Käytösmerkinnät Wilmassa ärsyttävät
Minulla on vilkas urheilijapoika, joka ei malta koulun tylsillä tunneilla istua hiljaa kädet ristissä. Ei ole ns. lukijatyyppiä ja turhautuu. Adhd:täkin on testattu, mutta ei diagnoosia.
Joidenkin opettajien kanssa pojalla näköjään menee sukset ristiin, koskapa Wilmassa on harva se päivä käytösmerkintöjä. Toiset opettajat taas eivät niitä laita.
Pitäisikö tältä käytösmerkkiopelta tiedustella, mikä häntä pojassani niin ärsyttää, kun merkintöjä kertyy? Mitä tekisitte? Tuntuu kiusaamiselta tuollainen kotiin kieliminen koko ajan.
Kommentit (119)
Mitä ihmettä se äiti voi tehdä, jos tunnilla ei jaksa olla hiljaa? Ei mitään! Voi yrittää kiristystä ja uhkailua, mutta voisi myös miettiä, miksi? Mitä tunneilla tehdään? Mitä siellä vaaditaan? Onko samoilla tunneilla myös muilla vaikeuksia olla hiljaa? Onko luento-tyyppistä opetusta vai tehdäänkö tehtäviä? Ei nämä ole noin yksinkertaisia juttuja, kuin täällä taas luullaan.
Nimimerkillä: Näitä työkseen setvivä kuraattori
Kun omalla kohdallani opettaja otti yhteyttä äitiini siitä että en keskity tunneilla, tai lähinnä siitä että riehuin ja karkailin ja häiritsin muita, niin äiti otti ja laittoi minut kotiarestiin, kielsi harrastukset ja otti kännykän pois.
Sanoi että saan kaiken takaisin sitten kun alan käyttäytyä kuin ihmiset. Ja niin tapahtuikin.
Oikeasti! Näinkö kädettömiä alan ammattilaisetkin ovat? Ei ne koulutunnit minunkaan aikanani olleet huippukivoja ja hauskoja, mutta ei niiden kuulukaan olla. Koulussa ollaan oppimassa ja opettajien käskyjä kuunnellaan ja totellaan. Piste.
vo21Tj qxhfgefizkdy, [url=http://bptjcfzabtgo.com/]bptjcfzabtgo[/url], [link=http://numbwmhemxta.com/]numbwmhemxta[/link], http://knxuhkcsjutr.com/
Minulla on vilkas urheilijapoika, joka ei malta koulun tylsillä tunneilla istua hiljaa kädet ristissä.
Ei vilkkailla urheilijapojilla ole yhtään sen enempää oikeutta riehua ja käyttäytyä tunneilla huonosti, vaikka miten olisivatkin tylsiä. Käske junnusi opiskelemaan niillä tunneilla, niin kyllähän siinä tekemistä sitten tulee.
Kumi puuttui. Petrillä ei ollut kynää tunnilla. Jne. Aivan turhia on osa wilman päivityksistä.
Oikeasti, kaikki ei ole kasvatuksesta kiinni! Jotkut lapset vaan on haastavampia. Meillä yksi tapaus eikä edes pahimmasta päästä. Monet vuodet rampattu ties missä tutkimuksissa perheneuvolassa, vuoden terapia ei ole tuonut mitään näkyvää apua.
Aina ei todellakaan ole kyse siitä, ettei vanhemmat yritä ja tee kaikkeansa.
Meillä kokemusta useasta opettajasta ja kyllä vaan asenteissakin on opettajilla eroja.
Sitä paitsi se tyyli miten viestit tulee Wilmaan on myös merkitsevä. Onko merkintä tuntimerkinnöissä tyyliin epäasiallinen käytös, vai pikaviestinä selityksen kera.
Miten lapsi temppuilee juuri hänen tunneillaan?
jospa lapsi on muiden tunneilla kunnolla?
mikset kasvata lastasi hyvään käytökseen, vaan hyväksyt häiriköinnin tunnilla?
että lapsi kuulemma käyttäytyy samalla tavoin kaikilla tunneilla, mutta kuulemma vain tämä yksi kääpä jaksaa laitella niitä viestejä.
ap
No oho, minä olisin ainakin nolona jos oma poikani häiriköisi kaikilla tunneilla! Enkä tod kehtaisi syyllistää yhtä, työtään tekevää, opettajaa merkintöjen laittamisesta!
...provo, ei kukaan voi olla noin tollo.
Mitä kuvittelet oppilaan voivan tehdä tunneilla ilman kirjoitusvälineitä varsinkin jos on ollut joku kirjoitustunti tms.? Vähän menee kyllä ajantuhlauksen puolelle.
Itselläni oli muinoin tapana varata luokkaan paljon lainakyniä omansa unohtaneille, enkä katsonut tarpeelliseksi näitä unohduksia koteihin raportoida. Aika äkkiä oppilaat hoksasivat että kyniä ei tarvitsekaan vaivautua itse tuomaan, kun opelta saa kuitenkin lainaan. Eivät myöskään vaivautuneet "lainojaan" palauttamaan ja kynäpurkki oli lopulta aina tyhjä. Harvalla koululla on varaa kustantaa oppilaalle uudet välineet joka oppitunnille. Nykyään ei siis lainakyniä tipu ja oppilas on sit tunnin toimettomana, jos ei kaverit satu omia kyniään lainaamaan. Koteihin mielestäni asiasta kuuluu ilmoittaa, koska "nokkelimmat" käyttää tuota kynänunohdusta tietysti keinona välttyä työnteolta ja kyllähän se sit jo arviointiinkin vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2012 klo 13:47"]
voisit jo ennalta ilmoittaa poliiseille, että teidän lapsukaisen vilkastuksista on sitten turha kotiin ilmoitella, siitä tulee vaan pienelle paha mieli.
[/quote]
REPS :P
Minä olen yläkoulun aineenopettaja ja laitan aika harvoin käytösmerkintöjä Wilmaan, mutta se ei tarkoita sitä, että kullannuppusi käyttäytyisi minun tunnillani sen kauniimmin. Käytän niitä merkintöjä kuitenkin mieluummin kiristyskonstina, eli siis uhkailen niillä. Kummallista kyllä tehoaa niinkin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 11:11"]
Joskus ehdotetaan tyttö- ja poikaluokkia. On kuitenkin myös aktiivisuudesta ja tekemisestä ja liikunnallisuudesta pitäviä tyttöjä ja lukemalla, kuuntelemalla ja rauhallisesti keskustelemalla opiskelevia poikia. Eniten harmittaisi näiden "lukutoukkapoikien" kohtalo poikaluokilla, joilla vain äijäiltäisiin. Voisiko olla mitään muunlaista ryhmäjakoa oppimistyylien mukaan vai onko sen ehdottaminenkin nykyään kiellettyä?
Edellinen kirjoittaja kuvaili hyvin tätä ryhmätyöahdistusta, kun nykyään pitää kaiken oppimisen olla jotain ihmeen showta koko ajan, mistä taas kaikki oppilaat eivät pidä. Yllättävän moni nauttii tunneista, joilla saa vain rauhassa tehdä kirjallisia tehtäviä.
t. ope
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä. Meidänkin poika kuulemma höpisee liikaa ryhmätyössä eikä voi istua pulpettiryhmissä, jossa siis jo ekaluokkalaiset joutuvat istumaan. Siis mitä järkeä? Tuonikäiset eivät siitä ryhmäistumisesta saa muuta kuin pahan mielen. Ekstroverttiluonteet häsläävät ja höpisevät ja introvertit ahdistuvat siitä kun kolme muuta hengittää niskaan ja naamaan töitä tehdessä. Mikä ihmeen hinku noilla vastavalmistuneilla tyttösillä on teettää ipanoilla ryhmätyötä, johon suuri osa luokasta ei selvästi ole valmis?
Jos on vilkas lapsi, on vilkas lapsi ja siinä ei ole mitään "korjattavaa" ymmärrän tälläisiä ihmisiä todella hyvin. Opettajat eivät yleensä ymmärrä koska ovat itse erilaisia. Jokaisen kuuluu saada arvostusta juuri sellaisena kuin on, eikä niin että joku nalkuttaa jatkuvasti siitä millainen olet. Siinähän hyökätään ihmisen persoonallisuutta vastaan, joku on persoonaltaan vilkas ja tylsistyy nopeaa. Olen itse sellainen ja lapseni myös. Toisaalta taas keskittyminen pysyy hyvin kun teen jotain mikä on itseäni kiinnostavaa. Kaikkia ei koulu innosta, vaan tämän aloittajan poika esim on urheilullinen ja hyvä niin. Koulu yrittää sulloa kaikki lapset samaan muottiin. Antakaa ainakin kotona lapselle positiivista palautetta jos koululla ei anneta. Kaikilla meillä on omat vahvuutemme.
Meillä tulee säännöllisesti seiskaluokkalaiselle sekä hyviä että huonoja merkintöjä. Itse en ole juuri enää noista piitannut. Sen huomion olen tehnyt, että parilta opettajalta merkintöjä ei ole tullut koskaan. Ei tullut vanhemmalle lapsellenikaan. Molemmat miesopettajia. Jumala heitä siunatkoon. Nämä aktiivisimmat wilmaviestittäjät ovat nuorehkoja naisia urheilukello ranteessaan. Tottuneet mittaamaan, sekä omaa, että muiden suoriutumista. Mielestäni tässä näkyy ajan henki. Aika herkällä on liipaisinsormi viestien suhteen, jos joka unohduksesta on raportoitava välittömästi kotiin. Oman lapsen kohdalla mitään merkittävää ei ole ollut, lähinnä joku tehtävä jäänyt tekemättä tai myöhästynyt tunnin alusta. Joskus häröillyt liikaa kaverin kanssa. Mielestäni melko normaalia ikäisensä aktiivisuutta. Aionkin jonkin tunnustuksen näille miesopettajille antaa koulun päättyessä. Miettikääpä itse jos saisitte jokaisesta työpäivästä ja tehtävästä palautetta samaan tyyliin. Kun aikoinani itse kävin peruskoulua, opiskelu oli ennenkaikkea oppilaan ja koulun välinen asia, välillä äiti kirjoitti nimensä kokeeseen. Voi noita aikoja!
Se että on liikunnallinen ja urheilee ei oikeutta perseilemään ja käyttäytymään huonosti koulussa.
Terveisin urheilullisen loistavasti opinnoissaan aina menestyneen pojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Jos on vilkas lapsi, on vilkas lapsi ja siinä ei ole mitään "korjattavaa" ymmärrän tälläisiä ihmisiä todella hyvin. Opettajat eivät yleensä ymmärrä koska ovat itse erilaisia. Jokaisen kuuluu saada arvostusta juuri sellaisena kuin on, eikä niin että joku nalkuttaa jatkuvasti siitä millainen olet. Siinähän hyökätään ihmisen persoonallisuutta vastaan, joku on persoonaltaan vilkas ja tylsistyy nopeaa. Olen itse sellainen ja lapseni myös. Toisaalta taas keskittyminen pysyy hyvin kun teen jotain mikä on itseäni kiinnostavaa. Kaikkia ei koulu innosta, vaan tämän aloittajan poika esim on urheilullinen ja hyvä niin. Koulu yrittää sulloa kaikki lapset samaan muottiin. Antakaa ainakin kotona lapselle positiivista palautetta jos koululla ei anneta. Kaikilla meillä on omat vahvuutemme.
Toisaalta on idiottimaista puolustella huonoa käytöstä sillä että " minä nyt vain olen tämän luontoinen ja saan sen varjolla käytäytyä miten vaan", mieti jos työelämässä aikuiset noin ajattelisivat.
Vierailija kirjoitti:
Se että on liikunnallinen ja urheilee ei oikeutta perseilemään ja käyttäytymään huonosti koulussa.
Terveisin urheilullisen loistavasti opinnoissaan aina menestyneen pojan äiti
Tämä liikunnallinen ja urheilullinen lapsi ei missään tapauksessa ole enää perusopetuksessa, tuskin toisellakaan asteella, 10v vanha aloitus.
Kalervo Vatukka kirjoitti:
Meillä tulee säännöllisesti seiskaluokkalaiselle sekä hyviä että huonoja merkintöjä. Itse en ole juuri enää noista piitannut. Sen huomion olen tehnyt, että parilta opettajalta merkintöjä ei ole tullut koskaan. Ei tullut vanhemmalle lapsellenikaan. Molemmat miesopettajia. Jumala heitä siunatkoon. Nämä aktiivisimmat wilmaviestittäjät ovat nuorehkoja naisia urheilukello ranteessaan. Tottuneet mittaamaan, sekä omaa, että muiden suoriutumista. Mielestäni tässä näkyy ajan henki. Aika herkällä on liipaisinsormi viestien suhteen, jos joka unohduksesta on raportoitava välittömästi kotiin. Oman lapsen kohdalla mitään merkittävää ei ole ollut, lähinnä joku tehtävä jäänyt tekemättä tai myöhästynyt tunnin alusta. Joskus häröillyt liikaa kaverin kanssa. Mielestäni melko normaalia ikäisensä aktiivisuutta. Aionkin jonkin tunnustuksen näille miesopettajille antaa koulun päättyessä. Miettikääpä itse jos saisitte jokaisesta työpäivästä ja tehtävästä palautetta samaan tyyliin. Kun aikoinani itse kävin peruskoulua, opiskelu oli ennenkaikkea oppilaan ja koulun välinen asia, välillä äiti kirjoitti nimensä kokeeseen. Voi noita aikoja!
Milloimkahan nämä kommentoijat tajuaisivat, että wilma korvaa meidän kouluaikojen opettajan päiväkirjan? Ennen ei sen enempää vanhempi kuin oppilaskaan tiennyt, mihin esim käytöksen numero tai se ainenumerokaan perustui, kun opettajalla oli ihan ne omat muistiinpanonsa, joita ei mitenkään päässyt näkemään tai kommentoimaan. Esimerkkinä: poika sai yksi aamu aamutunilta poissaolon, satuin sitten tietämään, että oli kyllä tunnilla, myöhästyi tosin noin 10min alusta. Laitoin sitten viestin opettajalle, että ei ole poissaolo, voitko korjata. Ja korjasi, mutta jos tuo ei olisi tullut mulle mihinkään näkyviin, siellä olisi opettajalla ollut poissaolo, joka kurssimuotoisessa lukiossa vaikuttaa arvosteluun, sitten kun hän olisi sitä arvostelua tehnyt. Eli nyt teidänkin tapauksessa noi kaksi miesopettajaa, jotka eivät mitään kirjaa mihinkään ylös arvioi sitten sitä suoritusta ihan oman muistinsa varassa.. ja kun oppilaita on vaikka se 150 kpl, kuinka hyvin luulet homman sujuvan?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2012 klo 13:34"]
että lapsi kuulemma käyttäytyy samalla tavoin kaikilla tunneilla, mutta kuulemma vain tämä yksi kääpä jaksaa laitella niitä viestejä.
ap
No sitten varmaan olisi hyvä käydä keskustelu tämän opettajan kanssa ihan asiallisesti, että mitä asialle voitaisiin tehdä? Oma opettaja ja poika mukaan keskusteluun, kun kyse nähtävästi ei ole enää mistään ekaluokkalaisesta. Olisko vastaus vaikka haastavimmissa tehtävissä tälle pojalle, jos on kädet täynnä hommia ei ehdi terrorisoida muita.