Lukeeko teidän vitosluokkalaiset pojat "helposti" kokeisiin?
Kommentit (13)
meillä 3.luokkalainen poika joka ei lue kokeisiin vaikka kuinka yritetty keskustella kuinka tärkeää on lukeminen yms.. kun on kokeet niin sovittu ettei mene kavereille viimeisenä iltana vaan silloin panostetaan lukemiseen niin ei on 10 minuuttia huoneessaan sitten taas jotakin muuta lähtee oma aloitteisesti koiran kanssa ulos yms.. ettei vaan tarvitse lukea.Olemme ottaneet kokeisiin sen kannan että muutama kerran muistutetaan lukemisesta ja sen jälkeen saa itse hoitaa jos hoitaa..viimeksi sai kokeesta 8 ja olisimme "toivoneet" huononpaa numeroa että huomaisi itse ettei "tuurilla" koulusta selviä. Olen jutellut asiasta muidenkin äitien kanssa ja taitaa olla poikien "ominaisuus".Itse olemme koulun luovineet joten kuten läpi niin toivoisi että lapsi ei tee samoja virheitä. ja jos poika jatkaa samaan malliin niin yläasteella ne ongelmat tulevat.
Olen aika ylpeä tuosta (anteeks ny ku kiilasin tähän) nelosluokkalaisesta sällistäni. Tän syksyn aikana jotenkin ite kasvanut siihen, että kokeisiin on luettava muutenkin kuin komentamalla ja/tai viimeisenä iltana. Vapaaehtoisesti ottanut kirjoja mukaan ja lueskellut, pyytäny "kuulustelemaan" ja tehny itetekosia tai netissä tehtäviä harkkajuttuja aina muutaman. Joskus toki tarvii hieman patistaa, mutta ihan selvästi semmoseen omaohjautumisen suuntaan on menty :) Jaa, että numerot: 9-10 tänä syksynä kaikki. Kymppiä meillä ei tosiaankaan vaadita, mutta tunnollisuutta kyllä läksyjen suhteen ja hieman sitä koeharjoitteluakin, ei kuitenkaan mitään megasulkeisia.
ja lukee läksyt muutenkin oma-aloitteisesti. Kyllä nyt tuossa iässä pitää jo ymmärtää, mikä merkitys lukemisella on.
Oman vitosluokkalaiseni koenumerot ovat vaihdelleet seiskasta kymppiin. Mitä paremmin on kerrannut ja mitä mieleisempi aine, sitä parempi numero. Ymmärtää kyllä jo itsekin asiayhteyden.
Poika 4-luokalla ja aina huolehtinut läksyistään ja lukenut kokeisiinsa oma-aloitteisesti jne.
10 on se nro tai 10- mitä kokeista kotiin kantaa, olipa aine mikä hyvänsä.
No helposti tarkoittaa ettei vaadi aikuisen patistamista paljonkaan.
Poikani on aiemmin saanut kokeista 9 ja 10 numeroita, mutta tännä vuonna tullut järjestään seiskan pintaan ja vaatii enemmän kehotusta kokeisiin lukemisesta.
Pohdin lähinnä onko tässä vaiheessa joku kapina meneillään vai mitä ihmettä tämä on.
Eniten ihmetyttää kyllä kun kysellessä osaa, mutta kokeissa vaivautuu vastailemaan parilla sanalla ja pisteet on sitten sen mukaisia.
Kuuluisiko ikään, siksi kyselen muiden kokemuksia, vaikka tietenkin nämä asiat ovat yksilöllisiä.
Eikö kenenkään lapset saa seiskoja tai edes kaseja?
Eikö kenenkään lapset saa seiskoja tai edes kaseja?
No tuossahan juuri kerroin, että niitä seiskoja on alkanut tulla.
eivät lue kokeisiin juuri ollenkaan, vähän saattavat vilaista edellisenä iltana kirjojaan, usein ei sitäkään. Saavat 7-9 arvosanoja.
Jos istuin vieressä niin yritti jotain lukea, mutta yleensä ei lukenut. Onkin sitä samaa tyyppiä kuin minäkin, joka oppii tunnilla kuuntelemalla (tai vaikkei ihan kuuntelisikaan) ja numerot olivat 8-10 luokkaa, ysi oli selkeästi tavallisin numero minkä tahansa aineen kokeesta.
Mutta nyt yläasteelle siirtymisen jälkeen olen alkanut kerta kaikkiaan pakottamaan lukemaan: numerot laskee muuten huikeasti. Tosin sai se tuossa juuri jostain ET kokeesta ysin lukematta mitään (ei vain saanut tuotua kirjoja kotiin). Mutta se taitaa olla poikkeus.
Ei se aina ole pelkästään siunaus, että pärjää lukematta - jossain kohti tulee se hetki jolloin pitäisi osata opiskellakin eikä osaakaan sitten yhtään.
Poika 4-luokalla ja aina huolehtinut läksyistään ja lukenut kokeisiinsa oma-aloitteisesti jne.
10 on se nro tai 10- mitä kokeista kotiin kantaa, olipa aine mikä hyvänsä.
Minun on tosi vaikeaa saada lapsiani lukemaan kokeisiin. Poikani on 6. luokkalainen, tyttöni 3.luokalla ja eivät todellakaan tee läksyjä 10 min kauempaa tai lue kokeisiin. Eivät kerro että on tulossa kokeita, koska silloin yritän heitä patistaa lukemaan.
Kokeista saavat hyviä numeroita kyllä, jonka takia ehkä lukeminen ei motivoi.. hurjaa kyllä, mutta toivoisin välillä huonoa arvosanaa, jospa se sitten herättäisi. Toisaalta on kamalaa, että lapset eivät opi opiskelun taitoja, kun mikään ei vaadi ponnistelua.
Itse otan iltaisin lasten kirjat esiin ja keskustelen kirjan teemoista lasten kanssa tai pyydän selittämään, mitä koulussa on tehty ja mitä he tuumaavat erilaisista asioista.
Vähän pelkään, että mitä yläluokille siirryttäessä tapahtuu, toivon että lapsi oppisi arvostamaan opiskelua ja viitsisi vähän ponnistella
ei tarvitse lukea jos tekee läksyt ja kuuntelee tunnilla. Kymppejä tulee, 9 taitaa olla huonoin mitä on koskaan saanut ja silloin oli kyseessä joku huolimattomuusmoka.