläkoulussa vanhemmat eivät voi valittamalla saada mukavia ja hyviä opettajia lapsilleen.
Koulu on oppimista varten, ja sosiaalisesti taitava lapsi osaa opiskella kaikenlaisten opettajien ohjauksessa. Mikäli sosiaalisia taitoja ei ole ja lapsen käyttäytyminen määräytyy sen mukaan, kuka luokan edessä on, vanhempien pitää aloittaa kasvatustyö.
On surkeaa, jos kodin viesti on se, että hei, sä riehut, koska teillä on huono ope. Koulu on oppimista varten eikä riehuva lapsi opi esim. matematiikkaa, äikkää jne. Toisaalta, jos oman lapsen oppiminen ei mieltä paina, voi miettiä sitä, että riehuva lapsi häiritsee toisia lapsia.
Osa lapsista haluaisi opiskella rauhassa, jopa siellä nipon, uunituoreen ja taitamatoman open tunneilla. Mietipä sitä.
Kaikkien kanssa kun ei ole pakko tulla toimeen! Sinähän varsinainen natsi olet!! Kaikista ei myöskään tarvitse pitää!
no nimenomaan kaikkien tulee tulla toimeen. Kaikista ei tarvitse pitää ja tykätä, mutta toimeen pitää tulla. Tämän luulisi nyt olevan ihan itsestäänselvyys, eipä sitä työelämässäkään voi valita, kenen kanssa on tekemisissä ja kenen ei.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2012 klo 09:23"]
Uunituore ope laittaa aivan jokaiselta tunniltaan merkinnät wilmaan luokan 5:lle pojalle. Luokassa on yht. 7 poikaa. Asiaan alkanut jo koulu puuttua. Pojat eivät saa muilta opeilta merkintöjä. Kyse voi olla open taitamattomuudesta käsitellä ryhmää tai niinkuin meidän koulussa, ettei ope tykkää pojista. Onko ap tietoa että tuleeko samaa merkintää myös muille oppilaille vaiko vain sinun pojallesi?
Olen itse opettaja ja äiti. Omalle lapselleni olen kyllä tahkonnut kalloon, että oli siellä luokan edessä kuka tahansa, käytössäännöt ovat samat. Mielestäni on lyhytnäköistä yliymmärtää huonoa käytöstä tai selittää sitä opettajan ominaisuuksilla.
Elämä vain on sellaista, että kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen. Jos alaluokilla lapsi saa "taitamattoman" ta "uunituoreen" opettajan tunnilla käyttäytyä koulun sääntöjen vastaisesti, mitä homma onkaan yläkoulussa, jossa opettajia on monenlaisia? Yläkoulussa vanhemmat eivät voi valittamalla saada mukavia ja hyviä opettajia lapsilleen.
Koulu on oppimista varten, ja sosiaalisesti taitava lapsi osaa opiskella kaikenlaisten opettajien ohjauksessa. Mikäli sosiaalisia taitoja ei ole ja lapsen käyttäytyminen määräytyy sen mukaan, kuka luokan edessä on, vanhempien pitää aloittaa kasvatustyö.
On surkeaa, jos kodin viesti on se, että hei, sä riehut, koska teillä on huono ope. Koulu on oppimista varten eikä riehuva lapsi opi esim. matematiikkaa, äikkää jne. Toisaalta, jos oman lapsen oppiminen ei mieltä paina, voi miettiä sitä, että riehuva lapsi häiritsee toisia lapsia.
Osa lapsista haluaisi opiskella rauhassa, jopa siellä nipon, uunituoreen ja taitamatoman open tunneilla. Mietipä sitä.
Kaikkien kanssa kun ei ole pakko tulla toimeen! Sinähän varsinainen natsi olet!! Kaikista ei myöskään tarvitse pitää!
Tuo oli minulle uutta, että kaikkien kanssa ei tarvitse muka tulla toimeen.
Tähän asti on aina puhuttu, että kaikkien kanssa ei tarvi olla parhaita kavereita, kaikista ei tarvi edes pitää, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.
Miten ihmeessä siellä luokassa toimitaan, jos siellä on useampi tällainen oppilas ja vanhempi, joiden mukaan kaikkien kanssa ei tarvi tulla edes toimeen.
kyllä tapana että ne läksyt tehdään kotona vaikka sairaana olisikin. Ei kai kukaan niin huonossa kunnossa kouluun palaa, ettei esim. edeltävänä iltana kykene muuta kuin makaamaan koomassa?